Gå til innhold

Sjylling osv


Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Jeg har denne talefeilen. Helt ærlig, så driter jeg langt faen i at folk irriterer seg over den. Det er ikke noe jeg kan gjøre med det, i at jeg helt ærlig nesten ikke hører forskjell på det selv. Ikke har jeg noe særlig lyst til å gjøre noe med det uansett.

Svært så mye folk skal henge seg opp i! Har det noen gang slått dere at ikke alle som bor i Norge er 100% norske, og kanskje ikke har norsk som morsmål? Jeg snakker "flytende" norsk, i at ingen kan gjette at jeg ikke er helt norsk dersom jeg ikke forteller dem det, men akkurat det med kino og kylling greier jeg rett og slett ikke.

Anonymous poster hash: 82ad8...038

Da har du ikke fått bra nok norskopplæring. De aller fleste jeg kom i kontakt med hadde ingen problemer med uttalelsen av kino eller kylling eller kjede.

Anonymous poster hash: 0af84...715

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne rare L'en kommer jo fra en dialekt, Østfold. Er det da riktig å kalle det talefeil når barn som opprinnelig har en annen dialekt feks med tykk L, begynner med denne østfold L'en?

Og hvorfor tar de til seg denne L'en? Er det enklere å si JL, enn feks tykk L?

Jeg har alltid hatt Østfold L (spesielt er det noen ord som skiller seg ut- de med L etter A), og jeg kommer ikke fra Østfold overhodet. Har fått mange spørsmål om jeg kommer fra Halden, men der har jeg bare vært på gjennomreise en gang. :3

Ellers så har jeg bodd i statene, Tyskland, Trondheim og Oslo- så hvordan jeg har fått en Østfold L når ingen andre i slekten har/ hatt det og jeg ikke har bodd i et område der denne L'en er- er mystisk merkelig synes jeg. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At enkelte har en talefeil er nå greit (så Kjempeliten, du er da unnskyldt), men de aller fleste vil - med litt hjelp - klare riktig uttale.

Merker jeg begynner å bli veldig vant til å høre sjylling og sjøtt hos barn, men når voksne snakker sånn vil det absolutt kunne påvirke min oppfatning av dem.

Men folk skjønner ikke at det er en talefeil, og de tror det er enkelt å fikse ved å kommentere det.

Fks hvis du hadde møtt meg hadde du mest sannsynlig ikke tenkt med det første at det var en talefeil. Så litt dumt av deg å tenke ting om folk før du kjenner dem. Ikke alle skjønner at de har en talefeil heller, for de har bare snakket sånn hele livet, og det er helt normalt for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ikke fått bra nok norskopplæring. De aller fleste jeg kom i kontakt med hadde ingen problemer med uttalelsen av kino eller kylling eller kjede.

Anonymous poster hash: 0af84...715

Ikke bra nok opplæring med hensyn til sine talefeil kanskje? Om barn har talefeil sendes de normalt til logoped.

Så problemet bør tas tak i hos foreldre og skole. Selv om jeg ikke syns dette er et så fryktelig stort problem. Språket vårt er sikkert full av uttallelser og ord som var feil for 50 år sia :)

Endret av Kjempeliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å ta folk som sier "sj" istedenfor "kj" seriøst. Jeg klarer bare å høre den lyden og legger ikke merke til hva de faktisk sier.

Da er det nok du som har det største problemet :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer ikke barn i dag at det heter kino, kylling osv, ikke sjino, sjylling. Overhørte en samtale mellom noen unger og de snakket slik. Irriterende!



Anonymous poster hash: 2487f...d88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

Jeg er en av disse notoriske synderne. En av disse som aldri har hørt forskjell på sj og kj lyder. Det beste med det er å pirke borti språknazier :nigo: Og da aller best å pirke borti de som ikke liker at språket endrer seg :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av disse notoriske synderne. En av disse som aldri har hørt forskjell på sj og kj lyder. Det beste med det er å pirke borti språknazier :nigo: Og da aller best å pirke borti de som ikke liker at språket endrer seg :cool:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sendt til logoped pga. nettopp dette da jeg var liten. Syns ikke det er ok å la barn lære og snakke feil..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sendt til logoped pga. nettopp dette da jeg var liten. Syns ikke det er ok å la barn lære og snakke feil..

men du syns det er ok å la barn lære Å skrive feil?

Anonymous poster hash: 7dceb...f83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du syns det er ok å la barn lære Å skrive feil?

Anonymous poster hash: 7dceb...f83

Hvor har jeg hentydet til at jeg syns det er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg hentydet til at jeg syns det er ok?

Fordi du skrev feil selv?

Anonymous poster hash: 25bb6...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logoped eller knyttet neve.

Er utrolig slitsomt med voksne mennesker med talefeil. Dialekt er helt greit, men ikke når det går på bekostning av tydelighet og kommunikasjon.

Hadde en medstudent som snakket en dialekt fra et eller annet dalføre, var veldig engasjert i Målungdommen og brukte helst nynorske ord eller dialektformer, samtidig som at hun lespet. Hun var bare frustrerende å snakke med, for det virket ikke som om hun skjønte hvor vanskelig hun var å forstå for oss andre eller at hun prøvde å polere dialekten sin, slik de fleste av oss hadde gjort. Jeg snakker selv dialekt, men jeg tilpasser uttalen og ordforrådet utfra hvem jeg snakker med. Hun gjorde virkelig ikke det.

Er liksom ikke mye vits i å snakke om man ikke kan bruke språket til å kommunisere med. Snakk rent og tydelig eller hold kjeft.



Anonymous poster hash: 54208...f94
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi du skrev feil selv?

Anonymous poster hash: 25bb6...3ec

Og i den setningen skrev jeg at jeg oppfordret barnet mitt til å skrive feil? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i den setningen skrev jeg at jeg oppfordret barnet mitt til å skrive feil? ;)

Du kommer jo til å lære barnet ditt å skrive feil hvis du ikke kan å/og regelen selv.

Anonymous poster hash: 7dceb...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer jo til å lære barnet ditt å skrive feil hvis du ikke kan å/og regelen selv.

Anonymous poster hash: 7dceb...f83

Så du mener at om jeg skriver og/å feil en gang i blant, så kommer automatisk mitt barn å lære det feil? Høres litt for utrolig ut for min del altså. Men du om det :)

Om jeg derimot hører at barnet mitt sier "sjylling" eller annet feil, så tenker ikke jeg "ja ja, samme kan det være", jeg er veldig for rettskriving selv - men jeg mener at først og fremst burde man kunne prate riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så du mener at om jeg skriver og/å feil en gang i blant, så kommer automatisk mitt barn å lære det feil? Høres litt for utrolig ut for min del altså. Men du om det :)

Om jeg derimot hører at barnet mitt sier "sjylling" eller annet feil, så tenker ikke jeg "ja ja, samme kan det være", jeg er veldig for rettskriving selv - men jeg mener at først og fremst burde man kunne prate riktig.

Klarer du å kjenne igjen å/og feil hver gang? Hva er reglene for å/og?

Skriver du det feil i blant kan du ikke å/og reglene, og ja, hvis språk er viktig for deg så er det like viktig at du lærer barnet riktig grammatikk. Du sier jo rett ut at du ikke bryr deg om barnet ditt skriver riktig eller ei. Kommer barnet med å/og lekser og spør deg så klarer du ikke hjelpe.

Så du er like hjelpeløs med grammatikk som en som ikke kan uttale "kj".

Anonymous poster hash: 7dceb...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer det heller ikke.

Eller, jeg klarer det, men da må jeg konsentrere meg og kj-lyden føles helt unaturlig. Klarer ikke å høre om jeg uttalte det helt riktig selv heller. Heldigvis betyr det også at jeg aldri legger merke til om andre uttaler slikt feil heller, så jeg slipper å irritere meg. :laugh:

Har også en annen talefeil, problemer med ''R''; det blir ikke J, L eller noe annet, men en annen lyd som ingen andre jeg har møtt klarer å kopiere. Har øvd hele mitt liv, men er ikke i nærheten av å få til en rullende R. Mange legger ikke merke til det før jeg påpeker det da. Men med akkurat den lyden har jeg blitt fortalt at en operasjon (kutte litt i tungestrengen?) kan hjelpe.


Velger å tro at folk flest tar meg seriøst og ikke blir helt satt ut likevel. Får i hvert fall ikke inntrykk av noe annet, så da er jeg fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å kjenne igjen å/og feil hver gang? Hva er reglene for å/og?

Skriver du det feil i blant kan du ikke å/og reglene, og ja, hvis språk er viktig for deg så er det like viktig at du lærer barnet riktig grammatikk. Du sier jo rett ut at du ikke bryr deg om barnet ditt skriver riktig eller ei. Kommer barnet med å/og lekser og spør deg så klarer du ikke hjelpe.

Så du er like hjelpeløs med grammatikk som en som ikke kan uttale "kj".

Anonymous poster hash: 7dceb...f83

Kan du sitere innlegget hvor jeg sier dette rett ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...