Gå til innhold

Troens makt, sant eller usant.


Gjest Gjest_lige_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lige_*

Ønsker tilbakemeldinger på hva andre mener om troens makt. Religion og eller livssyn har ingen betydning.

Har selv erfart at det å tro har fått meg på beina og har med dette fortsatt med stri, stri og atter stri i den grå hverdagen. Jeg har også "gått på trynet" x antall ganger, men i min "tro", slik min far lærte meg, så skulle jeg aldri gi opp, selv ikke da det så mørkest ut. Jeg tror at det å tro på noe, har sin fysiske og psykiske, positive innvirkning på helsen, har selv erfart det, men min religion spiller ingen rolle i denne sammenheng, derfor nevner jeg den ikke, men tror, det gjør jeg.

mvh

lige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ønsker tilbakemeldinger på hva andre mener om troens makt. Religion og eller livssyn har ingen betydning.

Har selv erfart at det å tro har fått meg på beina og har med dette fortsatt med stri, stri og atter stri i den grå hverdagen. Jeg har også "gått på trynet" x antall ganger, men i min "tro", slik min far lærte meg, så skulle jeg aldri gi opp, selv ikke da det så mørkest ut. Jeg tror at det å tro på noe, har sin fysiske og psykiske, positive innvirkning på helsen, har selv erfart det, men min religion spiller ingen rolle i denne sammenheng, derfor nevner jeg den ikke, men tror, det gjør jeg.

mvh

lige

Tro fungerer sikkert glimrende for dem som har bruk for troen. Lykkeamuletter fungerer også når man trenger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro kan nok være til stor hjelp spesielt i vanskelige perioder... Hva man tror på er nok ikke så viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på troens makt ja!

Tror man kan innbille seg de rareste ting, og dermed få dem til å bli sanne. Enten fordi det blir en selvoppfyllende profeti, eller fordi overbevisningen er så sterk at den overskygger alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tro er et ord med mange (negative) asiasjoner. Tro imotsetning til viten åpner muligheten for overnaturlige spekulasjoner som jeg for min del ikke ville basert mitt liv på. Jeg tror håp er et bedre ord her og at håp er noe som kan få en gjennom hverdagen f.eks. skoleneleven som håper å begynne på medisinstudiet og som dermed jobber hardt for å få gode karakterer. Håp kan være noe som gjør oss i stand til å nå et mål.

Håp er en kraftig drivkraft som imidlertid har blitt missbrukt av religioner i det de gir tilbederne et falsk håp om f.eks. evig liv i himmelen. Håpet blir der en mekanisme for å undertrykke mennekser men poenget med håp er uansett det samme, det får de til å forsette med det de vil for å nå et mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro er et ord med mange (negative) asiasjoner.

Javel, da venter vi med spenning hvordan du oversetter og tolker ordet "pistis" for oss. Det er et av ordene som brukes om tro på gresk i Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Javel, da venter vi med spenning hvordan du oversetter og tolker ordet "pistis" for oss. Det er et av ordene som brukes om tro på gresk i Bibelen.

Tro er vel ordet som kan assosieres med noe negativt, ikke Pistis..

Selv om de er synonymer betyr det ikke at assosiasjonen følger dem begge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...