Gå til innhold

Flyttet hjemmefra og har 1188 kr igjen til mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp flyttet hjemmefra og måtte betale depositum, husleie og diverse andre regninger. Nå har jeg igjen 1188 kr på konto, disse skal holde til slutten av august. Dette er altså matbudsjettet for neste måned. Hvordan skal jeg greie meg? Siden jeg nettopp har flyttet har jeg absolutt ingenting i skapene som er spiselig, er det mulig å overleve på dette? Jeg får lønn i slutten av neste måned, men dette må holde frem til da. Er det helt krise kan jeg sikkert be mine foreldre om penger, men det er ikke stas å be om en håndsrekning dagen etter at jeg flyttet ut, vil gjerne kunne vise at jeg klarer meg. Har dere noen råd til hva jeg bør handle inn? Hva slags varer er billig og metter godt? Håper noen kan hjelpe meg med råd....

Anonymous poster hash: 6435a...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Newbitch

Velkommen til voksenlivet

Kjøp first price nudler, melk, havregryn og egg, så klarer du deg

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

Lag deg en meny for enten en eller to uker. Slik at du vet hva du skal ha til middag hver dag. Rester skal enten fryses ned eller inkluderes i middagen dagen etter.

Har du en innvandrerbutikk i nærheten har de ofte store kvanta tørre bønner og linser. Metter og inneholder mye god næring. Nudler inneholder eksempel lite næring. Grønnsaker er mange ganger rimeligere der også, i tillegg til ofte bedre kvalitet (min erfaring).

Gå etter First Price produkter, tilbud og se etter mat som er satt ned til halv pris pga dato. Kjøtt kan fryses om det går ut i morgen.

Lag mat fra bunnen av med få ingredienser. Suppe fra bunnen av trenger ikke bli dyrt om du kjøper rimelige grønnsaker.

Ikke kast noe mat, så planlegg godt.

Be deg hjem på middag til noen venner en dag eller to. Inviter de tilbake i september eksempel.

Drikk vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør store innkjøp av varer som kan fryses, og lag store posjoner -> restemat er gull verdt, lunsj.

Istedet for å spørre om penger (dersom dere bor nærme) er å spørre om tørrvarer, suppeposer etc som holder. Brød kan du lage selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned appen mattilbud :) Der finner du oversikt over alle tilbudene i de forskjellige matbutikken.

Ica pleier vel å ha 10-kronersmarked, hvis du bor i nærheten.

Pasta er billig mat! 3,40 kr for 500g pasta penne på Rema 1000 :)



Anonymous poster hash: dda51...d39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lag grove scones; det er billig og metter lenge.



Anonymous poster hash: 356c6...121
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn/havregrøt. Metter godt og er både sunt og billig.

Det samme gjelder i stor grad tørkede bønner og linser. Kan brukes til veldig mye.



Anonymous poster hash: fcdb5...86f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er bare deg selv, så får du det nok til. En havrepose koster 10-15 kr. Du kan lage havregrøt av vann. Så har du noen måltider der. En spaghettipakke, en kjøttdeig og en pk kjøttsaus f.eks blir ca 60-70 kr.

Da kan du sikker ha 2-3 middager ut av den. Kjøttsausen kan du jo fryse ned hvis du har fryser..

Kjøp pålegg som holder seg 1 uke. Kjøp brød og ha det oppskjært. Så fryser du ned halve brødet og tar det opp når du har spist det andre halve. First price kneip er jo helt grei og koster 11 kr eller noe sånt.

Sjekk tilbud og handle i forskjellige butikker og gå etter tilbudene.

Ostesmørbrød kan jo være et alternativ til middag. For å spare utgifter på middag.

Lag deg et ostesmørbrød inni mellom istedet.

Hvis du lager hjemmelaget pizza, så kan du jo lage flere små runde porsjonspizza..så steker du de bare halvveis og fryser de.. Så har du noen pizza til helgekos.

Nå kommer jeg ikke med så mye sunne middager..men det er jo så dyrt med kjøtt og fisk :O

Men kjøper du fisk til middag, så har du jo det også i to dager :)



Anonymous poster hash: 1eaef...c17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned appen mattilbud :) Der finner du oversikt over alle tilbudene i de forskjellige matbutikken.

Ica pleier vel å ha 10-kronersmarked, hvis du bor i nærheten.

Pasta er billig mat! 3,40 kr for 500g pasta penne på Rema 1000 :)

Anonymous poster hash: dda51...d39

Jeg fant ikke den appen, jeg? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De frosne brokkoliblandingene til Rema 1000 og Coop er billige. Stor forskjell i pris, selv i forhold til blandinger av samme merke!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn har økt sykt i pris. Nå koster en pose Bjørn havregryn over 20 kr. Sier ikke at det er dyrt,men det er en økning.

Når det er bare deg selv, så får du det nok til. En havrepose koster 10-15 kr. Du kan lage havregrøt av vann. Så har du noen måltider der. En spaghettipakke, en kjøttdeig og en pk kjøttsaus f.eks blir ca 60-70 kr.

Da kan du sikker ha 2-3 middager ut av den. Kjøttsausen kan du jo fryse ned hvis du har fryser..

Kjøp pålegg som holder seg 1 uke. Kjøp brød og ha det oppskjært. Så fryser du ned halve brødet og tar det opp når du har spist det andre halve. First price kneip er jo helt grei og koster 11 kr eller noe sånt.

Sjekk tilbud og handle i forskjellige butikker og gå etter tilbudene.

Ostesmørbrød kan jo være et alternativ til middag. For å spare utgifter på middag.

Lag deg et ostesmørbrød inni mellom istedet.

Hvis du lager hjemmelaget pizza, så kan du jo lage flere små runde porsjonspizza..så steker du de bare halvveis og fryser de.. Så har du noen pizza til helgekos.

Nå kommer jeg ikke med så mye sunne middager..men det er jo så dyrt med kjøtt og fisk :O

Men kjøper du fisk til middag, så har du jo det også i to dager :)

Anonymous poster hash: 1eaef...c17

Anonymous poster hash: 1614f...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten: Fiskepudding og fiskegrateng funker som middag i flere dager om gangen for meg iallefall, så trenger du bare kjøpe poteter eller litt grønnsaker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

Ta en titt på noen av de Hellstrøm rydder opp hjemme episodene, så ser du hvor god mat som er mulig å lage på budsjett.

Er dette forresten spesielt for august, eller blir ting slik fremover for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lapskausblandingen fra Rema1000 er veldig fin å bruke når jeg er litt blakk, den koster 10,- per pose og kan brukes til mye forskjellig. Se etter hvilke grønnsaker som er i sesong, dette kan du kjøpe billig. F.eks jeg har kjøpt masse blomkål til 10,- per stk i det siste (lager blomkålmos, blomkålsuppe, gratinerer det i ovnen). Buljongterninger er også godt å ha. Se gjennom alle tilbudsaviser etter tilbud som kan passe deg, et annet godt tips er å kutte veldig ned på kjøtt for denne perioden (jeg synes vanligvis at kjøtt er billig, men har man ikke pengene så er det dyrt).

Endret av Purple Basil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

COOP Har pizza til 15 kr stk



Anonymous poster hash: 9a79a...903
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til som få tenker over; I stedet for å kjøpe poser med f.eks wok-blanding, kjøp råvarene selv. En sånn wok-pose holder til begrenset antall måltid, kommer litt an på hvor mye du spiser. Men kjøper du varene selv holder det gjerne til fler måltid. Og frukt og grønt skal i teorien være relativt billig. - men det kommer nok litt an på hvilke grønnsaker du kjøper og HVOR du kjøper dem.

En ting jeg gjør er at jeg alltid har strimlet svinekjøtt og kjøttdeig i fryseren, kjøper gjerne inn de pakkene som koster ca 20 kroner, bare der har jeg 2 - 4 måltid per pakke. Og lag alltid alt for mye mat når du lager middag, og sett det i kjøleskap hvis du skal ha det dagen etter, og lager du ekstra mye, frys ned. 1000 kr, hvis du bare bruker det på mat kan fint rekke en mnd hvis det bare er du som spiser, og du ikke kjøper tobakk, alkohol og godterier, etc.

Hvis du, som meg, må ha noe drikke med smak en gang i blant, kjøp saft. Det rekker myye lengre enn brus. Og pasta, ikke glem pasta. Det kan du ha liggende i skapet i evigheter, og det kommer alltid godt med hvis du plutselig står der uten mat. Når du kjøper brød og ost, det det i to og legg halve i fryseren. Jeg spiser generelt sett ikke så mye ost, så når jeg deler den i to slipper jeg å måtte kaste en halv ost fordi den har stått for lenge i kjøleskapet.

Edit: Og hvis du f.eks kjøper en pakke koteletter, pølser, kyllinglår, etc, ta det ut av pakken, del det opp slik at du f.eks har en eller to i hver brødpose og frys ned. Også det kommer veldig godt med, og det gjør at du slipper å kjøpe en pakke med 6 koteletter, spise to og kaste resten fordi det ligger i kjøleskapet og dør. Fryser du ned hele pakken må du tine hele pakken hvis du vil ha en kotelett, og plutselig står du med 5 koteletter som må spises innen kort tid fordi du ikke kan fryse det ned igjen..

Endret av Lucid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200,-. kroner til mat for en måned er jo ikke noe problem.



Anonymous poster hash: 7b33f...f54
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser virkelig ikke problemet :klo: Men det er kanskje fordi jeg har måtte klare meg på mye mindre i perioder som fattig student. Du har fått mange gode råd her, spesielt fra Lucid, så dette klarer du helt fint :) Et tips fra meg er å sjekke på ICA og COOP etter 50 prosent-varer. De setter ned varer til femti prosent når det kun er noen dagers holdbarhet igjen. Dette er greit når du skal kjøpe kjøtt, da fryser du bare ned til du skal bruke det. Ellers er tunfisk mettende og veldig billig.



Anonymous poster hash: 13c2a...083
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...