Gå til innhold

Regne ut kalorier. Matte too hard


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en ung gutt som sliter med matte.

 

Jeg prøver å holde en oversikt over hvor mange kalorier jeg får i meg. På de fleste produkter står det bare næringsinnhold per 100g. Hvis maten f.eks er 300 kcal pr 100g, og jeg  spiser 40g av det, hvordan finner jeg ut hvor mye kalorier det er i det jeg spiser?

 

Finnes det en kalkulator som kan gjøre regnestykket for meg? hvordan regner jeg det ut selv?



Anonymous poster hash: eceaa...81d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 g av 100 g er 0,4. Så da ganger du 0,4 med kaloriinnholdet pr 100 g.

=> 0,4 * 300 = 120 kalorier



Anonymous poster hash: b30fa...09a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre forrige svar litt mer formalistisk:

Du trenger å vite forholdstallet mellom den mengden du spiser og 100 gram. La oss si at du spiser x gram. Da regner du ut x/100, og ganger antall kcal/100 gram med forholdstallet.

 

Hvis du spiser 40 gram blir det 40 g / 100 g = 0,4, hvis du spiser 500 gram blir det 500 g  / 100 g = 5.

 

I det siste tilfellet får du altså i deg 5 * 300 kcal = 1500 kcal, som ville vært et meget stort måltid for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Setter veldig stor pris på det! Forstår det nå :-)

 

TS



Anonymous poster hash: eceaa...81d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er en ung gutt som sliter med matte.

 

Jeg prøver å holde en oversikt over hvor mange kalorier jeg får i meg. På de fleste produkter står det bare næringsinnhold per 100g. Hvis maten f.eks er 300 kcal pr 100g, og jeg  spiser 40g av det, hvordan finner jeg ut hvor mye kalorier det er i det jeg spiser?

 

Finnes det en kalkulator som kan gjøre regnestykket for meg? hvordan regner jeg det ut selv?

Anonymous poster hash: eceaa...81d

Du har fått svar på det siste spørsmålet ditt, så jeg tar bare det nest siste: Ja! Det er mange steder på nettet som har databaser med matvarer, og så legger du bare inn hvor mye du har spist, og så regner den ut kaloriinnholdet. Du kan også legge inn dine egne matvarer, enten fra etiketten, eller fra nettsiden til produsenten, eller fra matvaretabellen.no Jeg har brukt disse: Grete Roede Myfitnesspal Fitbit Sparkpeople Du skal også legge inn din vekt, og om du vil opp eller ned i vekt, så får du et kaloritall du skal prøve å nå hver dag. Alle er litt forskjellige i design og hva de legger vekt på, så du må nesten bare prøve deg fram til du finner noe som passer for deg. Vær OBS på at noen av tjenestene har aldersgrenser (i tilfelle du er under 18 år).

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...