Gå til innhold

Jakthund vs Familiehund


Gjest Agata

Anbefalte innlegg

Masse bra emner her. Ser at mange får fine og kloke svar. Håper dere kan hjelpe meg også.

Mannen og jeg vil ha hund. Jeg vil gjerne ha en familie hund. En hund som ikke trenger veldig mye trim. Og med veldig mye da mener jeg masse. Alle hunder trenger tur, det vet vi begge to. Vi har hatt hunder før:)

Problemet er nå da at han vil ha jakthund, jeg vil ha en familiehund.

Han jakter fugl og vil ha en engelsk setter valp. Huff jeg har ikke lyst på en sånn hund. De er flotte hunder og snille som dagen er lang. Flere i min fam har settere og de er nydelige alle sammen. Men det er ikke en sånn hund jeg vil ha. Jeg kunne tenkt meg en hund som er mere rolig, letter gemytt (smartere) og som er trygg og kan vokte et mørkt hus om natten.

Han holder veldig på sitt og mener at han har rett. Tar jeg helt feil med min mening. Har ikke lyst til å få en hund som ender opp med at bare blir hans siden det blir masse jakt trening og slike ting. Har lyst på en hund som kan være min hund også. Finnes det en hund som passer begge kriteriene her???

Eller ikke................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helen Parr

Dette er igrunn vanskelig å svare på. Både fordi jeg ikke vet hva du legger i begrepet familiehund, og fordi hunder innenfor samme rase også kan være veldig forskjellige.

Vi har selv en pointer, som i Norge er en utpreget fuglehund, kanskje mer enn settertypene. Han er imidlertid en utrolig flott familehund, elsker ungene, leken, glad, forholdsvis rolig til å være pointer med såpass utpreget jaktinstinkt. På den andre siden krever han mye mosjon, og selvfølgelig masse jakt i sesongen. Vi har også en boxer, som muligens ville falle innunder kategorien familiehund, slik du beskriver det. Han er også verdens beste familehund, sett med mine objektive øyne. Snill som dagen er lang, holder seg alltid i nærheten når vi er på tur, trofast, glad og lojal.

Det jeg imidlertid har merket meg er at pointeren varsler mer enn boxeren når det kommer folk, merkelig nok. Ellers er pointeren typen som ikke stikker av, han kan gå fint i bånd og er forholdsvis lettlært. I grunn slik jeg opplever boxeren også.

Jeg mener ikke med dette å påstå at disse rasene er like, for det er de langt derifra. Poenget mitt er heller det at man kan forme en hund ganske godt innenfor det rasen representerer, og at det er store individuelle forskjeller.

Vi har nok vært ganske heldige med gemyttet til vår pointer, det bemerkes stadig at han er et rolig eksemplar av arten, selvom det ikke er noe å si på innsatsen hans sammen med jegermannen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ute etter en TYPISK familiehund. En hund med rolig gemyt som ikke går i taket når unger leker og den er med på leken.

En hund som kan forventes å bli lydig. Alle settere jeg har vært bortig har vært mer eller mindre lydige, men siden de er fuglehunder så er de mer vasete(vimsete)? en andre mer tolmodige hunder.

Min mann jakter mye, han er stadig på fjellet i sesongen på jakt og på tur utenom jakt sesongen. Han reiser med kamerater som alle har hunder, noen mer en en. Så han har fin tilgang til jakthunder han kan låne av kjente.

Et annet dilema er jo at jeg gjerne vil ha en hund som kan være sammen med meg og barna når han er på fjellet:) det er jo et annet problem da. For blir det ingen jakt hund.

Synes to hunder blir litt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en vorsteh? Vi har en kv, og hun er veldig fin som familiehund. Vi har en liten baby på 5 mnd, og de er veldig gode venner. KVn vår er kjemperolig og snill, slett ikke stressa, og kjempesnill. Hun er lett å dressere, flink i hverdagdlydighet. Også er de fine fuglehunder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Hva med en vorsteh? Vi har en kv, og hun er veldig fin som familiehund. Vi har en liten baby på 5 mnd, og de er veldig gode venner. KVn vår er kjemperolig og snill, slett ikke stressa, og kjempesnill. Hun er lett å dressere, flink i hverdagdlydighet. Også er de fine fuglehunder:)

Vi planlegger en kv når boxeren forsvinner. Så får vi en hund som er litt mer robust enn pointeren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en vorsteh? Vi har en kv, og hun er veldig fin som familiehund. Vi har en liten baby på 5 mnd, og de er veldig gode venner. KVn vår er kjemperolig og snill, slett ikke stressa, og kjempesnill. Hun er lett å dressere, flink i hverdagdlydighet. Også er de fine fuglehunder:)

Det er min erfaring også.Flotte hunder. Hannhundene kan være litt striere da, ihvertfall den jeg har vært borti, og litt stresset og manisk hvis han ikke får nok mosjon. Men veldig snill, har aldri hørt et knurr fra den kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å starte med å kjøpe en liten hund? De krever ikke så mye og fungerer yppelig som familiehund. Tenker på japansk spisshund, shetland sheepdog, dverg eller mellompuddel, cavailer king charles spaniel etc.

Hvis mannen din senere ser behov for en jakthund allikevel er det ikke så voldsomt med to hunder hvis den ene er liten og den andre stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det virker som du vil like å ha en setter i hus, og da bør mannen være såpass at han kan se på alternative jakthunder. En rase det ikke er så mange av i Norge som brukes til rypejakt er langhåret weimaraner. Dette er en mer allroundhund enn setterne, og krever nok derfor litt mer av mannen din når det kommer til treningsdelen slik jeg har forstått det. Men en kjenning av meg har flere av denne rasen og bruker de til jakt hver høst. Kanskje det kan være et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vorsteh (korthår) og det er en utrolig flott frøken. Kjempesnill med barn, og vi merker knapt at vi har henne i hus. Hun er stødig i hodet og veldig rolig, helt til vi slipper henne i fjellet...

Fungerer altså utmerket som familie- og jakthund

Det vikstigste er vel å se på linjene, og spesielt hvordan foreldrene er. Jaktvorsteh'ene er som regel en del roligere i hus enn kjørevorsteh'ene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachsen er en nydelig familiehund, og en topp jakthund!

Hehe, dachsen er ikke en fuglehund da. Siden det er fuglejakt denne mannen driver med. Dachsen er en hi og småvilt hund. Dvs rev, rådyr og slike ting.

Jeg ville anbefalt Weimaraner. Det er nydelige hunder. Les litt om dem på nettet og se hva du syns. Det er jo også en aktiv hund, men ikke på det viset som en setter er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har setter (gordon), og etter det du skriver virker det ikke som det er det rette for dere.. En setter er ikke rolig og de er ikke gode vakthunder. Men smarte er de. De trenger masse trim, og de blir helt ville når noen leker rundt dem, så ingen bra hund med masse unger i hus synes nå jeg.

Weimaraner eller cocker spaniel ville jeg gått for.

Har sett noen som bruker Breton også, men jeg vet ikke hvordan denne er i lynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eh.. En sauehund som er like aktiv som setteren? Var vel ikke akkurat "en søt hund" TS spurte etter..?

En familiehund kan jo også være søt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En familiehund kan jo også være søt...?

TS skriver "Jeg kunne tenkt meg en hund som er mere rolig, letter gemytt (smartere) og som er trygg og kan vokte et mørkt hus om natten."

Da er vel ikke en Border Collie et godt alternativ til en slik familiehund de ønsker? Den er verken familiehund på den måten de spør etter, og du kan heller ikke jakte fugl med den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snakk om å vinne eller ikke, er snakk om å svare på det folk spør om vel? Men jeg mener ikke å være ugrei :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...