Gå til innhold

snart lære å sette sprøyte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal snart igjennom den delen av utdanningsprogrammet jeg har gruet meg mest til! Gruer meg mer for hver dag og skjønner ikke hvordan jeg skal komme gjennom det.

Går vernepleie og jeg visste faktisk ikke at man måtte igjennom det å sette sprøyter på hverandre :/ Er så redd det er det emne som skal ødelegge hele utdannelsen min. Min skrekk for sprøyter :(

Har noen av dere gjort det her inne? Hvordan foregår det? Noen som vet hvordan man kan få vekk skrekken? Jeg gruer meg til å sette sprøytene på de andre og bli stukket av de andre som aldri har gjort det før.

Vet vi skal sette i fingeren, armen og i skinka. Hvordan setter man egentlig en sprøyte i fingeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker jeg var i Frankrike, hadde fått ett magevirus og var syk. Så det kom en lege på hotellet.

Jeg lå i hotellsenga og viste han skulle sette sprøyten. Og så kommer det en KLAPS. Svir som fy men kjente ikke at sprøyten ble satt i det hele tatt :skratte:

Så hvis du liker spanking kan du jo prøve deg selv ;p Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruet også veldig for dette, pleier alltid å besvime etter at jeg har tatt blodprøve og vaksiner.

Det gikk faktisk veldig bra. Jeg sa ifra til en lærer i god tid før vi skulle gjøre dette. Hun anbefalte meg å kjøpe bittesmå sprøyter på apoteket og trene hjemme først. Det gjorde jeg, og etter en stund satt jeg og stakk meg selv i låret uten at det gjorde meg noe som helst.

Jeg gruet meg mest til å sette den intramuskulære, men det gikk så bra, var veldig stolt av meg selv etterpå.

I jobben jeg har nå setter jeg skjeldent sprøyter og jeg gruer meg like mye hver gang :fnise:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Spanking fungerer ja, da tror jeg kanskje jeg må prøve det :) Kanskje evt. det hjelper psykisk :P

hva heter de sprøytene du kjøpte på apoteket? Hvor lenge trengte du å øve før du klarte å ikke bry deg lenger?

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å ta det endelige steget med å sette sprøyta inn :/ huffamei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått på vernepleie, men bioingeniør, og lærte forrige semester å ta blodprøver fra armen og i fingeren. Vet ikke om det er blodprøver dere skal ta, eller om det er sprøyteinjeksjoner, men noe av det samme blir det jo uansett.

For får del fikk vi først øve oss på en dukkearm som har vannslanger i stedet for blodårer under "huden" når vi skulle lære å ta blodprøver fra armen.

Dette var veldig greit, man fikk øvd seg skikkelig på teknikken til man følte seg klar til å sette sprøyte på hverandre. Det er selvfølgelig skummelt å tenke på at man skal stikke i huden på en annen person, men man er rett og slett bare nødt til å hoppe i det og å prøve seg frem for å kunne lære. Allerede første dagen av kurset klarte vi å ta blodprøver av hverandre uten problemer :)

Min erfaring er at det ikke er vondere å bli stukket av en uerfaren medelev enn en profesjonell. Man kjenner et lite stikk i det nåla penetrerer huden, men ikke noe særlig etter dette (hvis det er smerten du er bekymret for). Når man tar prøver fra andre personer må man bare tenke det at det ikke er noe vondere for dem enn det er for deg, og alt i alt skal man jo lære dette for å kunne hjelpe pasienter.

Når det gjelder i fingeren vet jeg ikke om dere skal ta blodprøver eller andre typer sprøyter? Vi som bioingeniører tar bare blodprøver da, og i fingeren ble det benyttet selvutløsende nåler med fastsatt dybde for stikket, så dette var ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere sette på hverandre? Jeg går sykepleie og vi har akkurat satt Subcutan sprøyte, men fikk ikke lov å gjøre det på hverandre (huden skal spares), så vi måtte gjøre dette på en slags dukke, som har samme "kosistens" som hud/kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS:

Takk for det anonymbruker :) Vet ikke selv om det skal være blodprøve eller noe annet i fingeren. Fått litt lite info enda syns jeg. Men jeg må jo bare hoppe i det på en eller annen måte. Har tenkt på beroligende ogsånt til meg selv, men det er vel ikke lurt i forhold til at jeg sikkert blir ukonsentrert og at dette er noe jeg faktisk må lære og kan komme til å bruke senere. Kan jo ikke dope meg ned hver gang jeg er på jobb :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere sette på hverandre? Jeg går sykepleie og vi har akkurat satt Subcutan sprøyte, men fikk ikke lov å gjøre det på hverandre (huden skal spares), så vi måtte gjøre dette på en slags dukke, som har samme "kosistens" som hud/kropp.

TS:

Vi MÅ sette i hverandre ja. For å få godkjent skal en medelev stikke på deg og du på en annen. Ingen untak gjøres :P rart at huden på sykepleierstudenter skal spares og ikke vernepleierens da. Ville heller stukket i en dukke :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Vi MÅ sette i hverandre ja. For å få godkjent skal en medelev stikke på deg og du på en annen. Ingen untak gjøres :P rart at huden på sykepleierstudenter skal spares og ikke vernepleierens da. Ville heller stukket i en dukke :sjenert:

Ja det er rart, men jeg tror dette er noe skolen har begynt med i år. Og mulig at det er forskjell på skole til skole?

Jeg skjønner godt at du gruer deg, jeg er ikke så begeistret selv. Men vet at det er en barriere jeg bare må over.

Jeg syns å stikke i vevet (subcutan) er ganske grei. Den er mest "sprøyteskrekk vennlig".

Jeg tenker at du bør være ærlig med lærer, jeg er sikker på at du ikke er den første til å grue deg! Kanskje de har noen gode tips de pleier å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle skoler som tenker slik, der jeg gikk sykepleien satte vi injeksjoner på hverandre :)

Er skummelt helt til du har lært deg teknikken for å sette injeksjoner, etter dette går det nok helt på skinner :)

Masse lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle skoler som tenker slik, der jeg gikk sykepleien satte vi injeksjoner på hverandre :)

Er skummelt helt til du har lært deg teknikken for å sette injeksjoner, etter dette går det nok helt på skinner :)

Masse lykke til:)

Når gikk du? Jeg tror dette er noe de har startet med i år på vår skole, så er ganske ny ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vernepleier og vi satte på hverandre. Dette var i 2005, så ikke nytt på min skole.

Jeg liker fremdeles ikke å sette sprøyter, for jeg klarer ikke følelsen av at nåla har trengt igjennom huden. Prøver så langt jeg kan å unngå å sette sprøyter, men har satt en del subcutane ute i arbeidslivet.

Tipper det er CRP dere skal ta i fingeren? Den er veldig grei, gir meg ikke noia. Da er det bare et stikk og så klemme ut blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gikk du? Jeg tror dette er noe de har startet med i år på vår skole, så er ganske ny ordning.

Gikk på universitetet i nordland, ferdig utdannet i fjor sommer. Lærte forsåvidt også å ta blodprøver på hverandre uten å øve på dukker først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk på universitetet i nordland, ferdig utdannet i fjor sommer. Lærte forsåvidt også å ta blodprøver på hverandre uten å øve på dukker først. :)

Hjelp der dukket min sprøyteskrekk opp!

Hehe, altså jeg vet jo at dette er noe som må gjøres, men for min del er det noe med det å stikke å ta ut noe som er skummelt. Ikke såå glad i årer. Vi skal sette sprøyter i neste praksis da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går siste året på sykepleien, og tro meg, du er nok langt fra den eneste i klassen som synes dette er vanskelig eller ekkelt. :) Jeg ville sagt ifra til læreren/veilederen og til de du skal være sammen med i øvingslokalet, at du synes dette er litt vanskelig og trenger litt tid/forståelse. Som med mye annet i utdanningen, praksisen og livet generelt så er det bare å hoppe ut i det.

Les deg opp på prosedyren så den sitter godt, så trenger du ikke å være nervøs for dette i tillegg. For mange er det nok en barriere å skulle stikke en lang nål inn i en annen person, for man vet jo selv at det ikke akkurat er verdens mest behagelige opplevelse. Men det er en nødvendig ting, for du skal jo kunne gi brukere og pasienter den behandlingen de trenger, og det å sette sprøyter er en (liten) del av dette. For å forberede deg kan du jo få tak i en sprøyte og kanyle, og kjenne deg litt frem, for eksempel hvordan det føles å holde i den. Og husk at det er helt greit å skjelve litt på hånda når du står der og trekker opp! :) Det er helt naturlig de første gangene, og det kommer til å gå over etterhvert. De første gangene jeg skulle sette en intramuskulær injeksjon, så "feiga" jeg ut idet kanylespissen traff huden og personen rykket til. Jeg syntes det var så skummelt, og jeg ville ikke utsette pasienten for dette. Men det er noe med det å bare gjøre det også. Tenke at "dette greier jeg", og så bare gjøre det. Det er et stikk og litt sviing, men sånn er det med injeksjoner. På skolen jeg går så stakk vi på hverandre, både subcutane injeksjoner og intramuskulære. Hvis jeg husker korrekt så var det slik at man kunne reservere seg mot å bli stukket på, men man må, selvfølgelig, stikke på andre.

Mitt råd er å ikke unngå ting man frykter, for da får en aldri gjort noe med det. Ikke la dette med frykten for å sette sprøyter bli en vond klump i magen når du er i praksis. Eksponer deg for det, meld deg "frivillig" hver gang noen skal sette en injeksjon, si at dette vil du gjøre :). Det er en klisje, men øvelse gjør faktisk mester!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg går sykepleien og vil lærte å sette subkutane og intramuskulære injeksjoner på hverandre, det var ikke noe øvelse først.

Blodprøver og veneflon måtte vi også sette på hverandre, kun veneflonen fikk vi en dukkearm med blodårer til å øve på først.

Eksamen foregikk også på hverandre. Alle måtte stikke på en medelev.

Man må som oftest over en terskel for å stikke i et annet menneske. Når det først er gjort så går det så fint. Det er lærere som sikkert vil stå å se på deg så alt blir gjort riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en barriere du må over bare. Jeg grudde meg til hver eneste skoledag vi skulle ta blodprøver, redd for å bomme, jeg var skjelven på handa etc. MEN etterhvert så kommer du over det. For å komme over barrieren gjelder det å bare å HOPPE i deg og prøve igjen og igjen. Selv om du gruer deg, ikke får det til etc, så må du bare prøve igjen. LYKKE til! Sikker på det går veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter sprøyter på meg selv HVER DAG pga sykdom. Ble bare kastet i det og måtte klare meg selv fra første dag.

Dette klarer du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Blir litt mer positiv av og lese her, så når dagen før dagen kommer tror jeg jeg må inn her og lese igjen så håper jeg det hjelper litt også!

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...