Gå til innhold

hypothyreose(lavtstoffskifte)


Butterfly31

Anbefalte innlegg

Gjest Janus

Det er mye feildiagnosering, mangelfull diagnosering og feilmedisinering på dette området, selv blant spesialister.

Fasteleger er ikke endokrinologer og kompetansen til enkelte er lavere enn hva du kan lære på ti minutt gjennom google. Og det er ikke ment som en kritikk til fastleger flest, da dette ikke er deres spesialfelt.

I det aller minste bør du komme deg til en endokrinolog, da dette er litt mer alvorlig enn å få en resept på zyrtech mot allergi.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS, vet om folk som har fått for høy dose Tolvon, hør med legen din om du kan redusere dosen en periode for å se om det hjelper.|

Anonym poster: 4ac17f56ca45b012e95a8fbe42b37eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med jern og kalsiumtilskudd står på pakningsvedlegget til Levaxinen :)

Anonym poster: ba6977f711bdcfe4cf8a33e63b5a68b6

Jøss, har jeg ikke fått med meg:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her: liothyronin har jeg aldri hørt om engang! Hva er det? Er det noe jeg må ta i tillegg til Levaxin? :overrasket:

Får dere all denne informasjonen fra legene deres? Jeg har aldri fått noe info annet enn hvor mange tabletter jeg skal ta hver dag, også tar jeg blodprøve en gang innimellom og så lenge jeg ikke hører noe er jo verdiene i orden?

Uff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her: liothyronin har jeg aldri hørt om engang! Hva er det? Er det noe jeg må ta i tillegg til Levaxin? :overrasket:

Får dere all denne informasjonen fra legene deres? Jeg har aldri fått noe info annet enn hvor mange tabletter jeg skal ta hver dag, også tar jeg blodprøve en gang innimellom og så lenge jeg ikke hører noe er jo verdiene i orden?

Uff!

Nei, men det er en mulighet man kan forsøke om man ikke klarer bli fornøyd på Levaxin utelukkende. Liothyroning(noen må rette meg om jeg tar feil) påvirker T3 i større grad...

Greien med Lio er at det kan forstyrre mer enn det hjelper om man egentlig burde bare øke Levaxinen - og endel leger har ikke helt "troa" på det. Men det er ikke noe problem å forsøke det - funket dog ikke på meg som ønsket. Ingen andre jeg kjenner har hatt noe virkning av det heller, men det er jo greit å forsøke om man aldri kommer helt i mål med Levaxin.

Det er også noe som heter Armour - som er lagd av grisekjertel(altså naturlig - ikke kjemisk som Levaxin er).

Du kan lese om begge typer her(og som du ser er jo legen ikke helt hipp hurra, selv om jeg vet at noen på bl.a Sonjas stoffskifteforum sverger til Armour):

http://www.lommelegen.no/legesvar/armour-thyroid-hypotyreose

Anonym poster: ba6977f711bdcfe4cf8a33e63b5a68b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

, selv om jeg vet at noen på bl.a Sonjas stoffskifteforum sverger til Armour):

Så må man ikke glemme at Sonjas stoffskifteforum er et svært radikalt forum. Selv om Levaxin fordømmes og visse typer "naturlige" preparater lovprises der inne, så kan man finne svært mange erfaringer som viser det motsatte (dvs mange klarer seg godt med Levaxin, og mange har negative erfaringer med naturlige preparater). Man finner det bare ikke der inne.

Anonym poster: 5254681ae1745c2f70d2baba0e61aeb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men det er en mulighet man kan forsøke om man ikke klarer bli fornøyd på Levaxin utelukkende. Liothyroning(noen må rette meg om jeg tar feil) påvirker T3 i større grad...Greien med Lio er at det kan forstyrre mer enn det hjelper om man egentlig burde bare øke Levaxinen - og endel leger har ikke helt "troa" på det. Men det er ikke noe problem å forsøke det - funket dog ikke på meg som ønsket. Ingen andre jeg kjenner har hatt noe virkning av det heller, men det er jo greit å forsøke om man aldri kommer helt i mål med Levaxin.Det er også noe som heter Armour - som er lagd av grisekjertel(altså naturlig - ikke kjemisk som Levaxin er).Du kan lese om begge typer her(og som du ser er jo legen ikke helt hipp hurra, selv om jeg vet at noen på bl.a Sonjas stoffskifteforum sverger til Armour):http://www.lommelegen.no/legesvar/armour-thyroid-hypotyreose Anonym poster: ba6977f711bdcfe4cf8a33e63b5a68b6

Så må man ikke glemme at Sonjas stoffskifteforum er et svært radikalt forum. Selv om Levaxin fordømmes og visse typer "naturlige" preparater lovprises der inne, så kan man finne svært mange erfaringer som viser det motsatte (dvs mange klarer seg godt med Levaxin, og mange har negative erfaringer med naturlige preparater). Man finner det bare ikke der inne. Anonym poster: 5254681ae1745c2f70d2baba0e61aeb6

Takk for oppklaring, begge to! :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jern skal man ikke engang ta med de andre kosttilskuddene og mat, og man bør ta c-vitamin samtidig for å styrke opptaket.

Her tror jeg du roter en del. Jerntabletter skal ikke tas sammen med melk fordi melk hindrer opptaket av jern, men ellers anbefales det å ta jerntabletter sammen med mat for å unngå dårlig mage. Jeg har selv hatt ekstremt lave jernlagre og gått på Duroferon jerntilskudd, og kan skrive under på at å ta jern sammen med mat (så lenge det ikke innebærer melk) absolutt er å anbefale.

Greit å komme med egne erfaringer, men vær litt forsiktig med å påstå ting.

Anonym poster: c4bdafde5ae41d63c3315fc88404f002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her: liothyronin har jeg aldri hørt om engang! Hva er det? Er det noe jeg må ta i tillegg til Levaxin? :overrasket:

Får dere all denne informasjonen fra legene deres? Jeg har aldri fått noe info annet enn hvor mange tabletter jeg skal ta hver dag, også tar jeg blodprøve en gang innimellom og så lenge jeg ikke hører noe er jo verdiene i orden?

Uff!

Liothyronin er T3 og virker i løpet av en time. Levaxin er T4 som kroppen omdanner til T3 som den trenger. Virkningstid 2-3 uker.

Jeg har prøvd Liothyronin. Sliter med brainfog, manglende energi og konsentrasjonsvansker. Tåketeppet lettet og jeg var bare så lykkelig. Så ble stoffskiftet mitt så høyt at jeg bare satt og ristet. Da hadde jeg testet ut Liothyronin i 3 mnd. Jeg maktet ikke mer. Skulle faktisk fungere på jobb og det gikk bare ikke.

Prøver du Liothyronin så må Levaxindosen senkes. Hvor mye må du lese deg opp på og erfare selv. Vi snakker da om å prøve ut i måneder.

Jeg skal prøve Amour eller tilsvarende senere, men jeg må først komme meg opp av den bølgedalen jeg fikk da jeg prøvde Liothyronin. Jeg er langt unna der jeg var da jeg startet forsøket.

Jeg får god informasjon fra fastlegen og leser meg opp selv også. Nå tar jeg nye blodprøver hver 2-3 mnd for å følge med siden stoffskiftet ikke er stabilisert seg. I tillegg så har jeg en fastlege som tillater meg å prøve alternativer som Liothyronin og Amour. Ikke alle gjør det. Jeg tar blodprøve og følger opp med en legetime.

Anonym poster: 30542e66318a7787331c22dce9d75019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg liker ikke å anbefale ting jeg ikke selv har erfaring med, men denne siden har blitt anbefalt til meg flere ganger nå av ulike kilder, så den kan være nyttig for de av dere som har stoffskifteproblemer:

http://www.stopthethyroidmadness.com/

:)

Har lest litt mer om temaet siden sist og tilskudd av ren T4 er veldig kontroversielt ettersom ikke alle er i stand til å konvertere T4 til det aktive tyroidhormonet T3.

I enkelte tilfeller kan tilskudd av ren T4 til og med gjøre situasjonen verre når økt tilførsel av T4 fører til økt konvertering av RT3, som igjen blokkerer de samme reseptorene T3 er ment å binde til.

http://www.stopthethyroidmadness.com/t4-only-meds-dont-work/

http://www.stopthethyroidmadness.com/reverse-t3/

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt mer om temaet siden sist og tilskudd av ren T4 er veldig kontroversielt ettersom ikke alle er i stand til å konvertere T4 til det aktive tyroidhormonet T3.

I enkelte tilfeller kan tilskudd av ren T4 til og med gjøre situasjonen verre når økt tilførsel av T4 fører til økt konvertering av RT3, som igjen blokkerer de samme reseptorene T3 er ment å binde til.

http://www.stoptheth...meds-dont-work/

http://www.stoptheth...com/reverse-t3/

:)

Jeg vil ikke si at Levaxin(som er rent T4) er kontroversielt.

Men enkelte får hjelp av å også tilsette T3(liothyronin), og noen sverger til Armour(som er naturlig preparat fra gris).

Anonym poster: ba6977f711bdcfe4cf8a33e63b5a68b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør se litt på Tolvon også.

Jeg bruker et annet preparat som heller ikke er vanedannende for å få sove. Jeg har nå kuttet ut og opplever problemer pga medisinstoppen. Kvalme og svimmelhet. Samtidig så er jeg mer våken i hode og trenger mye mindre søvn og har ikke hangover. Jeg hopper ikke og spretter, men har allikevel iallfall mer mental energi. Jeg erfarer også at jeg fint kan klare en arbeidsdag med 7 timer søvn. Skremmende for jeg aner ikke hva mer den medisinen har gjort med meg og kroppen min. J

Anonym poster: 30542e66318a7787331c22dce9d75019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke si at Levaxin(som er rent T4) er kontroversielt.

Men enkelte får hjelp av å også tilsette T3(liothyronin), og noen sverger til Armour(som er naturlig preparat fra gris).

Anonym poster: ba6977f711bdcfe4cf8a33e63b5a68b6

Nå er kun jeg en lekmann uten inngående kunnskap om temaet, men det er et kontroversielt tema basert på det jeg har lest.

Nye studier viser at de fleste pasienter får det langt bedre med en blandingsterapi slik du nevner, men i enkelte tilfeller er det faktisk nødvendig å slutte permanent med tilførsel av T4 eller i det aller minste i en kortere periode for å klarere reseptorene for RT3.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 7/3/2012 den 1.08, AnonymBruker skrev:

 

Liothyronin er T3 og virker i løpet av en time. Levaxin er T4 som kroppen omdanner til T3 som den trenger. Virkningstid 2-3 uker.

 

Jeg har prøvd Liothyronin. Sliter med brainfog, manglende energi og konsentrasjonsvansker. Tåketeppet lettet og jeg var bare så lykkelig. Så ble stoffskiftet mitt så høyt at jeg bare satt og ristet. Da hadde jeg testet ut Liothyronin i 3 mnd. Jeg maktet ikke mer. Skulle faktisk fungere på jobb og det gikk bare ikke.

 

Prøver du Liothyronin så må Levaxindosen senkes. Hvor mye må du lese deg opp på og erfare selv. Vi snakker da om å prøve ut i måneder.

 

Jeg skal prøve Amour eller tilsvarende senere, men jeg må først komme meg opp av den bølgedalen jeg fikk da jeg prøvde Liothyronin. Jeg er langt unna der jeg var da jeg startet forsøket.

 

Jeg får god informasjon fra fastlegen og leser meg opp selv også. Nå tar jeg nye blodprøver hver 2-3 mnd for å følge med siden stoffskiftet ikke er stabilisert seg. I tillegg så har jeg en fastlege som tillater meg å prøve alternativer som Liothyronin og Amour. Ikke alle gjør det. Jeg tar blodprøve og følger opp med en legetime.

 

Anonym poster: 30542e66318a7787331c22dce9d75019

Hei beklager for svar på 5 år gammel tråd. Men jeg lurer på hvordan du har d odag? Bruker du forsatt t4 og t3? Jeg har samme synptom som deg...brain fog..konsentrasjonsvansker og lav energi og hukom.else...dessverre så er alle blodprøvene mine normale...eller innenfor referanseområdet. Har også mistet litt hår og tap av øyenbryn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, brownbrown skrev:

Hei beklager for svar på 5 år gammel tråd. Men jeg lurer på hvordan du har d odag? Bruker du forsatt t4 og t3? Jeg har samme synptom som deg...brain fog..konsentrasjonsvansker og lav energi og hukom.else...dessverre så er alle blodprøvene mine normale...eller innenfor referanseområdet. Har også mistet litt hår og tap av øyenbryn

Hva ligger dine verdier på? Er det sånn at noen verdier er bedre enn andre, selv innenfor referanseområdet? I så fall, hva er optimale verdier av TSH og FT4

Anonymkode: 6e658...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sigrid-sin

Slenger meg på denne aktive diskusjonen. Lurer også på hvordan det går nå 5 år etter?

Jeg har endelig funnet meg en dyktig lege. Hun har sagt at veldig mange trives med TSH ned mot  0,5. Noen få må ned mot 0,2, men ingen har noe å hente på å ligge under 0,2. 

Ellers sier hun at TID er det viktiste. Mye tid. Kan gjerne ta 5 år før man føler seg frisk igjen.

Selv har jeg prøvd ARMOUR i kombinasjon med Levaxin, og formen min ble helt elendig. Gi Levaxin tid er mitt råd, men ble legen sjekke på blodprøver om du konverterer nok T3 av T4. Eller bytt lege hvis legen ikke skjønner hva du snakker om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke jeg som skrev i tråden for fem år siden men jeg svarer likevel siden jeg begynte på Levaxin for ca 2,5 år siden med tillegg av Liothyronin for ca 2 år siden.

Formen ble bedre etter jeg fikk Lio i tillegg men jeg var fremdeles trøtt og sliten. Jeg fikk kranglet meg til å gå til endokrinolog og begynte på Thyroid Erfra for ca ett år siden. Etter det har livet gradvis blitt bedre. Jeg hadde mye oppstartsvansker med humørsvinginger, kviser (det kommer igjen hvis jeg justerer dosen opp) og migrene og jeg var nær ved å gi opp flere ganger. Heldigvis holdt jeg ut et par vanskelige måneder og når fungerer jeg tilnærmet normalt.

Sliter fremdeles med muskelverk hvis jeg trener styrke men hodet er mer "med" og jeg har mer energi. Fikk tilbake energi til å trene og har derfor gått ned 11 kg. Der jeg før lå på sofaen etter jobb har jeg nå overskudd til husarbeid og trening. Jeg blir fremdeles fortere sliten enn andre jeg kjenner men det er utrolig stor forskjell fra sånn det var før

Verdiene mine er sånn ca: TSH rett over null, T3 4,2 (skal øke dosen litt for å få T3 litt mer opp) og T4 rundt 14.

Jeg bruker 60+60 med erfa og skal legge til 30 mg nå

Anonymkode: 69100...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2017 den 13.06, brownbrown skrev:

Hei beklager for svar på 5 år gammel tråd. Men jeg lurer på hvordan du har d odag? Bruker du forsatt t4 og t3? Jeg har samme synptom som deg...brain fog..konsentrasjonsvansker og lav energi og hukom.else...dessverre så er alle blodprøvene mine normale...eller innenfor referanseområdet. Har også mistet litt hår og tap av øyenbryn

Har du fått påvist lavt stoffskifte?

Det er ikke slik at man kan sammenlikne referanseverdier til friske med de som har påvist lavt stoffskifte.

Jeg ville ikke sagt dessverre til at du er frisk, dersom du ikke har fått påvist lavt stoffskifte så skal du jo være glad for at en kronisk livsvarig sykdom er utelukket. 

Om du derimot har fått påvist lavt stoffskifte så kan formen variere individuelt innenfor normalen, og man må bare finjustere Levaxin for å se om det kan hjelpe på formen. I samråd med lege selvsagt. 

Dette er smartere å starte en egen tråd om for de som har tatt opp en årevis gammel tråd ;)

Anonymkode: 1a134...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått påvist lavt stoffskifte?

Det er ikke slik at man kan sammenlikne referanseverdier til friske med de som har påvist lavt stoffskifte.

Jeg ville ikke sagt dessverre til at du er frisk, dersom du ikke har fått påvist lavt stoffskifte så skal du jo være glad for at en kronisk livsvarig sykdom er utelukket. 

Om du derimot har fått påvist lavt stoffskifte så kan formen variere individuelt innenfor normalen, og man må bare finjustere Levaxin for å se om det kan hjelpe på formen. I samråd med lege selvsagt. 

Dette er smartere å starte en egen tråd om for de som har tatt opp en årevis gammel tråd ;)

Anonymkode: 1a134...f01

Jeg har fått påvist subklinisk stoffskifte. Jeg har ts mellom 3 og 4 til vanelig

Det som plager meg er hårtap og tap av øyenbryn som blir tynnere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...