Gå til innhold

Ramadam


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Egentlig lurer jeg på alt, så fortell gjerne alt dere vet, men jeg har et mer konkret spørsmål i tillegg:

Når (klokkeslett) brytes fasten nå? Det har med jobben å gjøre, slik at jeg vet når folk må spise og kan planlegge fra det.

Men jeg vil gjerne vite mer om bakgrunnen og skikker også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fasten følger soloppgang og solnedgang i det landet/stedet den som faster bor. (Dvs fra grålysningen begynner, og til skumringen er over, 11/2 time før soloppgang og 1 1/2 time etter solnedgang.)

Og maks 12 timer, sånn at de ikke sulter ihjel hvis ramadan kommer midt på sommeren og den som faster bor i finnmark...

Endret av pulverheksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fasten brytes forandres dag etter dag, alt ettersom når solen går ned. I går (eller var det søndag?) tror jeg fasten ble brutt klokken 19:19, men i dag er det altså litt tidligere. Etter det jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da forstår jeg hvorfor bare de ikke-muslimske kom i går. De andre spiste vel hjemme på det tidspunktet. Sukk. Når er fasten ove, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag ble den brutt ca fem på sju tror jeg. Siste dag i ramadan i år er 23. oktober. Da feirer de at den er over, nesten som julaften for oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan legge til att det ikke bare gjelder mat.

de får heller ikke drikke, (med unntak av syke,gravide og barn)

ikke røyke .

og ikke ha sex.

de skal avstå fra livets goder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som gjør det hele litt avansert er at de ikke alltid følger soloppgang og solnedgang der de bor, men tidspunkt fastsatt av en imam. På samme måte kan man aldri vite når eid er, fordi det blir fastsatt av forskjellige imamer. Dermed kan eid ligge på tre forskjellige dager for tre forskjellige muslimer :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan legge til att det ikke bare gjelder mat.

de får heller ikke drikke, (med unntak av syke,gravide og barn)

ikke røyke .

og ikke ha sex.

de skal avstå fra livets goder..

Jo det kan de. Men bare når sola har gått ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan de. Men bare når sola har gått ned.

jeg vil anta at ingen i denne tråden trodde at muslimer skulle avstå fra vann og mat i en hel måned... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anta at ingen i denne tråden trodde at muslimer skulle avstå fra vann og mat i en hel måned... ;)

:ler: Ok, jeg leste og skrev det innlegget litt vel raskt. ;) Men jeg tenkte på sex - de kan ha sex når sola har gått ned.

Endret av Tanita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...