Gå til innhold

hæ? fri telefon på lønns- og trekkoppgave


Gjest Wrangler

Anbefalte innlegg

Gjest Wrangler

Absolutt Løve66!

Så derfor skal jeg redusere min egen private telefonregning og bruke jobbtelefonen oftere. Den må jeg nemlig ha med meg hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forutsetter da at du har lagt privat bruk til grunn?? For jeg synes i hvert fall ikke det er ok med fordelsbeskatning av en jobbtelefon man er pålagt av arbeidsgiver for å være "tilgjengelig" 24/7 - men som ikke brukes privat.

Selvfølgelig.

Det kalles jo fordelsbeskatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Selvfølgelig.

Det kalles jo fordelsbeskatning.

Det kunne med fordel blitt kalt "misunnelsesbeskatning" i stedet. For poenget er at man som regel er PÅLAGT av arbeidsgiver å være tilgjengelig på telefon, derfor får man en mobil. Selv om man da ikke ringer for en krone privat på denne så skal man altså skatte? Hva er logikken? Man kan ikke, som med en firmabil, legge igjen mobilen på jobb, men skal skattes for dette fordi andre ikke har denne "fordelen"?

I dagens samfunn kan man jo sperre telefoner både for spesifikke nummer og for utenlands samtaler. Men hjelper det på skatten at telefonen kun kan ringes fra på forhåndsdefinerte nummer? Nei. Hjelper det at man bare kan ta i mot samtaler på telefonen? Nei.

Så nøyaktig hva er det som er så fordelaktig med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Og bare for å illustrere dette ytterligere:

En arbeidsgiver kan gi den ansatte en bærbar pc som kan bringes med hjem. Fordelbeskattes man av denne dersom arbeidsgiver står som eier? Nei. Hva er logikken her da? Pc kan jo i aller høyeste grad brukes til privat og en arbeidstaker som har jobb pc kan fritt bruke denne til private sysler og trenger ikke en egen eid pc i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk enig med østlandet.

Her blir man skattet for "elektroniske kommunikasjonsmidler".

Internett betalt av arb.giver. Mobiltlf. Fasttlf...osv.

Det er klart at det må en sjablongmessig skattlegging av dette.

Noen har mer nytte enn andre...osv.

Misunnelse?

For noe vrøvl. Det er en skatt som heldigvis er kommet i ordnede former nå og er lik for alle.

Og skatten er liten.

For et medium, så er det 4000,- i året. (Ikke skatt. Men forhøyet alminnelig inntekt)

For 2 eller flere 6000,-

Skatt av denne forhøyningen av inntekt blir da ikke veldig ille.

Da er jeg mere irritert på arveskatt, formueskatt på "vanlig" bolig etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne med fordel blitt kalt "misunnelsesbeskatning" i stedet. For poenget er at man som regel er PÅLAGT av arbeidsgiver å være tilgjengelig på telefon, derfor får man en mobil. Selv om man da ikke ringer for en krone privat på denne så skal man altså skatte? Hva er logikken? Man kan ikke, som med en firmabil, legge igjen mobilen på jobb, men skal skattes for dette fordi andre ikke har denne "fordelen"?

I dagens samfunn kan man jo sperre telefoner både for spesifikke nummer og for utenlands samtaler. Men hjelper det på skatten at telefonen kun kan ringes fra på forhåndsdefinerte nummer? Nei. Hjelper det at man bare kan ta i mot samtaler på telefonen? Nei.

Så nøyaktig hva er det som er så fordelaktig med dette?

At du ikke trenger å ha et privat mobilabonnement og sparer penger på det?

De aller fleste av oss har høyere private telefonkostnader enn det lille beløpet man betaler i skatt som du og flere hyler høylydt om.

Forøvrig så vil jeg anta at de som har laget og vedtatt denne regelen inngår under samme ordningen selv, så hvem misunner egentlig hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_lærer_*

"Så nøyaktig hva er det som er så fordelaktig med dette?"

Rett og slett at man har muligheten til å ha fri telefon, internett osv...

Noe de aller, aller fleste ville hatt likevel.

En klar fordel.

Når samfunnet er bygd opp som et velferdsamfunn og vi er enige i betydningen av det og derfor må ha et visst skattetrykk.

Ja da støtter også jeg akkurat denne formen for skattlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg startet denne delen av tråden, når det gjelder forsvar for denne skatten. Så får jeg snike meg kort innpå og si at jeg også selv blir skattet av dette.

Noe jeg altså synes er greit.

Er altså ikke misunnelig.

Den lille skatten jeg får for dette er småpenger, når jeg har fri tlf og kan få gratis mobil, om den går i stykker...etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66

Jeg synes også fordelsbeskatning på f.eks. mobiltelefon er helt greit når/hvis man faktisk også benytter telefonen til normal, privat bruk. Jeg synes derimot ikke det er greit når arbeidsgiver pålegger deg å ta med telefonen hjem for å være tilgjengelig, men at at man har annet, privat abb. man benytter privat.

Med dagens rimelige mobilabb. vil det for mange lønne seg å ikke ha fri mobil på jobben og for disse - som kan dokumentere at de både har og bruker sitt private abb. - synes jeg ikke det er fair at de må skatte av en fordel de ikke har/benytter.

At det kan bli vanskelig å dokumentere at jobbtlf. faktisk bare blir brukt i jobbsammenheng er jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også fordelsbeskatning på f.eks. mobiltelefon er helt greit når/hvis man faktisk også benytter telefonen til normal, privat bruk. Jeg synes derimot ikke det er greit når arbeidsgiver pålegger deg å ta med telefonen hjem for å være tilgjengelig, men at at man har annet, privat abb. man benytter privat.

Med dagens rimelige mobilabb. vil det for mange lønne seg å ikke ha fri mobil på jobben og for disse - som kan dokumentere at de både har og bruker sitt private abb. - synes jeg ikke det er fair at de må skatte av en fordel de ikke har/benytter.

At det kan bli vanskelig å dokumentere at jobbtlf. faktisk bare blir brukt i jobbsammenheng er jo en annen sak.

Jeg forstår hva du mener og skjønner det forsåvidt....

Men... (fra skatteetatens sider)

"Som et eksempel på den reelle skattebyrden ved bruk av én EK (elektronisk kommunikasjon)-tjeneste kan nevnes at dersom en arbeidstaker får en samlet regning på 5 000 kroner eller mer, vil beløpet som må betales i skatt utgjøre ca. 1 800 kroner per år (ca. 150 kroner per måned), med en skattesats på 44,8 (toppskatt trinn 1)."

Bruker man telefonen mindre, så blir skatten også mindre.

Og...

Regnar man med ny telefon, betalt av arb.giver kanskje hvert 2 -3 år, så forsvinner denne skatten nesten helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelsbeskattes man ikke likt uansett hvor mye man ringer? :klø: Det virker ikke helt rett...

Min arbeidsgiver gir meg et b-tillegg som dekker skattetapet fordi jeg må være tilgjengelig :) Ikke store summen i mnd, men jeg går omtrent i null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wrangler

Og jeg har telefon som arbeidsgiver sier jeg kan !bruke litt", Ikke får jeg ny telefon heller. Eller hvis den går skikkelig istykker får nok jobben ny. Ikke at det er så viktig da.

Om det lønner seg med telefon via arbeidsgiver kommer jo ann på hvor mye man bruker telefon selv. Og om man har mobil abonnement privat også.

Jeg har privat abonnement fordi vi har fri familie, snakker gratis med mannen når han er på jobb. Dessuten vil jeg gjerne ha mitt eget private telefonnummer og ikke bytte mellom telefonnummerene når jeg har permisjon, er syk ,eller annen grunn til at noen andre skal ta over jobbtelefonen.

(jeg er mellomleder på jobben og mange skal ha tak i meg og ringer da enten kontoret eller mobilen for å spørre om ting, tar noen over jobben min i en periode er det fremdeles dette nummeret som er bedriftens nummer utad.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelsbeskattes man ikke likt uansett hvor mye man ringer? :klø: Det virker ikke helt rett...

Min arbeidsgiver gir meg et b-tillegg som dekker skattetapet fordi jeg må være tilgjengelig :) Ikke store summen i mnd, men jeg går omtrent i null.

Nei.

Bruker man jobbtelefon for bare 2000,- i året, så fordelsbeskattes man selvfølgelig ikke fullt ut (sjablongbeskatningen)

Min kone blir for siste år kun fordelsbeskattet av 1100,- da hun nesten ikke bruker jobbtelefonen til å ringe ut med.

Mens jeg får fordelsbeskatning av 6000,- (bruker jobbtlf mye og har i tillegg fritt internettab) Altså 2 elektroniske kommunikasjonsmidler)

Ellers, så har jeg aldri hørt at noen som er pålagt å være tilgjengelig på mob.tlf ikke får ny, om den gamle streiker.

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er man avhengig av å nås etter arbeidstid, uten noe behov for selv å ringe noen i jobbsammenheng etter arbeidstid, er det bare å viderekoble jobbtelefonen til privattelefonen ved arbeidsdagens slutt.

Det blir et regnestykke på hva som lønner seg for hver enkelt. Jobbtelefon privat eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wrangler

Min jobb drives av en eier (enkeltmannsforetak). Hvis jeg nekter å ha med telefonen overalt og altså heller ikke skal skatte av den, så er det vel eieren som må fordelsbeskatte telefonen? (står jo på hennes navn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regnskapsfører
Jeg skal bare bli flinkere til å bruke jobbtelefonen til private samtaler! muahha! ;)

Skjønner godt at man skatter av det private ja, men synes bare at min/vår regnskapsfører burde ha inkludert dette hele året og ikke slenge det på toppen etter at 2008 er ferdig.

Snakket med regnskapsfører nå istad, han forsøkte å forklare meg dette, han trodde ikke det ville være noe problem for meg egentlig. Fikk noen råd angående privat økonomi i samme slengen. Så burde vel være fornøyd!

Det skal tas med lønnslippen hver måned, dette følger av lover og forskrifter, da skal lønnen din plusses på med 333 kr hver måned. For det første skal du bli trukket skatt for dette gjennom hele året og arbeidsgiver skal betale arbeidsgiveravgift på dette hver periode (to månedlig). Regnskapsføreren har kanskje ikke vært klar over at du har fri mobil før nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Regnskapsfører
Fordelsbeskattes man ikke likt uansett hvor mye man ringer? :klø: Det virker ikke helt rett...

Min arbeidsgiver gir meg et b-tillegg som dekker skattetapet fordi jeg må være tilgjengelig :) Ikke store summen i mnd, men jeg går omtrent i null.

Ja det gjør man. Får første frie elektroniske kommunikasjontjeneste skatter man 333 kr i måneden (4000 i året). Har man flere fri elektroniske kommunikasjontjenester skatter man 500 kr i måneden (6000 i året). Så dersom man har fri mobil blir det 4000 i året. Hvis man både har fri mobil og fritt bredbånd 6000 i året. Har man i tillegg også fri hustelefon blir det også 6000 kr.

Har arbeidsgiver betalt for innholdstjenester (spåtelefon ol) skal man fordelsbeskattes for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnskapsfører
Ja det gjør man. Får første frie elektroniske kommunikasjontjeneste skatter man 333 kr i måneden (4000 i året). Har man flere fri elektroniske kommunikasjontjenester skatter man 500 kr i måneden (6000 i året). Så dersom man har fri mobil blir det 4000 i året. Hvis man både har fri mobil og fritt bredbånd 6000 i året. Har man i tillegg også fri hustelefon blir det også 6000 kr.

Har arbeidsgiver betalt for innholdstjenester (spåtelefon ol) skal man fordelsbeskattes for dette.

Jeg glemte å si at dersom telefonkostnadene totalt er under 5000 kr (både for jobbbruk og privatbruk) fordelsbeskattes man bare for så mye man har ringt for, med et fradrag på 1000 kr som er et fribeløp. Atlså hvis regningen totalt hele året er på 4000 kr, blir man fordelsbeskattet for 3000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å si at dersom telefonkostnadene totalt er under 5000 kr (både for jobbbruk og privatbruk) fordelsbeskattes man bare for så mye man har ringt for, med et fradrag på 1000 kr som er et fribeløp. Atlså hvis regningen totalt hele året er på 4000 kr, blir man fordelsbeskattet for 3000.

Bra du poengterte dette.

Ellers så måtte jeg be deg dokumentere det. Da jeg skrev om det (mindre/lite bruk) lenger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jobb drives av en eier (enkeltmannsforetak). Hvis jeg nekter å ha med telefonen overalt og altså heller ikke skal skatte av den, så er det vel eieren som må fordelsbeskatte telefonen? (står jo på hennes navn)

Nei, da blir det en vanlig kostnad i regnskapet og ikke fordelsbeskatning mot noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...