Gå til innhold

Dum ektemann


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest The damned

Akkurat de eksemplene du gav var kanskje ikke så gode. Kan jo bare sees på som at han er litt surrete eller uinteressert, men jeg regner jo med at det er mer enn det.

Hvis dette plager deg så mye og han ikke har andre egenskaper som veier opp så er det vel bedre for dere begge om det blir slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat de eksemplene du gav var kanskje ikke så gode. Kan jo bare sees på som at han er litt surrete eller uinteressert, men jeg regner jo med at det er mer enn det.

Hvis dette plager deg så mye og han ikke har andre egenskaper som veier opp så er det vel bedre for dere begge om det blir slutt.

Synes du virkelig at det kan sees på som man bare er litt surrete eller uinteressert hvis man som et voksent menneske i fullt alvor tror at det kun finnes én type leverpostei eller lurer på hva som er forskjellen på "gås" og "gjess"??

Anonymous poster hash: a427a...3aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Synes du virkelig at det kan sees på som man bare er litt surrete eller uinteressert hvis man som et voksent menneske i fullt alvor tror at det kun finnes én type leverpostei eller lurer på hva som er forskjellen på "gås" og "gjess"??

Anonymous poster hash: a427a...3aa

Ja, det kan det. Hvis det er ting man ikke går rundt og tenker på, og ikke handler noe særlig mat. Mange kan jo ha hull i allmennkunnskapen sin,men jeg synes jo at det er litt rart ja. Regner jo med at det bare var noen få eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pandabjørnen

Det er klart han kan noen ting, som du sier har han jo tatt noe utdannelse (dog ikke ingeniør via yrkesfag-veien, siden det var noen her som lurte på det). Men det er mange av tingene som jeg vil karakterisere som allmennkunnskap som han ikke kan, og dette er ting jeg ikke tror bare det er JEG som mener at er vesentlig å vite. Han vet for eksempel ikke hva noen av statslederne i Europa heter (ikke engang i land som Tyskland, Storbritannia og Frankrike). Han aner ikke hva Merlot og Riesling er eksempler på. Han vet ikke hvem som skrev Peer Gynt (tror han knapt nok har hørt om Peer Gynt).

Og nei, selvsagt MÅ vi ikke være sammen resten av livet selv om vi er gift, det er jo nettopp derfor jeg nå stiller meg spørsmålet om hvorvidt skilsmisse kanskje er det rette.

TS

Anonymous poster hash: a427a...3aa

Er enig i at noe av dette og det du nevnte i ditt HI nesten er å regne for "barne-lærdom", men det har selvsagt også mye med hva en har interesse av/for og setter seg inn i.

Selv har jeg null interesse for hva Ibsen eller Hamsun har skrevet, men jeg har interesse og kunnskaper om ganske mye annet som er viktigere i hverdagen for meg. Er en da dum eller kunnskapsløs?, nei en er nok ikke det, det er bare det at mine interessefelt og kunnskaper ligger på helt andre emner og temaer.

Det en har interesser for og ser nytten av er vel de største motivatorene en kan ha, mangel på interesse er vel en av de største årsakene til at det er noen "hull" i kunnskapsnivået for enkelte.

Men er en smartere bare fordi en kan mye om ting som er (kanskje relativt unyttig og) uten interesse for noen andre?

Han kan jo ha mange kunnskaper om ganske mye annet (som f.eks. jobb-relatert, etc), som kanskje du ikke har kunnskaper om. Og det har du kanskje ikke fordi det er av null interesse for deg og dermed snakker han heller ikke om slike ting når han er sammen deg? Kanskje det finnes flere emner han kan mye mer enn deg om, men det er ikke noe han snakker om fordi han vet at det kun da blir "enveis kommunikasjon" og sparer deg for det?

Slik kan jo også noe av dette du ramser opp være for ham.....?

Får litt følelsen av at du leter litt etter årsaker til å avslutte ekteskapet med ham, og da lurer på om hans manglende almenn kunnskaper (eller manglende interesse) er god nok grunn til å gjøre det. Sier ikke at det er slik, men det føles i hvert fall slik.

Hva en føler for hverandre og hvordan ting fungerer i hverdagen betyr jo mye mer enn hva en har kunnskaper om spør du meg, men om en begynner å lete etter noe å irritere seg over eller årsaker til avslutte ekteskapet, så er det vel kanskje ikke så mye mer i ekteskapet å bygge videre på heller....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare noe som heter å enten være intelligent eller uintelligent - det er flere typer

intelligens. Noen har ekstremt anlegg for matematikk, kjemi og "alt" som er veldig teoretisk,

du har sosial intelligens og street smart, noen har helt sinnsyke ferdigheter når det kommer

til språk, du har noen som har litt av mange verdener. Til og med noen som ikke engang har en bachelorgrad trenger ikke være såkalt "dum". Det her varierer så mye fra person til person og vi interesserer oss for så mye forskjellig.Dessuten har vi anlegg for ulike ting og vi tenker og bruker

hode på forskjellig vis. Man trenger heller ikke ha over bachelorgrad for å ha interesse av og

engasjere seg i diverse. Å lese seg opp om nyttige og interessante ting trenger man heller ikke

ha allverdens i topplokket for å få til.

Om du mener dere har veldig lite til felles, lite å prate om og diskutere, så er det jo dessverre

ikke mye mer du kan gjøre enn å finne noen som ligner deg bedre. Å kunne snakke med og

diskutere diverse temaer med samboeren sin er jo bare helt flott det, men det er ikke heller en

selvfølge at alle orker det. Kan være han er mer humoristisk mtp det han sier - sånn tolker jeg det

med den herre leverposteien. Personlig synes jeg den er pyton, men HAN synes det er den ENESTE

leverposteien som holder mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig i at noe av dette og det du nevnte i ditt HI nesten er å regne for "barne-lærdom", men det har selvsagt også mye med hva en har interesse av/for og setter største årsakene til at det er noen "hull" i kunnskapsnivået for enkelte.

Men er det ikke nettopp der dette med allmenkunnskap kommer inn? De fleste kan lære noe de er interessert i, men allmenkunnskap er noe man plukker opp underveis i livet, selv uten å ha interesse for emnet.

Jeg har verken Ibsen, Hamsun eller leverpostei som mine store interesser i livet, men jeg ville aldri påstå at Hamsun skrev "Et dukkehjem" av den grunn. Jeg lærte nemlig (som alle andre) i norsktimene at det ikke er slik det er.

Leverpostei spiser jeg knapt annethvert år, men jeg har likevel fått med meg at det finnes flere typer.

Og Henry Ford fant ikke opp Peugeot.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Henry Ford fant ikke opp Peugeot.

Nei, det sier jo seg selv........... :P *spilledumhvisnoenvaritvil*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke nettopp der dette med allmenkunnskap kommer inn? De fleste kan lære noe de er interessert i, men allmenkunnskap er noe man plukker opp underveis i livet, selv uten å ha interesse for emnet.

Jeg har verken Ibsen, Hamsun eller leverpostei som mine store interesser i livet, men jeg ville aldri påstå at Hamsun skrev "Et dukkehjem" av den grunn. Jeg lærte nemlig (som alle andre) i norsktimene at det ikke er slik det er.

Leverpostei spiser jeg knapt annethvert år, men jeg har likevel fått med meg at det finnes flere typer.

Og Henry Ford fant ikke opp Peugeot.

Kjæresten min kunne ikke handlingen fra et eneste Ibsen- eller Shakespeare-stykke, bortsett fra Romeo og Julie, som han har sett på film. Han ante ikke hvem Nora eller Hamlet var. Han er oppegående på mange områder, men det her fikk meg til å stusse litt. Burde man ikke i det minste kunne sånt i grove trekk? :S

Anonymous poster hash: 32404...0ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Hamlet er fra et Shakespeare-stykke, men aner ikke hvem denne Nora er.

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare noe som heter å enten være intelligent eller uintelligent - det er flere typer

intelligens. Noen har ekstremt anlegg for matematikk, kjemi og "alt" som er veldig teoretisk,

du har sosial intelligens og street smart, noen har helt sinnsyke ferdigheter når det kommer

til språk, du har noen som har litt av mange verdener. Til og med noen som ikke engang har en bachelorgrad trenger ikke være såkalt "dum". Det her varierer så mye fra person til person og vi interesserer oss for så mye forskjellig.Dessuten har vi anlegg for ulike ting og vi tenker og bruker

hode på forskjellig vis. Man trenger heller ikke ha over bachelorgrad for å ha interesse av og

engasjere seg i diverse. Å lese seg opp om nyttige og interessante ting trenger man heller ikke

ha allverdens i topplokket for å få til.

Om du mener dere har veldig lite til felles, lite å prate om og diskutere, så er det jo dessverre

ikke mye mer du kan gjøre enn å finne noen som ligner deg bedre. Å kunne snakke med og

diskutere diverse temaer med samboeren sin er jo bare helt flott det, men det er ikke heller en

selvfølge at alle orker det. Kan være han er mer humoristisk mtp det han sier - sånn tolker jeg det

med den herre leverposteien. Personlig synes jeg den er pyton, men HAN synes det er den ENESTE

leverposteien som holder mål.

Det er selvfølgelig noe som heter intelligent og ikke intelligent. Sosial intelligens er ikke en del av hvordan kognitiv intelligens måles. Det måles av flere variabler, deriblant språk, arbeidsminne, prosesseringhastighet og perseptuell resonnering. Dette blir til sammen en full skala IQ, DVS en samlet IQ. Denne fullskalaen er selvfølgelig et resultat av gener, men også av miljø. Om IQ og utdannelsesnivå har en korrelasjon vil derfor være sannsynlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som går litt rundt og "drømmer" kan fremstå som både uobservante og vimsete. Men uintelligente? Fantasi og uoppmerksomhet er ikke det samme som lav intelligens. Det er mye mulig mannen til TS er stokk dum, men jeg er ikke overbevist etter eksemplene å dømme alene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig noe som heter intelligent og ikke intelligent. Sosial intelligens er ikke en del av hvordan kognitiv intelligens måles. Det måles av flere variabler, deriblant språk, arbeidsminne, prosesseringhastighet og perseptuell resonnering. Dette blir til sammen en full skala IQ, DVS en samlet IQ. Denne fullskalaen er selvfølgelig et resultat av gener, men også av miljø. Om IQ og utdannelsesnivå har en korrelasjon vil derfor være sannsynlig.

Jo, jeg er ikke uenig i det du skriver her, men poenget mitt er at det ikke nødvendigvis alltid er en av delene. Man ER ikke alltid enten eller. Greit nok at man samler disse sammen som jo viser ens avgjørende IQ, men noen vil alltid mestre enkelte ting bedre enn andre igjen og vi gir kanskje forskjellig uttrykk for hvor godt vi mestrer dem. Ikke alle har feks veldig gode sosiale evner, men kan vise til at de har store evner på andre områder - det er vel mer dette jeg ville fram til. TS mener at mannen er direkte dum og det kan jo ikke egentlig vi se fra her vi sitter - jeg tolket feks innlegget på en måte som tilsier at denne leverpostei kommentaren egentlig var mer spøk enn dumskap. Hva

vet vel jeg, kan godt hende fyren er dum, men jeg tror ikke det er tilfelle.

Det er her jeg tenker på TS og mannen hennes - at ho ser på han som dum, men så har de vel etter det jeg tror, vidt forskjellig måter å kommunisere på og det i seg selv betyr ikke egentlig at mannen er dum. Det faktum at de har ulike interesser har

heller ikke noe med at fyren "må" være dum og det trenger heller ikke være at han har like stort behov for å snakke om eller diskutere diverse tema. Vi er forskjellig. Som sagt.. For alt jeg vet, så kan fyren være dum, men jeg tolker det ikke dit hen.

Redigert grunnet "hakkete" tekst.

Endret av Misophonia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mythic

Jeg vet at Hamlet er fra et Shakespeare-stykke, men aner ikke hvem denne Nora er.

Virkelig? "Et dukkehjem?"

TS: Jeg forstår deg godt. Jeg får utslett av folk som ikke har grunnleggende allmennkunnskap. Jeg forstår ikke hvordan de har unngått å få med seg elementære ting av skolepensum. Og jeg hater å måtte forklare ting til minste detalj.

Men som flere her lurer på; han har vel ikke plutselig blitt "dum?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har en bachelorgrad er han sannsynligvis ikke STOKK DUM...

SÅ dumme personer kommer seg som regel knapt gjennom videregående...

Anonymous poster hash: e0dd7...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:
Tja...Du kan trøste deg med at en del amerikanere kanskje er litt dummere ;)

Kjøp brettspill, Trivia, Geni...Slike spill kan jo være veldig gøy, forfriske minnet :)
Og lære seg en ting eller to..
For jeg tviler på at du kan absolutt alt x)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La meg gjette:

Han er ingeniør etter å ha gått y-veien?

Av og til virker det som at det det er et inntakskrav

å ha UNDER 3 i Norsk og helst ha 2 i Samfunnskunnskap.

Leser ikke papiraviser og den eneste boken de har lest (utenom skolebøker) er "Veien til førerkortet"

Anonymous poster hash: 0b415...d56

Det jeg har erfart er at ingenørene som har jobbet på "gulvet" tidligere som forskalingssnekkere og jernbittere, har mye større forståelse for faget, enn de som har gått gymnasveien.

Teori og praksis, vet du ;)

Anonymous poster hash: 55589...87b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at han kan mye som TS ikke kan. Uten at det gjør henne til en "Dum kone"

Anonymous poster hash: 9cae2...38f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? "Et dukkehjem?"

Så det er ikke bare jeg som reagerte på den? Alle trenger ikke å kunne dramahistorie utenatt, men det handler jo om helt grunnleggende, kulturelle referanser. Det kom fram en gang vi snakket om løvenes konge (av alle ting) og jeg trakk paralleller til Hamlet. "Hva er greia med han igjen? Jeg har hørt navnet" :sjokkert:

Anonymous poster hash: 32404...0ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskapshull i geografi betyr lite isolert sett. Hvor mange tror ikke at Sidney er hovedstaden i Australia?

Kunnskaper om Ibsen og Hamsun betyr ikke at folk er smarte, det betyr bare at de har den interessen.

Kultursnobberi er ikke det samme som intelligens.

Men det er slitsom med folk som ikke ser sammenhenger, ikke forstår åpenbar ironi og tolker alt bokstavelig. Å alltid snakke konkret og sikre seg at budsakpet er forstått på riktig måte er slitsomt.

Alle som kommer på sesjon i forsvaret blir testet for evnenivå. Scorer de ikke over en karakter så får de aldri fast ansettelse/skoleplass/engasjement som offiser. Uansett karakterer og tidligere utdannelse. Karakterer forteller hva personen har klart og pugge seg til i mange tilfeller. Evnenivå forteller hvilket potensiale personen har. For lavt evnenivå betyr nei. Men det er ikke alltid kandidaten får oppgitt grunnen til avslaget. testen kan ikke taes igjen.

Amen and halleluja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...