Gå til innhold

Låse hunden inne på et rom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en hund på ett år som i det siste har begynt med en atferd jeg ikke liker. Han biter og river i tepper, ledninger og annet. Som regel er vi to hjemme så det er enklerere å korrigere han, men i natt er samboeren min på tur og jeg skal på nattevakt. Er redd for å komme hjem til rasert leilighet i morgen tidlig og lurer på om jeg skal lukke han inne på et rom i natt mens jeg er borte?

Rommet er rundt 20kvm, han pleier å sove der noen ganger. Tenker å legge sengen hans der, mat, vann, leker etc. Han er jo ikke vant til å være lukket inne, men tror dere det går greit? Han får som sagt alt han trenger og kommer til å gå en lang tur med han før jeg skal på nattevakt.

Anonymous poster hash: 98945...ce3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal nok ikke være noe problem. Det er jo tryggere for han også, da å tygge på ledninger kan få ganske uheldige utfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi hadde en hund med separasjonsangst. Han ødelagt, tilsammen for flere hundre tusen Kr. Sto han bur, brøt han seg ut. En han ble han stengt inne på et lite rom. Da ble han nok veldig frustrert og stresset, og skapte opp alle lister og vegger og ødela alt i det rommet. Er hunden deres vant til å være hjemme alene fra før av? Kan jo hende det går så lenge han er vandt til å være på det rommet alene.

Anonymous poster hash: 99dd6...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok fint så lenge han blir trent først og ikke må være alene for lenge.

 

Jeg ville dog fokusert på denne atferden, har han nettopp begynt med det? Hvor mye fysisk mosjon og mental stimulering får ham, og hvilken rase er det? Har han blitt sjekket av vet i det siste?



Anonymous poster hash: 97a37...f4a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er vant med å være alene ja. Han er veldig selvstendig og vi har øvd han på å være alene siden vi fikk han (da han var 2 mnd) så jeg tror ikke det er separasjonsangst.

I utgangspunktet går vi tur med han 1,5 timer til sammen per dag, men det har dessverre blitt mindre i det siste. Skal starte med mer mentaltrening. Noen forslag til mentaltrening?

Synes det er veldig vanskelig å vite hvor lange turer han skal ha, forrige helg var han hos foreldrene til samboeren min. De har stor hage som han oppholdt seg i store deler av dagen og de gikk mye turer med han (han elsker å gå på turer)

Da han kom hjem sovnet han tvert, han sov uten å tulle i nesten flere dager med unntak av turer. Han var kjempesliten.

Men tror grunnen til oppførselen hans nå er at han kjeder seg. Han elsker å leke med bamsene sine og kjæresten min leker mye med han, men det virker ikke som han blir sliten av det..

Krysser fingrene for at det går bra med han innelåst på rommet i natt! Der kan han i alle fall ikke ødelegge noe eller skade seg selv med ledninger.

Anonymous poster hash: 98945...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten en pomeranian.

Anonymous poster hash: 98945...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe problem for en hund å være på et rom når den er alene hjemme, så lenge den har liggeplass og vann. Mener jeg.

 

Men jeg ville fokusert en del på trening, og da unngått "korrigering" hvis det er av typen som innebærer noen form for ubehag mot hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem for en hund å være på et rom når den er alene hjemme, så lenge den har liggeplass og vann. Mener jeg.

Men jeg ville fokusert en del på trening, og da unngått "korrigering" hvis det er av typen som innebærer noen form for ubehag mot hunden.

Hva slags trening? Det er ikke sånn at vi gjør noe ubehagelig med han. Hvis vi ser at han biter på tepper etc, så prøver vi blant annet å gi han noe annet og tygge på og si "nei".

Men det virker ikke som han lærer av det, så tar gjerne i mot tips!

Nå er det veldig varmt for han å gå tur, så vi holder han mest i leiligheten der det er ganske kjølig, og går kun raske turer så han får gjort fra seg. De lengre turene går vi tidlig på morningen og sent på kvelden.

Anonymous poster hash: 98945...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lært inn "Nei" som en konkret kommando? Det er et ord som ofte blir brukt for det meste, og kan bety alt fra "ikke dra i båndet" til "ikke tygg på skoen min". Så ofte er det et ord hunden ikke har noe forhold til og ikke forstår hva det betyr. Ordet sies mer for eier enn for hunden, egentlig.

 

Jeg ville fjernet det jeg kan fjerne fra hunden, vært nøye på å gi hunden hva han trenger av både fysisk og mental aktivisering ute, og så fokusert på rotrening inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lært inn "Nei" som en konkret kommando? Det er et ord som ofte blir brukt for det meste, og kan bety alt fra "ikke dra i båndet" til "ikke tygg på skoen min". Så ofte er det et ord hunden ikke har noe forhold til og ikke forstår hva det betyr. Ordet sies mer for eier enn for hunden, egentlig.

 

Jeg ville fjernet det jeg kan fjerne fra hunden, vært nøye på å gi hunden hva han trenger av både fysisk og mental aktivisering ute, og så fokusert på rotrening inne.

 

Det har jeg ikke, men prøver å bruke det når jeg "korrigerer" han. Sier strengt "nei!" og gir han noe annet å tygge på. Hvordan synes du vi skal gjøre det? Det er hovedsakelig tepper, planter og ledninger han "går løs på" inne. Jeg prøver å unngå å gå så lange turer med han nå som det er så varmt (med unntak av morgen og kveld) så jeg tror han kjeder seg en del inne. Her ønsker jeg å få til mer mentaltrening så vi kan holde på med det inne. Men har du andre tips til hvordan vi kan korrigere han når han begynner å bite i ting han ikke skal?

 

Har vurdert å melde oss på hundekurs :)

Anonymous poster hash: 98945...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare tatt ham bort derfra. Evt helst vært i forkant og ropt ham til meg FØR han begynner å bite på ting. Gi ham en del mental stimulering, og så trent rotrening slik at han kan ligge og sove på en plass inne.

 

Fokuser på å lære hunden hva du ønsker han skal gjøre (ligge i ro inne) fremfor å kjefte og straffe bort det du ikke ønsker han skal gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...