Gå til innhold

Nye venner i voksen alder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor enkelt er det egentlig å få nye venner i voksen alder? Det sies at det er mye vanskeligere enn å få venner som barn og tenåring, men det var ikke enkelt for meg da heller... Jeg er veldig stille og forsiktig, og har følelsen av at jeg blir mye oversett. Det har gått litt i bølger, noen ganger har jeg ikke hatt en eneste venn, andre ganger har jeg hatt bekjente, men det har lett vært slik at jeg tar kontakt veldig sjelden fordi jeg er så usikker, de(n) andre personen(e) har masse venner og tar sjelden kontakt, og alt renner ut i sanden...

Så er det noen her som er i samme situasjon, altså i 20-årene eller eldre og uten nettverk? Noen som har lykkes med å få venner som voksen?

Og til dere alle, har dere plass og tid til nye venner i livet? Eller har dere nok?



Anonymous poster hash: 72fd9...376
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg opplever at det er like vanskelig å få venner som det du gjør og selv har

jeg egentlig ikke hatt så mange venner oppgjennom, selv om jeg helt klart

hadde en del flere. Nå har jeg vel en person jeg kan regne som kamerat, men

jeg vet ærlig talt ikke helt hvor jeg har han hen. Jeg er ambivert, så jeg er

egentlig en god blanding av intro og ekstro, men likevel er det vanskelig for

meg å faktisk "hekte" folk, om du skjønner. Er vel ikke det at folk ikke liker

oss, men vi har verre for å holde på noen, da - selv om vi er ålreite folk vi og.

Jeg har samboer og har en søster jeg er veldig glad i, men jeg har ikke

egentlig noe nettverk utenom og det merker jeg sliter på - spesielt når man

prøver å holde på kontakt med andre.

Jeg har egentlig plass og tid til flere venner, men det spørs litt på om noen

gir meg en sjanse - for jeg kan ikke presse meg på :)

Hvor gammel er du? Du kan sende pm til meg om du ønsker det.



Anonymous poster hash: da34b...7c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange fort blir satte, har de samme vennene de hadde fra barndom/ungdom og/el studietiden, så stopper det ofte opp. Vil gjerne få nye venner. Viktig å utvide horisonten. Lurer på om det er noe norsk med dette, da synes folk i andre land virker mer åpne for nye vennskap.



Anonymous poster hash: 09034...54d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor enkelt er det egentlig å få nye venner i voksen alder? Det sies at det er mye vanskeligere enn å få venner som barn og tenåring, men det var ikke enkelt for meg da heller... Jeg er veldig stille og forsiktig, og har følelsen av at jeg blir mye oversett. Det har gått litt i bølger, noen ganger har jeg ikke hatt en eneste venn, andre ganger har jeg hatt bekjente, men det har lett vært slik at jeg tar kontakt veldig sjelden fordi jeg er så usikker, de(n) andre personen(e) har masse venner og tar sjelden kontakt, og alt renner ut i sanden...

Så er det noen her som er i samme situasjon, altså i 20-årene eller eldre og uten nettverk? Noen som har lykkes med å få venner som voksen?

Og til dere alle, har dere plass og tid til nye venner i livet? Eller har dere nok?

Anonymous poster hash: 72fd9...376

Både og, jeg klarer å skaffe meg venner, men det er vanskelig å finne noen venner som jeg føler matcher meg, da jeg bor i en middels liten by og er skilt, i 40-årene.

Selv har jeg en bra jobb og utdannelse, og ønsker meg flere venner i samme situasjon.

De fleste jeg treffer er også skilt, men mange av dem er ikke veldig oppegående, så det begrenser seg med hva man kan diskutere (damer). Det blir også mye fest og fyll med enkelte. De har også ofte dårlig økonomi (uføretrygdet + ustabile jobber), så er vanskelig å få dem med på turer og slikt, eller ut og spise og sånn.

Nå har jeg begynt å melde meg på gruppeturer for å treffe andre i samme situasjon som meg selv.

Menn matcher meg bedre, kan diskutere alt mulig med dem, men de fleste er interessert i mer enn vennskap med meg, så da rygger jeg litt unna. Synes det blir så unaturlig når jeg vet at de ikke bare vil være venner.

Anonymous poster hash: f2317...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett, men det er mulig. Hvor i landet bor du? :)

Anonymous poster hash: 8f345...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen AB sier send meg PM. Men hvordan sender en AB PM til en annen AB her?



Anonymous poster hash: cfde6...a84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mythic

Jeg er over 40, og trodde ikke jeg skulle kunne skaffe meg flere venner i min alder, men det har jeg gjort. Har fått en fin venninnegjeng gjennom trening. Vi både trener sammen, og treffes sosialt utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en by hvor jeg har ingen familie, og få bekjente fra barndommen.

Vennekretsen er ikke stor, men den vokser seg sakte større. Jeg er alltid åpen for nye vennskap, og er veldig bevisst på det. Jeg vet hvordan det er å føle seg alene og venneløs på en ny plass.

De fleste av de nærmeste av mine venner har jeg fått gjennom jobben, og alle har jeg blitt kjent med etter fylte 25/26.

Siste årene har jeg også blitt kjent med flere pga barna, gjennom skole, barnehage og SFO. Ja, og fritidsaktiviteter.

Jeg er ikke utadvendt, tvert imot, men jeg har satt meg som mål i år å bli flinkere til å snakke med folk, så derfor presser jeg meg litt til å småprate. Jeg har hittil fått bare positiv respons og jeg har inntrykk av at folk opplever meg som en ok person. :-)

Mitt råd er mao: ta initiativ og snakk med folk, tenk så mange spennende mennesker vi har rundt oss :-)

Ja, og ikke minst, bli med på sosiale arrangement gjennom jobben :-)

Anonymous poster hash: 8457a...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvordan man sender PM til anonyme brukere. Og det var ikke meningen å fiske veldig a la "Bli min venn" her, mer som et litt generelt spørsmål, samtidig som jeg synes det er koselig at noen her er åpne for nye venner :)

Jeg er i 20-årene, så det er mest aktuelt med svar fra mennesker i 20-årene eller eldre.

Synes mange fort blir satte, har de samme vennene de hadde fra barndom/ungdom og/el studietiden, så stopper det ofte opp. Vil gjerne få nye venner. Viktig å utvide horisonten. Lurer på om det er noe norsk med dette, da synes folk i andre land virker mer åpne for nye vennskap.



Anonymous poster hash: 09034...54d

Nettopp dette er problemstillingen. For hva om man ikke har noen venner fra denne tiden? Enten fordi man var utenfor gjennom hele tiden, eller fordi man har mistet kontakten med/blitt droppet av de få vennene man hadde..

Det blir lett en dårlig spiral når "alle" virker til å være etablert og ikke ha plass til nye venner, og da er det lett å miste motet og slutte å ta kontakt selv...

(TS)



Anonymous poster hash: 72fd9...376
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min har vært litt ensom opp gjennom årene, men har nå fått seg en fin venninnegjeng gjennom trening. Alder er absolutt ikke en hindring for å skaffe seg nye venner, det handler veldig mye om innsatsen man legger i det selv.



Anonymous poster hash: 1e817...493
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...