Gå til innhold

26 år, og jeg er så dårlig i engelsk at det gjør vondt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter noe voldsomt med å snakke engelsk foran andre, rett og slett fordi at jeg ikke kan bygge opp en setning uten at det blir tull. Det samme gjelder skriftlig. Jeg sliter med enkel setningsoppbygging. Jeg har bestemt meg for å forbedre meg, så nå leser jeg en engelsk bok, har høytlesning for meg selv og prøver å få sett litt filmer med engelsk tekst. Nå forstår jeg litt mer, jeg kan faktisk følge med og få med meg noe av innholdet når noen prater.

Jeg sleit på skolen, snek meg unna alt av engelske fremføringer. Høytlesning var greit, men jeg klarte ikke å fremføre uten manus. Jeg klarte ikke å lære noe. I ettertid har jeg fått en diagnose og begynt på medisin, noe som gjør det lettere for meg å følge med og ta til meg lærdom. Det er utrolig trist å tenke på at dette ikke ble oppdaget 10-15 år tidligere. Nå er jeg virkelig motivert, men toget mitt har gått. Nå står jeg på egne bein, jeg har ingen lærer som kan hjelpe meg. Nå har jeg barn og det er begrenset hvilke tiltak som kan iverksettes for å forbedre engelsken min.

Jeg ønsker å ta tak i det skriftlige, og prøver å skrive litt engelske tekster. Men problemet mitt er at jeg Ikke har noen som kan gå gjennom og "rette" for meg. Det hjelper lite hvor mange ganger jeg går gjennom selv når jeg ikke vet hva som er rett og galt. Så det jeg lurer på, er:

Vet dere av noe nettsted/ forum hvor man kan spøre etter hjelp til for eksempel setninger og korte tekster? Jeg vet det fantes en side hvor man kunne poste dikt og be andre om tilbakemeldinger. Er dette noe man kan be om hjelp til her inne?

Vet dere eventuelt av nettbaserte kurs som er beregnet på sånne som meg?

Jeg setter stor pris på alt det jeg kan få av tips, råd og motivasjon.

Anonymous poster hash: 35b1c...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å finne en engelsk "chatte-venn"?:) da er du tvunget til å måtte skrive, slå opp ord og stille spørsmål

Anonymous poster hash: 1b2df...696

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

italki.com er iallefall et veldig fint sted for å spørre om hjelp til ting og sånn. der kan du poste ting i forumet og så kan folk korrigere deg om det du skrev er riktig + at du kan finne en språkpartner der.

 

interpals.net er også en fin side hvor du kan finne deg venner som snakker engelsk. du kan jo lete etter engelsktalende folk som ønsker å lære seg norsk etc og snakke med de :)

 

forresten så må man tenke litt annerledes når man lærer språk. jeg lærer mange og det som hjelper meg er å sammenligne ting. man må sette det man lærer i kontekst hele tiden ellers så lærer man ingenting. hjelper liksom ikke bare å pugge ord... si at du lærer 1 ord... lær alt du kan om det ene ordet, og så sett det i en setning som du lager selv. du må liksom bruke det du lærer med en gang da :) det er derfor det er så fint å prate med noen. anbefaler heller det enn å betale for dyre kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut en tekst, så får vi se hvor ille det er. 

 

Det er dumt å betale for undervisning dersom du strever med helt fundamentale ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva å begynne på kurs? En kamerat av meg gjorde det i godt voksen alder. Han ville bli bedre i engelsk på grunn av jobben. De hadde høytlesning, skriving osv. Han fikk masse ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

I tillegg til å øve på å skrive selv og formulere seg, og å kanskje snakke høyt, så vil jeg anbefale å lese. Lese, lese, lese. Finn interessante bøker, og les dem. Om du ikke er så flink enda at du klarer å lese voksenbøker er det jo litt vanskeligere. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å finne motivasjon til å lese masse barnebøker. Men kanskje å begynne med lettleste og deretter utvide med voksenbøker. Det var å lese mye engelsk litteratur som gjorde at jeg fikk et godt engelsk ordforråd. 

 

Du kan også f.eks skru av tekstingen på tv-serier, og å snakke høyt for deg selv på engelsk når du gjør helt elementære ting. "Now I'm going to take a shower, that's gonna be incredibly nice."??  :fnise:

 

Jeg prøver å lære meg fransk, og er nok på et enda enklere nivå enn du er på med engelsken, men der bruker jeg duolingo mye, og prøver å lese noen setninger i en barnebok. Jeg uttaler og hermer etter det som blir sagt på duolingo, og prøver å kombinere det jeg har lært til mine egne "nye" setninger. 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les engelske barne bøker og se barnefilmer med lett språk. Det var slik jeg startet da jeg skulle lære meg spansk.



Anonymous poster hash: 4fe67...caa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Blir kjempenervøs når jeg må snakke engelsk foran andre, og unngår det så godt jeg kan. Føler nesten jeg får angst/panikk. Men nå må jeg plutselig snakke engelsk på jobb..

Så nå har jeg meldt meg på engelskkurs på kveldstid og det føles veldig bra! Orker ikke å ha det sånn lenger. Målet er at jeg om ett år ikke er nervøs lenger og tar det på strak arm :-)

Anonymous poster hash: 296f1...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis  du signer deg opp på Interpals så ikke si du er norsk. Jeg gjorde det og har fått flere titallsmeldinger fra folk i Afrika som tror de kan sjarmere meg senk for å få visum. Har truffet mange hyggelig afrikanere også bare så det er sagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...