Gå til innhold

Bønn hjelper ikke


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Bellatrix
Er ikke Gud alles Gud da?

Mange som sier til meg at "jeg kan jo ikke klage over noe jeg, for du har hatt det så ille". Det synes jeg er helt feil. Folk opplever livet sitt ut i fra sitt eget perspektiv. Alle er like viktige

Det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg har "opplevd" begge deler. Jeg har bedt og så har ting gått min vei, og jeg har opplevd det motsatte

Hm så rart.

Det er jo akkurat slik det er for meg som aldri ber det jo :ler: .

Akkurat som lotto ja som noen andre skrev..

Jeg tror personlig ikke at bønn har noe for seg..

Vis meg den som har bevis for det motsatte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er ikke Gud alles Gud da?

Nei.

Jeg har ikke noe gud, så det kan ikke være min gud, ergo er ikke gud alles gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Men hvorfor tror dere han skal hjelpe dere med småting når han ikke hjelper dem som virkelig lider?

Jeg spør av nysgjerrighet. Håper dere ikke tar det ille opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Jeg har "opplevd" begge deler. Jeg har bedt og så har ting gått min vei, og jeg har opplevd det motsatte

det er fordi det er tilfeldig. noen ganger ordner det seg, noen ganger ikke, bønn eller ikke... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Bønn hjelper nesten alltid for meg, men jeg tro ikke det hjelper å be uten å tro, du må tro at Gud har makt til å gi deg det du ber om.

Ja, akkurat som placebo... Du har alltid noen som får effekt der og fordi de tror...

Det er ikek sikkert at det er noen andre enn deg selv som påvirker hvordan ting går, og hvor fort du blir frisk.

Var det med på undersokelsene om bønn og hvor frisk man blir hva man spiste, hvor mye man trente for å bli bra igjen? Om man var deprimert, glad, hadde familie rundt seg, bodde og levde i et trygt miljø?

Alle disse tingene påvirker hvor fort man blir frisk, så jeg tror fortsatt ikke på bønn selv om det er bevist bde ditt og datt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert
Jeg tror han kan hjelpe med både små og store ting.

Men han hjelper jo ikke til med mange av de virkelig store problemene.- Hvorfor tror dere da at han skal gjøre noe med de bittesmå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må forskere slutte med å rokke ved livsløgnene til flertallet. Vi vil ikke få en bedre verden den dagen de innser at de lever på en livsløgn. La dem tro, så kan vi andre vite bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå må forskere slutte med å rokke ved livsløgnene til flertallet. Vi vil ikke få en bedre verden den dagen de innser at de lever på en livsløgn. La dem tro, så kan vi andre vite bedre.

:ler::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat som placebo... Du har alltid noen som får effekt der og fordi de tror...

Det er ikek sikkert at det er noen andre enn deg selv som påvirker hvordan ting går, og hvor fort du blir frisk.

Var det med på undersokelsene om bønn og hvor frisk man blir hva man spiste, hvor mye man trente for å bli bra igjen? Om man var deprimert, glad, hadde familie rundt seg, bodde og levde i et trygt miljø?

Alle disse tingene påvirker hvor fort man blir frisk, så jeg tror fortsatt ikke på bønn selv om det er bevist bde ditt og datt...

jeg ser poenget ditt, men er ikke enig. Det har hendt at jeg har bedt om ting som jeg ikke kan påvirke selv, men jeg forstår at folk som ikke tror, kan tro det er placebo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KR-øst_*

Det er forunderlig hvor mange som er negative til alt positivt som har med kristendom å gjøre. Selv uten at dere ser ut til å ha satt dere inn i situasjoner det gjelder, eller har undersøkt noe som helst.

Det er greit nok at dere ikke tror på dette, men hvorfor være så hånlige og se ned på de som tror på det positive som kommer fra Gud?

Er dere så opplært i mobbing og latterliggjøring av alle som ikke har de samme tankene og feilene som dere selv, at dere aldri kan tenke dere at DERE kan ta feil?

Og om dere har rett, hvorfor da gjøre dere så ynkelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått, så får man svar på sine bønner, men det er ikke alltid at svaret er "ja". Kanskje det ikke er Guds vilje at man skal stå til eksamen, eller overleve en hjerteoperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_KR-øst_*
Etter hva jeg har forstått, så får man svar på sine bønner, men det er ikke alltid at svaret er "ja". Kanskje det ikke er Guds vilje at man skal stå til eksamen, eller overleve en hjerteoperasjon.

Det er en interessant tankegang du har der.

Når det gjelder å stå til eksamen, så tror jeg nok at Gud vurderer om en har gjort så godt som en har hatt mulighet for. Jeg tror ikke at Gud hjelper hvis en stort sett overlater jobben til Ham.

Det står skrevet at vi får når vi ber etter Guds vilje.

Når det gjelder det siste du nevner, så kan ingen uttale seg uten å kjenne til alle detaljer, som bare Gud gjør.

Jeg kjenner til et eksempel med en mann jeg kjente.

Han var lagt inn for hjertetrøppel flere ganger, men ble helbredet ved flere anledninger. Dette kunne sykehusets lege bekrefte. Men da tiden tydeligvis var inne, da døde også han.

Jeg tror det er viktig at vi kan føle en trygghet når noen som står nær oss dør.

Dette tror jeg de fleste kristne gjør.

Jeg har hørt fra flere leger og sykepleiere at de har lagt merke til at kristne mennesker ofte dør på en stille og fredfull måte. Noen har endog hatt et smil om munnen i det øyeblikket de dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ting blir mye enklere om jeg tenker på Gud som faren min. Jeg er mor til ei jente på fem. Og jeg sier ikke alltid ja til alt hun ber om. Ofte har jeg en annen løsning enn den hun min har tenkt ut. Når jeg sier nei til at hun kan spise is til frokost, så er det ikke for å straffe henne, men fordi det faktisk ikke er særlig bra for henne. Når jeg ikke lar henne løpe fra meg på parkeringsplassen på vei inn til butikken, så er det fordi jeg ikke vil at hun skal bli påkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønn er også en meditasjon. Her føler jeg at bønn hjelper. Nå går ikke jeg å ber om ny bil og flott hus osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest King James II

Så man må tro på Jesus for at han hjelper....Vel jeg tror nå Jesus hjelper om man tror på han heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

I denne testen var det en dum vitenskapelig test som går ut på å prøve Gud, så hele verden skal ha svaret, ja Gud finnes, eller nei, Gud finnes ikke. Er som sagt kristustroende og har opplevd mange bli frelst, de har opplevd Gud, kall det hva du vil, Gud viser seg for dem ved mange bønnesvar, mange rare, og vi har mimret vi som har vært troende en stund at det samme skjedd da vi var nyfrelst, som f.eks bønn at det må slutte å regne, og det stopper med et knips, og bønnen gikk videre til at det må slutte å regne i tre dager, og i tre dager sluttet det å regne.

Jeg selv var redd for å prøve Gud på sånt, men det virket for andre, for meg virket det å lure på et spørsmål, og finne det med en gang jeg slo opp i bibelen, og mye Guds nærværs følelse. Guddommelige drømmer. kan ikke telles alle fyrstikkene i en full fyrstikkøske hvor mange bønnesvar jeg selv har opplevd, og nå som jeg hører nyfrelste komme med historier om bønnesvar, er det et håp for det umulige. Idag er jeg redusert med en del problemer som jeg tenker på, men at Gud er med meg, får bekymringsskalaen ganske langt ned.

Men jeg tenkte dere skulle vite dette, hadde jeg lest det selv og ikke vært troende, hadde jeg nok tenkt, enten lyver denne mannen ellers så har han opplevd mange tilfeldigheter.

Men hva med å prøve selv, en bønn, for det er ikke de friske som trenger hjelp, men de syke, det vil si. De som kjenner Gud er ikke de som har det største behovet for bønnesvar, men det er de som ikke kjenner Gud så godt, eller i det hele tatt.

Jeg har tro for at det funker for den som ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle som måtte være i tvil: bønn hjelper ikke. Og nå er det vitenskapelig bevist:

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/news/fullstory_31745.html

Vitenskapelig sett finnes det heller ikke kjærlighet, det er bare biokjemiske prosesser. Hvis du ønsker å fremstille bønn som en målbar størrelse, da kan du like gjerne fremstille en mor som blåser på såret sitt barn, som en målbar størrelse. Det er mange måter å dumme seg ut på når man forholder seg til hva som hjelper og hva som ikke hjelper. Du har vist til en av disse måtene. Var det mer du vitenskapelig sett vil vise til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...