Gå til innhold

synes du noen med en bmi på 17 er tynne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen

Jeg er stort sett enig i det du sier. Dette blir jo litt subjektivt, men jeg tenker at en fettprosent på 15% på menn ikke nødvendigvis er tynt. Som regel er det det, men ikke alltid. Folk blir ofte overrasket over at jeg veier så lite som jeg gjør. Noen tror jeg veier 15-20 kg mer.

 

Det varierer veldig fra person til person.

 Proporsjoner, "kropps-type" med mer har mye å si på hvorvidt man oppfatter en person som tynn eller ikke.

 

Men det er nok sant at dette heller er unntaket. Vil derfor i det store og det hele si meg enig

Når det kommer til fettprosent må det også tas i betraktning at det er stor forskjell på menn og kvinner, i og med at menn har en langt lavere andel essensielt fett enn kvinner har.

 

Men felles for begge kjønn, er at det er svært sjeldent at en (voksen) person har så mye muskel- eller fettmasse at de ikke er tynne med en så lav vekt/BMI.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det handler ikke om "synsing". En med så lav BMI er undervektig og FOR tynn.

 

Det er ikke bra for helsen og ser heller ikke bra ut.

En BMI på 17 er 1,5 under normalen. Ville du sagt det samme om en BMI på 26,5? "En med så høy BMI er overvektig og FOR feit.

Anonymous poster hash: 75959...e10

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk blir ofte overrasket over at jeg veier så lite som jeg gjør. Noen tror jeg veier 15-20 kg mer.

 

Sånn er det med meg også. Min BMI er rundt 17, men jeg har både valker og "junk in my trunk". Jeg er bare veldig smal - smale skuldre, smale hofter, håndledd som en 6-åring...Jeg har rett og slett ikke så stor ramme å fylle ut. Og fettprosenten min er i øvre del av normalen.

Anonymous poster hash: 75959...e10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må også tas i betraktning at det er stor forskjell på menn og kvinner i en slik sammenheng.

Ja. Det er sant  :)  Menn ligger oftere utenfor "normalen" uten at det nødvendigvis er et helseproblem (dersom det ikke dreier seg om magefett), mens skalaen er "nesten uten unntak" en god indikator for kvinner

Endret av Personenmeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Ja. Det er sant  :)  Menn ligger oftere utenfor "normalen" uten at det nødvendigvis er et helseproblem (dersom det ikke dreier seg om magefett), mens skalaen er "nesten uten unntak" en god indikator for kvinner

Nja, og tja.

Vi er stort sett enige.

Når det kommer til fettprosent har du etter min mening helt rett, og delvis også når det kommer til høyere BMI der menn lettere enn kvinner kan få høy BMI grunnet muskelmasse, men ikke når det kommer til lav BMI.

En mann med en BMI på 17 er veldig sjeldent så muskuløs eller "tynnfeit" at han ikke ser tynn ut, så dette gjelder nok ikke bare for kvinner.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: dcc81...918

Hun her har 17 i BMI i følge henne selv. Så da kan man bedømme og det ser friskt ut eller ei. 

 

http://3.bp.blogspot.com/-4acZJk2yRLk/TzlELu_e-KI/AAAAAAAAATA/jNd5PEOSaro/s1600/tumblr_lywfzgLnqJ1r6yj13o1_500.jpg

Anonymous poster hash: 9a65e...c85

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hun her har 17 i BMI i følge henne selv. Så da kan man bedømme og det ser friskt ut eller ei. 

 

http://3.bp.blogspot.com/-4acZJk2yRLk/TzlELu_e-KI/AAAAAAAAATA/jNd5PEOSaro/s1600/tumblr_lywfzgLnqJ1r6yj13o1_500.jpg

Anonymous poster hash: 9a65e...c85

 

Nice try, men det der er 100% sikkert ikke en BMI på 17. Det er et image som postes rundt på pro-ana sider, og har ingen kilde til personen på bildet. Google image søk, vetu  ;)

Anonymous poster hash: 75959...e10

Endret av Tekola
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe hun har en BMI på 17. Så omtrent slik ut da jeg var anoretisk. Og da var bmien min 13.

 

Er du liten av vekst og beinbygning kan en bmi på 17 være helt ok, men du vil jo være tynn.



Anonymous poster hash: 7be77...e22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om "synsing". En med så lav BMI er undervektig og FOR tynn.

 

Det er ikke bra for helsen og ser heller ikke bra ut.

ts: jeg har bmi på 17,2 og jeg ser ikke feit ut men normal, om du hadde spurt noen om hvordan jeg hadde sett ut hadde de sagt normal

Anonymous poster hash: dcc81...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle så vil jeg abslolutt si at 17 bmi er sykelig undervektig 

Endret av Guffen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om "synsing". En med så lav BMI er undervektig og FOR tynn.

Det er ikke bra for helsen og ser heller ikke bra ut.

Sånn

Siterer denne, for denne kan gjerne gjentas.Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: edf4660f53d45343d8c3356b632cf16

f"] edf46...16f

Det er alltid like komisk når folk på kg innbiller seg at de vet mer om kroppen min og ikke minst helsen min enn meg selv og legen min basert på 2 tall. Komisk..

Jeg er frisk, sunn, går i fjellet med en 15 kilos sekk i 14 dager i strekk, spiser godt og variert og har et helt ypperlig kropp, selvsagt kan dere mene at jeg ikke ser bra ut, at jeg er stygg, for tynn etc men det sier langt mer om dere og hvor lite dere vet om kroppen enn hva det noensinne gjør om meg.

Som andre sier her, en med en bmi på 27 er ikke automatisk FOR tykk, og har en dårlig helse. Det er heller ikke automatikk i at en med en bmi på 17 har for lav bmi. Folk som mener dette må være noe firkanta i hode. 17 på bmi skalaen er ikke sykelig undervekt, 27 på bmi skalaen er heller ikke sykelig overvekt

stoler litt mer på legen min jeg som mener vekten min er helt perfekt på meg enn synsing på kg, og jo dette er i høyeste grad synsing..

Endret av skreppamedleppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn, slank og mager er tre forskjellige ord for meg. Tynn har med bredde på skjelettet å gjøre, slank, da har man bare akkurat passe mengde kroppsfett, mens mager, da har man for lite fett på kroppen. BMI er bare en pekepinn. Man må se personen det gjelder for å kunne gjøre seg opp en mening, og så er smaken som baken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI er tull. Les denne artikkelen her, den forklarer ganske fint hvorfor ;)

 

h ttp ://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2596



Anonymous poster hash: e9fee...3b0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tynn, slank og mager er tre forskjellige ord for meg. Tynn har med bredde på skjelettet å gjøre, slank, da har man bare akkurat passe mengde kroppsfett, mens mager, da har man for lite fett på kroppen. BMI er bare en pekepinn. Man må se personen det gjelder for å kunne gjøre seg opp en mening, og så er smaken som baken.

 

Merkelig definisjon du har av "tynn". Ville tro du var ganske alene om den. - Men hva vet jeg.

 

Det du kaller "tynn", ville jeg kalt smal benbygning.  Tynne har med kroppfett å gjøre, ikke benstruktur i min bok..

Anonymous poster hash: 00f75...669

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

 

BMI er tull. Les denne artikkelen her, den forklarer ganske fint hvorfor ;)

 

h ttp ://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2596

Anonymous poster hash: e9fee...3b0

 

BMI er ikke bare tull.

 

For de fleste, som ikke er særdeles godt trente , gir den en grei indikasjon på forholdet mellom vekt og høyde.

Men som alle andre verktøy må den brukes riktig, og gjerne i sammenheng med andre verktøy som målebånd og/eller fettklype.  (Liv/hofte-ratio og fettprosent)

 

Selv om normal og høy BMI i noen tilfeller kan være misvisende, vil uansett en veldig lav BMI gi en indikasjon på at en person har både lav fettprosent, og lite muskelmasse.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en med BMI på 17 vil jeg nesten alltid se på som tynn (og noen er sikkert magre). 

 

Å være tynn er jo ikke nødvendigvis negativt, det finnes jo ulike grader av tynnhet. Noen grenser mot det usunne, magre, og noen er bare tynne, sunne og flotte. Men det skal godt gjøres at en med BMI på 17 ikke er tynn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

BMI burde aldri vært oppfunnet. Det sier så og si ingenting om et menneske, annet enn en varsellampe på spiseproblem når det blir ekstremt. Enten det er den ene eller den andre veien. 

Det er som å si at størrelse 42 i sko er kjempesvært, uten å ta hensyn til kjønn eller høyde...

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun her har en bmi på 17,19: https://kroppsbild.wordpress.com/2012/02/14/1112/

Hun er tynn, men syns ikke hun ser sykelig tynn ut.

hun ser jo helt normal ut med kvinnelige former... tror hun tuller ellers har hun mest sannsynlig en skyhøy fettprosent, jeg har bmi på 17,5 og er myee tynnere, og det ser jeg her jeg sitter

Anonymous poster hash: dcc81...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun ser jo helt normal ut med kvinnelige former... tror hun tuller ellers har hun mest sannsynlig en skyhøy fettprosent, jeg har bmi på 17,5 og er myee tynnere, og det ser jeg her jeg sitter Anonymous poster hash: dcc81...918

Men du tar da altså bmi som en fasit på hvordan alle med en bmi ser ut, som jo ikke er rett enten det er snakk om å ha en bmi på 17, 22, eller 26. To kvinner med samme bmi kan se heeelt forskjellig ut. Jeg ser omtrentlig slik ut som på dette bilde og har en bmi på 17,1. Jeg bruker 70 b/c (kommer an på hvor jeg er i syklusen) i bh størrelse, (det er ikke gedigne pupper men vil påstå det gjør at jeg har "Kvinnelige former" ) har mye muskler i bein og lår i og med at jeg går fjellturer på 4-5 timer 2-3 ganger i uken minst, driver med fjellklatring og er ellers ok aktiv og ser komplett normal ut. Kanskje du ser tynnere ut en kvinnen på bilde men det betyr IKKE at alle med 17 i bmi ser prikk lik ut som deg eller meg... Bmi er ikke fasit på noe som helst da to kvinner med samme bmi kan se vidt forskjellig ut.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...