Gå til innhold

snart lære å sette sprøyte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går vernepleien, 2. året. Før jul skulle vi sette sprøyter på hverandre. Jeg grudde meg veldig mye, men det gikk greit. Vi satte insulin på appelsin, men subcutan og intramuskelært satte vi på hverandre.

Jeg synes ikke det gjør noe å få sprøyter selv, for det er jeg vant med. Men det å sette på andre, det var værre. Men vi hadde veldig flinke lærere så derfor gikk det veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg kjenner meg godt igjen i det du sier! Selv om jeg ikke hadde noe problem med sprøyteskrekk og at andre skulle stikke meg. Det var heller tanken på at jeg skulle stikke andre! Jeg var redd for å gjøre feil, skade eller gjøre slik at personene opplevde mer ubehag enn nødvendig! Heldigvis hadde vi fantastiske lærere som forsto dette, og det gjør helt sikkert dine også! Det fins mange som føler det akkurat slik som deg! :) Selv satte jeg både veneflon, subcutan og intramuskulær på andre i klassen uten problem:) Var selvfølgelig veldig nervøs og skalv masse før, men det gikk veldig fint og det er en fantastisk følelse når man først har gjort det man gruet seg veldig til!:) For meg hjalp det å tenke på at jeg ville sette den "første" sprøyten min på noen jeg kjente i trygge omgivelser :) Når jeg kom ut i praksis var det jo forventet at jeg satte sprøyter!:) Og det er mye bedre å ha gjort det noen ganger på skolen, slik at man kan være trygg og sikker "ute"!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ekstrem sprøyteskrekk før! Da jeg skulle ta vaksine spratt jeg opp da legen skulle stikke og begynte å løpe rundt i rommet. To ganger! Og jeg var ikke et barn, jeg var 19 år ;)

Første gangen jeg skulle sette venflon glemte jeg å ta opp stasen og blodet sprutet. Det var på en gutt med gode årer, så blodspruten stod. Jeg ble så perpleks at jeg begynte å grine i stedet for å ta opp stasen.

Jeg er faktisk sykepleier nå ;) Første gangen er en kneik, men bare du får perforert huden, så er det verste unnagjort. Ta deg tiden du trenger, ikke stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir nesten litt snurt fordi vi ikke får lov å stikke på hverandre.. jeg vil jo gjerne prøve dette på noen andre før jeg skal ut i neste praksis.

Samtidig som jeg er veldig glad for at vedkommende jeg må samarbeide med ikke skal stikke meg. (Vi er satt i grupper..).

Edit. frøken skrive fort og feil.

Endret av eplebit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Spanking fungerer ja, da tror jeg kanskje jeg må prøve det :) Kanskje evt. det hjelper psykisk :P

Ja, du får det jo litt mer gøy da ;P Og så tar det vekk følelsen av stikket i seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir nesten litt snurt fordi vi ikke får lov å stikke på hverandre.. jeg vil jo gjerne prøve dette på noen andre før jeg skal ut i neste praksis.

Samtidig som jeg er veldig glad for at vedkommende jeg må samarbeide med ikke skal stikke meg. (Vi er satt i grupper..).

Edit. frøken skrive fort og feil.

Hovedgrunnen til at vi måtte gjøre det på hverandre og ikke på dukker er at vi skulle kjenne på kroppen hvordan det føltes ut. Da har man en større forståelse for at det er vondt/ubehagelig for pasienten. Nasogastrisk sonde f,eks er ikke å anbefalle, det var bare grusomt.

Vi slapp unna kateterisering og suging av luftveier på hverandre. Skulle bare mangle ;)

Det er også mye lettere å stikke på unge, friske mennesker. Enn syke og ofte eldre som har tynne og vanskelige årer. Da har man fått bittelitt erfaring ihvertfall.

Vi fikk ikke lov til å stikke uten at en lærer sto ved siden av oss de første gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hovedgrunnen til at vi måtte gjøre det på hverandre og ikke på dukker er at vi skulle kjenne på kroppen hvordan det føltes ut. Da har man en større forståelse for at det er vondt/ubehagelig for pasienten. Nasogastrisk sonde f,eks er ikke å anbefalle, det var bare grusomt.

Vi slapp unna kateterisering og suging av luftveier på hverandre. Skulle bare mangle ;)

Det er også mye lettere å stikke på unge, friske mennesker. Enn syke og ofte eldre som har tynne og vanskelige årer. Da har man fått bittelitt erfaring ihvertfall.

Vi fikk ikke lov til å stikke uten at en lærer sto ved siden av oss de første gangene.

Hehe nei det hadde blitt litt drøyt med katetirisering på hverandre. Men vi måtte vaske hverandre på overkropp da.

Men hovedgrunnen til at jeg skulle ønske vi skulle sette sprøyter på hverandre er for å ha litt praksis før vi skal gjøre det på andre (eldre) menensker i neste praksis..

Det er noe med å ha brutt den barrieren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...