Gå til innhold

Jakthund vs Familiehund


Gjest Agata

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Grethe_*

Til TS så må jeg bare si at du uansett valg av hund ikke kan la ungene dine herje med den. Og uansett hvor flott og god familiehund man får så må barn og hund ikke forlates uten oppsyn. Litt OT men det er så sykt mange mennesker som stoler blindt på sin lille, snille hund og det kan fort ende i fortvilelse.

Når det gjelder valg av rase så er det kommet mange gode tips her. Jeg vil også anbefale vorsther! Et vennepar har ei korthåret tispe, hun fungerer utmerket som familiehund, samtidig som de har henne mye ute i hundegård når barna er på sitt mest aktive om dagen. I tillegg har hun et eget bur inne i gangen som hun får være helt i fred i. Der har barna ingen adgang, noe som fungerer meget bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Springer spaniel, Engelsk eller Welsh? Det er jo fuglehund og familiehund? Jeg er veldig begeistret for den rasen og ønsker meg en sånn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk Springer Spaniell er fin familie hund... og fin på jakt..

Ser det er flere som nevner springer, men den funker altså ikke på jakt på fjellet. Tror ts må presistere litt hva som ønskes av hunden på jakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Ser det er flere som nevner springer, men den funker altså ikke på jakt på fjellet. Tror ts må presistere litt hva som ønskes av hunden på jakt.

Akkurat det tenkte jeg også på. Hva slags jakt? Hvor? Osv. Det man bruker en setter og pointer til, brukes altså ikke en springer spaniel til. Mange uavklarte forhold her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat det tenkte jeg også på. Hva slags jakt? Hvor? Osv. Det man bruker en setter og pointer til, brukes altså ikke en springer spaniel til. Mange uavklarte forhold her.

Og vorsterhe:) :) Altså stående fuglehunder. Uten at jeg skal gjøre meg til noen som helst form for ekspert på jakt da:) Men, jeg tror ikke man jakter rype med springer spaniel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleLovely

Jeg vokste opp med en korthåret vorsteher, og den var veldig snill mot meg som familiehund, og god på jakt. Men litt typisk fuglehund, vimsete osv.

Når jeg var 12 år fikk jeg min egen hund, en breton. Og den har vært helt super på alle måter, både som jakthund og familiehund. Det sier de fleste andre bretoneiere jeg har møtt på også. Det er en fransk fuglehund, ca 50 cm høy- altså mindre enn setter'ne men ligner mye på en engelsk setter ellers utseendemessig. Meget godt gemytt, veldig glad i å være hjemme og glad i barn. Men den finner seg ikke i hva som helst fra barn, slik som de fleste hunder med rette ikke gjør! Jeg vil i hvert fall anbefale bretonen, den er en jakthund og kompis under jaktsesongen, og en kompis og familiehund resten av året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette er vanskelig...nå driver ikke typen min med jakt, men vi har forelsket oss i hver vår rase...jeg vil ha en Norfolk, mens han vil ha en Cairn Terrier....Jeg vil ha Norfolk fordi den ikke krever masse aktivitet og stimuli...jeg vil ha en hund som jeg kan gå lange turer med, men som ikke er avhengig av det hver dag(altså kan løpe i en stor hage iblandt). Hunden er praktisk i størrelse i forhold til at den kommer til å bli en del av min hverdag(ta den med overalt), den er lett å lære opp og passer rett og slett mine kriterier.

Cairn er ikke så mye større, men krever mye mer turer, stimuli og er barskere. Jeg har sagt til mannen at om han vil ha en sånn hund(og misforstå meg rett, jeg synes den er nydelig og ville elsket den), så må HAN ta ansvaret for den. Jeg er den som kommer til å være hjemme med evt. hunder, så da må han ta seg av de lange turene og treningen hunden trenger på sin fritid.

Så vi har blitt enige om at vi skal ha hver vår hund...det blir begge sine selvsagt, men hovedansvaret faller på hver av oss....Men i ditt tilfelle, siden du mener at du vil ha den daglige omsorgen for hunden mht. tur og stimuli, så burde du ha en stemme ekstra i forhold til rase....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisk73
Jeg vokste opp med en korthåret vorsteher, og den var veldig snill mot meg som familiehund, og god på jakt. Men litt typisk fuglehund, vimsete osv.

Når jeg var 12 år fikk jeg min egen hund, en breton. Og den har vært helt super på alle måter, både som jakthund og familiehund. Det sier de fleste andre bretoneiere jeg har møtt på også. Det er en fransk fuglehund, ca 50 cm høy- altså mindre enn setter'ne men ligner mye på en engelsk setter ellers utseendemessig. Meget godt gemytt, veldig glad i å være hjemme og glad i barn. Men den finner seg ikke i hva som helst fra barn, slik som de fleste hunder med rette ikke gjør! Jeg vil i hvert fall anbefale bretonen, den er en jakthund og kompis under jaktsesongen, og en kompis og familiehund resten av året!

Jeg støtter meg til deg jeg :) Jeg vokste opp med breton da jeg var lita, og det var en helt utrolig god hund med skikkelig godt gemytt, rolig og flink på jakt. Pappa har gått jakt i alle år, så jeg er godt vant til jakthunder. Vi hadde også en kleiner münsterlander som også er en utrolig våken og flott hund. Ganske mye striere enn breton, men på mange måter mer våken. Pappa har nå en ny bretonhann, og han er like rolig som den første tispen vi hadde i min barndom. Velger du seriøse oppdrettere, så vil du få en utmerket jakthund som ikke krever like mye som mange andre jakthunder gjør.

Mistforstå meg rett, alle hunder krever noe av sin eier, men i ulilk grad :)

Selv har vi valgt labrador, min samboer hadde svært lyst på det, og vi er godt fornøyd med han. Men det er en mye tregere hund enn hva jeg er vant til fra før.

Lykke til med valg av hund, men jeg vil anbefale deg å lese deg opp på ulike hunderaser og snakke med mannen din om hva det er dere har bruk for, og om dere kan tilby hunden det han/hun trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay
Og vorsterhe:) :) Altså stående fuglehunder. Uten at jeg skal gjøre meg til noen som helst form for ekspert på jakt da:) Men, jeg tror ikke man jakter rype med springer spaniel?

De vil jo bli utkjørte før de ekte stående fuglehundene er varme i trøya, engang. :ler:

Nå er jeg kanskje litt partisk, GS-eier som jeg er. Han er forresten bemerkelsesverdig tålmodig med små barn, og da er han til og med mindre vimsete enn han er til vanlig. :) Men vi lar ham aldri være sammen med barn uten tilsyn, nettopp pga. vimsingen. Da han var halvvoksen, klarte han for eksempel å løpe overende niesen på fire, fordi han var livredd noen kalver som han så. :fnise:

Endret av Morgan le Fay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_LilleLovely_*

nå har vi også en labrador, den er super på apportering men ikke utholdende som breton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fisk73
nå har vi også en labrador, den er super på apportering men ikke utholdende som breton.

Nei, det er sant, det er to TOTALT ulike hunder... Selv går ingen av oss på jakt, så det å anskaffe seg en fuglehund uten å overhodet bruke den til det, er for meg utenkelig.

Ser stor forskjell på rasene når jeg går tur med labradoren vår og pappas breton sammen ;) Vår er mer en dilter, mens bretonen springer OVERALT... I tillegg merkes det at labradoren er 25 kg mer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi hadde samme dilemaet. Min kjære ville ha en hund til jakt og jeg en mer familien hund. Vi endte opp med en jakt labrador, den er bygd litt forskjelligt fra en vanlig labrador og den blir ikke så feit. Den er mer muskuløs, men så er den veldig aktiv av seg. Vi er veldig fornøyd med valget vi tok. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Hei,

ser at innlegget er ganske gammel, men tenkte på i forhold til både jakt- og familiehund er en Kleiner Münsterländer absolutt et bra valg. Jeg selv ville nok ha sagt at det er det beste valget. Vi har gjort fantastiske opplevelser med denne type hund både i jakt og familiesammenheng. De er rolig og avslappet så lenge de ikke er på jakt, men bli fantastisk engasjerte jakthunder på både fugle-, rev-, harejakt og blant annet ettersøk, fantastisk allsidig og smart. Fungerer også perfekt sammen med andre hunder og barn. :)

Anonymkode: c5652...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...