Gå til innhold

Gud eller Satan?


Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Mystisk

har noen lest davinci koden? var d ikke noe med at satan lissom var noe med horn på,som var fruktbarhetsguden ellerno slikt,og ut av horma bare flomma d med blomster eller frukt ellerhva d nå var? vet jo ikke om akkurat d var fakta da,men hvis noen vet,rop ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chrizzy
"Det som er sant for meg treng ikkje vera sant for deg," kan me høyra, i tydinga begge har rett. Men det er eigentleg berre tullball. T.d. kan ikkje Jesus både vera Gud og ikkje vera Gud; enten er Jesus Gud, elles så er han ikkje Gud. Enten er ein ting sann, elles så er han ikkje sann.

Jeg mener (flyter helt ut i min egen tråd her :ler: ) at det der er et viktig poeng. Kirkemøtene, spesiellt det i Nikea avgjorde jo dette med treenigheten, hvem Jesus var. Om de hadde tatt en annen avgjørelse så hadde ikke kristendommen sett ut slik som den gjør i dag. Vi kunne fortsatt hatt kristendom, og det hadde vært så utrolig spennende å vite hvordan det hadde utviklet seg om de viktige avgjørelsene som ble tatt av kirkefedrene hadde vært annerledes. Tenk på det at det foregikk heftige debatter om forholdet mellom Faderen og Sønnen i den kristne guddomsforståelsen. De debaterte og kranglet også mye om hvordan kirken som organisation skulle være oppbygd. De trengte å bli enige, de trengte å bli samkjørte. Jeg er ikke sikker på at Jesus har fått sin rette plass. Jeg tror ikke det er et menneske jeg har hørt om som har levd på jorden som fasinerer meg så mye som han. Tror jeg vil si at han er det "største" mennesket som har vandret på jorden. Men tilbake til poenget Jesus kan vel være Gud eller ikke Gud og fremdeles være sann? Fremdeles væra av "Gud"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For såvidt må en det. Det er forskjell å tro på Gud og å tro på Satan. Det står i Bibelen at Satan eksisterer. Jeg er kristen og tror på Gud. Jeg tror også at Satan eksisterer enten som en slags person eller åndsmakt. Satanister flest mener at Satan kun er et prinsipp eller en åndsmakt og ikke en person. Det er vel slik at Djevelen er en av Gud sine frafalne engler. Eller noe sånt. Er litt usikker.

Det står bla i Matteus 4 at Jesus blir fristet av Djevelen. Så han finnes jo. På en eller annen måte. Takk og lov for at vi har Gud. Hvordan skulle det ellers gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kristne ikke tror på satan, mener de da at det er Gud selv som står bak mye av faenskapet? Som f.eks nevnte fristelse av Jesus o.l.? Merkelig at man skal kun velge ut det som passer for en selv og fornekte alt annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Gud er en god Gud som jeg kjenner er nær alltid.

Jeg har opplevd mye helt konkret med min Gud.

Men jeg har aldri hørt eller lest om noen som har opplevd noen nærkontakt med sin gud i andre religioner, bortsett fra de som har hatt skrekkopplevelser

fordi de har forska litt for mye på okkulte krefter.

Hva med dere her?

Hvis du aldri har hørt om andre som har nærkontakt med sin gud så tror jeg du har hatt ganske store skylapper på deg.

Din tro er så fjernt fra den virkeligheten jeg ser rundt meg at jeg finner det vanskelig å diskutere saklig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde jeg vel tatt for meg hele innlegget til KR, men det som er skrevet der er jo bare en bekreftelse på det jeg mener :P

Tror du f.eks det bare er kristne som fengsles og drepes i Kina? Da kan jeg fortelle deg at kineserne arresterer og dreper tibetanske buddhister i mengder.

Javel ,så mener du at jeg er på søken og ikke har funnet den rette troen ennå. Det kan jeg fortelle deg er helt feil, og ikke si at jeg ikke kjenner kristendommen for jeg er både døpt og konfirmert. Men, jeg opplever at det er så mye intoleranse og uvitenhet blant kristne at jeg er veldig takknemlig for at jeg kom meg unna.

Jeg tror faktisk at vi egentlig tror på det samme, på den samme gude-energien. Men, at vi mennekser har tillagt tolkinger som passer maktmenneskene til enhver tid, og at det derfor har blitt så mange religioner.

Jeg tror nok også at det kan ha vært mange åpenbaringer i bibelen fra starten av, men etter alle omskrivingene og tydningene tror jeg nå det er en bok om en utrolig healer. Og, det er hva jeg mener Jesus var, ikke Guds sønn. Og det er vel ingen i kristendommen som sier at han var Gud heller??????

Jaja, nå ble jeg lurt utpå allikevel,men jeg synes du skal lese innlegget ditt en gang til, så vil du se at jeg har faktisk fått bekreftet det jeg har ment lenge :P

Og, du må gjerne tro på det du føler er riktig for deg selv, men vær så snill og la meg (og andre utenfor statskirken) få ha vår tro. Kanskje det kan bli en bedre verden om vi prøver oss med litt respekt for hverandre?

Ha en fin helg, alle både kristne og andre som visstnok skal bli det etterhvert........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis kristne mener at Satan kun er et symbol for det onde i mennesket hvorfor ikke da godta at den gode Gud like godt kan være et symbol for det gode i mennesket, og ikke en allmektig ånd som skal tilbes en gang i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Ja, selvfølgelig. jeg tror på Gud , og da tror jeg også på Satan.. Noe annet vil vel være litt rart siden det står en god del om Satan i Bibelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Jeg tror nok også at det kan ha vært mange åpenbaringer i bibelen fra starten av, men etter alle omskrivingene og tydningene tror jeg nå det er en bok om en utrolig healer. Og, det er hva jeg mener Jesus var, ikke Guds sønn. Og det er vel ingen i kristendommen som sier at han var Gud heller??????

Paulus sier vel det? Og bygger det på det Jesus selv skal ha sagt (evangeliene). Selv tror jeg at vår forstand av guddom ikke strakk/eller strekker til å forstå hva Jesus egentlig kunne ha ment. For jeg tror han hadde rett, men vi kunne ikke forstå det da. Så ble det vel også utnyttet av slike som ville samle folk for å få makt (keiser Konstantin osv osv) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok et spørsmål.. Dersom noen får en åpenbaring nå om dagen vil de nesten uten tvil bli stemplet som enten gale eller blasfemiske. Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Har nok et spørsmål.. Dersom noen får en åpenbaring nå om dagen vil de nesten uten tvil bli stemplet som enten gale eller blasfemiske. Hvorfor det?

Tidene forandrer seg, de eneste som forklarte noe om verden da var religiøse. Mennesker ville jo vite da som nå hvordan vi kom hit, om det er noen mening og så videre. Nå har vitenskapen overtatt mya av kristendommens plass på dette området. Vitenskapsmenn og forskere som kommer med nye hypoteser, teorier og påstander. Derfor er det ikke plass til så mangfe nye. Men mormonerne for eksempel er jo ganske unge, er de ikke fra 1900- tallet?

Så et program om en som mener at han har "bevis" for at Big Bang teorien ikke kan være riktig. En amerikansk astronom, han mista jobben, ble skviset ut og hadde det fryktelig tungt fordi han trodde på det han var kommet fram til. I alle fall så mente de at grunnen til at han ble hysjet ned og motarbeidet var at Kirken (amerika) er veldig fornøyd med Big bang teorien, fordi den er forenelig med et kristent moderne verdensbilde, og det var ikke hans teori :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Anonymous
Ja. Ble ikke Satan "oppfunnet" av kristendommen?

:hoho: Hørt på makan. Satan er ikke oppspinn, men han er skapt av Gud. Han var tidligere en av Guds engler, men som ble kastet ut av himmelen fordi han gjorde opprør mot Gud. Gud sendte jo sin eneste sønn for at vi ikke skulle gå fortapt, men ha evig liv.

For hva trenger vi Gud til vist Satan ikke hadde fantes? Da hadde denne verden vært god å leve i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:hoho: Hørt på makan. Satan er ikke oppspinn, men han er skapt av Gud. Han var tidligere en av Guds engler, men som ble kastet ut av himmelen fordi han gjorde opprør mot Gud. Gud sendte jo sin eneste sønn for at vi ikke skulle gå fortapt, men ha evig liv.

For hva trenger vi Gud til vist Satan ikke hadde fantes? Da hadde denne verden vært god å leve i.

Både Gud og Satan er oppspinn. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest1

Satan er vel et produkt av kristendommen? De tok i sin tid Den Hornede Gud og omgjorde ham til det vi i dag ser på som Satan.

Kristendommen har adoptert masse fra den gamle religionen og puttet det inn i den nye religionen. For å få med folk, kanskje?

Anbefaler alle å lese litt mer, jeg. Ikke bare den ene boken for så å godta at det som står der er riktig.

hvordan kan man danne egne meninger dersom man ikke tar til seg kunnskap fra mer enn én leir? Da blir man jo bare ensporet og forutinntatt egentlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho: Hørt på makan. Satan er ikke oppspinn, men han er skapt av Gud. Han var tidligere en av Guds engler, men som ble kastet ut av himmelen fordi han gjorde opprør mot Gud. Gud sendte jo sin eneste sønn for at vi ikke skulle gå fortapt, men ha evig liv.

For hva trenger vi Gud til vist Satan ikke hadde fantes? Da hadde denne verden vært god å leve i.

Satan er et produkt av Kristendommen. Du sier jo selv at Satan er skapt av Gud, og Gud er igjen skapt av Kristendommen som ble skapt av mennesker. Ergo Satan er skapt av..mennesker? Akkurat som Gud. ;) Jeg mener, hva er vel en god historie uten en skikkelig jævlig bad guy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingelilll

selv har jeg lest boken "memnoch, the devil" av anne rice. den handler om gud og djevelen og skapelsen. meget interessant lesing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest big bang

14.04.2005 (20:32) innlegg

Uregistrert

Om man tror på Gud, må man også tro på satan da?

Svar: Klart det, det står i bibelen at satan er guds sønn, gamle testamentet.

mvh

big bang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...