Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Hmm, det er sant. Likevel vil jeg gjerne at Sansa eller Theon får sin hevn på et vis. Helst uten bruk av tortur. Det er jeg ingen fan av. Det ulimatet nederlaget for Ramsay måtte vel være om hans egen far dreper ham, men det er vel ikke så sannsynlig.

Jeg tror også det er ekstremt lite sannsynlig at Roose Bolton dreper Ramsay. Særlig etter det rørende far/sønn-øyeblikket de hadde for litt siden.

Det var omtrent akkurat slik jeg hadde forestilt meg det.

Men ingen er trygge. I bøkene kommer Roose med et par irettesettelser til Ramsay, og en av dem var "Ikke få meg til å angre den dagen jeg voldtok mora di!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må jeg nok bare leve med.

Ja, det må du. Jeg synes du virker som en god fyr, men på den tiden, for noen år siden, spoilet du veldig mye i GoT i tråder hvor det ikke skulle være spoiling. Det var en veldig stor tv-opplevelse som du ødela for meg. Jeg håper du har bedre din oppførsel nå, for det var en stor kontrast til hvordan du oppførte deg da, til hvordan du nå oppfører deg.

Jeg beklager til dere andre i tråden at det er litt off-topic. Men jeg følte jeg måtte ta et ordentlig oppgjør med Mann42 for hvordan han spoilet før i tiden.

Anonymous poster hash: 0ec1f...b44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Theon dreper Ramsay.. ser det i øynene hans (god skuespiller!), han begynner å "finne seg sjæl" en pittebitteliten smule. Og så tenker jeg Theon dør samtidig, han får ikke noe mer happy ending enn at hans siste handling i livet redder Sansa.

Bare gjetning det da, det er så utrolig mange kandidater til å drepe Ramsay. Hvis han blir drept i det hele tatt.. Men det er jeg ganske sikker på han blir!

Synes de siste par episodene har vært litt kjedelige, og særlig den delen med Arya som har verdens kjipeste praktikantstilling, den likte jeg ikke i bøkene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Theon dreper Ramsay.. ser det i øynene hans (god skuespiller!), han begynner å "finne seg sjæl" en pittebitteliten smule. Og så tenker jeg Theon dør samtidig, han får ikke noe mer happy ending enn at hans siste handling i livet redder Sansa.

Bare gjetning det da, det er så utrolig mange kandidater til å drepe Ramsay. Hvis han blir drept i det hele tatt.. Men det er jeg ganske sikker på han blir!

Synes de siste par episodene har vært litt kjedelige, og særlig den delen med Arya som har verdens kjipeste praktikantstilling, den likte jeg ikke i bøkene heller.

En hver dramatisk historie trenger en god skurk, og Ramsay er jo uovertruffen. Joffrey var ille, selvsagt, men Ramsay er helt forferdelig. Så det kan være fristende å beholde ham. Man trenger noen å hate for at helten skal komme til sin rett.

På den annen side så tenker jeg at det er på tide. Ramsay må dø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Theon dreper Ramsay.. ser det i øynene hans (god skuespiller!), han begynner å "finne seg sjæl" en pittebitteliten smule. Og så tenker jeg Theon dør samtidig, han får ikke noe mer happy ending enn at hans siste handling i livet redder Sansa.

Dette blir litt for mye Darth Vader og The Emperor til at jeg tror det skjer i denne serien.

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre episode idag, deilig å se begynnelsen av fallet til Cersei.

Storylinen i Dorne er fortsatt ikke den beste, men jeg begynner å skjønne mer av castinga til the sand snakes. Det var et perfekt par av tits :wow:



Anonymous poster hash: 55763...05c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

George RR Martin sporer fullstendig av i de siste bøkene.

Jeg kaller det "Margit Sandemo" teknikken. Jeg leste Sagaen om isfolket for noen år siden. De første bøkene var helt topp. Hekser, trollmenn og svart magi, med noen voldtekter og slemme skurker som fikk det de fortjente. Så begynte historien å spre seg utover som soppmycel. Den saftige trolldommen fra starten endte opp med engler og aliens og gud vet hva. Som Martha Louise på LSD.

Jeg er faktisk glad for at GoT - serien kutter noe av disse utvekstene. Sansas historie i bøkene var i full vekst mot en ny bihistorie, men ved å la henne overta Jeynes rolle så kutter man både ut denne bihistorien, og en uinteressant person (Jeyne). En ny intrige i Vale er det siste jeg trenger å pine meg gjennom før det skjer noe med den delen av bøkene som jeg har et forhold til.

Sansa gjør Theons (iflg boken) framtidige innsats mer troverdig. Theon, før han ble torturert, var en uspiselig, selvelskende liten dritt. Tjenestefolk var bare et hakk over husdyr for han. Hvorfor skulle en ukjent tjenestejente være noe å risikere så mye for? Sansa derimot, har han faktisk vokst opp med. Han har grunn til å angre og prøve å gjøre godt for sine tidligere handlinger mot Starks.

Og alle disse Mereen-intigene holdt på å få meg til å sovne. Det er mulig GRRM skulle vise en utvikling/modenhet i Daenarys, men han kunne ha kuttet 75% av den røkla. Daenarys skjønner at oppholdet i Mereen er iferd til å få henne til å stagnere i utviklingen, hun må vende tilbake til å bli Khaleesi, en hærfører, ikke den parfyrmerte dronningen i en råtnende by full av intriger.

Og Tyrions ferd mot Mereen, med andre dverger. skal kansje skal vise en utvikling i Tyrion? Hvilken utvikling da? At han slutter å renne etter langbeinte damer og finner seg en søt dvergejente? Så ikke noen utvikling mot det.

Og husbåten med unggutten som var en ukjent Targaryen-avlegger? Ny intrige i full blomst. Shit. Jeg husker ikke engang hva som skedde i bøkene, men gikk han ikke i land i Westeros? Ny person som jeg ikke kjenner, som skal kjøre sitt eget løp mot erobringen av The Seven Kingdoms parallelt med Daenarys?

En ny bihistorie med ridderen som prøvde å redde prinsesse Myrcella er kuttet ut i serien, og Jaime får mer oppgaver enn å rusle tungsindig rundt i Kings Landing. Bra. Det er mulig at Bronn overtar kjærlighetshistorien til Arys Oakheart. Det hadde vært severdig, den kynike, grådige banditten mister hjerter sitt til en av Sand Snakes? Arys Oakheart var et eneste langt gjesp.

Men jeg håper serien bruker historien om frieren som kommer i siste øyeblikk med en kontrakt om ekteskap som ble inngått mellom han og Daenarys da hun bare var en baby. I boken avviser Daenarys kontrakten, og frieren prøver å vise at han er verdig ved å prøve seg som dragetemmer Han dør under forsøket, og de to siste dragene bryter seg fri. Det er en ekstra historie som støtter opp hovedhistorien, ikke bare et sidespor uten mål og mening. Det var faktisk ganske kort fortalt i bøkene også, noe som gjørde det spennende.

Jeg skal lese alle GRRM - bøkene, men håper at han klarer å samle alle disse bihistoriene på en eller annen måte. Selv om jeg ikke skjønner hvordan det er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre episode idag, deilig å se begynnelsen av fallet til Cersei.

Storylinen i Dorne er fortsatt ikke den beste, men jeg begynner å skjønne mer av castinga til the sand snakes. Det var et perfekt par av tits :wow:

Anonymous poster hash: 55763...05c

Jeg begynner å få litt mer respekt for Sand Snakes. Det var en ganske morsom scene. Særlig detaljen med halvsøstrene hennes som satt i bakgrunnen og himla med øynene. Og selv Bronn ble imponert. Gjentatte ganger. Søtt av henne å redde livet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

George RR Martin sporer fullstendig av i de siste bøkene.

Jeg skal lese alle GRRM - bøkene, men håper at han klarer å samle alle disse bihistoriene på en eller annen måte. Selv om jeg ikke skjønner hvordan det er mulig.

Jeg for min del håper bare at han lever så lenge at han blir ferdig med alle bøkene han må skrive.

Men å si at han "sporer av" fordi historien er for kompleks for filmatisering, er temmelig misforstått. Og å sammenligne ham med Sandemo? Jeg finner ikke ord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samwell Tarly for the win.

Det er mulig at Tarly er en anelse for stor og klossete for sitt eget beste, men han er jaggu en av de modigste mennene i denne historien. Han har digre, harde manneballer av ekte messing, og gjett om de kommer til å skinne nå som han får dem polert sin elskede Gilly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skuffet over at ikke Jon Snow ba Sam ta med Aemon og Gilly sørover og at Aemon døde i denne episoden. Håper de finner ut at de må forsvinne så fort som mulig og at de finner seg en båt i Eastwatch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har lest bøkene... Hva skjer med Theon og Ramsay Bolton der?

Anonymous poster hash: c6171...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caress

SAM :rodmer::rodmer:

Sand Snakes var skikkelig skuffende synes jeg, hadde gledet meg til å få flere badass damer i serien men så viste de seg å være noen gneldrete jentunger. Og så så lite muskler på dem da, altså de mannlige skuespillerne trener jo knallhardt for å se krigerske ut, nå får ikke damer like svære muskler men litt burde de jo hatt dersom de skulle være så gode i kamp.

Nei, holder meg til Brienne og ikke minst Yara, jeg. Arya også selv om den der greia hun driver med nå er gørrkjedelig. Synes hun kunne blitt buddy med Hunden heller og lært seg å slåss av ham, hun kunne ha blitt en skikkelig tøffing. Er enda rom for utvikling da selvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som har lest bøkene... Hva skjer med Theon og Ramsay Bolton der?

Anonymous poster hash: c6171...e5f

Who knows? Det er ikke skrevet ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAM :rodmer::rodmer:

Sand Snakes var skikkelig skuffende synes jeg, hadde gledet meg til å få flere badass damer i serien men så viste de seg å være noen gneldrete jentunger. Og så så lite muskler på dem da, altså de mannlige skuespillerne trener jo knallhardt for å se krigerske ut, nå får ikke damer like svære muskler men litt burde de jo hatt dersom de skulle være så gode i kamp.

Nei, holder meg til Brienne og ikke minst Yara, jeg. Arya også selv om den der greia hun driver med nå er gørrkjedelig. Synes hun kunne blitt buddy med Hunden heller og lært seg å slåss av ham, hun kunne ha blitt en skikkelig tøffing. Er enda rom for utvikling da selvsagt!

Men hvis serien følger intrigen med Aryas opplæring for å bli en "Ansiktsløs", så kan det bli ganske spennende. Eller i det minste interessant. Jeg likte den delen av bøkene veldig godt. De ansiktsløse må kunne gå ubemerket blant folk som aldri må mistenke at det er noe spesielt ved dem, og Arya tar forskjellige roller under opplæringen. Og hver dag må hun komme tilbake til sin Mester og dele tre hemmeligheter med ham, ting hun har oppdaget mens hun har vært ute.

Men jeg likte alt som dreide seg om Arya, da. Hun er uten sammenligning den mest interessante og mest drevne personen i serien. Veldig spesiell.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caress

Men hvis serien følger intrigen med Aryas opplæring for å bli en "Ansiktsløs", så kan det bli ganske spennende. Eller i det minste interessant. Jeg likte den delen av bøkene veldig godt. De ansiktsløse må kunne gå ubemerket blant folk som aldri må mistenke at det er noe spesielt ved dem, og Arya tar forskjellige roller under opplæringen. Og hver dag må hun komme tilbake til sin Mester og dele tre hemmeligheter med ham, ting hun har oppdaget mens hun har vært ute.

Men jeg likte alt som dreide seg om Arya, da. Hun er uten sammenligning den mest interessante og mest drevne personen i serien. Veldig spesiell.

Ja det kan definitivt bli interessant, men så langt har situasjonen hennes vært dørgende kjedelig. Tror skuffelsen min over at Sand Snakes ikke var de brutale blodtørstige krigerene jeg har savnet i serien gjorde Arya sin storyline enda litt mer irriterende, men gleder meg til å se hvor hun ender opp, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja det kan definitivt bli interessant, men så langt har situasjonen hennes vært dørgende kjedelig. Tror skuffelsen min over at Sand Snakes ikke var de brutale blodtørstige krigerene jeg har savnet i serien gjorde Arya sin storyline enda litt mer irriterende, men gleder meg til å se hvor hun ender opp, da :)

Ting begynner sikkert å gå litt raskere for Arya nå, etter at hun drepte den lille jenta i forrige episode. Tempelet hun tjener i nå er hjemmet til "de Ansiktsløse", og de er leiemordere. Men tempelet er også et sted der de som har gitt opp går for å dø. Og brønnen er giftig. Så Arya fortalte en overbevisende løgn til den lille jenta, og gav henne en smertefri og lett død etter at faren hennes hadde gitt henne opp.

Jaq'en Hgar så det, så han konkluderer antakelig med at hun er klar for neste trinn, hvis han syntes at hun var overbevisende nok.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har lest bøkene... Hva skjer med Theon og Ramsay Bolton der?

Anonymous poster hash: c6171...e5f

Theon rømmer, men blir tatt til fange av Stannis, som har klart å få med seg hæren ned til Winterfell. Ramsay er der han er nå i serien, bare minus Theon og kona (som ikke er Sansa i boka) som Theon redda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro hvordan det går ned rettssakene mot Loras og Margaery, det var jo ikke noe sånt i bøkene, der alt dreide seg om at Cersei beskyldte Margaery for å ha ligget med en Kettleback mens sannheten var at hun hadde gjort det selv, og ble avslørt. Det hadde nok blitt for 'vanskelig' å kopiere bøkene her, så for så vidt grei nok løsning at Cerseis synder med Lancel er det man i stedet grep fatt i. Mulig den saken også var nevnt i bøkene, er så lenge siden jeg leste det.

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro hvordan det går ned rettssakene mot Loras og Margaery, det var jo ikke noe sånt i bøkene, der alt dreide seg om at Cersei beskyldte Margaery for å ha ligget med en Kettleback mens sannheten var at hun hadde gjort det selv, og ble avslørt. Det hadde nok blitt for 'vanskelig' å kopiere bøkene her, så for så vidt grei nok løsning at Cerseis synder med Lancel er det man i stedet grep fatt i. Mulig den saken også var nevnt i bøkene, er så lenge siden jeg leste det.

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

I bøkene var ikke Loras anklaget for noe, for han deltok i et angrep på Dragonstone på den tiden. Hvis jeg husker rett passet Cersei på å vente med å få Margaery arrestert til Loras ikke lengre var der for å forsvare henne.

I bøkene ble Margaery anklagd for å ha hatt sex med en Kettleblack, en sanger og noen flere. En del av de kvinnelige slektningene hun hadde med seg til hoffet ble også anklagd for å ha vært med på det. Anklagene lød på sex utenfor ekteskap og forederi.

Cersei ble først arrestert fordi Kettleblack under tortur innrømte at den dronningen han hadde hatt sex med ikke var Margaery men Cersei. Omtrent samtidig kom Lancel tilbake til byen og innrømte alle sine synder til the High Sparrow, både sexen med Cersei og at han var med på å drepe King Robert. Lancel ble dypt religiøs da han kom seg etter skadene fra slaget på Blackwater Bay, og var dypt tynget av syndene sine. Da han hørte at de gamle religiøse militærordnene ble gjennoprettet reiste han til Kings Landing for å få tilgivelse for syndene sine og leve resten av livet som en hellig mann.

Jeg synes det er bra et de kuttet ned historien litt der. De får frem at Lancel angrer på det han har gjort og har blitt en religiøs fanatiker uten at Jamie tar den mindre viktige turen til the Riverlands. Margaerys venninner fungerte fint i bokform, men på TV ville de bare blitt mange navn og ansikter vi aldri ville blitt godt nok kjent med og ikke egentlig brydd oss om. Om noen skal ta Dragonstone er det bedre om de venter, for det er et sted vi nesten har glemt og kommer til å glemme før neste gang vi ser det. Angrepet blir ikke engang vist i POV i bøkene, det blir bare formidlet som snakk og opplesning av brev.

Endret av Sølvrosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...