Gå til innhold

Katt på tur; i bånd og bur


Gjest Gjest_Vivi_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Vivi_*

Vi ble ufrivillige katteeiere i høst, da en pjuskete og tynn katt (unge?) mjauet seg inn til mat og stell. Til tross for plakater på butikker, annonser i avis og på nett klarte vi ikke å finne eieren.

Dermed har vi et problem, for vi tilbringer sommerferien på campingtur i Norge og litt i Sverige. Er det noen som har erfaring med en slik ferieform og katt?

Katten "vår" er vant til å komme og gå ute og inne nøyaktig som hun vil og helt fritt. Jeg forstår selvfølgelig at hun sterkt vil mislike å gå i bånd ute og være i bur/bil eller campingvogn inne, men er det over grensen av det man bør utsette en katt for? Synspunkter?

Jeg har forøvrig prøvd å venne henne til sele og det har gått over all forventning. Det virker ikke som om hun bryr seg om at den er på - pussig nok. Men det vil vel forandre seg når hun skal ut i bånd som en hund!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge skal dere være borte? Jeg synes en bedre løsning er om katten kan være hjemme hos dere og noen kommer og gir den mat og litt kos. Hvis dere skal være borte ganske lenge, så kanskje noen dere kjenner godt kan ha den hos seg i mens? Å gå tur med en katt som man gjør med en hund synes jeg blir feil - katten har en helt annen natur enn hunder, i tillegg til at også hunder bør få gå løs så mye som mulig. (mener jeg).

Men flott at dere har tatt til dere en herreløs pus. :klem:

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg skal være borte lenge på steder hvor det ikke egner seg å ha med lillepus, tar jeg han med på Feiring kattepensjonat. der er det ut-og innebur i samme buret slik at katten kan ligge i uteburet når det måtte passe. katten din får også være med andre katter som den går godt sammen med og blir kost med daglig av jentene på gården. Noe annet som er veldig bra er at feiring kattepensjonat er at det er utenfor oslo, ligge på den landelige siden av Norge og der får kattene god luft og natur rundt seg uten den støyende og skremmende trafikken. det er også pålagt at katten er kastrert, dermed ingen sjenerende lukt og dårlig hygiene. Han som driver dette stedet kjenner alle kattene som er der og vet godt om deres svake og sterke sider. han tar 80 kr natten utenom høysesonger da han tar 100 kr natta, men tro meg, det er verdt det når du reiser med ren sikkerhet om at katten din har det godt mens du er borte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_vivi_*

Takk for svar.

Er helt enig med deg, Tabris, i at tur i bånd ikke er noe for en katt. Men på helt fremmede steder er det en nødvendighet.

Våre campingturer kan være relativt korte feks en langweek-end, men de kan også bli langvarige - opptil 6 -7 uker i strekk og det vil helt klart bli en stor prøvelse for en katt. Jeg liker det ikke selv. Dog tror jeg hun har det veldig bra hos oss resten av året. Hun går ut og inn nøyaktig som hun vil og siden vi bor litt landlig til er det mange spennende steder å leke/jakte for en katt.

Dessverre har vi ingen som kan komme og se etter henne når vi er borte, så hun er nødt til å bli med. Kattepensjonat vil bli for dyrt, synes jeg, og man vet slett ikke alltid hvordan katten har det. Vi har litt blandet erfaring med kennelopphold fra den gang vi hadde hund.

Hele familien er blitt glad i og knyttet til katten de 8 månedene hun har vært hos oss, men det beste er vel kanskje om Dyrebeskyttelsen finner et nytt hjem til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...