Gå til innhold

Prolaps?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt vondt i høyre side, fra rumpa og nedover foten, i to mnd. Vært hos kiropraktor noen ganger, som sa jeg har prolaps, og at isjasnerven er i klem. Er henvist til MR, men det kan sikkert ta litt tid. Brukt masse penger på dette, var hos naprapat først, uten at det hjalp. (Hun fant ikke ut at det var prolaps.) Har time hos legen om to uker, lang ventetid.

Har lest at flere mener man ikke burde gå til kiropraktor, at de kan gjøre det værre. Jeg er stiv i hoftene i tillegg, så er jo livredd for at det skal bli gjort noe som gir meg varige skader. I tillegg så er jeg så glad i å jogge, trene styrke, danse. Nå får jeg litt vondt bare av å gå tur, deprimerende :/ I tillegg til det har ikke magemusklene trukket seg helt sammen etter graviditet for 3 år siden, og da skal man ikke trene magen før det er ordnet. Virker som jeg kan se langt etter trening :,(

Noen som har blitt bra, og kan trene normalt igjen? Noen råd? :)



Anonymous poster hash: c99cf...d1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta på deg joggeskoa og gå tur i ulent terreng mens du venter på legetime/MR. Vent med kiropraktor til du har vært hos lege, jeg vil anta at du heller blir henvist til fysio. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg prøver å gå turer nesten hver dag. Skal til kiropraktoen igjen neste uke, fikk timen sist jeg var hos han..

Jeg jobber i hjemmesykepleien, og merker at noen ting er værre for ryggen å gjøre. Jeg har i mange år fått lett vondt i korsryggen. Er dette god nok grunn til å si at jeg helst vil slippe de "tunge" brukerne? Jeg regner ikke med det blir så godt tatt imot men.. Har byttet jobb ganske ofte før,  denne jobben trives jeg i, så vil helst bli der en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, vet du/noen om det er lurt å gjøre yoga? Jeg liker uttøying og yoga, men har hørt at det kan bli værre hvis man tøyer. Vanskelig dette... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, vet du/noen om det er lurt å gjøre yoga? Jeg liker uttøying og yoga, men har hørt at det kan bli værre hvis man tøyer. Vanskelig dette... :/

 

Vent med yoga til du har fått klarhet i ryggplagene dine. Foreløpig ville jeg holdt meg til turer i skog og mark, gjerne korte, hyppige turer flere ganger om dagen (30 min 2-4 ganger om dagen f eks). Du kan spørre om et møte med arbeidsgiver hvor du forklarer i korte trekk hvordan det står til, som oftest er arbeidsgivere tilbøylige til å tilrettelegge i den grad det er mulig for å unngå sykemelding, eller for å holde sykemelding til en så lav gradering som mulig. Når det er sagt er sykemelding (sittestilling, hvile osv) noe av det verste man kan gjøre mot seg selv dersom man har ryggplager. Snakk med legen din om hva som er best for deg.

 

I mellomtiden er det som nevnt en fordel om du holder deg aktiv gjennom dagen, men når du først er hjemme og slapper av er det bedre om du ligger enn sitter. Dette for å unngå unødig belastning på ryggen. 

 

God bedring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke under noen som helst omstendighet gått tilbake til kiropraktor før du har tatt bilde. Kiro kan ha rett, men også ta feil. Det er veldig dumt å iverksette behandling (alternativ eller ei!) før men har en sikker diagnose. 

 

Dersom smertene er veldig store ringer du legekontoret i morgen tidlig idet de åpner og ber om en akuttime.



Anonymous poster hash: 9e009...4b6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg ville ikke under noen som helst omstendighet gått tilbake til kiropraktor før du har tatt bilde. Kiro kan ha rett, men også ta feil. Det er veldig dumt å iverksette behandling (alternativ eller ei!) før men har en sikker diagnose. 

 

Dersom smertene er veldig store ringer du legekontoret i morgen tidlig idet de åpner og ber om en akuttime.

Anonymous poster hash: 9e009...4b6

 

 

Ryggplager som har vedvart (uten endring?) i 2 måneder er ikke akutt. TS kan fint vente til legetimen dersom plagene ikke forverres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggplager som har vedvart (uten endring?) i 2 måneder er ikke akutt. TS kan fint vente til legetimen dersom plagene ikke forverres.

Les hva jeg skriver; "dersom smertene er veldig store".

Anonymous poster hash: 9e009...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Les hva jeg skriver; "dersom smertene er veldig store".

Anonymous poster hash: 9e009...4b6

 

 

Spiller ingen rolle så lenge de er uendret. Legen får ikke gjort noe mer enn å henvise til MR (noe som allerede er gjort) og eventuelt foreskrive smertelindrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er 20år, og har hatt prolaps siden jeg var 14! Men jeg har klart meg bra, mindre smerter nå og jeg gikk til fysioterapeut for opptrening og for å få ulike tøye øvelser og slikt. Har vært innlagt på sykehuset med mistanke om at de måtte oprere, men slapp heldigvis i siste liten, men 1 gang med kink til og jeg må operere. 

 

Så det er som de over sier: Gå i ulent terreng på skogen, for asfalt blir for hardt hos ryggen. Ikke gå til kiropraktor før du har eventuelt fått tatt MR; eller vært hos fysioterapeut! 

Jeg har flere tøyningsøvelser fra Yoga som jeg må ta, men dette må du nesten høre med en fysioterapeut om før du begynner med det!! :D 



Anonymous poster hash: 3d496...dba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...