Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!


Rights

Anbefalte innlegg

Hun har ikke vært regjerende dronning, hun har vært regent. En regjerende monark er en som har tittelen og regjeringsmakten i kraft av sin egen arverett (eller hva som nå enn brukes i det aktuelle samfunnet). En regent er en som styrer i stedet for den egentlige monarken fordi denne er umyndig (pga. ung alder eller sinnssykdom el.l.) Det har vært noen prominente regjerende dronninger i europeisk historie (jeg kommer først og fremst på Elizabeth I av England) og i moderne konstitusjonelle monarkier med mer likestilte arvelover har de blitt vanligere (f.eks. Elizabeth II av England, eller Margrethe II av Danmark). (Hvis den norske arveloven hadde blitt endret litt tidligere enn den ble, ville også vår neste monark etter Harald ha hett Märtha Louise siden hun er eldst.)

Cersei er regent fordi hun har blitt uptekt til å være det for sin umyndige sønn, og hun har tittelen dronning fordi hun var gift med den forrige kongen og det er ganske dårlig kutyme å ta fra henne den bare fordi hun har blitt enke. Når nå Joffrey har gått til de evige jaktmarker uten å etterlate seg noe ektefødt avkom er det lillebroren Tommen som er nestemann i arverekka og man kan nok regne med at Cersei fortsetter som regent. At Margaery var gift med Joffrey i en time eller to har fint lite å si (hvis han hadde rukket å sette barn på henne ville nok saken vært atskillig mer komplisert).

Gratulerer med verdens lengste innlegg som ikke var annet enn å påpeke at å oversette Queen Regent til regjerende dronning kanskje ikke var helt presist.

Anonymous poster hash: 1b58e...1ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette handler ikke om enkeltskildringer, men at du begynte å snakke om hvordan hun utvikler seg over tid. Dette vet du fordi du har lest bøkene. Derfor er det ikke ren spekulasjon, men snarere en spoiler.

Nettopp.

Vel, siden du av prinsipp sutrer over at ting blir spoilet hver gang jeg åpner kjeften "fordi Mann42 har lest bøkene og vet noe, derfor er hvert komma en mulig spoiling" så tror jeg at jeg skal drite i det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke at han skal være verre enn Joffrey. Kanskje hvis han hadde hatt samme makt som Joffrey? Men som det er nå så får han bare gjort begrenset skade mot enkeltmennesker.

Dette dreier seg nok mer om hans moralske habitus. Man kan si at han er som ebola til svartedauen sammenlignet med Joffrey. Mer lokal og derfor ikke så sivilisasjonsødeleggende, men likefullt en mye verre sykdom for den som råker ut for den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank God!!! Tv-skjermen min er endelig trygg! Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hatt lyst til å denge løs på den i et desperat forsøk på å nå tryne på "the-Joffrey"!

Det er bra at Jack Gleeson nå tar en pause fra skuespilleryrket og går på skole noen år. Han trenger litt avstand til denne rollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom selvsagt over en spoiler før jeg fikk sett episoden, ironisk nok fordi jeg kom over en sak som handlet om at Stephen King skapte furore når han spoilet Joffreys død i USA. Goddammit.

Men var spennende likevel, jeg satt og lurte hele episoden på hvem som ville drepe han og når det ville skje. Skjønte det kom til å skje under bryllupsfesten, trodde et øyeblikk at Tyrion kom til å kjøre vinbegeret i halsen på han eller noe. Men siden de viste den meningsløse scenen med narren og Sansa før episoden startet ("Previously on..") så skjønte jeg jo han ville være innblandet på et vis. Og så så jeg hva bestemor gjorde med smykket, var nok hun som var hjernen ja.. men hva var motivet?

Var ikke såååå tilfredsstillende død da, selv om den var grusom nok. Jeg hadde håpet at Arya ville gjøre det, og sett han i øynene når han døde og sagt at det var for Ned.

Angående hvem som er ondest av Ramsay og Joffrey så er det vanskelig, de er noen sadistiske jævler begge to! Ramsay tar litt kaka med å jakte på damer i skogen og la bikkjene drepe henne, men Joffrey har jo også brukt kvinner som levende blink og hadde sikkert elsket å jakte på dem med hunder han også.

Det er kanskje uavgjort, men synes det er et eller annet som er mye eklere med Ramsays sadisme kontra Joffreys mer barnslige, maktsyke greie.

Den store forskjellen er nok at Joffrey`s store ting i livet er at han er Konge. Og så er han tilfeldigvis også en sadistisk drittunge som gjør slike ting fordi han kan.

Greia til Ramsay er tydeligvis at han er sadist, og han dyrker det. Det er en livsstil for ham.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sært å se han som spiller Ramsay i en så annerledes rolle enn i Misfits. Han er god altså. Jeg som syntes at Theon hadde godt av å få utstyret kappet av, synes nå synd på ham.

Ellers er det fortsatt mange å hate selv om Joffrey er borte. ;)

Jeg får lyst til å lese bøkene nå altså, det er så vanskelig å vente mellom episodene!

Men så kommer du til siste bok, og da er det vanskelig å vente på den neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes den scenen i bryllupet der Joffrey ydmyket Tyrion var skikkelig fæl å se på. Og det stolte uttryket til Cersei, jeg hadde så lyst til å krype inn i skjermen å klappe til henne.

Usj, men fint å se han krepere da. Og det var en ganske realistisk kvelning, han fikk veldig fort petikkier, og mistet "rosafargen" i ansiktet fort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en spoilertråd, jfr. tittelen. Så de som sutrer over spoiling, bør vel strengt tatt bare holde seg unna.....



Anonymous poster hash: 9e165...ce2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en spoilertråd, jfr. tittelen. Så de som sutrer over spoiling, bør vel strengt tatt bare holde seg unna.....

Anonymous poster hash: 9e165...ce2

Enda en person som ikke har skjønt det? Kanskje på tide å endre trådtittelen likevel?

Anonymous poster hash: 1b58e...1ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den scenen i bryllupet der Joffrey ydmyket Tyrion var skikkelig fæl å se på. Og det stolte uttryket til Cersei, jeg hadde så lyst til å krype inn i skjermen å klappe til henne.

Usj, men fint å se han krepere da. Og det var en ganske realistisk kvelning, han fikk veldig fort petikkier, og mistet "rosafargen" i ansiktet fort.

Ja, hele bryllupet var så utrolig kvalmt å se på og hvordan Tyrion ble behandlet. En ting skal være sikkert da, Lena som spiller Cersei må være seriens beste skuespiller. Maken til fantastisk overbevisende prestasjon, hennes karakter har alltid vært verre enn Joffrey for min del, og jeg ELSKER å hate henne. Spesielt morsomt når Lena virker så søt i virkeligheten og hvordan hun er i andre roller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at Jack Gleeson nå tar en pause fra skuespilleryrket og går på skole noen år. Han trenger litt avstand til denne rollen.

Jeg håper dog han kommer tilbake til skuespilleryrket, utrolig talentfull gutt det der! Jeg er virkelig imponert over prestasjonen hans i de 3 sesongene.

Men jeg har et spørsmål om bøkene, skal prøve å ikke spoile nå. Men hvilken bok er sesong 4 basert på? :klo: Jeg er på bok 3, og der skjer jo ting som har skjedd nå i sesong 4. Jeg trodde sesong 4 var basert på bok 4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dog han kommer tilbake til skuespilleryrket, utrolig talentfull gutt det der! Jeg er virkelig imponert over prestasjonen hans i de 3 sesongene.

Men jeg har et spørsmål om bøkene, skal prøve å ikke spoile nå. Men hvilken bok er sesong 4 basert på? :klo: Jeg er på bok 3, og der skjer jo ting som har skjedd nå i sesong 4. Jeg trodde sesong 4 var basert på bok 4?

Siden de forskjellige historiene i bøkene foregår på forskjellige tidspunkt så må de rett og slett velge ulike historier fra ulike bøker for å passe inn i tidslinja i TV-showet. Mesteparten av det som foregår i sesongen her er fra siste halvdel av tredje bok, men mye er også hentet fra de senere bøkene, f.eks. mye av det som skjer med Bran.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de forskjellige historiene i bøkene foregår på forskjellige tidspunkt så må de rett og slett velge ulike historier fra ulike bøker for å passe inn i tidslinja i TV-showet. Mesteparten av det som foregår i sesongen her er fra siste halvdel av tredje bok, men mye er også hentet fra de senere bøkene, f.eks. mye av det som skjer med Bran.

Aah! Ok takk for hjelpen! Merket jeg ble veldig forvirret over hendelsesforløpet. Men nå klarer jeg jo ikke å legge fra meg boken, det skjer alt for mye :fnise:

Men ser frem til neste episode, klar som et egg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hele bryllupet var så utrolig kvalmt å se på og hvordan Tyrion ble behandlet. En ting skal være sikkert da, Lena som spiller Cersei må være seriens beste skuespiller. Maken til fantastisk overbevisende prestasjon, hennes karakter har alltid vært verre enn Joffrey for min del, og jeg ELSKER å hate henne. Spesielt morsomt når Lena virker så søt i virkeligheten og hvordan hun er i andre roller.

Lena Headey kommer virkelig i kontakt med sin indre bitch i denne serien.

Folk har ikke tilstrekkelig respekt for hva det kreves for å tolke en skikkelig drittsekkrolle.

Det er nok lettere å være Robb enn Joffrey, og MYE lettere å spille Catelyn enn Cersei. For det er jo sånn vi alle vil være. Gjøre det rette, stille opp for barna våre, etc.

Men å være hånlige, nedlatende, spottende og ondskapsfulle med sånn overbevisning som rollene som Cersei og Joffrey krever, det er virkelig en prestasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bran-historien er så SYKT kjedelig, og har vært det leeeenge. Det eneste som var litt interessant med det var når de møtte Samwell. Ellers: :natti: Håper det tar seg opp snart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bran-historien er så SYKT kjedelig, og har vært det leeeenge. Det eneste som var litt interessant med det var når de møtte Samwell. Ellers: :natti: Håper det tar seg opp snart.

Hva? Bran-historien er jo den aller beste. HODOR er jo med! Det mest geniale er når Hodor går bananas og sier HODORHODORHODORHODORHODOR!! Kan ikke venste til neste gang det tar av!

Visste dere forresten at det er Hodor som ender opp på the Iron Throne til slutt i hele sagaen? De to siste bøkene er jo ikke kommet ut ennå, så er ikke snakk om noen bokspoiler, men ryktene skal ha det til at Hodor skal bli konge av Westeros.

De har allerede planlagt hvordan sluttsekvensen skal være, sånn i tilfelle noe skjer med skuespilleren. Så har de laget en scene med Hodor på tronen, fant et bilde av det:

64104-Hodor-Iron-Throne-Game-of-Thro-1Qe

Anonymous poster hash: 1b58e...1ec

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva? Bran-historien er jo den aller beste. HODOR er jo med! Det mest geniale er når Hodor går bananas og sier HODORHODORHODORHODORHODOR!! Kan ikke venste til neste gang det tar av!

Visste dere forresten at det er Hodor som ender opp på the Iron Throne til slutt i hele sagaen? De to siste bøkene er jo ikke kommet ut ennå, så er ikke snakk om noen bokspoiler, men ryktene skal ha det til at Hodor skal bli konge av Westeros.

De har allerede planlagt hvordan sluttsekvensen skal være, sånn i tilfelle noe skjer med skuespilleren. Så har de laget en scene med Hodor på tronen, fant et bilde av det:

64104-Hodor-Iron-Throne-Game-of-Thro-1Qe

Anonymous poster hash: 1b58e...1ec

Photoshop Ftw, ja. Tulleprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Bran-historien er jo den aller beste. HODOR er jo med! Det mest geniale er når Hodor går bananas og sier HODORHODORHODORHODORHODOR!! Kan ikke venste til neste gang det tar av!

Visste dere forresten at det er Hodor som ender opp på the Iron Throne til slutt i hele sagaen? De to siste bøkene er jo ikke kommet ut ennå, så er ikke snakk om noen bokspoiler, men ryktene skal ha det til at Hodor skal bli konge av Westeros.

De har allerede planlagt hvordan sluttsekvensen skal være, sånn i tilfelle noe skjer med skuespilleren. Så har de laget en scene med Hodor på tronen, fant et bilde av det:

64104-Hodor-Iron-Throne-Game-of-Thro-1Qe

Anonymous poster hash: 1b58e...1ec

OMG! It all makes sense, now!

His Grace Hodor, King of the Andals and the first men, the first of his name, Lord of the Seven Kingdoms and Protector of the Realm. Eller "Hodor", som Hodor ville sagt det.

Has a nice ring to it!

Endret av Mann 42
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Photoshop Ftw, ja. Tulleprat.

Selvfølgelig er det tull, men det var morsomt. Jeg lo i hvert fall.

Anonymous poster hash: 78fc3...47a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en spoilertråd, jfr. tittelen. Så de som sutrer over spoiling, bør vel strengt tatt bare holde seg unna.....

Anonymous poster hash: 9e165...ce2

Dette er en spoilertråd ja - for de som ser episodene før de vises på norske kanaler! Dette er ikke en spoilertråd med tanke på bøkene. Så vet du det.

Anonymous poster hash: 78fc3...47a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...