Gå til innhold

Katten vår og mark....


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hannkatten min er visst en ivrig jeger og får mark hele tiden.

Jeg ga han en mark-kur en stund før jul, og så måtte vi til pers igjen i slutten av januar.

Jeg følger med hele tiden i bakenden hans og på øynene. Og etter forrige mark-kur har det vært null tegn på at han har det. Helt til jeg kom hjem fra jobb i dag.... Fem seks mark i pelsen bak... Det er så utrolig hæslig, og må da være ekkelt for katten også!!

Hadde selvfølgelig ikke kur i hus nå, og må kjøpe i morgen.

Han er håpløs å få i tabletter og jeg ble derfor over meg av begeistring da jeg fant ut om det man drypper i pelsen. Det var som himmel og helvetet. Men så skal man jo ikke buke det hele tiden da. Men veksle mellom tabletter og denne væsken...

Hvor ofte er det egentlig ok å gi katten kur? Jeg kan jo ikke bare la han gå slik heller, men syns vel det er litt ofte å gi annenhver måned....

Råd, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får vel sånn flytende som man kan gi gjennom en slags sprøyte også? Finnes i alle fall til hund. (Jeg har ikke katt, så svarer ut fra det jeg vet om hund og ormkur, men regner med det er noenlunde det samme.)

Det er ikke farlig å gi en slik kur ofte, men det kan fort skje at ormen blir resistent mot kuren og da har du det etter hvert slik at katten har kronisk orm fordi ormen ikke reagerer på kurene du gir den. Og når du kjører en kur er det vel slik at du dreper marken, men ikke eggene. Derfor må du gi ny kur tre uker (tror jeg) etter den forrige, for da har disse eggene klekket ut.

Husk også å bytte kurer så du f.eks. kjører Banmint en gang og Panacur neste gang. (Du må selvfølgelig gi den som passer for ormen han har, regner med det er spolorm?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt nærmere på pakningsvedlegget jeg har her (Panacur vet. - oralpasta, denne er også til katt)

Det ser ut som denne typen tar egg og larver også. Det står at det er vanlig å gi katter 3-4 ganger i året, men at de som er på musejakt kan trenge oftere. Så da er det antageligvis ikke uvanlig å måtte gi så ofte som du gjør.

Men husk i alle fall på å variere merkene slik at ormen ikke blir resistent, og at du får tatt den riktige ormen.

Panacur® Spolorm, hakeorm, piskeorm og bendelorm.

Drontal® Bendelorm og rundorm

Banminth® Spolorm og hakeorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er ikke farlig å gi ormekur ofte fordi katten er kun resistent mot orm de dagene det tar for medisinen å passere gjennom systemet dens. Overflødig middel blir altså spylt ut bakveien. (Overflødig med måte selvsagt. Det er ikke meningen at man skal overdosere bare for å overdosere)

Det som imidlertid er viktig er at du passer på å kjøre gjennom en hel kur(altså at du er nøye på at du ikke hopper over en dag fordi katten tilfeldigvis er borte, passer på at katten ikke spytter ut eventuelle tabletter osv.) fordi det da kan skje at orm blir resistent.

Katter får som oftest spolorm og bendelorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt anbefalt å gi markkur fast hver 6. uke, siden katten spiser mus hver dag. Oftere hvis jeg oppdager symptomer. (Han ble så syk av orm en gang at han nesten måtte legges inn, så vet tar ingen sjanser) Bruker forskjellige merker hver gang for å sørge for å dekke så mye som mulig. Dråpene i nakken er mindre effektive, så dem bruker jeg bare en sjelden gang.

Markkur gjør at katten blir litt uvel og kvalm med det samme, så jeg liker ikke å gi det så ofte. Vet ikke om man sikkert vet omfanget av virkningen det har på katten heller. Men alternativet er at den blir syk av orm. Grunnen til at man ikke skal gi for ofte er først og fremst at ormebestanden fortere vil utvikle resistente individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...