Gå til innhold

Etikk og moral


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror moral kommer fra det faktum at folk (og kanskje dyr) lever er noe godt i seg selv. Logisk vet vi at alle mennesker lever akkurat som oss selv. Det er noe utrolig godt. Bare tenk på den andre muligheten, å bare være ingenting. Det er utenkelig og veldig vondt. Det at alle rundt en og en selv har fått det privilegium som kalles livet er noe verdifullt, og hvis du skulle for eksempel stjele fra dem, ville du gjøre noe som skadet noen med en eksistens like verdifull som deg selv. De har faktisk brukt sitt liv til å tjene nok til å kjøpe det du stjal, de har betalt med deres lille tidsrom med eksistens. Og med ukomfort og stress. Vi vet alle at ikke er bra. Det ville bare være logisk at hver person bør arbeide selv, er at bare riktig, siden du er den personen som tjene på det og gjør ikke noe negativt. Det gode og verdien av det nevnte, vi kan faktisk se at dette er sant. Det er universell og er derfor grunnlaget for moral. Om en bryter moralen, gjør en noe vondt, negativt rasjonelt sett og noe en kanskje ikke forstår hvor skadelig det er.
Jeg tror dette er hvordan jeg tenkte som et barn, uten annet enn "tanker gjennom følelsene".På en måte implisitt i hodet. Ikke helt bevisst.
Hva tenker du om etikk og moral. Hva er grunnlaget? Gud? Logikk? Emosjoner?


Anonymous poster hash: 44c5c...4fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte en ting til, dyds etikk. At det er noen måter å handle på vi ser er godt, og vi må søke å etterfølge.



Anonymous poster hash: 44c5c...4fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...