Gå til innhold

Konvertere


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Tweetypie
Men kjære vene da.  Det var da maken til reaksjoner. Som sagt for meg i den gitte situasjonen ville det være mer respektløst å ikke ta imot. Men vet da alt dette til neste gang.

Man må forvente slike reaksjoner for Kommunion er for oss en Hellig Handling. Når det kommer til stykket er det respekt det handler om - er egentlig ikke noe god grunn å si at det det føltes respektløst å ikke gå opp når man vet hvordan de praktiserer dette med Kommunion i Den Katolske Kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags årsaker da? *nysgjerrig*

Jeg syns nattverd er et utrolig spennende og spesielt rituale, og mener ikke å si noe galt om det eller katolisismen ellers.

Dette er jo litt paa siden, dessuten vet sikkert Tweetypie mer enn meg om dette. Men jeg har hórt to grunner for aa ikke ta imot nattverd (for katolikker altsaa);

- Hvis det er lenge siden man har skriftet

- Hvis man nettopp har spist og ikke har rukket aa fordöye maten enda

Riktig?

Det er ihvertfall mange som ikke gaar opp for aa ta imot kommunion naar jeg er med kjaeresten til messe ;)

Beklager om jeg ödela traaden. Lykke til med konvertering!

Endret av Amadea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke du ødla tråden, for det handler jo om når vi kan motta nattverd. Før var det mye strengere faste regler i forbindelse med å motta nattverden, men i dag skal man avstå fra mat og drikke i en time, det er meget kort tid ettersom man nesten kan spise en halvtime før siden nattverden er sent i messen.

Det er også riktig at man ikke bør gå til komunion hvis man har begått en grov synd og ikke fått skriftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du synes vel det du - men man skal respektere de reglene en Kirke har.

Det er mangel på respekt dette.

Jeg synes nok at det her er viktigere å rette seg etter hva Jesus sa, enn etter hvilke lover og regler de forskjellige kirker har. Dette er noe som er helt personlig, og Jesus sa at enhver skulle prøve seg selv, men nevnte ikke kirkelover.

1 Kor.11,23-29:

For jeg har mottatt fra Herren dette som jeg også har gitt videre til dere:

I den natt Herren Jesus ble forrådt, tok han et brød, takket, brøt det og sa:

Dette er mitt legeme, som er for dere. Gjør dette til minne om meg!

Likeså tok han kalken etter måltidet og sa: Denne kalk er den nye pakt i mitt blod. Gjør dette så ofte dere drikker det, til minne om meg!

For så ofte som dere spiser dette brødet og drikker av kalken, forkynner dere Herrens død, inntil han kommer.

Den som spiser brødet eller drikker av Herrens kalk på urett vis, forgår seg derfor mot Herrens eget legeme og blod.

Enhver må prøve seg selv og så spise av brødet og drikke av kalken.

For den som spiser og drikker uten å tenke på at det er Herrens legeme, spiser og drikker seg selv til dom.

Her kommer det jo tydelig fram i den siste setningen hva som er viktig ved brødsbrytelsen, eller nattverd om en vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kor 27-29

27 Den som spiser brødet eller drikker av Herrens beger på urett vis, gjør derfor urett mot Herrens kropp og blod. 28 Enhver må prøve seg selv og så spise av brødet og drikke av begeret. 29

Jesus stiftet og opprettet også sin kirke på jorden, den Katolsk kirke, gjennom Peter. Derfor må vi være i union med den katolske kirke for å Jesus legeme. De som er separert fra det Katolsk felleskap, og vi kan da ikke motta nattverden som er et av kirkens sakramenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Kor 27-29

27 Den som spiser brødet eller drikker av Herrens beger på urett vis, gjør derfor urett mot Herrens kropp og blod. 28 Enhver må prøve seg selv og så spise av brødet og drikke av begeret. 29

Jesus stiftet og opprettet også sin kirke på jorden, den Katolsk kirke, gjennom Peter. Derfor må vi være i union med den katolske kirke for å Jesus legeme. De som er separert fra det Katolsk felleskap, og vi kan da ikke motta nattverden som er et av kirkens sakramenter.

Jesus ba de troende om å minnes ham. De møttes i hjemmene, og vanlige folk delte brødet og vinen. Hvem som helst kan gjøre det, og minnes det Jesus gjorde for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus ba de troende om å minnes ham. De møttes i hjemmene, og vanlige folk delte brødet og vinen. Hvem som helst kan gjøre det, og minnes det Jesus gjorde for oss.

Men det er jo en vesensforskjell å gjøre det "hjemme" i et fellesskap og å gjøre det i et kirkesamfunn som den katolske kirken. Ulike trossamfunn har sine ulike regler og måter å tolke troen på, og de aller fleste praktiserer nattverd. Man må bare akseptere og respektere at det er forskjeller. Ikke la dette bli en teologisk debatt da.

Jeg synes dette har vært en interessant tråd. Jeg er ikke selv troende, men har en viss interesse for den katolske kirken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kor 27-29

27 Den som spiser brødet eller drikker av Herrens beger på urett vis, gjør derfor urett mot Herrens kropp og blod. 28 Enhver må prøve seg selv og så spise av brødet og drikke av begeret. 29

Jesus stiftet og opprettet også sin kirke på jorden, den Katolsk kirke, gjennom Peter. Derfor må vi være i union med den katolske kirke for å Jesus legeme. De som er separert fra det Katolsk felleskap, og vi kan da ikke motta nattverden som er et av kirkens sakramenter.

Hvilke bibelvers legger du til grunn for at Peter opprettet den katolske kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bibelvers legger du til grunn for at Peter opprettet den katolske kirke?

Enig at vi ikke trenger å gjøre dette til en teologisk debatt. Det jeg mente var ikke at Peter stiftet den Katolsk kirken, men at Jesus gjorde det ved å utneven Peter til den første paven.

Matteus 16: "18 Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. 19 Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen."

Er MANGE flere beviser for det også, men siden denne tråden ikke handler om det, så foreslår jeg at du lager en egen tråd, og ikke prøver å kapre denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at vi ikke trenger å gjøre dette til en teologisk debatt. Det jeg mente var ikke at Peter stiftet den Katolsk kirken, men at Jesus gjorde det ved å utneven Peter til den første paven.

Matteus 16: "18 Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. 19 Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen."

Er MANGE flere beviser for det også, men siden denne tråden ikke handler om det, så foreslår jeg at du lager en egen tråd, og ikke prøver å kapre denne.

Nå kom jo du med denne påstanden i denne tråden.

Og jeg ser fortsatt ingen beviser for at dette skriftstedet gjelder den katolske kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jo du med denne påstanden i denne tråden.

Og jeg ser fortsatt ingen beviser for at dette skriftstedet gjelder den katolske kirke.

Det var dog ikke jeg som begynte denne diskusjonen heller da. Vilken annen kirke skulle dette skriftstedet gjelde for da. Gi da heller du meg noen bevis som beviser at det ikke gjelder den Katolske kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor har jeg gått opp til nattverd med min bestemor som ikke er katolikk flere ganger. Dette i en ikke katolsk kirke. Skjønner ikke noe jeg nå? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvorfor har jeg gått opp til nattverd med min bestemor som ikke er katolikk flere ganger. Dette i en ikke katolsk kirke. Skjønner ikke noe jeg nå? :klø:

Fordi i den protestantiske kirke kan hvem som helst motta nattverd.

I den katolske krike maa man ha blitt döpt og gaatt til katekisme (?) för man faar motta den förste kommunion (nattverd). Detter er i 11 - 12-aars alderen tror jeg. Eller man maa ha konvertert. Som TS önsker.

Svarte jeg riktig paa spörsmaalet ditt naa? Er usikker paa om jeg forsto deg riktig...

Iviking, naar man konverterer, blir det paa en maate likt som barnas undervisning för den förste kommunionen? Maa man döpes först forresten? Og hva er en "alvorlig synd" slik at man ikke kan gaa til nattverd för man har skriftet?

:)

Endret av Amadea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iviking, naar man konverterer, blir det paa en maate likt som barnas undervisning för den förste kommunionen? Maa man döpes först forresten? Og hva er en "alvorlig synd" slik at man ikke kan gaa til nattverd för man har skriftet?

:)

vi har undervisning, men jeg regner med at den er lagt opp slik at den passer eldre personer bedre. Viss du allerede er døpt i en kristen kirke trenger du ikke å døpes på nytt. For at noe skal være alvorlig synd må man vite at handlingen er ond, og ha hatt frihet til å velge andreledes. I tilllegg til dette finnes det mindre alvorlig synd som ikke trenger å skriftes f.eks spontane reaksjoner av sinne sjalusi osv.

Vis du lurer på noe mer er det bare å spøre, håper det var litt klarere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi i den protestantiske kirke kan hvem som helst motta nattverd.

I den katolske krike maa man ha blitt döpt og gaatt til katekisme (?) för man faar motta den förste kommunion (nattverd). Detter er i 11 - 12-aars alderen tror jeg. Eller man maa ha konvertert. Som TS önsker.

Svarte jeg riktig paa spörsmaalet ditt naa? Er usikker paa om jeg forsto deg riktig...

Ja, var det jeg lurte på. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var dog ikke jeg som begynte denne diskusjonen heller da. Vilken annen kirke skulle dette skriftstedet gjelde for da. Gi da heller du meg noen bevis som beviser at det ikke gjelder den Katolske kirken.

Jeg tror bestemt at denne kirke som er nevnt her, gjelder for alle de som vil ta imot Jesus som sin frelser og følge ham. Jesus døde for alle som vil ta i mot hans offer på Golgata. Han nevnte ikke noe om spesielle kirkesamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bestemt at denne kirke som er nevnt her, gjelder for alle de som vil ta imot Jesus som sin frelser og følge ham. Jesus døde for alle som vil ta i mot hans offer på Golgata. Han nevnte ikke noe om spesielle kirkesamfunn.

Er du her enda? Trodde vi hadde klart å skremme deg vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hva da???

Med gammeldags sunn norsk fornuft. Nå vet ikke jeg så mye om dødssynder, men jeg mener å ha hørt noe om hovmodighet. Jeg synes du utviser veldig liten respekt for andres livssyn og religion. Alle vil vel hevde at sin egen er den eneste rette, men de fleste respekterer andres syn. Du er bare arrogant og nedlatende til andres meninger. Hvilken verden lever du i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...