Gå til innhold

Lager du suppe fra bunnen av?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i en kopp varm suppe på kvelden, men blir lei av for salte suppeposer

og rett i koppen-greier. Jeg vil gjerne vite hva du gjør og hva du liker å ha i den.

Gode tips bør alltid deles med flere. Er du en bra suppelager? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den eneste suppa jeg kan lage er blomkålsuppe, men den er til gjengjeld veldig god.



Anonymous poster hash: fba69...f8e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ikke mye supper, men har en god en :)

Kok opp ca 8 dl vann med en buljongterning i.

Ha oppi 2 poteter i biter, to gulrøtter i skiver, 2 stenger med selleri i biter. Riv oppi et fedd hvitløk og smak til med salt og pepper og eventuelt andre krydder du liker. La koke i ca 10-15 minutter før du har oppi pølse(jeg brukte 5 wienerpølser) og mais(jeg brukte en halv boks). La så koke til potetene er møre, omtrent 5-10 minutter til :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste suppa jeg kan lage er blomkålsuppe, men den er til gjengjeld veldig god.

Anonymous poster hash: fba69...f8e

Har du oppskrift? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes suppe er veldig greit. En tar det en har, deler opp i biter og har det i suppa, som består av vann med buljongterning eller kraft. Til fiskesuppe er det bare å starte med hvit jevning, og til gryte er det bare å starte med brun jevning og mindre væske. Krydre etter smak. Kjøtt og fisk tilsettes til slutt.

Kremede supper er mye av det samme, men en tar bare en eller noen få ingredienser, tar ut noen biter og moser resten. Så har en oppi de umoste bitene og fløte.

For deg som bare vil ha små porsoner suppe vil det sikkert lønne seg å lage store mengder og fryse ned i porsoner.



Anonymous poster hash: 8c731...b00
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lager all suppe fra bunnen av. Går mest i blomkålsuppe, tomatsuppe og indisk kyllingsuppe her til hverdags.

Indisk kyllingsuppe fra trines matblogg med eple, chili og ingefær er namm!

Blomkålsuppe er så enkelt som å koke en oppdelt blomkål i buljongvann, kjør med stavmikser og tilsett evt til matfløte.

Tomatsuppe bruker jeg løk og hvitløk, en boks eller to hakket tomat, litt soltørkede tomater og muligens litt chili. Kok, kjør med stavmikser, server. Gjerne med kokt egg.

Og gulrotsuppe med appelsin er også nydelig!



Anonymous poster hash: 607fb...aac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja og salt og pepper osv da, i suppene ovenfor.



Anonymous poster hash: 607fb...aac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager masse supper, men har ikke oppskrift, tar det som regel fra hodet.

Men støtter den personen som anbefalte å lage endel og fryse ned i porsjoner, da blir det like raskt som rett i koppen omtrent når du får lyst på; sleng den fryste blokka i en kjele og sett på varmen, ferdig suppe på 5 minutter :)



Anonymous poster hash: 8595b...dcc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager suppe til hverdagsmiddag omtrent en gang i uken, ut fra hvilke grønnsaker jeg har og som må brukes opp.

En favoritt er potet- og purresuppe. 2-5 purrer surres myke i olje, tilsett mandelpoteter i biter og 50/50 vann og melk så det dekker. Ha i laurbærblad og en liten ts grønnsaksbuljong om du har. Kok mørt, kjør glatt med stavmikser, juster med mer væske hvis suppen er for tykk, og smak til med salt, pepper, muskat, sitronsaft og evt fløteskvett til suppen smaker balansert og godt.

Kan bygges ut med ting som brokkoli eller rosenkål, som jeg brukte i går, eller revet ost med mye smak. Server med feks sprøstekt bacon eller røkelaksterninger, smilende egg, hakkede urter, rømmeklatt, extra virgin olivenolje...



Anonymous poster hash: b4d92...a6c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm...her var det mye godt og mange fine fantasibilder jeg fikk opp i mitt indre.

Jeg må nok handle inn litt småsaker som er kjekt å ha i mine skap når suppenes verden skal myses på.

Håper folk fortsetter å fortelle om sine supper. Veldig inspirerende å lese. :tommelopp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid! Det går mest i linsesuppe, blomkålsuppe, tomatsuppe og fiskesuppe/-gryte. Og gulrotsuppe, ikke minst! Mmm, supper er deilig. Og man kan stort sett bruke alt mulig/det man har liggende.



Anonymous poster hash: e2ff8...aa2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ofte en veldig enkel suppe ved å dele opp noen tomater, litt paprika og masse hvitløk pluss god olje og krydder - dette baker jeg i en ildfast form i ovnen en god stund, til alt er helt mykt og tomatene har sluppet masse væske (smaker bedre jo lenger den står). Rører/knuser litt rundt med en skje og spiser! :spise:

Hender ofte at jeg legger oppå noen kjøttboller fra frysen eller noen biter nakkekotelett (som jeg steker raskt på pannen først), det gir enda mer smak og da blir det en fin og mettende middag. Kan tilpasses etter hva du liker og hva du har, men husk å ha noe i som gir nok væske fra seg til at det blir flytende nok. Jeg elsker tomater - så bruker stort sett alltid det :)

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du oppskrift? :)

Nei, beklager..:sjenert: .hadde det før, men gadd ikke følge den lenger når det går vel så godt uten.

Jeg gjør som en beskrev ovenfor: koker vann med en buljongterning og oppkuttet blomkål, moser det med en stavmikser og har i fløte og litt salt.

Anonymous poster hash: fba69...f8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er litt fløte? Jeg klarer å se for meg ganske mye fløte nå. :)

En liten plump, eller en dl...eller enda mer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager alt fra bunn, både supper og annet,

Tomatsuppe

Blomkålsuppe

Broccolisuppe

Spinatsuppe

Jordskokksuppe

Linsesuppe

Grønnsakssuppe

Fransk løksuppe

Og jeg digger det!!!! ,mmmmmmmmmm

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wow...en viderekommen. Tror jeg kaller deg for suppe-ida fra nå av... :tommelopp:

En god og fyldig suppe er veldig undervurdert syns jeg. Det er jo så godt!

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager alt fra bunn, både supper og annet,

Tomatsuppe

Blomkålsuppe

Broccolisuppe

Spinatsuppe

Jordskokksuppe

Linsesuppe

Grønnsakssuppe

Fransk løksuppe

Og jeg digger det!!!! ,mmmmmmmmmm

Løksuppe ja, hvordan kunne jeg glemme den? Superenkel, superbillig og supergodt!

Anonymous poster hash: e2ff8...aa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er litt fløte? Jeg klarer å se for meg ganske mye fløte nå. :)

En liten plump, eller en dl...eller enda mer?

Litt fløte er et sted mellom 1ss og en halv boks. Prøv deg litt fram , og tenk over hvor mye fett du vil ha i suppa di.

Anonymous poster hash: 8c731...b00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...