Gå til innhold

Avle blandingshunder?


xxhmj

Anbefalte innlegg

Jeg blir så provosert på noen annonser rundt om kring på facebook og finn. Helst finn jeg ser dette. Jeg pleier som regel å gå inn å se på sånt innimellom for å sjekke, litt nysgjerrig må jeg jo være. Hehe.

Jeg har en blandingshund som jeg vil kastrere, akkurat fordi det er for mange blandingsraser der ute, og man vil jo ikke at det skal skje uhell HVIS han skal komme seg ut, eller stikke av pga løpetid andre steder.

Men når du ser på finn, så ser du folk legger ut at de vil parre en blandingshund bare fordi de vil ha valper, eller vil at hunden skal parre seg med andre hunder.

Men jeg vil ha andres meninger om dette. Det er jo ikke så mange som vil ha blandingshunder, så jeg skjønner ikke hvorfor de legger ut annonse på finn.

Finn.no på gis bort, er det bare blandingshunder som blir gitt bort fordi ingen vil ha dem. Vi tok imot den blandingen vi har pga de ikke ville ha den lenger. Og det er verdens snilleste hund! Aldri hatt en så snill hund før.

Så hva syntes dere om dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er galt med blandingshunder?

Blandingshunder er som regel de mest sunne hundene om man henter og tar fra de som ikke er blitt avlet i stykker.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med blandingshunder?

Blandingshunder er som regel de mest sunne hundene om man henter og tar fra de som ikke er blitt avlet i stykker.

Det som er galt er at det ikke er særlig gjennomtenkt. Hva gjør man når man ikke blir kvitt alle valpene? Man parrer ikke hunder bare fordi man har lyst på valper, lizzzzom… Hvor blond er det mulig å bli?

Når det kommer til det andre punktet ditt så viser det at du overhode ikke har noen som helst kunnskap om dette. Det er bullshit, rett og slett. Dessuten vet man ikke noe om hva man ender om med når det gjelder gemytt osv.

Anonymous poster hash: e2583...9a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva oppnår man liksom med å blande forskjellige raser?
De er ikke friskere enn andre hunder. De er derimot utsatt for helseproblemer fra både 2 og 3 forskjellige raser.
I tillegg så er det ikke alle som tenker over hvordan forskjellige blandinger vil slå ut i praksis. Tenk å blande en utpreget jaktrase med en staff... To vidt forskjellige gemytter som kan slå ut på svært forskjellige måter.

Blandingshunder i seg selv er det ingenting galt med. Planlagt blandingsavl bare fordi det er så søtt med valper, eller stadig nye "designraser" er det mye galt med. Men ikke hundene i seg selv. Det er jo ikke deres skyld at "oppdretterne" er noen tullinger ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er galt er at det ikke er særlig gjennomtenkt. Hva gjør man når man ikke blir kvitt alle valpene? Man parrer ikke hunder bare fordi man har lyst på valper, lizzzzom… Hvor blond er det mulig å bli?

Når det kommer til det andre punktet ditt så viser det at du overhode ikke har noen som helst kunnskap om dette. Det er bullshit, rett og slett. Dessuten vet man ikke noe om hva man ender om med når det gjelder gemytt osv.

Anonymous poster hash: e2583...9a1

ALLE hunder du ser rundt deg idag er avlet frem. Så i bunn og grunn er ALLE hunder en blandingsrase. Du er klar over det?

Man selger da valpene? Det er nok av folk som har lyst på hund. Det at folk kjøper eksotiske avlet hunder fra 20,000 - 100,000kr for være deres idioti.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingshunder er ikke dårlig i seg selv, men folk velger heller renraset hunder ovenfor blanding. Og som ho tidligere skrev, er at hvis du vil ha blandingshund og velger selv å avle på dem, så er det greit. Men man må også tenke på å få gitt dem bort. Jeg mener det at skjer det uhell, så gjør det det. Men hvis du gjør det bevisst, så burde man tenke seg om 2 ganger.



Anonymous poster hash: 4da3b...086
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ALLE hunder du ser rundt deg idag er avlet frem. Så i bunn og grunn er ALLE hunder en blandingsrase. Du er klar over det?

Oh, jeg er så lei av å høre og lese det argumentet der!

Nåtidens raser er avlet frem fra flere forskjellige med en bevisst plan og en bestemt hensikt.

Dagens "nye" raser avles frem for å tjene penger og for å være "søte". Bare se på doodlene. Flere år har de prøvd å gjøre dette til en rase, men likevel så er det ikke noe ensartet resultat å vise til som har vært gjennomgående gjennom flere generasjoner. Fordi det er ikke et bevisst arbeid som ligger bak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE hunder du ser rundt deg idag er avlet frem. Så i bunn og grunn er ALLE hunder en blandingsrase. Du er klar over det?

Man selger da valpene? Det er nok av folk som har lyst på hund. Det at folk kjøper eksotiske avlet hunder fra 20,000 - 100,000kr for være deres idioti.

Doh.

Hva når man ikke får solgt dem? Det er alltid en fordel med et minimum med kunnskap før man uttaler seg om et emne, vet du.

Anonymous poster hash: e2583...9a1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke det jeg mener, men jeg har faktisk opplevd folk som har hatt blandingshunder som har måttet endt opp hos dyrlegen for avlivning pga at ingen vil ha blandingsraser. Det jeg ser rundt meg nå er mest border collie og schæfere blandet med andre hunder. En schæfer og border collie er vanskelige raser. Men å blande de med flere raser i en som kan bli en problem hund. Det er bare MIN mening og erfaring med blandingsraser. Disse rasene som er nå har jeg hørt er planlagt, og det er testet om de skal fortsette med avl av de, eller ikke. Men det blir ikke disse, den blandingshunden jeg har nå har 2 helt forskjellige instinkter og det er VELDIG vanskelig å ha en sånn blanding. Derfor sier jeg det at man skal også tenke seg om!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk tror blandingdhunder er friskere enn rasehunder.

Dere som tror dette, kan dere forklare tankegangen bak dette ?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke det jeg mener, men jeg har faktisk opplevd folk som har hatt blandingshunder som har måttet endt opp hos dyrlegen for avlivning pga at ingen vil ha blandingsraser. Det jeg ser rundt meg nå er mest border collie og schæfere blandet med andre hunder. En schæfer og border collie er vanskelige raser. Men å blande de med flere raser i en som kan bli en problem hund. Det er bare MIN mening og erfaring med blandingsraser. Disse rasene som er nå har jeg hørt er planlagt, og det er testet om de skal fortsette med avl av de, eller ikke. Men det blir ikke disse, den blandingshunden jeg har nå har 2 helt forskjellige instinkter og det er VELDIG vanskelig å ha en sånn blanding. Derfor sier jeg det at man skal også tenke seg om!

Og det er nettop det jeg mener med hodeløs blandingsavl bare fordi de har lyst.

De fleste rasene jeg ser at blir blandet nå er ikke noe som blir testet eller noe som har noen hensikt annet enn å være "ny og spennende".

Puggle, Pomchi, Cockapoo, Pompi, og hva det nå kalles alt... Hvilken nytte gjør disse? Ingenting, annet enn at folk betaler masse penger for lovnader om egenskaper de ikke kan garantere for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doh.

Hva når man ikke får solgt dem? Det er alltid en fordel med et minimum med kunnskap før man uttaler seg om et emne, vet du.

Anonymous poster hash: e2583...9a1

Dette er da like så fult en problemstilling for bikkjer som avles frem "rent". Hva om man ikke får solgt dem, hva skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk tror blandingdhunder er friskere enn rasehunder.

Dere som tror dette, kan dere forklare tankegangen bak dette ?

Når man avler frem en hund kun pga dens utseende og ikke tar i betrakning dens fysiske fordeler, så avler man også frem problemer over tid, dermed er det ofte de "rene" rasene som har de største problemene også. Det finnes selvsagt unntak, da jeg kun snakker om hunder som avles frem kun for at de skal vinne teite konkuranser og den slags, ikke arbeidshunder som da også ligner mer på sine "forfedre" evolusjonsmessig sett.

Lar man hundene selv velge hvem de vil parres med, så vil man automatisk også se at utfallet vil være bedre om vi blander oss inn og avler frem hunder kun fordi vi skal få hunder med lang neste, stor pels, ingen nese osv.

Endret av Timza
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er da like så fult en problemstilling for bikkjer som avles frem "rent". Hva om man ikke får solgt dem, hva skjer da?

De oppdretterne jeg kjenner (og det er en del!) beholder dem selv, evt. setter dem ut på foringsavtaler. Det er en av risikoene en seriøs oppdretter er klar over, så for dem så er det egentlig et ikke-problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ingenting i mot blandingshunder- så fremt det er raser som er nært beslektet, og som har vært med på å få frem den rasen man har idag. Ikke blande en jakthund med en staff, ikke blande en gjeterhund med en apporterende osv osv, det blir bare for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man avler frem en hund kun pga dens utseende og ikke tar i betrakning dens fysiske fordeler, så avler man også frem problemer over tid, dermed er det ofte de "rene" rasene som har de største problemene også. Det finnes selvsagt unntak, da jeg kun snakker om hunder som avles frem kun for at de skal vinne teite konkuranser og den slags, ikke arbeidshunder som da også ligner mer på sine "forfedre" evolusjonsmessig sett.

Om vi snakker om de ekstreme rasene så er jeg forsåvidt enig. Men dette gjelder jo da eksteriør og ikke sykdom.

Og det argumentet kan man jo også bruke mot blandingsavl.

- hva ender man opp med om man parer en hund med lang snute og en med kort snute? Jeg har sett mange tilfeller der avkomet ender opp med lang overkjeve og kort underkjeve ( haibitt). Veldig lite sjarmerende, og ikke så veldig funksjonelt heller

Endret av Miss Lucky
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rasehund eller ei, om oppdrettere kun hadde tatt hensyn til helse og ikke utseende til hundene hadde mange problemer vært unngått.



Anonymous poster hash: c412a...796
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da like så fult en problemstilling for bikkjer som avles frem "rent". Hva om man ikke får solgt dem, hva skjer da?

:kari:

Anonymous poster hash: e2583...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Useriøs avl er jeg ikke noe for, og all blandingsval er useriøst. Om man ikke snakker om Alaskan Husky som er ment til et spesielt arbeid evt.

Men å kastrere hunden din er bare tull! Ikke grunn til å gjennomgå en kirurgi for det (dessuten heller ikke lovlig), du passer bare på rett og slett. Isåfall burde alle hunder katreres, for OM de skulle finne på å parre seg er det vel lite sannsynlig at det er med samme rase?

Anonymous poster hash: d1e09...2be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Det er en myte at blandingshunder er friskere enn renrasede hunder. Kan ikke skjønne at noen fatisk tror på det at de ikke arver sykdommene til foreldrene, så lenge man krysser rasene? ;) så ulogisk som man kan få det! De kan til og med få dobbelt opp med sykdommer, fra foreldrene. Og gemyttet/lynnet kan bli veldig skummelt.

Jeg vet om 5-6 blandingshunder omtrent, alle sammen er spik spenna gærne . Selvsagt er eierne også sære, men det er nok ikke utelukkende grunnen til at hundene er som de er, ingen hunder er blanke ark.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...