Gå til innhold

Hva kan erstatte hvitvin i oppskrifter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange oppskrifter skal ha typisk 0,5 - 1 dl hvitvin i seg. Men jeg gidder jo ikke sprette en hel flaske for noe sånt. Jeg har også så liten frysekapasitet at det å fryse resten av vinen som isbiter ikke er et godt alternativ.

Så hva kan jeg ha i stedet for hvitvin?



Anonymous poster hash: 02e1a...4c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Hello Kitte

Det har jeg lurt på mange ganger også.

Her i huset drikker vi aldri, så å kjøpe en flaske for å måtte helle ut mesteparten blir litt dumt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer kanskje litt an på oppskriften/retten, men jeg har flere ganger byttet det ut med hvitvinseddik. Må bruke veldig mye mindre av det enn vin, da. Er helt supert i f.eks fiskesuppe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplejuice!

Jeg har faktisk brukt fun light med eple/pære i en oppskfrift, og det ble faktisk veldig godt :P Om det smakte sånn som det egentlig skulle vites ei, men så lenge smaken var god gjør jo ikke det så mye.

Kanskje tilsette lit hvitvinseddik for å få syrligheten også? Eplejuice er jo som regel ganske søtt?

Anonymous poster hash: 02e1a...4c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bestille småflasker med 1,87 desiliter vin på vinmonopolets hjemmesider. Det er samme størrelse som du får på fly. Veldig praktisk, ikke så veldig dyrt heller, og det er tre dagers leveringstid.

4318003 Giraud Sauvignon Blanc, for eksempl. Som rødvin: 4318103 Giraud Merlot.



Anonymous poster hash: e267f...ccc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meg som anbefalte småflasker. Ville bare si ifra at vin holder seg veldig lenge i kjøleskapet også, selv om kvaliteten for drikkingens del går vekk kan du fint oppbevare åpnet vin til matlaging i en måned og mer enn det.



Anonymous poster hash: e267f...ccc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins også hvitvin som er beregnet til bruk i matlaging. Disse holder seg vel endel lengre åpnet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk brukt fun light med eple/pære i en oppskfrift, og det ble faktisk veldig godt :P Om det smakte sånn som det egentlig skulle vites ei, men så lenge smaken var god gjør jo ikke det så mye.

Kanskje tilsette lit hvitvinseddik for å få syrligheten også? Eplejuice er jo som regel ganske søtt?

Anonymous poster hash: 02e1a...4c6

Tja, jeg lagde "barnevennlig" risotto engang og ersattet hvitvinen med en god eplejuice. Dersom du finner en som er god, er den syrlig nok også, syns jeg. Prøv lokalpresset eplemost, her jeg bor er den fra Dyhre Gård nydelig, ellers har Askim bærpresseri gode alternativ. Kjøper du en vanlig på kartong blir det igjen så som så. Det blir såklart ikke det samme, men det kan du heller ikke forvente dersom du erstatter vinen med noe annet :)

Prøv å drikke vinen du bruker til maten du lager? Det vil jo være noe av de samme smaksnotene der, så vinen blir jo god til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins også hvitvin som er beregnet til bruk i matlaging. Disse holder seg vel endel lengre åpnet...

.. og rødvin til matlaging. Den vi har benyttet er saltet og pepret, så overhode ikke egnet til å drikke.

matvin

Endret av LilleSnupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørr vermouth kan erstatte hvitvin i ganske mye, spesielt fiskeretter. Har lang holdbarhet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs gjerne hva en lager. Men har oppskrift på en kyllingsuppe. Der kan en velge mellom hvitvin eller eplejuice hvertfall.

Anonymous poster hash: 30b86...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en flaske vin som jeg har skrudd igjen korken på. Alkoholen har vel for det meste fordampet, men den skal jeg vel ikke ha uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...