Gå til innhold

Nevnte den kristne gud noe om dinosaurer?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er det jeg mener. Og jeg mener at Gud står bak dette.

hvis det gjør deg lykkelig så værsågod. ikke enig i den delen med gud, men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart Gud veit og visste alt om jorda. Men, som fleire her har nemnt (trur eg) - sjølvsagt var dei menneske dei som skreiv bøkene i Bibelen. Og sjølvsagt skreiv dei så dei skjøna det sjølv - elles ville vel neppe mottakarane skjøna noko heller...

(Fekk no ein assosiasjon til 'foredrag' på ungdomsskulen - det hende at nokon hadde skrive av frå leksikon, og les dette opp. Dei ana ikkje sjølv kva dei snakka om, og ingen andre skjøna det heller...)

Dessutan kjem det fram i Bibelen at jorda ikkje er flat. Diverre kan ikkje eg tolke grunnteksten - då skulle eg gjort det no. Men det står til dømes i Job. 26, 7: Han har bredt nordhimmelen ut over ødet, hengt jorden opp over det tomme rom.

Eg trur ikkje eg kjenner kristne som meinar at jorda vart skapt på 7 dagar - det finst det ikkje belegg for å hevde. Men Bibelen seier jo også om Gud at: 'For tusen år er i dine øyne som dagen i går da den fór forbi, eller som en nattevakt.' (Salme 90, vers 4).

Eg ser på skapingsforteljinga i Bibelen som ein slags 'tilbakeskodande profeti' - det er eit biletleg språk som er brukt, og forteljinga er å betrakte som eit bilde - eit symbol - på det som faktisk skjedde.

Manji: Ja, eg trur på dinosaurar. Eg trur på pusekattar òg eg - sjølv om dei ikkje står nemnde i Bibelen... :wink: Bibelen er ikkje som eit gigantisk multioppslagsverk, der ALT fakta det er verd å vite her på jorda står nemnt...

Du kan forresten lese i Bibelen på www.bibelen.no - sidan du ikkje hadde din eigen.

(Det er jo dessutan kjekt å sjå at ein er sakna... :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg må virkelig beklage Manji om du ble såret av innlegget mitt.

Det med å spørre om hva som lå bak spørsmålet var faktisk noe jeg reellt lurte på. Jeg har nesten aldri skrevet her på forumet før, men har lest mye. Du har skrevet ganske mange innlegg hvor du setter kristne i bår og hvor du nesten gjør narr av tro. Derfor synes jeg det ble litt søkt når du skrev spørsmålet om dinosaurer. I mange tråder tidligere har kristne prøvd å forklare deg hvordan de fleste ser på skapelsesberetningen og på Bibelen.

Jeg oppfattet derfor dette spørsmålet som en sarkastisk fleip.

Beklager. Det skal ikke gjenta seg. Fra nå av skal jeg ta alt alvorlig.

Kristen igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

menneskene stammer ikke fra apene

men menneskene og apene stammer fra en art som utviklet seg i to forskjellige retninger

Ja, stemmer jo det lurven...bare forenklet litt her.....Godt du har sånn faglig tyngde på evolusjonslæren!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lekebøll
Kristne har nok ingen felles mening om dette, og det overreasker meg stadig at dere (...) ser ut til å ønske "å ta" kristne til enhver tid snart ikke skjønner det.

Og det overrasker meg stadig hvordan folk tar spørsmål som kritikk.

Når jeg spør om "kristnes oppfatning", er jeg ute etter hver enkelt kristen her inne, som måtte lese spørsmålet - og ønsker hver og enkelt sitt eget svar på dette.

Ang. dinosaurer:

når det gjelder at "Bibelen ikke nevner chinchillaer heller", så er jo ikke akkurat det et saklig argument.

Jeg vet ikke helt hvor lenge chinchillaen har levd på jorden, men da dinosauene hadde sin "fartstid", skal jo, etter hva jeg vet, ikke vi ha vært her.

Da blir det jo et ganske enkelt og greit - og ikke minst naturlig - spørsmål hvordan kristne velger å se på dette.

Det må jeg si.

Jeg tror forøvrig at de 7 dagene jorda ble skapt på, er ment symbolsk, og ikke bokstavelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pip, Tuji :D

Ja, det er mange måter og se det på. Og det finnes sikkert like mange forklaringer som det er folk som tror på det.

Da jeg startet denne tråden tenkte jeg på den kristne lære, der det hevdes at jorda ble lagd, og deretter Adam og Eva. Hvilket er en lære som rett og slett dropper en ganske stor epoke.

Men la meg stille spørsmålet

Hvorfor lagde den kristne gud dinosaurene?

Bibelen nevner vel ikke noen om chinchillaer, enhver type innsekt som finnes, undulat og grizzlybjørn heller...

Men er det noen av dem som har hersket verden alene?

Det var riktig nok ikke bare dinosaurer på den tiden.

Men de kaller det ikke dinosaur-tiden for ingenting.

Men det er vel lettere å tro på gud enn å godta at når man dør er alt slutt.....Kan ikke se noen annen grunn til at folk lar seg lure trill rundt

Sant, så sant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvor lenge chinchillaen har levd på jorden, men da dinosauene hadde sin "fartstid", skal jo, etter hva jeg vet, ikke vi ha vært her.

Mitt poeng var at i og med at Bibelen ble skrevet av mennesket som var farget av sin tid, så nevnte de selvfølgelgi ikke dyr de ikke visste noe om. Jeg tror ikke det fantes grizzlybjørner, isbjørner eller dinosaurer i det gamle Palestina, ergo er de ikke nevnt.

Kan sammelignes med de første kristne i Sør-Amerka, når de skulle male bilder av den siste nattverden, malte de Jesus og disiplene kose seg med marsvin og annen typisk mat fra Andesfjellene.

Men er det noen av dem som har hersket verden alene?

Det var riktig nok ikke bare dinosaurer på den tiden.

Men de kaller det ikke dinosaur-tiden for ingenting.

De har aldri hersket jorden alene. De var like ulike som dagens pattedyr er i dag, det fantes planter, insekter, fugler og fisk sammen med dinosaurene.

Og hva har det egentlig med saken å gjøre?

Og det overrasker meg stadig hvordan folk tar spørsmål som kritikk.

Vel, nå er det flere enn deg som har svart her, og flere har tydelig brukt en spydig undertone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har aldri hersket jorden alene. De var like ulike som dagens pattedyr er i dag, det fantes planter, insekter, fugler og fisk sammen med dinosaurene.

Og hva har det egentlig med saken å gjøre?

Da jeg startet denne tråden tenkte jeg på den kristne lære, der det hevdes at jorda ble lagd, og deretter Adam og Eva. Hvilket er en lære som rett og slett dropper en ganske stor epoke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mitt poeng var at i og med at Bibelen ble skrevet av mennesket som var farget av sin tid, så nevnte de selvfølgelgi ikke dyr de ikke visste noe om. Jeg tror ikke det fantes grizzlybjørner, isbjørner eller dinosaurer i det gamle Palestina, ergo er de ikke nevnt.

Kan sammelignes med de første kristne i Sør-Amerka, når de skulle male bilder av den siste nattverden, malte de Jesus og disiplene kose seg med marsvin og annen typisk mat fra Andesfjellene.

Ja, og jeg tror heller ikke at det er meningen at vi skal vite alt.

Det er ikke poenget at "den skapte" skal vite alt om sin skaper.

Det blir selvfølgelig helt feil - selv om vi mennesker gjerne vil vite - og tror at vi vet - alt.

Det er et ganske viktig poeng i diskusjoner rundt tro og religion, synes jeg. Å ha det i bakhodet, om ikke annet - kritiske spørsmål synes jeg bare er positivt, men å kreve en fullstendig forklaring rundt "Gud" - det tror jeg ikke er for andre enn nettopp "Gud" å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Og dette var mitt innlegg - uinnlogget av en eller annen grunn :oops: :

Ja, og jeg tror heller ikke at det er meningen at vi skal vite alt.

Det er ikke poenget at "den skapte" skal vite alt om sin skaper.

Det blir selvfølgelig helt feil - selv om vi mennesker gjerne vil vite - og tror at vi vet - alt.

Det er et ganske viktig poeng i diskusjoner rundt tro og religion, synes jeg. Å ha det i bakhodet, om ikke annet - kritiske spørsmål synes jeg bare er positivt, men å kreve en fullstendig forklaring rundt "Gud" - det tror jeg ikke er for andre enn nettopp "Gud" å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poirot, spørsmålet er heller hvorfor de droppet denne epoken. Jeg tror ikke det en kristen som holder med den 'originale læren' på noen måter kan forklare dinosaurene.

Som nevnt tidligere, så er alle alternativ-kristne, hobby-kristne for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Poirot' date=' spørsmålet er heller [i']hvorfor de droppet denne epoken. Jeg tror ikke det en kristen som holder med den 'originale læren' på noen måter kan forklare dinosaurene.

Som nevnt tidligere, så er alle alternativ-kristne, hobby-kristne for meg.

Er 98% av alle de som beskriver seg som såkalte personlig kristne i Norge, alternativkristne eller hobby-kristne for deg Manji? Er det slik at kreasjonister har enerett på tittelen riktig kristne i dine øyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manji - Du er nok nokre hundreår for seint ute (minst) viss du trur at kristne er dei som trur at jorda vart skapt på 6*24 timar... Einaste eg veit som hevdar dette, er Jehovas vitne.

For å seie det sånn - det er STOR skilnad på første del av 1. Mosebok, der skapinga er omtalt, og resten av Bibelen. (I alle fall det historiske stoffet elles). Desse første kapitla vert kalla Urhistoria, og eg skrivne på ein heilt annan måte enn alt det andre. Ingenting vert tid- og stadfesta, til dømes - og mange andre ting. Det er ein GRUNN til at uansett kor konservativt bibelsyn ein har, tek ein ikkje dette bokstaveleg.

(Eg har faktisk gått på bibelskule, og ingen der, verken av lærarar eller elevar, hevda eit slikt syn... :blunke: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jehovas vitner tror jorda ble skapt på 7000 år( de tar det bokstavelig det som står at en dag for mennesker er tusen år for Gud). Jehovas vitner er heller ikke kristne sånn som det vikret som en eller annen trodde her. JV tar avstans fra treenigheten, noe som er det vesentligste i kristendommen. Jeg tror at grunnen til at dinosaurusene ikke er nevnt i Bibelen er fordi de som skrev den(ja, jeg tror den er skrevet av mennesker) ikke visste om dinosaurene. Bibelen skriver ikke om absolutt alt annet heller, da hadde den nok vært langt tykkere. Jeg ser heller ikke at det er noen spesiell grunn til at dinosaurene skal nevnes. Er det viktig for livene våre å vite om dinosaurene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poirot' date=' spørsmålet er heller [i']hvorfor de droppet denne epoken. Jeg tror ikke det en kristen som holder med den 'originale læren' på noen måter kan forklare dinosaurene.

Som nevnt tidligere, så er alle alternativ-kristne, hobby-kristne for meg.

Javel, så er jeg en hobby-kristen... :roll:

Da føler jeg meg ikke kvalifisert til å svare på dine spørsmål, siden du uansett ikke tar min tro seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at grunnen til at dinosaurusene ikke er nevnt i Bibelen er fordi de som skrev den(ja' date=' jeg tror den er skrevet av mennesker) ikke visste om dinosaurene. Bibelen skriver ikke om absolutt alt annet heller, da hadde den nok vært langt tykkere. Jeg ser heller ikke at det er noen spesiell grunn til at dinosaurene skal nevnes. Er det viktig for livene våre å vite om dinosaurene?[/quote']

Det at de som skrev bibelen ikke visste om dinosaurene sier jo egentlig ganske mye om bibelen og kristendommen i seg selv.

* De skrev ikke om dinosaurene fordi de ikke visste om dem.

* De måtte finne en forklaring for hvorfor menneskene er her, og tenkte derfor at det sikkert var en eller annen overliggende makt som skapte menneskene.

* Hvis de hadde visst om dinosaurene og utviklingen av jorden så kanskje de ikke ville funnet opp gud.

Utifra dette syns jeg det blir litt dumt å fortsette å tro på gud i dag, når vi tross alt lever i en litt mer opplyst tid.

* det har vel aldri vært tvil om at bibelen er skrevet av mennesker?

Og jeg må si at jeg faktisk syns det er mer viktig for våre liv å vite om dinosaurene enn bibelen og gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor nøyaktig synest de Bibelen skulle vera då?

Er det nok å vita AT Gud skapte verda, eller burde Bibelen innehalda nøyaktige matematiske formlar for alt som skjedde fysisk og kjemisk under skapinga, for å setja i gang alt i hop?

Er det nok å vita AT Gud skapte livet - både plante- og dyreliv - eller burde Bibelen innehalda namn på alle plante- og dyreartar? Og kanskje nøyaktig fortalt korleis dei vart til? Kvifor livet utvikla seg slik det har gjort og fortsatt gjer?

Trur det kan vera lurt å tenka litt over kva meininga med Bibelen er; å hjelpa menneska til å vita og forstå Gud sin vilje, og hjelpa oss til å overleva. Og leva.

Dessutan: Er det nokon som vil påstå at Bibelen seier dinosaurar IKKJE har eksistert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...