Gå til innhold

Dum ektemann


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jordet da

Anonymous poster hash: 5257e...9e8

Ja!

Så smart var du liksom!

Anonymous poster hash: 1e58d...350

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter med å finne kjæreste av samme årsak. Jeg har brukt alt for mye tid på å lese, se dokumentarer osv de siste 10 årene sammenliknet med mine jevnaldrende (er 26), så de fremstår som kunnskapsløse og overfladiske (materialistiske, fasadebyggere) for meg. Det høres kanskje merkelig og kynisk ut for mange, men jeg takler bare ikke de samtaleemnene unge voksne diskuterer om dagen. Hjernevasket av overfladisk søppel på TV.



Anonymous poster hash: f2305...7ce
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Så smart var du liksom!

Anonymous poster hash: 1e58d...350

Utrolig saklig kommentar, takk for bidraget i tråden!

Ts, slapp av litt med mannen din. Det er lov å miste huet innimellom, som mannen din tydeligvis gjør. Men jeg tror du føler deg mer voksen og smartere enn han, noe som plager deg i det daglige. Dette er bare sånn han er. Klarer du ikke å akseptere det så vil jeg anbefale deg å finne deg en som er litt mer kunnskapsrik og som gjerne har minst en doktorgrad i noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår egentlig TS godt. Jeg kan også bli overrasket over hvor 'kunnskapsløs' ei venninne av meg, snart 39, kan være. Man har ikke lyst til å fremstå som en bedrevisser, uten å bli hakket på eller himle med øynene. Det er jo godt og befriende å omgås mennesker på "samme" intellektuelt nivå, for da er jo gjerne samtaleflyten lettere og om man forstår hverandre bedre. Jeg sier ikke her at andre er dumme, men det bærer bedre avgårde når jeg kan snakke med noen om felles interesser og du merket at de har kunnskap inne som deg.

Anonymous poster hash: a3d9e...bed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår egentlig TS godt. Jeg kan også bli overrasket over hvor 'kunnskapsløs' ei venninne av meg, snart 39, kan være. Man har ikke lyst til å fremstå som en bedrevisser, uten å bli hakket på eller himle med øynene. Det er jo godt og befriende å omgås mennesker på "samme" intellektuelt nivå, for da er jo gjerne samtaleflyten lettere og om man forstår hverandre bedre. Jeg sier ikke her at andre er dumme, men det bærer bedre avgårde når jeg kan snakke med noen om felles interesser og du merket at de har kunnskap inne som deg.

Anonymous poster hash: a3d9e...bed

Det heiter besserwisser, evt bedreviter. Ingenting som heiter bedrevisser...

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heiter besserwisser, evt bedreviter. Ingenting som heiter bedrevisser...

Autokorrektur iPad......

Anonymous poster hash: a3d9e...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, du høres ut som meg.

Virker ikke helt som om de over her forstår, men jeg setter også veldig pris på kunnskap og utdannelse, og ja, det er lov å si 'bare bachelor', det er en lavere grad som ekstremt mange har. Jeg bruker mye av tiden min på å lære meg nye ting, og setter pris på fun facts og quiz-leker.

Dette handler jo ikke om Kvinneguidens oppfattelse av din samboers intelligens, det handler om at du opplever et stort gap mellom dere når det kommer til allmennkunnskap og intellekt. Det er lov å oppleve det som frustrerende, og selv om folk over her prøver å ugyldiggjøre ditt grunnlag for å føle dette, så hjelper det ikke deg i den situasjonen du er i nå. Poenget mitt er; man føler det man føler, og du kommer ikke til å u-føle det fordi noen kaller deg ekle ting.

Syntes du skal kjenne på dette litt, og hvis intellektuell stimulering er noe du savner hos din partner, så er dette helt legitimt. Ingen hadde reagert på en mann som klaget over å få lite sex i ekteskapet, og det er lov å ønske seg ting fra partneren sin, også større kompabilitet i intelligens.

Jeg er forøvrig sammen med en som har høyere IQ og utdannelse enn meg, og det er kjempegøy. Selv om vi ikke er så langt fra hverandre, så har han en annen utdannelse enn meg, og vi lærer hverandre mye hver dag.

Anonymous poster hash: 2f741...2cb

Jeg tror heller ikke dette handler om leverpostei eller geografi, men at dere har vokst fra hverandre og egentlig ikke passer så godt sammen . Resultatet blir gjerne at man begynner å irritere seg over det meste.

Hverken mannen min eller jeg er ekstremt oppegående ift allmenkunnskap, men vi har begge jobber som krever mye og hvor vi har stort ansvar. For min del hadde det vært en dealbreaker hvis han ikke hadde et rimelig likt syn på jobb som meg. Ikke fordi mitt syn er bedre enn andres, men fordi det er noe som er viktig for meg ift kompabilitet. Jeg trives med mennesker som brenner for jobben sin :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

TS, du høres ut som meg.

Virker ikke helt som om de over her forstår, men jeg setter også veldig pris på kunnskap og utdannelse, og ja, det er lov å si 'bare bachelor', det er en lavere grad som ekstremt mange har. Jeg bruker mye av tiden min på å lære meg nye ting, og setter pris på fun facts og quiz-leker.

Dette handler jo ikke om Kvinneguidens oppfattelse av din samboers intelligens, det handler om at du opplever et stort gap mellom dere når det kommer til allmennkunnskap og intellekt. Det er lov å oppleve det som frustrerende, og selv om folk over her prøver å ugyldiggjøre ditt grunnlag for å føle dette, så hjelper det ikke deg i den situasjonen du er i nå. Poenget mitt er; man føler det man føler, og du kommer ikke til å u-føle det fordi noen kaller deg ekle ting.

Syntes du skal kjenne på dette litt, og hvis intellektuell stimulering er noe du savner hos din partner, så er dette helt legitimt. Ingen hadde reagert på en mann som klaget over å få lite sex i ekteskapet, og det er lov å ønske seg ting fra partneren sin, også større kompabilitet i intelligens.

Jeg er forøvrig sammen med en som har høyere IQ og utdannelse enn meg, og det er kjempegøy. Selv om vi ikke er så langt fra hverandre, så har han en annen utdannelse enn meg, og vi lærer hverandre mye hver dag.

Anonymous poster hash: 2f741...2cb

På den annen side er det faktisk ikke nødvendig med høyere utdanning for å være både oppegående, kunnskapsrik og samfunnsinteressert :) Jeg kjenner både såkalte "fagidioter" (mennesker med doktor- eller professorgrader) som virker nærmest totalt kunnskapsløse om den virkelig verden, og folk med lavere utdanning som er smarte, kunnskapsrike og svært politisk bevisste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ingenting om noen ting? Eller er problemet at han ikke vet de tingene DU mener er vesentlig å vite? Hvis han er så stokk dum, hvordan har han klart å ta en utdannelse? Hvorfor har han ikke fått sparken fra jobben sin?

Hvis dere absolutt ikke passer fra hverandre, så MÅ dere ikke være sammen resten av livet selv om dere er gift.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt "løøp", forutsatt at det er mer av det slaget som du beskriver i eksemplene dine. I så fall er dere på totalt forskjellige steder mentalt og det vil bare bli mer og mer slitsomt etterhvert som årene går. Kjenner et eldre ektepar der det er STOR forskjell i hjernekapasitet og der den "smarteste parten" rett og slett har fått psykiske problemer av å leve med "den dumme". Men i deres generasjon var jo skilsmisse sjelden et tema og forskjellen var visstnok ikke så påfallende da de møttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig saklig kommentar, takk for bidraget i tråden!

Ts, slapp av litt med mannen din. Det er lov å miste huet innimellom, som mannen din tydeligvis gjør. Men jeg tror du føler deg mer voksen og smartere enn han, noe som plager deg i det daglige. Dette er bare sånn han er. Klarer du ikke å akseptere det så vil jeg anbefale deg å finne deg en som er litt mer kunnskapsrik og som gjerne har minst en doktorgrad i noe.

Minst en doktorgrad? Er ikke doktorgrad den høyeste utdanningen man kan ta i Norge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ingenting om noen ting? Eller er problemet at han ikke vet de tingene DU mener er vesentlig å vite? Hvis han er så stokk dum, hvordan har han klart å ta en utdannelse? Hvorfor har han ikke fått sparken fra jobben sin?

Hvis dere absolutt ikke passer fra hverandre, så MÅ dere ikke være sammen resten av livet selv om dere er gift.

Det er klart han kan noen ting, som du sier har han jo tatt noe utdannelse (dog ikke ingeniør via yrkesfag-veien, siden det var noen her som lurte på det). Men det er mange av tingene som jeg vil karakterisere som allmennkunnskap som han ikke kan, og dette er ting jeg ikke tror bare det er JEG som mener at er vesentlig å vite. Han vet for eksempel ikke hva noen av statslederne i Europa heter (ikke engang i land som Tyskland, Storbritannia og Frankrike). Han aner ikke hva Merlot og Riesling er eksempler på. Han vet ikke hvem som skrev Peer Gynt (tror han knapt nok har hørt om Peer Gynt).

Og nei, selvsagt MÅ vi ikke være sammen resten av livet selv om vi er gift, det er jo nettopp derfor jeg nå stiller meg spørsmålet om hvorvidt skilsmisse kanskje er det rette.

TS

Anonymous poster hash: a427a...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minst en doktorgrad? Er ikke doktorgrad den høyeste utdanningen man kan ta i Norge?

Jo, men en kan ta doktorgrader på flere felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er også ganske dum, dessverre. Han har ikke engang fullført videregående.

Når han gjenforteller nyheter han hører på radio og hans versjon høres helt på trynet ut, går jeg inn på en nyhetsartikkel om emnet og finner at sannheten er ganske forskjellig fra hvordan han gjenforteller saken.

Ta denne saken her, f.eks

http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/jobb/Navnet-pavirker-karakterene-3105671.html

Min manns versjon var:

Vet du hva jeg leste? Det er ikke lov for leger å operere slektninger! Det var på nyhetene, en lege nektet å operer fordi pasienten som skulle opereres var legens sønn!



Anonymous poster hash: f460a...354
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår TS veldig godt. En av de tingene jeg setter aller, aller mest pris på ved min kjæreste, er at han er intelligent, kunnskapsrik og jeg synes det er ufattelig morsomt at han kan en masse ting jeg ikke aner noe om. Han føler det på samme måte med meg.



Anonymous poster hash: 3f520...080
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo mer jeg leser i dette samlivsforumet, jo gladere er jeg for at min mann og jeg aldri har hatt problemer oss i mellom. Vi har heller ikke blitt irritert på hverandre over små og store ting OG vi har heller aldri kranglet.



Anonymous poster hash: 07bcc...1cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er også ganske dum, dessverre. Han har ikke engang fullført videregående.

Når han gjenforteller nyheter han hører på radio og hans versjon høres helt på trynet ut, går jeg inn på en nyhetsartikkel om emnet og finner at sannheten er ganske forskjellig fra hvordan han gjenforteller saken.

Ta denne saken her, f.eks

http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/jobb/Navnet-pavirker-karakterene-3105671.html

Min manns versjon var:

Vet du hva jeg leste? Det er ikke lov for leger å operere slektninger! Det var på nyhetene, en lege nektet å operer fordi pasienten som skulle opereres var legens sønn!

Anonymous poster hash: f460a...354

Det der høres jo helt forskjellig ut fra artikkelen.. Altså helt forskjellige temaer. Kanskje han er Gal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er også ganske dum, dessverre. Han har ikke engang fullført videregående.

Når han gjenforteller nyheter han hører på radio og hans versjon høres helt på trynet ut, går jeg inn på en nyhetsartikkel om emnet og finner at sannheten er ganske forskjellig fra hvordan han gjenforteller saken.

Ta denne saken her, f.eks

http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/jobb/Navnet-pavirker-karakterene-3105671.html

Min manns versjon var:

Vet du hva jeg leste? Det er ikke lov for leger å operere slektninger! Det var på nyhetene, en lege nektet å operer fordi pasienten som skulle opereres var legens sønn!

Anonymous poster hash: f460a...354

Oi...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskapshull i geografi betyr lite isolert sett. Hvor mange tror ikke at Sidney er hovedstaden i Australia?

Kunnskaper om Ibsen og Hamsun betyr ikke at folk er smarte, det betyr bare at de har den interessen.

Kultursnobberi er ikke det samme som intelligens.

Men det er slitsom med folk som ikke ser sammenhenger, ikke forstår åpenbar ironi og tolker alt bokstavelig. Å alltid snakke konkret og sikre seg at budsakpet er forstått på riktig måte er slitsomt.

Alle som kommer på sesjon i forsvaret blir testet for evnenivå. Scorer de ikke over en karakter så får de aldri fast ansettelse/skoleplass/engasjement som offiser. Uansett karakterer og tidligere utdannelse. Karakterer forteller hva personen har klart og pugge seg til i mange tilfeller. Evnenivå forteller hvilket potensiale personen har. For lavt evnenivå betyr nei. Men det er ikke alltid kandidaten får oppgitt grunnen til avslaget. testen kan ikke taes igjen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...