Gå til innhold

Twin Peaks og Fire walk with me


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her.

Har en samboer som er veldig glad i David Lynch, og vi har nå gått gjennom de fleste av filmene hans. Kan ikke legge under en stol at jeg blir rar i toppen og smålig forvirret av å se både ovennevnte og Mulholland Drive.

Har lest masse på nett og prøvd å bli klokere, men sliter fryktelig med å forstå noenting.

Noen som vil dele noen generelle tanker om filmen og serien?

Vi har lurt litt på om Bob er menneskets verste sider. Hva betyr han? Hva representerer han? Hvor kommer han fra?
Og HVA er det røde rommet? Limbo? Hva skjedde da Bob fjernet dette røde fra Leland?

Jeg er helt lost...



Anonymous poster hash: d092f...6dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badebuksa

Fire walk with me er en drittfilm ingen burde se. Ekkel, absurd og uten mening, det gir deg ingenting å se den. Twin peaks er ok, helt fram til midten/slutten. Det betyr egentlig ingenting, det meste diktet DL opp underveis faktisk, han pnsker bare å være spesiell/absurd og lage rare filmer. Det er ingen dypere mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MiezeKatze

Jeg er ikke ferdig med sesong 2 enda, og har ikke funnet ut av greia med bob og det röde rommet. Tror nesten jeg mä se den serien om igjen, har sikkert gätt glipp av masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Jeg er ikke ferdig med sesong 2 enda, og har ikke funnet ut av greia med bob og det röde rommet. Tror nesten jeg mä se den serien om igjen, har sikkert gätt glipp av masse.

Jeg er ikke ferdig med sesong 2 enda, og har ikke funnet ut av greia med bob og det röde rommet. Tror nesten jeg mä se den serien om igjen, har sikkert gätt glipp av masse.

Sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MiezeKatze

Sukk..

Har hørt/lest det flere steder at han lager absurde filmer uten mening :) Selv sier han at det ikke er slik, men hvem vet, kanskje han sier det fordi han vil holde publikum interessert. Allikevel, kan flere av de absurde karakterene hans representere noe annet, om det er tilfeldighet vet man jo så klart ikke.

Endret av MiezeKatze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg troooor det var Deputy Hawk som sa at BOB is the evil men do, man kan tolke det som at det er en ansvarsfraskrivelse, i realiteten er det mennesket som er ondt, og BOB er et bilde på denne ondskapen. Eller BOB er spesifikk en demon som man på en eller annen måte inviterer inn til å ta over sjela si, og gjøre onde ting.

Går man for demonløsningen, så kommer BOB fra .... noe jeg ikke husker, men det røde rommet er et slags mellomstadium mellom den virkelige verden og den andre.

Akkurat det at BOB fjerner det røde fra Leland husker jeg ikke, men er det da han "blir seg selv igjen" og innser hva han har gjort, og banker hodet i veggen til han dør?

Elsket Twin Peaks (Agent Cooper :hjerte: ), tok alle episodene opp på VHS og så de flere ganger, leste boka - så filmen flere år senere, husker lite fra den :P I utgangspunktet var det aldri meningen vi skulle få vite hvem som drepte Laura, men TV-selskapet krevde visstnok at serien skulle avsluttes, så tror løsningen med BOB/Leland og diverse ting i siste sesong ble veldig svevende - tror også at en del av tanken er at det bare skal oppleves, og ikke forstås.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Citronella

Jeg troooor det var Deputy Hawk som sa at BOB is the evil men do, man kan tolke det som at det er en ansvarsfraskrivelse, i realiteten er det mennesket som er ondt, og BOB er et bilde på denne ondskapen. Eller BOB er spesifikk en demon som man på en eller annen måte inviterer inn til å ta over sjela si, og gjøre onde ting.

Går man for demonløsningen, så kommer BOB fra .... noe jeg ikke husker, men det røde rommet er et slags mellomstadium mellom den virkelige verden og den andre.

Akkurat det at BOB fjerner det røde fra Leland husker jeg ikke, men er det da han "blir seg selv igjen" og innser hva han har gjort, og banker hodet i veggen til han dør?

Elsket Twin Peaks (Agent Cooper :hjerte: ), tok alle episodene opp på VHS og så de flere ganger, leste boka - så filmen flere år senere, husker lite fra den :P I utgangspunktet var det aldri meningen vi skulle få vite hvem som drepte Laura, men TV-selskapet krevde visstnok at serien skulle avsluttes, så tror løsningen med BOB/Leland og diverse ting i siste sesong ble veldig svevende - tror også at en del av tanken er at det bare skal oppleves, og ikke forstås.

Som jeg skulle sagt det selv, men jeg fant ikke ordene.

Twin Peaks er enten eller. Elsk eller hat. Jeg tror mennesker som har et velutviklet indre liv er i stand til å finne mening i TP. Eller ikke... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo tilbake i 2016 så jeg. Selv er jeg stor fan av dette. Passe sykt, mye jeg ikke helt får tak i, men liker det godt likevel. Filmen derimot har jeg kun sett én gang, den er i overkant spesiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bob er en ånd. Han tar plass i mennesker.

Det røde rommet er vel black lodge? Eller inngangen dit? Det er der åndene i Twin Peaks bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...