Gå til innhold

Hvordan lage currysaus?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Ønsker å lage meg currysaus, helst så enkelt som mulig med currypasta som fåes kjøpt i innvandrerbutikker.

Er det bare å blande currypasta med vann og grønnsaker også la det koke, eller må det mer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En sterkt kryddret Karri saus, som passer ypperlig til Kylling retter.

Ingredienser:

3 ss margarin/smør

3 ss hvetemel

2-3 dl melk

6-7 Champignon

1/2 løk

1 ss Karri pulver

1 ss paprikapulver

1 ss buljongpulver

1 ss chilisaus (Kan byttes ut med Ketchup)

1 fedd hvitløk

Fremgangsmåte:

Finhakk Champignon, og ha de i en gryte sammen med smøret, ha i karri, paprika og buljongpulveret.

Fres løken og hvitløken og stangsellerien i denne blandingen. Ha så i chilisaus og hvetemel. Spe med melk, mens du rører.

Smakes til med salt og pepper.

--

* 3 tablespoons vegetable oil or ghee (clarified butter)

* 1 medium onion - finely chopped

* 4 cloves garlic - peeled and sliced

* 1.5 inch piece root ginger - peeled and thinly sliced (it should look about the same volume as the garlic)

* (optional) 2 mild fleshy green chillies - de-seeded and veined then chopped

* half teaspoon turmeric powder

* half teaspoon ground cumin seed

* half teaspoon ground coriander seed

* 5 tablespoons plain passata (smooth, thick, sieved tomatoes, US = purée) or 1 tablespoon concentrated tomato purée (US = paste) mixed with 4 tablespoons water

Method

1. Heat the oil in a heavy pan then add the chopped onion and stir for a few minutes with the heat on high.

2. Add the ginger, garlic and green chilli (if using). Stir for 30 seconds then put the heat down to very low.

3. Cook for 15 minutes stirring from time to time making sure nothing browns or burns.

4. Add the turmeric, cumin and coriander and cook, still very gently, for a further 5 minutes. Don't burn the spices or the sauce will taste horrid - sprinkle on a few drops of water if you're worried.

5. Take off the heat and cool a little. Put 4 fl oz cold water in a blender, add the contents of the pan and whizz until very smooth. Add the passata and stir.

6. Put the puréed mixture back into the pan and cook for 20 - 30 minutes (the longer the better) over very low heat stirring occasionally. You can add a little hot water if it starts to catch on the pan but the idea is to gently "fry" the sauce which will darken in colour to an orangy brown. The final texture should be something like good tomato ketchup. Warning - it WILL gloop occasionally and splatter over your cooker, it's the price you have to pay!

--

* 1 cup Coconut Milk

* 1/2 ounce Curry Paste (see recipe)

* 1 quart Soy Sauce

* 2 cups Sugar

* 1/2 ounce Lime Juice

* 1/2 ounce Cilantro, chopped rough

Directions

1. Mix all the ingredients together except for the cilantro.

2. Mix well and heat until reaches the proper temperature.

3. Pour over the seafood. Garnish with the cilantro

4. *****************************************************

5. Curry Paste

6. Yield: 12 servings

7. 1/16 quart Olive Oil

8. ¼ pound Red Pepper

9. 1/16 quart Fresh Ginger Root

10. 1/16 quart Garlic Cloves

11. 1/16 cup Ground Turmeric

12. 1/16 cup Ground Cinnamon

13. 1/16 cup Ground Cumin

14. 1/16 cup Ground Cardamom

15. 1/16 cup Ground Coriander

16. 1/16 cup Cayenne Pepper

17. 1. Puree peppers, fresh garlic, and ginger in a Robot Coupe. Heat olive oil in non-reactive pan. Add in puree and simmer for one hour.

18. 2. Then remove pot from heat and add all other ingredients. Puree again until smooth.

19. 3. Allow to cool to room temperature.

20. 4. Puree with a blender and run through Food Mill.

21. 5. Cool, cover and refrigerate in jars for up to one week.

--

# 2lb/900g Large Onions sliced into thick chunks

# 1 Large tin Chopped tomatoes (400g)

# 1 Tablespoon Tomato Puree

# 10 Cloves of garlic, crushed

# 4 inch piece of root ginger, skin removed

# 1 Teaspoon curry powder

# 1 Teaspoon garam massalla

# 1 Tablespoon Turmeric

# Juice of 1 whole lemon

# 3 Pints chicken stock

# 1 Teaspoon salt

# 10 Tablespoons vegetable oil

Bring the water to boil in a large saucepan with the salt. Add the sliced onions ,garlic and ginger into the pan and bring back to the boil. When it has boiled, reduce the heat to allow the contents to simmer, cover and leave for 30 minutes. Meanwhile mix the curry powder, garam massalla, Turmeric with the lemon juice and tomato puree to create a thick paste (add a little water if necessary). Pour the tinned tomatoes into a food processor and puree for 3 minutes to a smooth sauce. Empty into a container and wash and dry the food processor. When the onions have simmered for 30 minutes drain off the liquid using a sieve into a container for use later. Place the remaining onions, garlic and ginger mixture into a food processor and puree for 2 minutes (You may need to do this in batches depending on the size of the food processor). Wash and dry the pan that the onions were cooked in and put in the oil and bring up to a medium high heat. Once the oil is hot stir fry the thick paste for 1 minute and then a dd the pureed tomatoes and bring to the boil. Once boiling add the pureed onions and mix the contents well together. Bring back to the boil and then simmer on low for 30 minutes skimming off any froth on the surface every couple of minutes. You can now use the curry sauce immediately or freeze or refrigerate it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står som regel en oppskrift på de glassene med currypasta/serveringsforslag. Om du ikke vil følge den til punkt og prikke, så får du jo i hvertfall en idé om hvordan du skal gå frem. Jeg er ingen ekspert... men jeg ser for meg at det kunne blitt bra å blande med en boks hakkede tomater? Eventuelt fløte/rømme/kokosmelk om du vil ha den "kremet" (jeg liker de best sånn hehe)

Må sies at jeg ikke har brukt så mye sånne currypasta (en gang bare faktisk, men husker ikke hva jeg lagde da, vet det bare fordi glasset fremdeles står i kjøleskapet). Jeg bruker stort sett krydder (fra innvandrerbutikker)

En oppskrift som jeg er blitt glad i:

Hurry Curry

1 gul løk

et stort blomkålhode eller poteter

en dæsj olje

en ss curry

en boks tomater

en pose frisk spinat

2 hvitløksfedd

400g kokosmelk eller fløte

1 boks matyoghurt

1 knippe frisk koriander

salt og pepper

Hørtes det fristende ut, kan jeg ta meg tid til å skrive fremgangsmåte også. Men får vente til i morgen, for nå vil jeg sove :sove:

Endret av Markjordbær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har pleid å gjøre det enkelt (likner litt på enkelte av oppskriftene over):

hakket frisk rød chili

hakket løk

frisk ingefær, revet/hakket

hvitløk

Dette kan du bruke som det er sammen med krydder (gurkemeie, spisskummen, koriander, sennepsfrø (som du lar poppe i litt veg.olje)) og frese det du lager (grønnsaker, kjøtt, fisk, kylling eller linser) i det før du tilsetter passe med væske; vann og/eller kokosmelk og koker til retten er ferdig. Det kan også være godt å tilsette hakkede hermetiske tomater, eller friske tomater som er skåldet og fjernet skallet på, og koke med.

Eller kjøre blandingen i blender i litt vann så du får en jevn masse, frese i olje i panne, tilsette krydderblanding (koriander, spisskummen, gurkemeie, cayenne f eks), frese litt mer sammen med fisk/grønnsaker e.l, og ha i noen skjeer med matyoghurt gradvis, tilsett litt mer væske (vann) og steke til ferdig. Mulig jeg husker framgangsmåten litt feil :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ca sånn ser min kjappversjon av curry ut:

Jeg freser en løk i panna til den er myk og halvt bruna, heller over en boks med hakkede hermetiske tomater. Smaker til med curry powder, et blandingskrydder kjøpt på innvandrerbutikk(med karri, ingefær, koriander, chili osv) og gurkemeie. Tilsetter så det jeg vil ha av grønnsaker. Koker det inn med litt kokosmelk, ca ti minutter, så er det ferdig :)

Pleier som regel å brune kyllingkjøtt og la det koke med, men kjøtt er jo ikke en nødvendighet egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Iselin_*

For å gjøre det helt helt super-enkelt tar du å freser (marinert) kylling og en boks med wok-grønnsaker + broccoli og freser, så har du i curry-pasta eller -krydder og blandet med kokosmelk, fløte eller rømme.

Server med ris og salat eller naan-brød

:) :)

Knorr sin curry-kit er forresten veldig god den og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jeg oppdaget for ikke så lenge siden denne på en indisk resturant og måtte prøve den hjemme, ble veldig godt : en pose frisk spinat som man freser i smør til den faller sammen, ha over curry pulver fra innvarndrerbutikk ( kan smakes til på slutten så ikke ha i alt for mye) ha i litt kyllingbuljong, og en halv boks matfløte eller litt helmelk. la det koke noen minutter, bruk stavmikseren slik at det blir en jevn saus, stek kylling i biter som får trekke ferdig i sausen. serveres sammen med ris, og slike sprø saker som jeg aldri husker hva heter, samt en dipp av et grønt eple som er most sammen med en grønn chilli... nam nam....

Det er også godt med curry saus med tomater: fres et par løk sammen med currypulver, ha over en boks tomater, litt salt eller buljong, pluss 1 ts sukeker, la det trekke litt før man har over vann, la det koke en liten stund mens man steker kylling, svin eller det man ønsker av kjøtt, bruk stavmikseren på sausen og ha i litt matfløte eller rømme. la kjøttet trekke i sausen.... enkelt og veldig godt.... mannen blir veldig glad hvis han får noen gode hvitløks naan brød til og gjerne litt joghurt med hvitløk i, og kanskje en boks kikerter som er blandet med løk, litt currypulver og varmet.. ende bedre blir det med salat til..... hmmmm. tror nesten denne typen mat passer veldig godt dersom man har mange gjester....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...