Gå til innhold

Dyr har føleser


Gjest vimselot

Anbefalte innlegg

Gjest vimselot

Må påstå at dyr har føleser, på lik linje med oss. De har øyne, og har lest at øyne kolliderer med forskningen.

Vi kan tillegge dyr følelser, men dyr er like glupe som oss.

Og kanskje mer.De tilhører den urgamle slekta.

Vil ikke menneskeliggjøre dyr og sammenligne dem med Madonna, men de tenker og føler, er det merkelig.

Tenker du at du er den som kan tenke?

Jeg tok en liten bikkje med på en pub, en brun pub, hadde sett andre med bikkke der, hva tror du ble resultatet?

Instiktivt reagerte den og knurret på alle menn etterpå, den forbant alk med menn, med (ingen fikk røre bikkja) ... den likte ikke at jeg dro en fremmed i min seng, knurret snille hunden, en vennlig hund...

Vel hva tror dere, og jeg er ikke disney. Mener bare at å påberope seg menneskelighet er ...tja...

For hva er telepati og hva er filmen hesteviskeviskeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Yihaa
Må påstå at dyr har føleser, på lik linje med oss. De har øyne, og har lest at øyne kolliderer med forskningen.

Hva mener du?

Vi kan tillegge dyr følelser, men dyr er like glupe som oss.

Og kanskje mer.De tilhører den urgamle slekta.

Hvis du mener at dyr er glupere enn mennesker (?), så er jeg ikke enig med deg.

For hva er telepati og hva er filmen hesteviskeviskeren?

Hm?

Jeg tror ikke dyr har hverken følelser eller tanker på lik linje som oss mennesker. Men jeg tror at dyr har sterke instinkter og varierende intelligens.

Endret av lillebøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot
Hva mener du?

Hvis du mener at dyr er glupere enn mennesker (?), så er jeg ikke enig med deg.

Hm?

Jeg tror ikke dyr har hverken følelser eller tanker på lik linje som oss mennesker. Men jeg tror at dyr har sterke instinkter og varierende intelligens.

Og jeg mener ikke at dyr er glupere enn mennesker, jeg påberopte dyr følelser. Dødsangst til eks.

De husker.

Elefant osv.

Hva husker vi, selektivt...om vi vil.

Endret av lillebøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot
Det der tror jeg er et av de mest usammenhengende innleggene jeg noensinne har lest.

Hvorfor står du ikke ved kjøkkenbenken stedet for å svare, mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Yihaa
Og jeg mener ikke at dyr er glupere enn mennesker, jeg påberopte dyr følelser.

Mulig jeg misforsto, men du skrev jo

Vi kan tillegge dyr følelser, men dyr er like glupe som oss.

Og kanskje mer.De tilhører den urgamle slekta.

Og jeg mener ikke at dyr er glupere enn mennesker, jeg påberopte dyr følelser. Dødsangst til eks.

De husker.

Elefant osv.

Hva husker vi, selektivt...om vi vil.

Dødsangst er vel likemye et instinkt?

Og hukommelse er vel et utslag av intelligens?

Mulig dyr har følelser til en viss grad (glade når eier kommer hjem fra jobb osv), men jeg nekter å tro at de har følelser som oss mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mulig jeg misforsto, men du skrev jo

Dødsangst er vel likemye et instinkt?

Og hukommelse er vel et utslag av intelligens?

Mulig dyr har følelser til en viss grad (glade når eier kommer hjem fra jobb osv), men jeg nekter å tro at de har følelser som oss mennesker.

Hvorfor det? Hvor mye erfaring har du med dyr, og hvilke dyr?

Jeg har vokst opp på gård, og er overbevist om at både hunder og kyr har følelser. Kyrene blir møkksure hvis de blir melket i feil rekkefølge, f.eks. Da vil de ikke bli klappet, de bare snur seg fnysende vekk, eller tramper/småstanger meg. Hunden legger seg med ryggen til, og går sin vei når jeg prøver å kose henne, hvis hun ikke får gå på tur akkurat der hun har lyst. Osv.

En del er instinkter, som å beskytte eieren, osv. Men en god del lar seg ikke forklare med instinkter. Hva er forskjellen på om jeg blir glad for å se min mor, og på når en hund blir glad for å se sin eier? Hvorfor er min glede en følelse, mens hundens glede er instinkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yihaa
Hvorfor det? Hvor mye erfaring har du med dyr, og hvilke dyr?

Hund, maaaange katter, de fleste burdyr. Jeg har jobbet med stell av hest, ku og gris.

En del er instinkter, som å beskytte eieren, osv. Men en god del lar seg ikke forklare med instinkter. Hva er forskjellen på om jeg blir glad for å se min mor, og på når en hund blir glad for å se sin eier? Hvorfor er min glede en følelse, mens hundens glede er instinkt?

Nå sa vel jeg at å bli glad når du så eier sannsynligvis var en følelse, hvis du leser innlegget mitt. Så jeg vet ikke hva du mener her....? Jeg sa at jeg ikke tror de har følelser i samme grad som oss mennesker. Det er f.eks. gjort forsøk med høner/kyllinger. Hønemor passer kyllingene sine. Hvis hørnemor ikke hører kyllingene sin lenger (altså hun blir midlertidig "døv"), så bryr hun seg ikke om dem. Ergo et instinkt utløst av kyllingenes piping.

Når valper blir tatt fra moren, leter hun f.eks. etter dem. (Og dette tror jeg i større grad er instinkt enn følelser).

Andre ganger er moren skikkelig lei valpene, og bryr seg ikke om at de forsvinner.

Hvis hunden leter etter dem, varer det en kort periode. Tror du hun resten av livet tenker tanker om dem slik som vi mennesker i samme situasjon ville gjort?

Jeg avskriver ikke dyrs følelser, men jeg reagerer sterkt på å sidestille dem med menneskers følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må du. For din egen del.

Tror du på telepati? Empati, glem det, verden er rå.

:ler: Huff... :perebrus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Jeg er enig i at, selv om ingen har sagt det, at vi kan tillegge dyr følelser og at det kan bli litt mye bambi her, men siden jeg har mest erfaring med bikkjer, vil jeg si at de har følelser.

Hvem er vi som skal påberope oss som eier av følelsesverden?

Dyr glemmer raskere enn oss, men de husker.

Viser glede, sorg, er spørrende om det har skjedd noe og alle er rare osv.

De viser jo mest glede, så vi kan si at de ikke har følelser da.

Men, dyr er enkle å neglisjere, de er jo alltid glade bare vi gir dem mat og en tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk.Uhåndterlig

Dyr har følelser, de tenker på sin måte og har instinkt! Det er nok alle ganske klar over!

Skjønte ikke helt hvor du ville med dette innlegget Vimselott, og jeg forstod ikke alt du mente heller :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...