Gå til innhold

Er det ikke viktig for kristne


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Jeg forundres stadig over de som kaller seg kristne ikke følger de 10 bud.

Jeg trodde det var en av de viktige rettesnorene for å komme til himmelen.

Er det sånn at kristne mennesker tilrettelegger religionen til å passe dem istedenfor å rette seg etter religionen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forundres stadig over de som kaller seg kristne ikke følger de 10 bud.

Jeg trodde det var en av de viktige rettesnorene for å komme til himmelen.

Er det sånn at kristne mennesker tilrettelegger religionen til å passe dem istedenfor å rette seg etter religionen ?

Hei!

Har du lest bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norwegian Blue

Enig med TS. Selv jeg som ikke er kristen det grann får dårlig samvittighet hvis jeg bryter disse regelene som ble innprentet i meg på barneskolen. Var av den oppfatning at om man brøt disse er man ikke kristne lenger, type kommer til helvete når man dør.

Syntes forøvrig de er fine leveregler, om man så er kristen eller ikke.

1) Du skal ikke ha andre guder enn meg.

2) Du skal ikke misbruke Guds navn.

3) Du skal holde hviledagen hellig.

4) Du skal ære din far og din mor.

5) Du skal ikke slå i hjel.

6) Du skal ikke bryte ekteskapet.

7) Du skal ikke stjele.

8) Du skal ikke tale usant om din neste.

9) Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

10) Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har du lest bibelen?

Utdyp er du snill.

Enig med TS. Selv jeg som ikke er kristen det grann får dårlig samvittighet hvis jeg bryter disse regelene som ble innprentet i meg på barneskolen. Var av den oppfatning at om man brøt disse er man ikke kristne lenger, type kommer til helvete når man dør.

Syntes forøvrig de er fine leveregler, om man så er kristen eller ikke.

1) Du skal ikke ha andre guder enn meg.

2) Du skal ikke misbruke Guds navn.

3) Du skal holde hviledagen hellig.

4) Du skal ære din far og din mor.

5) Du skal ikke slå i hjel.

6) Du skal ikke bryte ekteskapet.

7) Du skal ikke stjele.

8) Du skal ikke tale usant om din neste.

9) Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

10) Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

Jeg prøver å følge samvittigheten. Jeg er ikke religiøs, så jeg er ikke redd for helvete heller. ;)

MEN... Det er vel et par bud her som kommer innunder samvittigheten min.

En som er aktiv kristen kan vel ikke velge og vrake i budene slik som jeg gjør ...eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og her trodde jeg at en som var Kristen var en etter følger etter Jesus Kristus, ikke etter Moses (det var da vitterlig han som kom med de ti budene?)

Var det ikke Jesus som sa "Et nytt bud gir jeg dere Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre. Ved dette skal alle forstå at dere er mine disipler: at dere har kjærlighet til hverandre." Joh. 13:34,35

Dersom man lever etter dette blir jo resten overflødig blir det ikke? Da overholder jo man resten av budene.

Og hvordan kan du sitte på nett på sabbaten hvis du skal holde Moselovens bud nr 3?

At en kristen forholder seg til 1 og 2 ser jeg på som en selvfølge.

- - -

http://www.bibelen.no/

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norwegian Blue
At en kristen forholder seg til 1 og 2 ser jeg på som en selvfølge.

Så hvorfor er ikke resten av buda like stor selvfølge? Disse buda skal jo alle være like viktige. Man kan da ikke velge ut de som ikke "passer meg" hvis man skal følge Guds ord.

Og her trodde jeg at en som var Kristen var en etter følger etter Jesus Kristus, ikke etter Moses (det var da vitterlig han som kom med de ti budene?)

Nei, det var Gud som kom med de ti budene...

Var det ikke Jesus som sa "Et nytt bud gir jeg dere Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre. Ved dette skal alle forstå at dere er mine disipler: at dere har kjærlighet til hverandre." Joh. 13:34,35

Dersom man lever etter dette blir jo resten overflødig blir det ikke? Da overholder jo man resten av budene.

Et nytt bud ja, i tillegg til de ti som man allerede skal følge. I tillegg til de andre ti buda innførte han dette ellevte budet om å elske hverandre.

Sånn tolker ihvertfall jeg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utdyp er du snill.

Galaterbrevet kap 5:

13 For I blev kalt til frihet, brødre; bruk bare ikke friheten til en leilighet for kjødet, men tjen hverandre i kjærlighet!

14 For hele loven er opfylt i ett bud, i dette: Du skal elske din næste som dig selv.

18 Men dersom I drives av Ånden, da er I ikke under loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galaterbrevet kap 5:

13      For I blev kalt til frihet, brødre; bruk bare ikke friheten til en leilighet for kjødet, men tjen hverandre i kjærlighet!

14  For hele loven er opfylt i ett bud, i dette: Du skal elske din næste som dig selv.

18  Men dersom I drives av Ånden, da er I ikke under loven.

Nå ble jeg litt sånn :klø:

Jeg klarer ikke å lese ut av dette at kristne ikke skal følge de 10 bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jesus snakket gjennom hele sitt virke om at de ikke var slaver under loven. Loven = moseloven. Det var hele hans budskap. Han tok fariseerne i å være mer opptatt av lovens bokstav enn ånden i loven. De 10 bud er en del av moseloven.

Men for all del - følg gjerne de 10 bud - og sett for all del i gang med å logge av for du skal jo ikke arbeide på hviledagen skal du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt sånn  :klø:

Jeg klarer ikke å lese ut av dette at kristne ikke skal følge de 10 bud.

14 For hele loven er opfylt i ett bud, i dette: Du skal elske din næste som dig selv.

Loven som det er snakk om er moseloven, de 10 bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all del - følg gjerne de 10 bud - og sett for all del i gang med å logge av for du skal jo ikke arbeide på hviledagen skal du vel?

Øh. Var den til meg?

Jeg forholder meg til budene som den ikke troende person jeg er , så jeg har tenkt å være pålogget hele natten. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper
Jesus snakket gjennom hele sitt virke om at de ikke var slaver under loven. Loven = moseloven. Det var hele hans budskap. Han tok fariseerne i å være mer opptatt av lovens bokstav enn ånden i loven. De 10 bud er en del av moseloven.

Det er vel en ting, men så har du jo disse som kaller seg kristne som blant annet banner, er utro og gjør andre diverse "ukristelige" ting. Da blir det kanskje litt for dumt å kalle seg kristen? Og ikke følge den kristne livvstilen, men være kristen kun for å finne trygghet? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14  For hele loven er opfylt i ett bud, i dette: Du skal elske din næste som dig selv.

Loven som det er snakk om er moseloven, de 10 bud.

Men det blir vel det samme som jeg reagerer på blant noen kristne. Mangelen på å elske sin neste som seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg er IKKE kristen selv. Jeg bare steiler over at moseloven og de 10 bud skal gjelde for kristne.

Når Jesus snakket om nestekjærlighet og den gylne regel så snakket han om oppfyllelsen av moseloven.

Den gylne regel kjenner vi alle: Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg selv.

Hvordan kan man være utro, stjele, drepe, svindle, etc. og samtidig kalle seg kristen dersom man gjør dette?

De 10 bud er avleggs - det vil de aller fleste kristne si - selv om de inneholder en del fornuftig livsvisdom. Men Jesu sanne etterfølgere skulle kjennetegnes av kjærligheten de hadde, og det burde jo fordømme en del som kaller seg kristne, ikke sant?

Hele mitt poeng har vært at de kristne er ikke bundet av de 10 bud - det er en gigantisk misforståelse. Det var Moses som nedtegnet disse (som han da fikk av Gud). Moses er jødenes mann. De kristne forholder seg til Jesus og altså det han sa.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir vel det samme som jeg reagerer på blant noen kristne. Mangelen på å elske sin neste som seg selv...

Ja da lever de kanskje fortsatt under loven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norwegian Blue
Ja da lever de kanskje fortsatt under loven..

Jaha, så det er greit at du lyver, bedrar, dreper og stjeler fra en person, så lenger du elsker han? :klo: Jeg syntes at de ti bud og Jesus lære bør gå hånd i hånd, og ikke prøve å konkurrere mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jaha, så det er greit at du lyver, bedrar, dreper og stjeler fra en person, så lenger du elsker han? :klo: Jeg syntes at de ti bud og Jesus lære bør gå hånd i hånd, og ikke prøve å konkurrere mot hverandre.

Hvis man lever i Ånden og ikke under loven (står lenger oppe), så elsker man sin neste som seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norwegian Blue
Hvis man lever i Ånden og ikke under loven (står lenger oppe), så elsker man sin neste som seg selv.

Er det altså da opp til hver enkelt hvordan de velger å uttrykke sin kjærlighet til andre? At det egentlig er fritt fram? Det kan jo så lett misbrukes, "jeg dreper dem fordi jeg elsker dem" osv. Da er det jo ikke Guds ord man følger, men sitt eget. I stedet for at man skal elske sin neste som man elsker sin Gud, skal man elske den som seg selv? Man skal ikke ha andre guder enn meg, sier Gud, men hvis man skal ta utgangspunkt i seg selv, blir det jo som om at man tilber seg selv, og ikke Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det altså da opp til hver enkelt hvordan de velger å uttrykke sin kjærlighet til andre? At det egentlig er fritt fram? Det kan jo så lett misbrukes, "jeg dreper dem fordi jeg elsker dem" osv. Da er det jo ikke Guds ord man følger, men sitt eget. I stedet for at man skal elske sin neste som man elsker sin Gud, skal man elske den som seg selv? Man skal ikke ha andre guder enn meg, sier Gud, men hvis man skal ta utgangspunkt i seg selv, blir det jo som om at man tilber seg selv, og ikke Gud.

Lever man i Ånden, lever man i og med Gud. Gud er i alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norwegian Blue

Men kan man da forsvare seg i en situasjon som bryter de ti bud, med å si "det var Gud, i meg, som gjorde det, ikke jeg". Eller vil det at man lever i og med Gud si at man steber etter å følge de ti bud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...