Gå til innhold

Hvordan kan man bare slutte å elske noen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sammen med en flott fyr i fire måneder nå. Ting går veldig bra og jeg er blitt veldig glad i han.

Så ulur og nysgjerrig som jeg er, måtte jeg gå innom facebookprofilen til hans exkjæreste :P Eller, de var egentlig forlovet.

Der kom jeg langt nok ned på profilen hennes til å lese alle kjærlighetserklæringene deres "elsker deg så utrolig mye. Det gjør nesten vondt å elske deg så hardt <3 <3 <3" samt en del sussebilder (hun er en person som deler ALT på Facebook).

Fikk også med meg hele historien pluss bilder fra forlovelsen.

Må innrømme at jeg kjente et lite støkk i meg da jeg så alt det, men vet jo at det ikke er noe fare.

Han gir meg oppmerksomhet hele tiden og sier ofte at han er veldig glad i meg, og jeg vet at han ikke klarer henne lenger.

Han har slettet henne på Facebook og hun er visst ei dramajente som begynner å slå rundt seg og kjefte når hun ser han. Hun ble også sint på han som hadde fått seg ny kjæreste etter brudde.

Så jeg er ikke sjalu siden jeg vet at de er 2000% over og at han er veldig glad i meg, men jeg synes bare det er rart at man kan slutte å elske noen sånn (jeg vet at det går an, bare synes det er rart)!

Jeg har selv aldri opplevd det, og det er kanskje derfor jeg ikke skjønner det.

Hva har fått deg til å slutte å elske noen? Skjer det ofte?

Føler meg litt i den filosofiske hjørnet i dag :P

(Please ikke kom med noen frekke kommentarer. Det med typen og exen var bare et eksempel, så ikke noe drittslenging. La det bli en seriøs tråd :) )



Anonymous poster hash: e419e...c9b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være mange grunner til det. Feks om hun gjorde noe som såret han dypt, var utro feks så kan vel elske følelsene gå over. Men jeg tror at for de fleste, om du VIRKELIG elsker noen så går ikke følelsene helt over just like that. Man må føle NOE...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er av den oppfatning at om man slutter å "elske" noen så har man i utgangspunktet ikke elsket i det hele tatt.



Anonymous poster hash: 0de01...3f8
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mange grunner til det. Feks om hun gjorde noe som såret han dypt, var utro feks så kan vel elske følelsene gå over. Men jeg tror at for de fleste, om du VIRKELIG elsker noen så går ikke følelsene helt over just like that. Man må føle NOE...

da har man vel ikke elsket i det hele tatt. ekte følelser forsvinner ikke bare fordi noen har tråkka i salaten. da sitter ikke følelsene dypt nok

Anonymous poster hash: 0de01...3f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har man vel ikke elsket i det hele tatt. ekte følelser forsvinner ikke bare fordi noen har tråkka i salaten. da sitter ikke følelsene dypt nok Anonymous poster hash: 0de01...3f8

Okei, du har kanskje rett... Men om personen sårer om igjen og om igjen da..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de aldri har elsket hverandre annet enn på facebook, for fasadens skyld. Desto mere kliss på offentlige media, desto mindre rot i virkeligheten er min oppfatning. Om man ikke klarer å overbevise seg selv, kan man i det minste prøve å overbevise andre, sant?

Endret av -Fiona-
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje dårlig eksempel da denne fyren ikke var kjæresten min, og jeg kanskje ikke akkurat ELSKET han, men jeg var kjempeforelska i en av mine beste venner. Nå bor vi ikke i samme land og har mistet kontakten. Snart et år siden jeg sett han. Jeg er ikke forelska i han lenger, men jeg vil alltid ha følelser for han. Tenker mye på om han har det bra og unner han bare det beste, enda vi virkelig hadde våre ups and downs og han ikke behandlet meg så bra til tider. Håper f.eks at han treffer kvinnen i sitt liv og får det fint med henne, enda jeg vet det aldri vil bli meg.

Så for meg har det handlet om å innse at det aldri vil bli oss, men han er en fin fyr jeg bare vil det beste for.



Anonymous poster hash: 50d18...692
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig. Jeg var sammen med eksen i 3 år og elsket han virkelig helt utrolig høyt i i hvertfall 2 av disse årene. Problemet er at for hver gang han såret meg, løy til meg og var slem mot meg så elsket jeg han litt og litt mindre til det plutselig en dag ikke var noe igjen.

Så dersom en blir såret nok kan en absolutt gå fra å elske noen over alt på jord til å ikke ha følelser igjen for personen :(

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det nesten er umulig å vite om man virkelig elsker noen... Man kan jo føle at man elsker personen der og da, men så blir det slutt, så stakk det plutselig ikke så dypt likevel? Og noen ganger så kan det være forvirrende, om man blir forlatt. At man kanskje tror man elsker personen, men så er det mer savnet enn ekte kjærlighet.

Jeg trodde jo jeg elsket min eks så høyt fordi jeg brukte så veldig lang tid på å komme over ham. Jeg kom egentlig aldri over ham, før jeg traff en ny, maaange år senere. Da kjente jeg ikke noe for eksen lengre. ( Jeg traff menn i mellomtiden også, men det måtte selvfølgelig en annen forelskelse til. ) Så spørsmålet er da, elsket jeg eksen min? Kan man elske noen og stoppe når man elsker på ny? Kan man elske noen og stoppe, uten ny? Nei, jeg syntes det er et altfor stort spørsmål, og jeg vet virkelig ikke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mange grunner til det. Feks om hun gjorde noe som såret han dypt, var utro feks så kan vel elske følelsene gå over. Men jeg tror at for de fleste, om du VIRKELIG elsker noen så går ikke følelsene helt over just like that. Man må føle NOE...

Ja, det var nettopp dette som skjedde her... Hun var utro mot han, men som jeg forsto det var det et egangstilfelle på en fest eller noe.

Hadde han vært utro mot meg hadde jeg blitt veldig såret, men tror ikke at jeg ville sluttet å være glad i han.

Tror han ble veldig såret av dette, siden han ofte nevner at han har nulltoleranse og ingen forståelse for det. Men er å bli såret en gang en vanlig grunn til å slutte å elske noen?

Anonymous poster hash: e419e...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge siden er det de var sammen ts?



Anonymous poster hash: 149fd...631
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det nesten er umulig å vite om man virkelig elsker noen... Man kan jo føle at man elsker personen der og da, men så blir det slutt, så stakk det plutselig ikke så dypt likevel? Og noen ganger så kan det være forvirrende, om man blir forlatt. At man kanskje tror man elsker personen, men så er det mer savnet enn ekte kjærlighet.

Jeg trodde jo jeg elsket min eks så høyt fordi jeg brukte så veldig lang tid på å komme over ham. Jeg kom egentlig aldri over ham, før jeg traff en ny, maaange år senere. Da kjente jeg ikke noe for eksen lengre. ( Jeg traff menn i mellomtiden også, men det måtte selvfølgelig en annen forelskelse til. ) Så spørsmålet er da, elsket jeg eksen min? Kan man elske noen og stoppe når man elsker på ny? Kan man elske noen og stoppe, uten ny? Nei, jeg syntes det er et altfor stort spørsmål, og jeg vet virkelig ikke...

Ja, det er sant. Har den siste tiden slitt med å tolke egne følelser. "Er jeg egentlig forelsket? Hvordan føles det, egentlig", husker jeg at jeg tenkte mye i begynnelsen av forholdet.

Jeg tror egentlig at man aldri helt kan vite sånt før man har kjent det noen ganger sånn at man har noe å sammenligne det med. Jeg har jo bare vært forelsket i boybandgutter på TV før jeg ble forelsket på ekte, og det var veldig forskjellig :P

Som du selv bruker som eksempel her; kan man bytte elske-følelsen for noen just like that? Elsket du egentlig den første?

Forvirrende og interessante tanker...

Anonymous poster hash: e419e...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge siden er det de var sammen ts?

Anonymous poster hash: 149fd...631

Ikke så lenge siden. Tror de gikk hver for seg i 2013 eller 2014 etter å ha vært sammen i fire år :)

Anonymous poster hash: e419e...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan i hvertfall ikke bare slutte å elske noen. Derfor er det også vanskelig for meg å forstå hvordan noen bare kan gå fra forhold til forhold med få måneders mellomrom. Hvis jeg har vært forelsket, så tar det veldig lang tid for meg å begynne å treffe andre seriøst. Men det er klart, av og til treffer man jo blink og man kan jo ikke bestemme når det skjer!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, du har kanskje rett... Men om personen sårer om igjen og om igjen da..

Samme svar

Anonymous poster hash: 0de01...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i hvertfall ikke bare slutte å elske noen. Derfor er det også vanskelig for meg å forstå hvordan noen bare kan gå fra forhold til forhold med få måneders mellomrom. Hvis jeg har vært forelsket, så tar det veldig lang tid for meg å begynne å treffe andre seriøst. Men det er klart, av og til treffer man jo blink og man kan jo ikke bestemme når det skjer!

Er forskjell på å være forelsket og det å elske noen. Jeg har problemer med å forstå at noen kan si de elsker hverandre etter få måneder. Da er man fremdeles i forelskelsesrus. Dype følelser tar tid å utvikle. Noen ganger kommer de ikke etter forelskelsen har lagt seg og brudd er et faktum

Anonymous poster hash: 0de01...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syntes det nesten er umulig å vite om man virkelig elsker noen... Man kan jo føle at man elsker personen der og da, men så blir det slutt, så stakk det plutselig ikke så dypt likevel? Og noen ganger så kan det være forvirrende, om man blir forlatt. At man kanskje tror man elsker personen, men så er det mer savnet enn ekte kjærlighet.

Jeg trodde jo jeg elsket min eks så høyt fordi jeg brukte så veldig lang tid på å komme over ham. Jeg kom egentlig aldri over ham, før jeg traff en ny, maaange år senere. Da kjente jeg ikke noe for eksen lengre. ( Jeg traff menn i mellomtiden også, men det måtte selvfølgelig en annen forelskelse til. ) Så spørsmålet er da, elsket jeg eksen min? Kan man elske noen og stoppe når man elsker på ny? Kan man elske noen og stoppe, uten ny? Nei, jeg syntes det er et altfor stort spørsmål, og jeg vet virkelig ikke...

Enig

Anonymous poster hash: 0de01...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig. Jeg var sammen med eksen i 3 år og elsket han virkelig helt utrolig høyt i i hvertfall 2 av disse årene. Problemet er at for hver gang han såret meg, løy til meg og var slem mot meg så elsket jeg han litt og litt mindre til det plutselig en dag ikke var noe igjen.

Så dersom en blir såret nok kan en absolutt gå fra å elske noen over alt på jord til å ikke ha følelser igjen for personen :(

Dette er min erfaring også.

Jeg elsket han så høyt, og derfor tok det også altfor lang tid før jeg klarte å gjøre det slutt. Han fikk alltid en ny sjanse, men for hver gang så ødela han noe i meg.

Idag også kan jeg kjenne på at det fortsatt er noen gode følelser igjen for han, men vi har barn sammen, og jeg kan ikke risikere at de følelsene blir erstattet av stygge følelser, derfor er vi bare venner og slik skal det fortsette.

Anonymous poster hash: 2e5f7...eb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke.

Jeg hadde øyeblikk med eksen min der jeg er sikker på at det lyste av meg at jeg elsket han og jeg såg det samme fra han og.

Men nå vet jeg ikke helt. Etter vi gjorde det slutt var jeg langt nede i mange mange mnd men nå tror jeg at jeg begynner å se lyset i enden av tunnelen og jeg vet ikke om jeg ville sagt at jeg fortsatt elsker han. Spørs på hvilken du spør meg tror jeg.

Anonymous poster hash: 1f400...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var nettopp dette som skjedde her... Hun var utro mot han, men som jeg forsto det var det et egangstilfelle på en fest eller noe.

Hadde han vært utro mot meg hadde jeg blitt veldig såret, men tror ikke at jeg ville sluttet å være glad i han.

Tror han ble veldig såret av dette, siden han ofte nevner at han har nulltoleranse og ingen forståelse for det. Men er å bli såret en gang en vanlig grunn til å slutte å elske noen?

Anonymous poster hash: e419e...c9b

Ja en gang kan være nok, over forhold der man tror at man har gjensidig sterk kjærlighet. I det øyeblikket det går opp for deg at du var den eneste som virkelig elsket så er den kjærligheten ødelagt. Sånn har det vært for meg.

Heldigvis så kan kjærlighet drepes av svik. Hvis ikke ville man jo vært livslangt ulykkelig. For å elske noen som har sviktet deg er vondt.

Anonymous poster hash: adc81...503

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...