Gå til innhold

Drikke alene i kveld. Feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Absolutt ikke feil! Jeg koser meg gjerne med litt vin eller kaffelikør selv når jeg er hjemme alene en kveld! Lager digg mat, ser film og bare nyter kvelden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ei venninne som er ruskonsulent, utdannet i Norge og i USA.

I følge henne er det flere varsler når det gjelder alkohol, en ting er å drikke alene. Men det er virkelig lov å kose seg med et glass vin eller to på lørdagskvelden en gang i blant uten å være alkoholiker!

Men de finnes dem som drikker alene hver helg, og det er et problem.

Et annet varsel er folk som ikke klarer å kontrollere alkoholmengden, altså synlig berusede mennesker.

Og så er det de med et fast drikkemønster, altså drikker hver helg feks, de er også i faresonen og har et problem relatert til alkohol.

Det er en myte at man må sitte å skjelve for å kalles alkoholiker.



Anonymous poster hash: 533b0...006
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som er ruskonsulent, utdannet i Norge og i USA.

I følge henne er det flere varsler når det gjelder alkohol, en ting er å drikke alene. Men det er virkelig lov å kose seg med et glass vin eller to på lørdagskvelden en gang i blant uten å være alkoholiker!

Men de finnes dem som drikker alene hver helg, og det er et problem.

Et annet varsel er folk som ikke klarer å kontrollere alkoholmengden, altså synlig berusede mennesker.

Og så er det de med et fast drikkemønster, altså drikker hver helg feks, de er også i faresonen og har et problem relatert til alkohol.

Det er en myte at man må sitte å skjelve for å kalles alkoholiker.

Anonymous poster hash: 533b0...006

Flere varsler, ja. Det du gjør her er jo å diagnostisere folk i tråden med bakgrunn i ett av de nevnte parametrene. Her må ting sees i sammenheng og et helhetsbilde dannes - av folk som er ute etter å identifisere reelle problemer og å hjelpe - ikke av amatørerer med banaliserende og moralistiske tendenser ute etter å demonstrere det de har lært av en venninne.

Ingen her har snakket om å skjelve for å kalles alkoholiker. Men å slå fast at man er i faresonen dersom man drikker hver helg (uavhengig av type alkohol, mengde, setting forøvrig... ?) er jo også temmelig ureflektert, for å si det forsiktig. I Frankrike og Italia drikker mange vin til maten hver dag, gjerne både til lunsj og middag. Noen av dem er garantert alkoholikere, men ikke hele nasjonen, om de aldri så mye har et fast drikkemønster hele gjengen.

Anonymous poster hash: a438f...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere varsler, ja. Det du gjør her er jo å diagnostisere folk i tråden med bakgrunn i ett av de nevnte parametrene. Her må ting sees i sammenheng og et helhetsbilde dannes - av folk som er ute etter å identifisere reelle problemer og å hjelpe - ikke av amatørerer med banaliserende og moralistiske tendenser ute etter å demonstrere det de har lært av en venninne.

Ingen her har snakket om å skjelve for å kalles alkoholiker. Men å slå fast at man er i faresonen dersom man drikker hver helg (uavhengig av type alkohol, mengde, setting forøvrig... ?) er jo også temmelig ureflektert, for å si det forsiktig. I Frankrike og Italia drikker mange vin til maten hver dag, gjerne både til lunsj og middag. Noen av dem er garantert alkoholikere, men ikke hele nasjonen, om de aldri så mye har et fast drikkemønster hele gjengen.

Anonymous poster hash: a438f...523

PS: Gikk ut fra at du var samme AB som argumenterte for samme synspunkt tidligere i tråden da jeg svarte, ser nå at du er en annen.

Men kjernen i motargumentene mine er den samme.

Anonymous poster hash: a438f...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som er ruskonsulent, utdannet i Norge og i USA.

Men de finnes dem som drikker alene hver helg, og det er et problem.

Et annet varsel er folk som ikke klarer å kontrollere alkoholmengden, altså synlig berusede mennesker.

Og så er det de med et fast drikkemønster, altså drikker hver helg feks, de er også i faresonen og har et problem relatert til alkohol.

Får litt bukken og havresekken-assosiasjoner...Vil tro at en person med en slik tittel har interesse av å diagnostisere flest mulig for å produsere jobb.

Jeg drikker stort sett hver helg, der kanskje annenhver er alene. Dette har enda ikke blitt et problem, og det går på prioriteringer.

Jeg kjenner jeg er litt lei av moralens voktere som skal sykeliggjøre alkohol, tobakk, mat og personlig frihet generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med når man gleder seg til å drikke alkohol? er det et faresignal?



Anonymous poster hash: a0152...0dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...