Gå til innhold

Er det ikke viktig for kristne


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Men kan man da forsvare seg i en situasjon som bryter de ti bud, med å si "det var Gud, i meg, som gjorde det, ikke jeg". Eller vil det at man lever i og med Gud si at man steber etter å følge de ti bud?

Lever man i Ånden med Gud har man ikke behov for å forsvare seg. Det hele med loven og alt er en prosess for å bli fri. Vanskelig å sitte og prøve og forklare det her.. Gud ordner opp i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Norwegian Blue

Forstår det er vanskelig å forklare, blir så nysgjerrig her.

Men si at en person, som er kristen, slår ihjel kona si. Hvordan ville du, som kristen reagert? Bryter han, i din mening, med Gud ved å gjøre den handlingen? Eller har handlingen hans en mening fordi Gud var med ham da han utførte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det er vanskelig å forklare, blir så nysgjerrig her.

Men si at en person, som er kristen, slår ihjel kona si. Hvordan ville du, som kristen reagert? Bryter han, i din mening, med Gud ved å gjøre den handlingen? Eller har handlingen hans en mening fordi Gud var med ham da han utførte den?

Det kan jeg faktisk ikke svare på. Hver og en har sitt forhold til Gud, og har ett eget univers inni seg, og det kan ikke jeg dømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er IKKE kristen selv. Jeg bare steiler over at moseloven og de 10 bud skal gjelde for kristne.

Jeg er vel litt uvitende. :ler: Jeg trodde de 10 bud var den grunnleggende leveregelen som kristen.

Forstår det er vanskelig å forklare, blir så nysgjerrig her.

Men si at en person, som er kristen, slår ihjel kona si. Hvordan ville du, som kristen reagert? Bryter han, i din mening, med Gud ved å gjøre den handlingen? Eller har handlingen hans en mening fordi Gud var med ham da han utførte den?

Stiller meg bak spørsmålene dine... Akkurat det jeg lurer på..

Det kan jeg faktisk ikke svare på. Hver og en har sitt forhold til Gud, og har ett eget univers inni seg, og det kan ikke jeg dømme.

Men man bryter vel med gud når man tar liv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper
Det kan jeg faktisk ikke svare på. Hver og en har sitt forhold til Gud, og har ett eget univers inni seg, og det kan ikke jeg dømme.

Unnskyld meg, men jeg synes det er litt provoserende!

Hvis en fyr misbruker 7 barn seksuelt og sier etterpå at Gud fikk han til å gjøre det, og at han ikke gjorde det selv da ville du ikke synes det var gal "bruk" av religionen?

Henger ikke på greip..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Unnskyld meg, men jeg synes det er litt provoserende!

Hvis en fyr misbruker 7 barn seksuelt og sier etterpå at Gud fikk han til å gjøre det, og at han ikke gjorde det selv da ville du ikke synes det var gal "bruk" av religionen?

Henger ikke på greip..

Jeg er fremdeles ikke kristen, men jeg skal prøve å svare likevel.

Jeg kjenner mange som KALLER seg kristne og så kjenner jeg noen som ER kristne.

De som KALLER seg kristne oppfører seg omtrent som de fariseerne som Jesus fodømte: Se vi går i kirken og er så utrolig gudfryktige - men når du går etter i sømmene så er det bare møkk fra ende til annen. Barnemishandling, konemishandling, drepe nåværende kone for man var lei av henne, snyte på skatten, stjele, bedra osv. Disse har DISKVALIFISERT seg selv fra å være kristne: De lever jo i strid med den gylne regel.

De som ER kristne er en helt annen kaliber. Gjennomgående kan man godt si at de som regel ikke er fullt så synlige. Når de gjør noe er de ansporet av ekthet. De er ikke uten synd - ingen er det, men de lever ikke i det som en regel. Synd er et unntak i deres liv. Med slike synder mener jeg det som ble nevnt i avsnittet over her. De lever daglig etter den gylne regel, derfor bestreber de seg på å leve et liv i kjærlighet.

Man kan kalle seg hva som helst - det hjelper ingenting dersom man ikke lever etter det. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld meg, men jeg synes det er litt provoserende!

Hvis en fyr misbruker 7 barn seksuelt og sier etterpå at Gud fikk han til å gjøre det, og at han ikke gjorde det selv da ville du ikke synes det var gal "bruk" av religionen?

Henger ikke på greip..

Hva jeg mener er galt har vel ikke noe å si i den sammenheng? Ja vi kan sitte å dømme hverandre opp og ned, men jeg tror ikke det fører til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men jeg synes det er litt provoserende!

Hvis en fyr misbruker 7 barn seksuelt og sier etterpå at Gud fikk han til å gjøre det, og at han ikke gjorde det selv da ville du ikke synes det var gal "bruk" av religionen?

Henger ikke på greip..

Har relegion noen sinne hunget på greip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sto det utrolig mye rart. Blondie65, de fleste kristne mener IKKE at de ti bud er avleggs. Hvor har du det fra?

Vi som er kristne har Bibelen som vår hellige skrift - BÅDE det gamle og det nye testamentet. Jesus sa ofte om ting fra det gamle testamentet: "Dere har hørt at det er sagt...., men jeg sier dere...". Dette betyr ikke at det gamle ikke gjelder lenger, han prøver bare å forklare hvordan det skal forstås. Så når han gir "et nytt bud", betyr ikke det at de gamle ikke gjelder.

De ti bud gjelder fremdeles, og er viktige. Som kristen prøver jeg å følge dem, men bryter dem sikkert mange ganger daglig likevel. Et hovedpoeng ved kristendommen er at selv om man gjør gale ting, kan man få frelse og komme til Gud når man dør. Dette oppnår man hvis man tror at Jesus døde for å ta skylden for våre feil. Det står faktisk at alle synder er like store for Gud. Så for Gud spiller det ikke noen rolle om du har drept en mann eller bannet i kirka. Det betyr ikke at det er greit å synde, bare at Gud elsker synderen, men hater synden.

For å svare på det opprinnelige spørsmålet: Det er viktig å prøve å leve etter Guds vilje (altså de ti bud), men det er ikke gjerningene våre som er avgjørende for å bli frelst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jesus døde for våre synder - det er helt korrekt. Moseloven var til for å fungere frem til Jesus kom. Jesus sier selv: et nytt bud gir jeg dere - dere skal elske hverandre.

Er det virkelig nødvendig med de 10 bud dersom man overholder det ene budet?

Hvis du skal følge de 10 bud må du følge alle. Det vil også si sabbaten. Ingen arbeid på sabaten, ingen shopping, ingen matlaging - det er slik jødene lever etter den. Hvor står det at sabatsbudet har en annen betydning for kristne?

Faktisk vil jeg påstå at dersom man kaller seg kristen og er opptatt av moseloven så ringeakter man Jesus som sin frelser - for da teller ikke hans ord.

Klart at hele bibelen er gyldig som en historie om hvordan jødedommen ledet opp til Jesus, men Jesus slo ettertrykkelig fast - flere ganger - at moseloven ved ham ble opphevet. Du kan lese apostlenes gjerninger kapittel 19 og 20 tror jeg det er, der ser du at apostlene diskuterte seg i mellom hvorvidt de var bundet av moseloven eller ikke. De kom frem til noen få ting som var almengyldige fortsatt (hor, ekteskapsbrudd, tyveri etc) og forkastet resten. Hvorfor var det så viktig? Jo fordi moseloven er en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang regle om hvor stor ditt, og hvor ofte datt, og offer sånn, og spis ditt, men ikke datt.

Altså: De 10 bud er gode leveregler, men er overflødige etter Jesus fordi han ga oss et bud isteden: Du skal elske din neste som deg selv ... Det holder, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus døde for våre synder - det er helt korrekt. Moseloven var til for å fungere frem til Jesus kom. Jesus sier selv: et nytt bud gir jeg dere - dere skal elske hverandre.

Er det virkelig nødvendig med de 10 bud dersom man overholder det ene budet?

Hvis du skal følge de 10 bud må du følge alle. Det vil også si sabbaten. Ingen arbeid på sabaten, ingen shopping, ingen matlaging - det er slik jødene lever etter den. Hvor står det at sabatsbudet har en annen betydning for kristne?

Har noen sagt at det ikke gjelder for kristne? Nå kaller ikke vi det sabbat, og det er heller ikke det som står i budet. "Du skal holde hviledagen hellig", står det. Det gjør i hvert fall jeg. Jeg gjør ikke husarbeid på søndag (ingen andre dager heller, så det var et dårlig eksempel  ;) ). Det kunne ikke falt meg inn å klippe plenen eller luke ugress på søndag. Vi er ikke jøder, derfor feirer vi ikke sabbat som dem.

Faktisk vil jeg påstå at dersom man kaller seg kristen og er opptatt av moseloven så ringeakter man Jesus som sin frelser - for da teller ikke hans ord.

For det første er ikke moseloven og de ti bud det samme. For det andre er jeg uansett ikke enig i at man ikke kan være opptatt av det som står i det gamle testamentet og likevel være kristen. Jesus lærte oss hvordan vi skulle forstå det som står der.

Klart at hele bibelen er gyldig som en historie om hvordan jødedommen ledet opp til Jesus, men Jesus slo ettertrykkelig fast - flere ganger - at moseloven ved ham ble opphevet.

Nei, ikke opphevet, men oppfylt. Det er to veldig forskjellige ting.

Du kan lese apostlenes gjerninger kapittel 19 og 20 tror jeg det er, der ser du at apostlene diskuterte seg i mellom hvorvidt de var bundet av moseloven eller ikke. De kom frem til noen få ting som var almengyldige fortsatt (hor, ekteskapsbrudd, tyveri etc) og forkastet resten. Hvorfor var det så viktig? Jo fordi moseloven er en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang regle om hvor stor ditt, og hvor ofte datt, og offer sånn, og spis ditt, men ikke datt.

Altså: De 10 bud er gode leveregler, men er overflødige etter Jesus fordi han ga oss et bud isteden: Du skal elske din neste som deg selv ... Det holder, gjør det ikke?

Ikke i stedet, men i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Vennligst definer moseloven?

Kan det være loven videreformidlet av Moses til jødene? Er de 10 bud en del av dette? Så absolutt.

Men du bør ta deg en titt i Apostlenes gjerninger kapittel 15 (tok feil tidligere). Der står det som gjelder for de kristne (Apg. 15:28,29 - les gjerne hele kapittelet så får du forhistorien også).

Utover det må du gjerne holde de 10 bud - det er ingen dum livsvisdom. Men å dømme andre KRISTNE for å ikke holde dem blir feil.

Forøvrig har du IKKE svart på hvordan det skal være nødvendig med de 10 bud når Jesus ga oss ET eneste som dekker alle 10: Å ha kjærlighet til hverandre. Han kom også med den gylne regel - lever man etter de to kommer man langt for de disse budene i seg selv vil hindre en i å skade andre.

Du må gjerne dokumentere dine påstander med bibelsitater - gjerne hvor Jesus (som jo er læreren her) pålegger oss å følge de 10 bud.

Hvorfor er du så opptatt av dette - er det for at du skal kunne peke på andre og si at de er dårlige kristne for de holder ikke de 10 bud? Hvis alle hadde passet litt bedre på sin egen livsførsel hadde verden automatisk blitt en bedre plass.

Eller mener du at de som ikke følger de 10 bud kommer i fortapelsen. I såfall vil jeg I ALLE FALL ha dokumentasjon på at det er et krav for de kristne, for hvem ønsker vel å gå fortapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke tillegge meg meninger jeg ikke har. Jeg dømmer ikke noen som helst. Jeg sier bare dette:

1) De ti bud gjelder fremdeles. At Jesus kom med noen flere leveregler som den gylne regel, det dobbelte kjærlighetsbud osv. forandrer ikke dette.

2) De som ikke klarer å holde de ti bud havner ikke i fortapelsen. Det har jeg aldri sagt, faktisk sier jeg det motsatte, hvis du gidder å lese innlegget mitt skikkelig. Å holde de ti bud er noe å strebe etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det var Gud som kom med de ti budene...

Et nytt bud ja, i tillegg til de ti som man allerede skal følge. I tillegg til de andre ti buda innførte han dette ellevte budet om å elske hverandre.

Sånn tolker ihvertfall jeg det :)

Og da er det tydeligvis mange kristne som også tolker det annerledes enn deg. Bibelen er en mystisk skrift, og gir derfor veldig stor rom for personlige tolkninger, og dette er også hovedgrunnen til ikke alle kristne følger den samme delene av den, fordi de tolker den ulikt. Og det ser jeg heller ikke problemet med.

Og de som sier bastant at "bibelen sier at" og "hvis ikke kommer du til helvete" har i mine øyne misforstått hele greia. Det står bla også i bibelen at bare gud kan dømme menneskene, så jeg synes ikke slike påstander om andres tolkning av bibelen er forenelig med kristendommen.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette oppsummerer vel det meste:

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven og profetene. Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Og sannelig, det står fast: ikke en tøddel, ikke et komma av loven skal forgå, før himmel og jord forgår, - før alt er skjedd. Og derfor - den som lar hånt om selv det aller ringeste av budene, og lar menneskene ta lære av det, han skal også regnes for den ringeste i himlenes rike. Men den som følger budene, såvel i handling som i lære, han skal regnes for stor i himlenes rike (Matt 5, 17-19).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Vær vennlig å ta med resten av Bergprekenen når du først er i sving - er greiere med sitater i en sammenheng er det ikke?

21 Dere har hørt det er sagt til forfedrene: ' Du skal ikke slå i hjel. Den som slår i hjel, skal være skyldig for domstolen.' 22 Men jeg sier dere: Den som blir sint på sin bror, skal være skyldig for domstolen, og den som sier til sin bror: 'Din idiot!' skal være skyldig for Det høye råd, og den som sier: 'Din ugudelige narr!' skal være skyldig til helvetes ild.

23 Om du bærer din offergave fram til alteret og der kommer til å tenke på at din bror har noe imot deg, 24 så la gaven din ligge foran alteret og gå først og bli forlikt med din bror. Så kan du komme og bære fram offergaven din! 25 Skynd deg å komme overens med din motpart mens du ennå er sammen med ham på veien. Ellers vil motparten din overgi deg til dommeren, og dommeren til vakten, og du blir kastet i fengsel. 26 Sannelig, jeg sier deg: Du slipper ikke ut derfra før du har betalt til siste øre!

Osv.

Her går Jesus igjennom nesten alle de 10 bud og forteller at det er lite eller ingen verdi i å hevde at man holder dem hvis man overhodet ikke har skjønt meningen. Han viser til fariseernes regler om ditt og datt (hvor langt opp på armen man skulle vaske seg osv).

Konklusjon og avslutning av diskusjonen for min del: Jesus var mer opptatt av ånden bak loven og ti bud og i mindre grad opptatt av at man kunne skryte av at man holdt de ti bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan var sitatet ute av kontekst?

"Men den som følger budene, såvel i handling som i lære, han skal regnes for stor i himlenes rike" oppsummerer resten av sitatet ditt.

Så ja, konklusjonen din er rett den, men den konklusjonen sier ikke noe om at de ti bud ble erstattet av nestekjærlighetsbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er utdrag fra Lukas evangelium kap 16:

14 Fariseerne, som var pengekjære, hørte på alt dette, og de spottet ham.

15 Da sa han til dem: I er de som gjør eder selv rettferdige for menneskene; men Gud kjenner eders hjerter; for det som er høit i menneskers øine, er en vederstyggelighet for Gud.

16 Loven og profetene hadde sin tid inntil Johannes; fra den tid forkynnes evangeliet om Guds rike, og enhver trenger sig inn i det med makt;

17 men før skal himmel og jord forgå før en eneste tøddel av loven skal falle bort.

Hvis noen vil lese hele:

Lukas kap 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper
Hva jeg mener er galt har vel ikke noe å si i den sammenheng? Ja vi kan sitte å dømme hverandre opp og ned, men jeg tror ikke det fører til noe.

Jeg bare synes det er ufattelig provoserende at du ikke mener at det jeg tok som et eksempel er galt. Det er ikke normalt, og det kan ikke rettferdiggjøres. Du sier at du ikke har noen mening om saken, og da ser jeg min rett til å dømme deg akkurat som jeg vil. Akkurat som at du kan dømme meg som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare synes det er ufattelig provoserende at du ikke mener at det jeg tok som et eksempel er galt. Det er ikke normalt, og det kan ikke rettferdiggjøres. Du sier at du ikke har noen mening om saken, og da ser jeg min rett til å dømme deg akkurat som jeg vil. Akkurat som at du kan dømme meg som du vil.

Jeg kan ikke dømme noen. Det er ikke min oppgave. Har det noe å si hva jeg mener om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...