Gå til innhold

Medisinstudiet


allama

Anbefalte innlegg

Jeg skal studere medisin, og kunne gjerne tenkt meg høre erfaringer og tips fra dere.

Jeg har rundt 5,1 i snitt, men er ikke motivert for å gå flere år for å samle poeng nok til å komme inn i Norge. Tar opp realfagene dette året her, fordi jeg ikke har dem fra vgs, og har hittil fått 6 i både kjemi og biologi, og har igjen fysikken + at jeg skal ta kjemi og biologi 2 etter jul.

Spørsmålet er, hvilke universiteter i utlandet er gode?

Jeg har mest lyst til å gå i Krakow, og har tenkt å søke i Warsawa og Praha i tillegg, da jeg etter mye "undersøking" i hist og pist har kommet fram til at dette er gode skoler som blir sett på som en kvalitetsutdanning i andre land (som feks Norge) (da især Krakow??).

Hvilke muligheter har man til å jobbe i andre land etterpå - som feks England, USA, leger uten grenser?

Og før dere sier det; jeg er 100% sikker på at jeg skal bli lege, selv om det er et utrygt arbeismarked - det får så være :)

Håper noen tar seg tid til å svare hvis dere har noen erfaringer eller gode råd å komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal studere medisin, og kunne gjerne tenkt meg høre erfaringer og tips fra dere.

Jeg har rundt 5,1 i snitt, men er ikke motivert for å gå flere år for å samle poeng nok til å komme inn i Norge. Tar opp realfagene dette året her, fordi jeg ikke har dem fra vgs, og har hittil fått 6 i både kjemi og biologi, og har igjen fysikken + at jeg skal ta kjemi og biologi 2 etter jul.

Spørsmålet er, hvilke universiteter i utlandet er gode?

Jeg har mest lyst til å gå i Krakow, og har tenkt å søke i Warsawa og Praha i tillegg, da jeg etter mye "undersøking" i hist og pist har kommet fram til at dette er gode skoler som blir sett på som en kvalitetsutdanning i andre land (som feks Norge) (da især Krakow??).

Hvilke muligheter har man til å jobbe i andre land etterpå - som feks England, USA, leger uten grenser?

Og før dere sier det; jeg er 100% sikker på at jeg skal bli lege, selv om det er et utrygt arbeismarked - det får så være :)

Håper noen tar seg tid til å svare hvis dere har noen erfaringer eller gode råd å komme med :)

England:

http://www.foundationprogramme.nhs.uk/pages/home/key-documents

Har du utdannelse fra et EØS land, og er EØS borger, så har du rett til å begynne i turnus i UK.

USA: Du bør studere i USA, ellers er de fleste spesialistutdannelsene ikke tilgjengelige, selv ikke om du fullfører på rekordtid med kun toppkarakterer.

Generelt vil jeg tro at du ikke vil få jobb i Norge om 6 år, dersom du har studert i Krakow. Eneste måten å få jobbe i Norge på, vil nok være dersom du også blir spesialistutdannet fra et EU land.

Men du vil jo ikke høre på råd, selv om du vet hva som er i ferd med å skje, så da er det vel bare å kjøre på + gjøre som du føler for.

Gode kilder:

forums.studentdoctor.net

thestudentroom.co.uk og medisin-forumet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har en utdannet lege problemer med å få jobb? Er det ikke legemangel da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har en utdannet lege problemer med å få jobb? Er det ikke legemangel da?

Les for eksempel denne: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1220616

Norge har ikke noen utpreget legemangel nå, selv om det fortsatt er ganske gode tider for medisinere. Men nå er det flere og flere som studerer i utlandet, og om seks år er situasjonen veldig utrygg. Både arbeidsmarked og andre vilkår som feks. lønn og status kommer til å gå ned i årene fremover, ettersom "hvem som helst" kan komme inn på medisin i østblokklandene og det kommer til å bli et overskudd av leger på sikt.

Jeg tror man stiller best i arbeidsmarkedet dersom man er utdannet i Norge, nest best i vestlige land som feks. Tyskland og ganske dårlig dersom man har studert i Polen, Tsjekkia, Slovakia osv. Det blir selvsagt bare antagelser, men...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har en utdannet lege problemer med å få jobb? Er det ikke legemangel da?

Turnustjenesten brukes som flaskehals. Det kommer stadig flere utenlandsmedisinere, og det er allerede flere leger per snute i Norge enn i andre land.

Norges problem er lav befolkningstetthet. Dette gjør det svært vanskelig å opprettholde god medisinsk kompetanse og diagnostisk utstyr i distrikter. Dette betaler Norge dyrt for.

En utdannet lege vil få vanskeligheter med å få seg jobb, ettersom det kommer til å bli hvert enkelt helseforetak som bestemmer om du skal få en turnusstilling, og om du ikke får det, så får du heller ikke jobbe andre steder! Det betyr at en skokk nyutdannede reguleres vekk v.hj.a det offentlige.

Fordelen er da todelt: 1) Det vil bli lettere for leger å opprettholde lønnsnivået, da man reduserer antallet som kommer igjennom turnus. Resten må jobbe i andre land. 2) Markedet regulerer turnusen, og ikke helsedirektoratet, som har hatt store problemer.

Resultatet er enda en forsterkning av hva mennesker med sosialøkonomisk kompetanse allerede vet: vi betaler svinedyrt for å ha et ineffektivt helsesystem i Norge.

Folk vet ikke dette, folk har ikke peiling, og det er heller ingen lobbygrupper som kjemper mot det motsatte.

Skriver du i avisene om dette, vil du aldri få jobb.

Sosialisme er gift, og folk er for dumme og kunnskapsløse til å se hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

England:

http://www.foundationprogramme.nhs.uk/pages/home/key-documents

Har du utdannelse fra et EØS land, og er EØS borger, så har du rett til å begynne i turnus i UK.

USA: Du bør studere i USA, ellers er de fleste spesialistutdannelsene ikke tilgjengelige, selv ikke om du fullfører på rekordtid med kun toppkarakterer.

Generelt vil jeg tro at du ikke vil få jobb i Norge om 6 år, dersom du har studert i Krakow. Eneste måten å få jobbe i Norge på, vil nok være dersom du også blir spesialistutdannet fra et EU land.

Men du vil jo ikke høre på råd, selv om du vet hva som er i ferd med å skje, så da er det vel bare å kjøre på + gjøre som du føler for.

Gode kilder:

forums.studentdoctor.net

thestudentroom.co.uk og medisin-forumet

Ser gjerne at du begrunner dette? :)

Og hva er sjanser/krav for å kunne ta turnus i England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les for eksempel denne: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1220616

Jeg tror man stiller best i arbeidsmarkedet dersom man er utdannet i Norge, nest best i vestlige land som feks. Tyskland og ganske dårlig dersom man har studert i Polen, Tsjekkia, Slovakia osv. Det blir selvsagt bare antagelser, men...

Har lest den diskusjonen, og som sagt - medisin skal jeg studere uansett.

Men det er jo forskjell på universitetene der nede også? De jeg nevnte ser ut til å ligge i toppen - og eec.no som formidler studiene i Krakow sier at det jagellonske universitetet er et av de 400 beste, og dermed det eneste universitetet i Sentral-Europa på listen. Jeg har ingen kilder på dette annet enn hva de har sagt..

Og jeg har hørt utrolig mye bra om studiemiljøet der nede, at det er konkurransepreget og at de fleste klarer seg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo forskjell på universitetene der nede også?

Østblokk er østblokk uansett, hvis du spør de som bestemmer hvem som skal ansettes - det vil si leger som har gått "doktorskolen" her i Norge eller i ærverdige Tyskland eller lignende land :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har hørt utrolig mye bra om studiemiljøet der nede, at det er konkurransepreget og at de fleste klarer seg godt.

At det er konkurransepreget vil vel for mange indikere at studiemiljøet ikke er så veldig godt... :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er konkurransepreget vil vel for mange indikere at studiemiljøet ikke er så veldig godt... :P

For min del er konkurranse bra - at man faktisk må jobbe for å komme seg gjennom med gode karakterer, og også at de som ser på Krakow (feks) som en snarvei til legetilværelsen blir filtrert ut rimelig kjapt. Men ikke at det blir konkurranse slik jeg har hørt om i Ungarn - at de tar opp langt fler på førsteåret enn de har kapasitet til videre utover i årene, og siler vekk litt på måfå. Det blir jo to helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østblokk er østblokk uansett, hvis du spør de som bestemmer hvem som skal ansettes - det vil si leger som har gått "doktorskolen" her i Norge eller i ærverdige Tyskland eller lignende land :fnise:

østblokk land er østblokk, begrunn? Du får en like god medisin utdanning i land som Polen og Ungarn som i Norge.

Endret av Sofie_22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

østblokk land er østblokk, begrunn? Du får en like god medisin utdanning i land som Polen og Ungarn som i Norge.

Det er like fullt et faktum at østblokkstudenter er folk som ikke kom inn i Norge. Det er aldri et statustegn. Når det er overskudd av studenter, plukker man heller folk i rekkefølge: OSLO, NTNU, BERGEN, TROMSØ, VESTLIGE EU-LAND/USA/AUSTRALIA/NEW ZEALAND, ØSTBLOKKEN (POLEN/UNGARN, RUSSLAND, ROMANIA)

Dersom du er norsk og studerte i russland, så er det mulig du har et fortrinn. Uvanlige ting gir deg lettere jobb. Østblokken gjør deg til en regulær taper. Det hefter ved deg lenge, lenge, lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er like fullt et faktum at østblokkstudenter er folk som ikke kom inn i Norge. Det er aldri et statustegn. Når det er overskudd av studenter, plukker man heller folk i rekkefølge: OSLO, NTNU, BERGEN, TROMSØ, VESTLIGE EU-LAND/USA/AUSTRALIA/NEW ZEALAND, ØSTBLOKKEN (POLEN/UNGARN, RUSSLAND, ROMANIA)

Dersom du er norsk og studerte i russland, så er det mulig du har et fortrinn. Uvanlige ting gir deg lettere jobb. Østblokken gjør deg til en regulær taper. Det hefter ved deg lenge, lenge, lenge.

Yes! Det er faktisk sånn det er. Hard sannhet, men når Norge får mer enn nok leger kommer nok utenlandsstudentene, og da spesielt de som studerer i østblokklandene, til å være de største taperne. Spesielt vil jeg tro at de som har studert i utlandet og i tillegg har et unorskt navn vil være nederst på rangstigen.

Jeg kjenner forøvrig folk som hadde stor innsats med fagene på videregående skole, men som likevel aldri klarte å forstå fagene noe særlig bra. Det gjorde de heller ikke da de prøvde å ta opp fagene på privatgymnas etterpå. Nå studerer disse i Polen og Slovakia, og gjør det visstnok bra der. Tror jeg ville foretrukket hvilken som helst lege utdannet fra NTNU eller UiO foran disse...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like fullt et faktum at østblokkstudenter er folk som ikke kom inn i Norge. Det er aldri et statustegn. Når det er overskudd av studenter, plukker man heller folk i rekkefølge: OSLO, NTNU, BERGEN, TROMSØ, VESTLIGE EU-LAND/USA/AUSTRALIA/NEW ZEALAND, ØSTBLOKKEN (POLEN/UNGARN, RUSSLAND, ROMANIA)

Dersom du er norsk og studerte i russland, så er det mulig du har et fortrinn. Uvanlige ting gir deg lettere jobb. Østblokken gjør deg til en regulær taper. Det hefter ved deg lenge, lenge, lenge.

Det er ikke nødvendigvis ikke folk som kom inn i Norge. Kjenner en som studerer i Krakow. Han kom inn i Oslo, men valgte heller Polen. Det er ikke slik at kvaliteten på medisinstudiet i Norge er noe særlig bedre, en betydlig forskjell er at de har mye mer praksis i Norge enn mange land i øst-europa. Ja, det er letter å komme inn, men det er et tøft studie og mange faller av første og andre året. Det er såklart ingen fasit på hva som er best, men mange mener at medesistudiet i utlandet er tyngere, det er eldre undervisningsopplegg og professorene er mye strenger enn de norske. Per dags dato er det ikke vansklig å få seg jobb etter studiet og man ser ingen store forskjeller (i hvertfall som jeg vet) på kunnskapsnivået mellom studenter som har studert i Norge og studeneter som har studert i utlandet. Østblokklandet gjør deg til en rgulær taper?? Medisinstudiet er uansett et knall tøft stuidie, så jeg ville nok ikke kalt noen her for en reglær taper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde de heller ikke da de prøvde å ta opp fagene på privatgymnas etterpå. Nå studerer disse i Polen og Slovakia, og gjør det visstnok bra der. Tror jeg ville foretrukket hvilken som helst lege utdannet fra NTNU eller UiO foran disse...

Hyggelig at du var enig med meg, men dette utsagnet tok ikke jeg stilling til, jeg sier bare hvordan det fungerer på arbeidsmarkedet.

Jeg ville ikke foretrukket hvilken som helst NTNU-lege foran en krakow-lege, da min erfaring tilsier at interesse langt på vei trumfer skoleflittighet og intelligens. Vi snakker ikke om astrofysikk her.

Når legene først er kommet opp til ass.legenivå, så jevner forskjellene seg ut. Det er de færreste pasient-cases som får workup ala dr. House. En pragmatisk approach med vent og se etter flere sykdomstegn er det vanlige, og det er utrolig normalt at folk kommer inn og ut av sykehus uten at man egentlig vet hva som feilte dem.

Alt det pisspreiket om konkurranse er bare tull når du er ferdig med å være elev/student. Det er ingen som gir deg noe som helst anerkjennelse eller tilbakemeldinger, og skal du konkurrere, så får du forsøke å få deg jobb i oslo-gryta per idag og joine intrigespillet.

Er du intelligent, så bli dataingeniør i et privat firma. Ikke lege.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Medisinstudiet er uansett et knall tøft stuidie, så jeg ville nok ikke kalt noen her for en reglær taper.

Det er ingen naturlige begrensninger på kunnskapsmengde, eller hvor detaljert kunnskap man skal ha om hvert tema, på samtlige universiteter. Det betyr at kravene kan variere voldsomt, og til syvende og sist glemmer du mesteparten allikevel.

Det er viktig å huske på at hindringene som studentene utsettes for, ikke nødvendigvis resulterer i bedre kunnskap - om du må pugge hvilken merkelapp som hørte til hvilken nerve på en plansje, så betyr ikke det at du er en racer i anatomi.

Jeg leste masse da jeg studerte. Jeg visste ikke hva jeg ville bli, annet enn at jeg ville bli best. Det var bortkastet. 100% bortkastet. Stikkord: tilsyn.

Kom deg så fort som faen til den spesialiteten du ønsker, og alt annet kan du glemme. Hospiter i norge så du kjenner eufemismene og systemet, slik at du ikke er påfallende på noen måte, og kan gjøre det lille som kreves av deg slik at folk er fornøyd.

Dr. House fins ikke, og hadde han eksistert, hadde han vært en langt mer desillusjonert slask enn han allerede framstår som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor har det seg da slik at leger jeg har pratet med (ikke så mange, men et noen) sier at de setter like stor pris både på leger utdannet i Norge og Polen? Har også hørt flere som sier at man får en uvurderlig teoretisk bakgrunn derfra, mens Norge er bedre hva angår pasientkontakten - men dette har jo da veldig mye å gjøre med hvordan man er som person? Pasientkontakt er ikke det vanskeligste å lære seg hvis man er riktig persontype.

Anbefaler dere heller at jeg klorer til meg så mange studiepoeng som overhodet mulig neste år da, istedenfor å dra til Krakow (noe jeg har mest lyst til..)?

Og hvordan fungerer dette med spesialisering, går det på karakterer eller søknad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis ikke folk som kom inn i Norge. Kjenner en som studerer i Krakow. Han kom inn i Oslo, men valgte heller Polen.

Akk ja, det går an å velge feil her i livet...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk ja, det går an å velge feil her i livet...

Er det for mye forlangt å be om at dere iallefall begrunner når dere sier slikt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...