Gå til innhold

Vondt i legger/knær etter jogging. Når kan jeg jogge igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jogget kun 5 ganger (intervall i ca 30 min), 3 ganger første uka, 2 ganger forrige uke. Etter gang nummer 5 kjentes beina mine "feil" og det ble gradvis vondere. Var verst på søndag og mandag, men bedre nå. Gjør vondt å gå, særlig ned trapper...

Har jogget veldig lite tidligere i livet. Styrte på med en del styrke og sykling for hatet å jogge. La på meg en del etter en skulderskade og mistet all motivasjon for å trene etter det. Det er noen år siden, så kroppen er ikke vant til mye fysisk aktivitet, i tillegg er jeg overvektig.

Er dette pga for høy belastning når jeg jogger? Har skikkelige sko, og jogget mesteparten av tiden ikke på asfalt... Føler ikke at jeg har gjort noe "feil" heller.

Anonymous poster hash: 29ad8...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du har fått vondt, er det fordi noe er galt. Mange har overpronasjon eller underpronasjon uten at de er klar over det. Det vil si at foten bøyes innover eller utover når man går og løper. Det er mulig å korrigere dette med øvelser og taping av foten med sportstape.

 

Du bør ikke begynne å løpe igjen uten videre. Jeg vil anbefale deg i første rekke å oppsøke en fysioterapeut som kan vurdere ganglaget ditt og eventuelt gi deg noen øvelser og eventuelt tapeteknikk som kan korrigere det.

 

En annen ting er at jogging er veldig hard belastning for kroppen. Hvis du i tillegg er overvektig og utrent, skal det ikke nødvendigvis så mye til før du får belastningsskader. Jeg vil anbefale deg å sykle inntil videre. Det er omtrent umulig å få belastningsskader av sykling så lenge setet er passe høyt og du bruker lette nok gir. Giret skal være så lett at du kan holde en tråkkfrekvens på 70-90 omdreininger i minuttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...