Gå til innhold

Lager du suppe fra bunnen av?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Hvis man tenker sunnhet inneholder også kokosmelk mettet fett, faktisk, omtrent på linje med fløte hvis jeg har fortstått det riktig.

Enig i at det kan være godt i supper med asiatiske smaker, men det krever mye hete og aroma fra feks ingefær og chili, samt mye syre (fra feks lime og sitron). Ellers blir det fort litt solkremaktig.

Anonymous poster hash: b4d92...a6c

Bruker lett-varianten veldig mye. Da unngår jeg den solkrem-effekten du nevner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lager også suppe fra bunnen av og tar det jeg har i huset som regel. Bruker heller ikke oppskrift, unntatt hvis jeg finner noe på nett, men smaker til underveis. Med en fløteskvett og kanskje kokosmelk blir alt så bra!. Har alltid kokosmelk i gulrotsuppa feks.

Hvis jeg får lyst på noe mer fyldig mat, så lager jeg eggboller/melboller som jeg koker med siste ti minuttene, men da i vanlig buljongsuppe med grønnsaker. Pisker to egg med mel til passe deig, salt og litt sukker, formes med skje og legge i når grønnsakene har kokt litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ja, jeg lager suppene mine fra bunnen av :Nikke:

Ikke trengeer det være vanskelig heller. Akkurat nuh sitter jeg og spiser ertesuppe som jeg laget på søndag, - etter å ha 'kokt' en røket svinekam på lørdag og brukt 'koke'-kraften til suppe på søndag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og spesialiteten er italiensk tomatsuppe, den er knallgod! Mettende og med masse het smak :)

Koker opp 3 dl buljong

Kutter 1/2 kg tomater i terninger, finhakker et fedd hvitløk, en liten løk og en halv, renset chilli. Freser hvitløk og løk med en ss smør i en kjele, før jeg putter tomatene og 2 bokser hermetiserte tomater i kjelen sammen med buljongen og chilli, og lar det koke 15 minutter. Tar kjelen av plata og kjører det hele glatt med stavmikser.

Skru ned varmen før du krydrer med salt, pepper, persille, timian og 2 ss revet parmesan og en halv ts sukrin pluss en god ss olivenolje og 2 dl kremfløte. Gi et lite oppkok.

Du kan ha det du vil i suppa, men noen forslag kan være kokt egg, kjøttboller, reker eller bacon i terninger. Riv litt parmesan på toppen. :sikle:

Jeg lager i en ganske stor kjele, og dette gir en 5-6 porsjoner for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat laget spinatsuppe:

1/2-1 løk

2 fedd hvitløk

En pose spinat (ca 200 gram)

6 dl kyllingkraft/buljong

1dl fløte

Surr løk og hvitløk i en kjele, ha i spinat og la bladene falle sammen. Hell over kraft og la det koke i 5-10 min, kJørn suppen glatt med en stavmikser, ha i fløte og kok opp. Smak tilbedelse salt og pepper

Nydelig alene eller med kamskjell

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...spinatsuppe har jeg ikke tenkt på før. Det skal jeg også forsøke. :jepp:

Mythic: du skriver kremfløte...men mener du matfløte? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett fett (bokstavelig talt :fnise: ) om man bruker kremfløte eller matfløte :) Matfløte har vel kanskje et litt lavere fettinnhold? Hovedforskjellen er nå at den kan man ikke piske krem på. Men kremfløte kan fint brukes til mat. Og det er vel det mest naturlige av fløtetypene.

Jeg lager også sjeldent på oppskrift, men jeg har noen grunnregler som er greie:

Alle supper inneholder løk og hvitløk, som blir surra i litt olje eller smør før noe som helst annet går oppi.

Til purésupper prøver jeg å holde meg til grønnsaker med samme farge, da ser suppa mest delikat ut. F.eks. grønn paprika, squash, brokkoli, eller rød paprika, tomat, gulrot, eller blomkål, fennikel, selleri. Jeg lager ofte purésupper av restegrønnsaker, når de holder på å bli litt dårlige, så fryser jeg det ned om jeg ikke skal spise det der og da. Har med suppe på jobb osm lunsj ofte; tar opp den fryste boksen om morran, så tiner den frem til lunsj, og så varmer jeg den litt opp i mikroen på jobb.

Om jeg ikke gidder å lage suppe på restegrønnsakene der og da, så renser jeg dem, og slenger dem i fryseren til en annen dag.

Kyllingkraft funker i alle slags supper bortsett fra fiskesuppe; kylling, bare grønnsaker, svin eller biff. Går også til lam, men jeg synes ikke lam i suppe er så godt, det er mer grytekjøtt. Lager gjerne en god del kraft om gangen, kjøper enten kyllingvinger på tilbud som blir til kraft, eller bruker skroget fra helstekt kylling (som gjerne er 2 middager og et par lunsj, + kjøtt til å ha oppi suppe og!)

Det lønner seg å ha både soyasaus, worschtershire saus, sitron/lime, salt, sukker og pepper tilgjengelig. I tillegg tørkede urter, basilikum, koriander, rosmarin, gressløk, samt chili, paprikapulver og kummin. Da har du basisen til å lage mange forskjellige smaker. En suppe på kylling, nudler, paprika og purre f.eks. med kokosmelk, koriander og lime, smaker asiatisk. Kjempedigg, særlig på forkjølelsesdager!



Anonymous poster hash: 8595b...dcc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...spinatsuppe har jeg ikke tenkt på før. Det skal jeg også forsøke. :jepp:

Mythic: du skriver kremfløte...men mener du matfløte? :klo:

Hun mente nok kremfløte.

Matfløte er iallefall noe som aldri blir brukt i mat her hjemme, æsj

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...det har jeg ikke tenkt på før, men takk, da skal jeg kjøpe kremfløte og nytt smakstillegg til suppe. :nigo:

Forsøker min første i ettermiddag. Blir nok en ufarlig men god grønnsakssuppe på jomfruturen.

Mestringsfølelsen er velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva brukes den der matfløte egentlig til, og av hvem? Jeg har alltid ignorert den med vilje pga den lave fettprosenten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker matfløte i sauser, supper, og gryter. Kan ikke si at jeg smaker noen stor forskjell på det og kremfløte.

Mindre fett er jo bare bra :)

Endret av Missfebruary
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å lage en asiatisk suppe.

Har i grønnsaksbuljong, chili, ingefær, sellerirot, gulrot, paprika, løk, limesaft, pepperrot. Koker der mørt og kjører i stavmikser. Har så i sitronblader for ekstra syrlighet. Disse siler jeg av før jeg har i oppskjært kylling. :) Kjempegod suppe, som kan være alt fra småsterk til så sterk at man blir nummen. :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage en asiatisk suppe.

Har i grønnsaksbuljong, chili, ingefær, sellerirot, gulrot, paprika, løk, limesaft, pepperrot. Koker der mørt og kjører i stavmikser. Har så i sitronblader for ekstra syrlighet. Disse siler jeg av før jeg har i oppskjært kylling. :) Kjempegod suppe, som kan være alt fra småsterk til så sterk at man blir nummen. :P

Blir sulten bare av å lese innlegget ditt :spise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmm...spinatsuppe har jeg ikke tenkt på før. Det skal jeg også forsøke. :jepp:

Mythic: du skriver kremfløte...men mener du matfløte? :klo:

Nope, det står kremfløte i oppskriften, men du kan nok bruke matfløte hvis du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg lager ost fra bunn av. Suppe kjøper jeg på påsa. Jeg er en suppegjøl. En arm en sådan. Apokalykse!

Anonymous poster hash: 2b8d6...c06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når det står at det skal noen ss rømme el.l. i, kan jeg da bruke helmelk istedenfor uten at suppa blir underlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...