Gå til innhold

hva er college?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eller er det bare et vanlig universitet universitet?

Og er high school da videregående eller ungdumskolen?

ts her. Det skal selvfølgelig stå ungdomskolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det bare et vanlig universitet universitet?

Og er high school da videregående eller ungdumskolen?

College er høyskole, mens university er universitet.... tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å svare på dette

Og er high school da videregående eller ungdumskolen?

Junior high er ungdomsskole, mens high-school tilsvarer videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at første år på college er det samme som siste år på norsk videregående. Derfor har amerikanere ofte problemer med å komme inn på norkse universiteter rett fra high school.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Caroline_*
Eller er det bare et vanlig universitet universitet?

Og er high school da videregående eller ungdumskolen?

College = universitet eller høgskole i Norge. Man begynner på college etter å ha fullført high school.

Jr high school = ungdomsskole

High School = videregående

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den amerikanske bruken av ordet college har ikke en direkte allmenngyldig oversettelse på norsk, det kan variere etter hvilken sammenheng ordet brukes i. "Going to college" er å ta høyere utdanning, uavhengig av om institusjonen heter f.eks. Dartmouth College eller University of Pennsylvania.

På Harvard University har man mange colleges, blant disse Harvard College som gir all undergraduate utdanning, Harvard Medical School for graduates som studerer medisin, John F. Kennedy school of government for graduates innen politikk og ledelse, Harvard Divinity school for teologi osv. I Norge deler vi høyskoler/universitet og fakultet, hvor man kan gå hele løpet fra bachelor til master og doktor innenfor samme fakultet, mens man på Harvard University tar de første årene på Harvard College før man bytter college til f.eks. Harvard Medical School for å ta graduate utdanning innen medisin.

På Yale har man "resident colleges", som rett og slett er hvor man bor. To studenter fra forskjellige colleges kan godt studere på Yale school of engineering & applied science sammen, og når forelesningen er over går de hjem til hver sitt college for å spise og sove.

Så "college" generelt er høyere utdanning, men det kan også ha spesielle betydninger som varierer fra skole til skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at første år på college er det samme som siste år på norsk videregående. Derfor har amerikanere ofte problemer med å komme inn på norkse universiteter rett fra high school.

Er enig i at det foerste aar paa college/university er det samme som siste aar paa en norsk videregaaende. En amerikansk bachelor er fire aar i motsetning til den norske paa tre aar. Det foerste aaret maa man ta kurs i engelsk, fremmedspraak, matte osv, noe tilsvarer det man har hatt paa norsk videregaaende /allmen fag. Har selv nettopp avsluttet en bachelor paa et amerikansk universitet og var svaert frustrert foerste aaret paa at jeg maatte gjenta saa mye av det jeg hadde paa videregaaende. Men dette ble fort glemt naar jeg begynte paa andre aaret og kunne endelig konsentrere meg om fagomraadet mitt.

Forskjellen mellom college og amerikansk universitet er det samme hoyskole og universitet i Norge. Amerikanske universiteter er meget forskningsorientert, det forventes at professorene maa publisere mye, de har et stoerre antall studenter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Highschool = ungdomsskolen

College er mer som høyskole/universitet.

Endret av Ethereal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bodd i statene, så dette vet jeg litt om:P

jeg er ikke sikker på hvor skille går fra elementaryschool til jr. high men 9-12 klasse er highschool i hvertfall=)

*there is very little difference academically between a "college" and a "university". Universities are usually larger and often contain multiple "colleges" within them. However, some of the top-ranked schools in the US have a name including "college" (ex. Dartmouth College). In other parts of the English-speaking world, the term "university" equates to the US use of "college" and the term "college" refers more to a trade or vocational school. Wikipedia has a page that describes the differences at wikipedia.org

*Also don't forget Community Colleges. In that usage a college is very different than a University because a community college can't offer a 4 year degree (ie a B.A. or a B.S.). Community colleges can offer trade and technical certifications and training as well as the first 2 years of a four year program but they are unable to grant bachelors degrees.

der her du vel alt du trenger?=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at første år på college er det samme som siste år på norsk videregående. Derfor har amerikanere ofte problemer med å komme inn på norkse universiteter rett fra high school.

det stemmer ikke at det tilsvarer siste året på gymnaset. Når en amerikansk ungdom er ferdig med highschool er de ferdig med gymnaset, eneste forskjellen er at i usa har de 12 år grunnskole og ikke 13 slik vi har i norge.

Der som jeg bodde var elementary school og jr. high i samme byggning (1 til 8 klasse), mens highschool lå for seg selv, med egen gymsal, ute areal med football/soccer bane, track, softball og baseball.

når du er ferdig med high school er det det samme som å være ferdig med gymnaset her.

grunnen til at det er vanskelig for amerikanske å komme inn på universiteter og høgskoler i norge er fordi de har et helt annet utdanningssystem der borte. de fleste har nemlig ikke tatt fag sånn a det kunne tilsvart generell studiekompetanse som de fleste skoler har som krav for at du skal komme inn...

det er dessuten sykt mye papirarbeid som skal til får å kunne studere her i norge, ikke minst oppholdstilatelser og så er det selvfolgelig det problemet å få råd til å bo her... det finnes ingen offeltlige støtteordninger i usa som studenter kan benytte seg av, så når de kommer her må de stort sett betale alt selv med minde de har fått stipend av private organisasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer ikke at det tilsvarer siste året på gymnaset. Når en amerikansk ungdom er ferdig med highschool er de ferdig med gymnaset, eneste forskjellen er at i usa har de 12 år grunnskole og ikke 13 slik vi har i norge.

Selv om man er ferdig med obligatorisk utdanning i USA når man er ferdig med high school betyr ikke det at man har lært like mye som en som er ferdig med videregående i Norge. Som tidligere nevnt lærer de mye av de vi gjør det siste året på videregående i det første året på college.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Storbritannia kan College vaere utdanning som tilsvarer norsk videregaaende (maa ha det for aa begynne paa universitetet).

En annen betydning er at noen universiteter i UK (eliten som Oxford og Cambridge) er delt opp i Colleges (Oxford har mange av dem, blant annet Trinity og Balliol). Studenter som begynner paa disse universitetene blir tildelt et college, og det er collegene ordner med bolig og mye av det sosiale, samt sport (rugby, roing, etc).

Bare nevner siden de fleste andre svarene ser ut til aa vise til det amerikanske systemet, saa det er viktig aa vite hvilket land det er snakk. Hoyskole i Norge oversettes ofte til University College paa engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i USA, begynte jeg i 8. klasse, som er siste året på Junior High. Da var jeg nettopp ferdig med barneskolen (6. klasse) i Norge.

Hadde jeg skulle bodd der et år til, ville jeg begynt på High School. Men jeg flyttet hjem og begynte i 8. klasse på ungdomsskolen. Altså er det ganske stor forskjell mellom High School og videregående i Norge. Og folk kan begynne på College der når de i tilsvarende alder/med tilsvarende skolebakgrunn ville begynt i 2. klasse på videregående i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk kan begynne på College der når de i tilsvarende alder/med tilsvarende skolebakgrunn ville begynt i 2. klasse på videregående i Norge.

3. klasse, vil jeg si.

Det vanlige (for en elev som ikke er blitt forsinket eller har hoppet over noen klassetrinn) er å fullføre high school det året han eller hun fyller 18, mens en elev i Norge som følger standard allmennfagløp rett etter grunnskolen uten noen krumspring er ferdig med 3. klasse på videregående ett år senere.

Ellers er det mye større forskjeller på det faglige nivået fra en skole til en annen (og ofte innad i hver skole) enn vi er vant til i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som sier første året på college tilsvarer siste året på vgs, er det kun pga alderen eller de faglige kravene?

Pga av de faglige kravene foerst og fremst. Det er mange "voksne studenter" som begynner paa college etter flere aar i arbeids livet her i USA. F.eks paa "mitt" universitet var gjennomsnitts alderen 27 aar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...