Gå til innhold

Tror dere på skjebnen?


Gjest Jalileh

Anbefalte innlegg

Gjest Bellatrix
Hvilken Gud tror du på da? Den kristine guden? Den islamske guden?

Jeg tror også på Gud, men det er ikke religiøst betinget.

Hvordan kan du tro på Gud uten at det er religiøst betinget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Trajan Cicero_*
jada, poenget mitt er at de fleste muslimer kaller Gud ved navnet Allah, vet også at han har 100 navn hvor bare 99 er kjent for mennesket.

Grunnen til at muslimene sier Allha er fordi på arabisk er ordet for Gud er Allah dette er ikke et navn som f.eks Jeova eller Jave er som står nevnet i Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KR-øst_*
Får legge til at jeg er ateist, og at jeg tror valgene våre "er bestemt på forhånd" Det er bare ingen muligheter for å finne ut av hvordan de er bestemt.

Livet blir nok best om du ikke tror på skjebnen, men i ytterte konsekvens er det noe du ikke kan bestemme, for tankene dine styres også av skjebnen.

Hvorfor tror du det er forutbestemt at de fleste ikke skal tro på skjebnen?

Og at noen skal tro på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KR-øst_*
Hmm...rart, for jeg tror også på Gud, men samtidig på skjebnen.

Jeg tror at Gud har bestemt alt for oss på forhånd.

Hvis Gud har bestemt alt for oss på forhånd, hvorfor ga han oss da de 10 bud?

Hvorfor måtte Jesus dø for å sone våre synder da?

Hvorfor har han da lært oss å be?

Hvis Gud elsker alle, hvorfor har han da bestemt at mange ikke skal tro på ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II
Hvis Gud elsker alle, hvorfor har han da bestemt at mange ikke skal tro på ham?

Så du sier Gud elsker alle. Men han lar de som ikke tror på Jesus brenne i helvete ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest erik29
Hvordan kan du tro på Gud uten at det er religiøst betinget?

du har ikke hørt om agnostos da kanskje? man behøver ikke å være religiøs selvom man tror på gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Nei, jeg har ikke hørt om agnostos. Kan du lære meg? Jeg har hørt om å være agnostiker, og så vidt jeg vet så innebærer det å være usikker på om man tror det finnes noen Gud eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Agnostisisme (fra gr. a, «ingen», og gnosis, «kunnskap») er en betegnelse på et filosofisk og teologisk syn der Guds, guders eller guddommers eksistens blir sett på som ukjent eller noe man ikke kan vite. Agnostisismen anser at det ikke er mulig å vite om det finnes noen gud eller få noen kunnskap om den slags.

Uttrykkene agnostisisme og agnostiker ble først tatt i bruk av Thomas Henry Huxley i 1869, og brukes også til å beskrive de som er forbeholdne med eller ikke er overbevist om guddommenes eksistens.

Agnostisisme skal ikke forveksles med et syn som spesielt står i motstand til doktrinene om kunnskap og gnostisisme – dette er religiøse konsepter som ikke er direkte relatert til agnostisisme.

Kort sagt er Agnostisme en en form for livsyn hvor man ikke vet om det finnes en gud. Derfor er man en form for ateist og en form for religiøs.

http://no.wikipedia.org/wiki/Agnostiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sier Gud elsker alle. Men han lar de som ikke tror på Jesus brenne i helvete ?

hvis du ikke er død allerede vet du fint lite om akkurat det. Gud kan ikke tvinge noen til å komme til himmelen hvis de ikke vil må han akseptere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II
hvis du ikke er død allerede vet du fint lite om akkurat det. Gud kan ikke tvinge noen til å komme til himmelen hvis de ikke vil må han akseptere det.

Du har ingen anelse om hva jeg vet og ikke vet. For alt du vet kan jeg vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalileh
Hvordan kan du tro på Gud uten at det er religiøst betinget?

Religion og Gud trenger nødvendigvis ikke å henge i sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalileh
Hvis Gud har bestemt alt for oss på forhånd, hvorfor ga han oss da de 10 bud?

Hvorfor måtte Jesus dø for å sone våre synder da?

Hvorfor har han da lært oss å be?

Hvis Gud elsker alle, hvorfor har han da bestemt at mange ikke skal tro på ham?

Ja, men jeg tror ikke på den Gud som du tror på. Derfor eksisterer ikke de ti bud hos meg. Jesus er for meg kun en mann som utrolig flink til å snakke og rundlurte en haug av menneske til å tro at han var Guds sønn.

Jeg ber til Gud jeg, men ikke til den Guden som du mest sannsynlig ber til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_KR-øst_*
Ja, men jeg tror ikke på den Gud som du tror på. Derfor eksisterer ikke de ti bud hos meg. Jesus er for meg kun en mann som utrolig flink til å snakke og rundlurte en haug av menneske til å tro at han var Guds sønn.

Jeg ber til Gud jeg, men ikke til den Guden som du mest sannsynlig ber til.

Hvilken glede og nytte har du hatt av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er sunt å ha et dennesidig forhold til karma. Gjør du noe dritt kan dritt fort skje med deg. Det må ikke nødvendigvis skje, men skjer det så har du ikke så mye du skulle ha sagt.

Men jeg tror altså ikke at noe hinsidig denne verden styrer dette.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jalileh
Hvilken glede og nytte har du hatt av det?

I min tro så tror jeg at man skal be til Gud, det, energien eller hva det enn er.

Jeg ber ikke for å få en gledesfølelse. Jeg ber fordi jeg tror at mine bønner blir hørt og jeg ber ikke om å vinne i lotto, men kun at mine kjære og nære skal ha det godt.

Jeg ber også for de som har det vanskelig generelt.

Jeg gjør ikke dette for å oppnå noe. Det er rett og slett bare en del av min tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_King James II_*
Hvilken glede og nytte har du hatt av det?

For et rart spørsmål fra en Kristen egentlig siden du av alle burde vite at bønner ikke skal vere for sin egen glede. Men for andre og for Gud be ikke for ære og penger be ikke for det som er nyttig.

Men be for de fattige og trengende og be først og fremst at du aldri forlater Gud og at en dag man igjen vil bli et med Gud.

Det mener nå jeg...Man skal aldri be for egen nytte det eneste man skal be for seg selv er og komme på rett åndelig vei og følge den uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KR-øst_*
I min tro så tror jeg at man skal be til Gud, det, energien eller hva det enn er.

Jeg ber ikke for å få en gledesfølelse. Jeg ber fordi jeg tror at mine bønner blir hørt og jeg ber ikke om å vinne i lotto, men kun at mine kjære og nære skal ha det godt.

Jeg ber også for de som har det vanskelig generelt.

Jeg gjør ikke dette for å oppnå noe. Det er rett og slett bare en del av min tro.

Du får ha meg unnskyldt, men jeg ser ingen grunn til å be til noen, hverken Gud eller andre, hvis det ikke er for å oppnå noe.

Jesus sier da også: BE SÅ SKAL DU FÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KR-øst_*
For et rart spørsmål fra en Kristen egentlig siden du av alle burde vite at bønner ikke skal vere for sin egen glede. Men for andre og for Gud be ikke for ære og penger be ikke for det som er nyttig.

Men be for de fattige og trengende og be først og fremst at du aldri forlater Gud og at en dag man igjen vil bli et med Gud.

Det mener nå jeg...Man skal aldri be for egen nytte det eneste man skal be for seg selv er og komme på rett åndelig vei og følge den uansett.

Nevnte jeg noe om hva en skulle be om?

Om jeg ber for noen som ikke har det bra, og jeg får vite at jeg er blitt bønnhørt, da vil det glede meg, og jeg vet da at denne bønnen har vært til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...