Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Vill gjetning: Jeg tror ulvene kommer til å samles, for alle unntatt Sansa, som mistet sin ulv tidlig, har en mental kontakt med sine ulver. Og det virker som om ulvene er viktige deler av personligheten deres, og en refleksjon av barna. Så jeg tipper at de vil kunne samles. Så langt så er jo alle Stark-barna i live.

Jeg skjønner ikke helt denne ideen om at Jon Snow skulle være sønnen til Raeghar og Lyanna, forøvrig. Det er ikke noe som støtter den teorien, så vidt jeg kan skjønne. Da Raeghar Targaryen stjal Lyanna (som skulle giftes til Robert Baratheon), utløste det opprøret som førte til at Robert kom på tronen.

Under den krigen, var Catelyn Tully lovet bort til Brandon Stark, Eddards bror. Da han ble drept, sent i konflikten, gikk forlovelsen over til hans yngre bror, siden alliansen mellom slektene er det som teller med adelige ekteskap i Westeros. Men før brorens død, hadde Eddard en affære med en dame som det ikke fortelles noe mer om. Jon Snow er hennes avkom. På det tidspkt han ble født, var Eddard tvunget til å gifte seg med Catelyn, men han ville ikke oppgi bastarden sin. Det er mulig at Jons herkomst kommer til å bli viktig senere, men jeg tviler egentlig på det. Sånn som ekteskap, arv og rettigheter ser ut til å fungere i Westeros, så har ikke bastarden rett til noe som helst, unntatt det faren eller farens slekt velger å gi ham av anerkjennelse.

Men ett eller annet sted på slutten av bok 3, treffer Arya en gutt som forteller at han var Jons "melkebror", dvs at de hadde samme amme da de var små. Og han sier at han vet hvem Jons mor var. Hvis dette dukker opp i serien også, så tror jeg at det KAN være en viktig faktor

Det står vel ikke direkte at Ned Stark hadde en affære med denne damen, bare at de av en eller annen grunn hadde et veldig spesielt forhold en periode.

I tillegg blir det jo lagt veldig vekt på minnene han hadde om Lyanna, det at hun ligger i en blodig seng og sier "promise me, Ned", uten noen videre forklaring.

Det virker ganske random, men det ligger nok noe mer bak.

Teorien om at hun dør i barselseng etter å ha født Jon stemmer som hånd i hanske.

Dessuten: Ifølge Ned og Robert & co så hevdes det at Lyanna ble kidnappet og voldtatt, men en annen, og veldig utbredt versjon er at Rhaegar og Lyanna var forelsket.

Rhaegar blir dessuten gang på gang beskrevet som en veldig edel og god mann, så hvem har egentlig rett her?

Og voldtektsmann eller ei, det er absolutt ikke usannsynlig at Lyanna ble gravid med hans barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Armule

Stemmer det, hadde glemt av.

Ja, det er MYE som taler for at Lyanna og Rhaegar er foreldrene. Det håper jeg også.

Jeg gleder meg også til Theon sin historie fremover, på tv-serien. Han blir jo veldig maltraktert, og jeg vet ikke om de kommer til å ta den helt ut. Ta Tyrion f.eks., han er jo ikke grotesk engang, sammenlignet med bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel ikke direkte at Ned Stark hadde en affære med denne damen, bare at de av en eller annen grunn hadde et veldig spesielt forhold en periode.

I tillegg blir det jo lagt veldig vekt på minnene han hadde om Lyanna, det at hun ligger i en blodig seng og sier "promise me, Ned", uten noen videre forklaring.

Det virker ganske random, men det ligger nok noe mer bak.

Teorien om at hun dør i barselseng etter å ha født Jon stemmer som hånd i hanske.

Dessuten: Ifølge Ned og Robert & co så hevdes det at Lyanna ble kidnappet og voldtatt, men en annen, og veldig utbredt versjon er at Rhaegar og Lyanna var forelsket.

Rhaegar blir dessuten gang på gang beskrevet som en veldig edel og god mann, så hvem har egentlig rett her?

Og voldtektsmann eller ei, det er absolutt ikke usannsynlig at Lyanna ble gravid med hans barn.

Raeghar får såpass mye hederlig omtale fra så mange som kjente ham, at jeg er åpen for kjærlighetshistorien mellom ham og Lyanna. Hadde han vært vill og gal som Aerys, så kunne jo bortføringen vært et utslag av maktarroanse. Men slik han beskrives av Eamon Targaryen og Barristan Selmy, så var han mer et renessansemenneske, som tok opp krigshåndverk fordi det var nødvendig, og som hadde mer kjærlighet til bøker og kunnskap enn til krig. Så jeg kan godt se at den muligheten er til stede. Når du nevner det.

Kanskje dette er en av flere plotlinjer som ble etablert tidlig, og som kommer til overflaten etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, hadde glemt av.

Ja, det er MYE som taler for at Lyanna og Rhaegar er foreldrene. Det håper jeg også.

Jeg gleder meg også til Theon sin historie fremover, på tv-serien. Han blir jo veldig maltraktert, og jeg vet ikke om de kommer til å ta den helt ut. Ta Tyrion f.eks., han er jo ikke grotesk engang, sammenlignet med bøkene.

"My name is Reek, it rhymes with freak..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, hadde glemt av.

Ja, det er MYE som taler for at Lyanna og Rhaegar er foreldrene. Det håper jeg også.

Jeg gleder meg også til Theon sin historie fremover, på tv-serien. Han blir jo veldig maltraktert, og jeg vet ikke om de kommer til å ta den helt ut. Ta Tyrion f.eks., han er jo ikke grotesk engang, sammenlignet med bøkene.

Hva som kommer til å skje i serien med Theon, er vidåpent. Det sies at han nå er i klørne på bastarden til Roose Bolton, og det er alltid dårlig nytt. Men Theon satt jo allerede i Boltons fangehull, og der ville vel Boltons bastard mer enn gjerne latt ham sitte. Jeg mener, han BLE jo allerede torturert. Så jeg tror at det er en annen utvikling på gang her. Det blir spennende å se hva det blir. Men vi er jo allerede lovet at serien kommer til å ta noen nye vendinger sammenlignet med bøkene. I bok 3 hører man ikke så mye til Theon etter at han blir fanget av bastarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vi nå ser i serien om Theon er jo fra bok 5.

Jeg har så ufattelig vondt av Reek, hjertet mitt brast så mange ganger når jeg leste om han. At man kan være så jævlig med mennesker, jeg fatter det bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det vi nå ser i serien om Theon er jo fra bok 5.

Jeg har så ufattelig vondt av Reek, hjertet mitt brast så mange ganger når jeg leste om han. At man kan være så jævlig med mennesker, jeg fatter det bare ikke.

Aaaah. Jeg lurte litt på hvorfor det ble så stille om Theon. Han nevnes bare av og til, i forbifarten. Men da er det bare noen som hinter til at han er under bearbeiding i en kjeller et sted. Eller at han er forsvunnet.

Men jeg holder enda på med fjerde bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Det som skjer med Theon nå, skjer jo nå. Vi fikk bare aldri lese om historien, også ble han reintrodusert igjen som Reek i bok 5. Jeg tror ikke Theons historie endrer seg så mye fra bøkene, "forandringen" er bare at han faktisk er med i serien, og vi får se det vi ikke fikk se fra bøkene. Vi vet jo at Ramsay er en jævel som liker å leke og være ondskapsfull mot fangene sine.

Jeg fikk forøvrig også kjempevondt av Reek-kapitlene. Han har gjort mye dumt, men det han har gått igjennom fortjener ingen (kanskje Joffrey).

Endret av Cervix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah. Jeg lurte litt på hvorfor det ble så stille om Theon. Han nevnes bare av og til, i forbifarten. Men da er det bare noen som hinter til at han er under bearbeiding i en kjeller et sted. Eller at han er forsvunnet.

Men jeg holder enda på med fjerde bok.

Ja, bok 4 og 5 er jo fra samme tidsperiode i historien og handlingene foregår dermed samtidig. Martin måtte gjøre det slik fordi bok 4 ble for lang og da delte han opp historien i to bøker, basert på hvor karakterene befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Ja, bok 4 og 5 er jo fra samme tidsperiode i historien og handlingene foregår dermed samtidig. Martin måtte gjøre det slik fordi bok 4 ble for lang og da delte han opp historien i to bøker, basert på hvor karakterene befinner seg.

Det skjønte jeg ikke før jeg ble ferdig med lydboka av nummer 4 :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønte jeg ikke før jeg ble ferdig med lydboka av nummer 4 :fnise:

Jeg visste det på forhånd fordi en kamerat som hadde lest bøkene informerte meg om at dersom jeg begynte på bok 4 var det en fordel å lese bok 5 umiddelbart etterpå, for å få mest mulig ut av historien. For hans del gikk det jo flere år og gjorde at han mista noe av flyten.

Hmm, er lydbøkene gode? Antar at du hørte på de engelsk? Jeg har egentlig ikke hørt på lydbøker siden jeg var liten og Disney var de store, men det kunne kanskje vært interessant med en asoiaf repetisjon dersom det er kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heysann! Fin link! Jeg er på bok 4 nå, og hvis det stemmer som folk gjetter, at bok 6 ikke kommer før i 1015 eller deromkring, så må jeg kanskje begynne å vurdere å roe litt ned. Så jeg ikke går tom, mener jeg. Eller tåler de en ny gjennomlesning, montro? Jeg leste Ringenes Herre gjentatte ganger, og den tok ingen skade av at jeg kjente handlingen fra før.

Anyway, det er artig med fansites. Det ligger ganske mye fanart og noveller rundt om kring. Jeg har så smått begynt å fundere på å kjøpe bøkene innbundet når (eller hvis) serien er komplett.

Ehm, 1015 :sukk:

Jeg ventet i et par år på at A Feast for Crows skulle komme ut. Så du klarer deg nok, de tåler fint å leses flere ganger. Man oppdager nye ting som man gikk glipp av første gang. :P

Jeg tror min favoritt-person er Tyrion, av de mindre sentrale personene elsker jeg Maester Aemon (og siden jeg tror Jon er en Targaryen så skulle jeg ønske de begge visste hvem den andre egentlig var.) Og så tror jeg Aegon og Jon Connington har potensiale til å bli favoritter.

Endret av Agathe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bok 4 og 5 er jo fra samme tidsperiode i historien og handlingene foregår dermed samtidig. Martin måtte gjøre det slik fordi bok 4 ble for lang og da delte han opp historien i to bøker, basert på hvor karakterene befinner seg.

Aaaah. Jeg får lide meg gjennom det. For selv om jeg syns jeg blir mye bedre kjent med Ironborn enn jeg egentlig setter pris på, så ser jeg at de kommer til å bli ganske viktige senere. På måter som virker helt gale intuitivt. Jeg gløttet litt på en omtale av hva som skjer i A Dance of Dragons (?) bok 5, og mens jeg leste synopsiset, så kom WTF!!!!?-øyeblikkene som perler på en snor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Armule

Jeg visste det på forhånd fordi en kamerat som hadde lest bøkene informerte meg om at dersom jeg begynte på bok 4 var det en fordel å lese bok 5 umiddelbart etterpå, for å få mest mulig ut av historien. For hans del gikk det jo flere år og gjorde at han mista noe av flyten.

Hmm, er lydbøkene gode? Antar at du hørte på de engelsk? Jeg har egentlig ikke hørt på lydbøker siden jeg var liten og Disney var de store, men det kunne kanskje vært interessant med en asoiaf repetisjon dersom det er kvalitet.

Jeg syns de er kjempegode! De er også unabridged, av Roy Dotrice. Jeg hadde litt hjernedøde arbeidsoppgaver i vinter, så trålte gjennom alle sammen på lydbok.

Jeg ble dog gruuuuusomt lei av "You know nothing, Jon Snow".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig i at The Ironborn ble veldig langtekkelig..

Skal absolutt sjekke ut lydbøkene! :)

Men det er noen gode biter med Brienne der. Hun jager ensom videre for å finne Sansa, selv om hun uten å vite det nå er blitt sjaltet videre på jakt etter Arya. Så hvis hun finner sporet etter Hunden og Arya, vil hun da få vite at Arya forlot Westseros med et skip på vei til Braavos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: hva syns du er kjipt med tv-serien? :)

jeg liker den, men som sagt så håper jeg hele tiden det skal komme noen frampeik (usikker på hva det heter på bokmål) som jeg har gått glipp av når jeg leste bøkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...