Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Vi har god jentas potte bok, den ble godt likt av fløtepusen iallfall

Hos farmor leser hun den engelske boka "once upon a potty" . Denne elsker hun, leser den om og om igjen m farmor. En gammel klassiker!

Endret av Pasjonsblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Ser ut til at Småen skal bli storebror! Har pådratt meg et snev av på tjukka igjen. :fnise:

Veldig fint å ha et sted å sladre om det. Vi har ingen planer om å fortelle det til familien før 12 uker har gått denne gangen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alle sammen! :blomst:

Foreløpig termin er 22. juni, bare noen dager unna den opprinnelige terminen med Småen. Måtte flire litt da jeg oppdaget at jeg har bestilt tidlig UL på akkurat samme dato som sist. Skal til samme legen også :fnise:

Jeg har forresten funnet ut at det er en lillesøster, er ganske så overbevist. Og litt spent på hvordan det kommer til å gå. Jeg er så lite rosa som det går an selv, så om det kommer en sånn derre prinsesse vet jeg ikke helt hva jeg gjør med den. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, alle sammen! :blomst:

Foreløpig termin er 22. juni, bare noen dager unna den opprinnelige terminen med Småen. Måtte flire litt da jeg oppdaget at jeg har bestilt tidlig UL på akkurat samme dato som sist. Skal til samme legen også :fnise:

Jeg har forresten funnet ut at det er en lillesøster, er ganske så overbevist. Og litt spent på hvordan det kommer til å gå. Jeg er så lite rosa som det går an selv, så om det kommer en sånn derre prinsesse vet jeg ikke helt hva jeg gjør med den. :ler:

:ler:

Du, sånne prinsessegreier, det årner seg. ;) Det er ganske personlighetsavhengig også, Snorkis er mye mindre prinsessefokusert enn Turnerose var og er. It might never happen! :lol: Og jeg tror tanken på å få noe annet enn det man har fra før alltid er litt skremmende. Det er jo det man kan! Men jenter er ikke rare, om enn muligens litt mer opphengt i klær enn gutter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det komiske er jo at da vi fikk vite at det var Småen som var inni der, hadde jeg jo halvveis panikk fordi jeg ikke visste hvordan gjorde sånne guttegreier. Gikk seg til :fnise:

Er ikke veeeeldig bekymret, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, gratulerer!! Så gøy! Det er helt rart at man får sånn følelse for akkurat kjønn. Hvor langt på vei er du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, gratulerer!! Så gøy! Det er helt rart at man får sånn følelse for akkurat kjønn. Hvor langt på vei er du da?

Seks uker, cirka. Veldig tidlig med andre ord.

Hvordan går det med dere om dagen? Har tenkt mye på dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var seks uker da jeg publiserte det her også, Scahden. Noe spesielt som gjør at du føler det er jente?? Jeg var sikker på at lillesøster var lillebror :fnise: Men med den ekstreme kvalmen sa jordmor at det sikkert var jente. Hun sa det når hun målte hjertelyden også. Men dette er vel bare myter?

Vil også gjerne høre åssen dere har det, Mohair! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Schaden! Artig at det er flere som er gode på å time terminen :fnise: Frøken Fryd er ikke veldig "prinsessete" av seg, og har først nylig fått øynene opp for rosa. D.v.s. hun peker på alt som er rosa, men det har ikke kommet dit hen at hun skal bare ha på seg rosa klær ;)

Det er nok bare en myte ja, Ara. Mine svangerskap var ganske ulike de første 3-4 månedene for med Frøken Fryd var jeg litt uvel i 10-12 dager og ellers i super form, men med Lillesøster så var jeg skikkelig kvalm, trøtt og hadde ekstrem hodepine. Rart at det kan være så forskjellig fra svangerskap til svangerskap :jepp:

Jeg har begynt å tenke på julegaver og sliter litt med å finne på noe til jentene.. Vi har jo alt fra før så Lillesøster trenger ikke det samme som Frøken Fryd trengte på den tiden, men vi skal alltids finne på noe, men hva trenger/ønsker en 2,5-åring seg? Noen som har noen geniale idéer? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har null tro på at symptomene kan spå kjønn. Ikke hjertefrekvens heller. Har ingen konkret grunn for å tro at det er en jente, bare en magefølelse. Vanskelig å forklare, men å se for meg en gutt virker bare absurd og feil. Akkurat som sist, da bare omvendt.

Vi kommer til å ønske Småen noen bøker og briotogting. Hobbysaker begynner også å bli poppis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvordan det står til med dere, Mohair! :)

Mine (jente-) svangerskap var også veldig ulike, Ara, så jeg heller nok også mot at det er myter. :) Med Turnerose var jeg superkvalm, kastet opp flere ganger daglig til uke 18. Kvalm igjen på slutten, også, men forøvrig var formen fin. Mye mindre kvalm med Snorkfrøken, men mer bekkenvondt og mer trøtt og sliten. Hjerterytmen var nokså lik på begge, da.

Vi ønsker jentene hvert sitt "ordentlige" gulvteppe til jul, Haley. Fra KidsConcept, Snorkis likte et med ugle på, og Turnerose et med en stor, rosa stjerne. Ellers litt ull, skøyter, prinsesse-Duplo til Snorkis (en venninne fra barnehagen har, og det var bare såååå stas), Barbie-Barbie-Barbie til Turnerose (:fnise:). Og siden begge har fått fullstendig dilla på Frost (filmen), tipper jeg at Frost-staffasje står på begges ønskelister.

Ellers på den alderen har vi ønsket ymse vinterleker (akebrett/kjelke - utrolig hendig med en der det kan sitte en voksen bak, f.eks., ski, osv.), dyrere "basisleker" (Lego/Duplo, Briotog, Playmo, lekekjøkkengreier), klær av ymse slag. Vi har også gitt dem navnesmykker (i fjor, kjøpte på Etsy, med navn og "birth stone"), hver sin julebok og et par andre sånne "keepsakes".

Av oss skal Turnerose få ny seng, vi fikset jo rommet hennes litt i fjor, men nå har Ikea kommet med Stuva loftsseng, som egentlig er det møbelet vi var på jakt etter forrige sommer. Så da blir det gaven hennes, samt at vi har lovet å male veggene. Senga kommer ikke på lager igjen før tidligst rett før jul iflg kundeservicen deres, så vi får se om det blir ordnet før eller etter jula. Snorkfrøken er vi mer usikre på, hun har jo, lillesøster som hun er, mye fra før. Hun skal ihvertfall få sånn "first tooth box", må bare finne en fin en. Og jeg vurderer om hun skal få et litt utvidet lekekjøkken. Det er det hun leker desidert mest med om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg kom på: juniorsengetøy. Nå har vi bare ett sett og det er litt pes :ler:

Er akebrett en tanke? Småen har, men det fant vi på salg i våres. Ikke sånn babybrett, men stort.

Det er jo også lov å ønske seg dyrt og fint ulltøy man kanskje ikke tar seg råd til selv. Sånne heldresser og sånn.

Sitteunderlag og fin barnetermos? Våre har begynt å ha med varm drikke på tur i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lillemann skal få et sånt leiketelt med Pippi som de har på clas ohlson. Og så ønsker han seg mer togbane.

Skriver mer seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ønske E bilbaneteppe, mer togbane, puslespill, bøker, dyr.

Av oss får han nok ny seng.

Han har sovet på vårt rom fram til i går. Da hadde endelig hans rom blitt klart, og han ELSKET det! Ville sove der med en gang til og med :hjerte: hadde trodd det skulle ta en ukes tid før han var klar.

Sov bedre enn noen gang tidligere også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, endelig tid med pcen. (Sitter stort sett og surfer på telefonen mens jeg ammer, men orker ikke skrive så mye med den).

Det startet jo litt halvdramatisk med at jeg begynte å blø hjemme en ettermiddag. Heldigvis var vi alle kommet hjem fra jobb og barnehage. Trodde først det måtte være vannet som var gått så jeg måtte inn på do for å sjekke, men fikk helt sjokk da jeg så at det var blod. La meg ned og ba samboer ringe 113 for å få ambulansen til å hente meg. Samboer fikset barnevakt i en fei som rakk å komme rett før ambulansen skulle kjøre, så han fikk blitt med. Det viste seg etterhvert at jeg blødde fra morkaka, såkalt randløsning, så jeg måtte ha ut ungen. Jeg fikk lungemodningssprøyte og de snakket om KS, men jeg var veldig bestemt på at jeg helst ville unngå det. Fikk etterhvert rier, men veldig dårlige rier (hadde 3 cm livmorhals og ingen åpning og hodet var ikke nede i bekkenet). Sent på kvelden ble det bestemt at jeg skulle få riestimulerende, og hvis det ikke hadde noen effekt i løpet av to timer, så ville de gjøre KS. Heldigvis ble det mer rier, men da måtte jeg ha epidural fordi det ble så vondt. Legen var innom og tok vannet og satte på pulsmåler på hodet til lillesøster og innimellom tøyet de for å få litt fortgang i fødselen. Så da lå jeg og halvsov omtrent hele natta, bare avbrutt av noen sjekker, og så plutselig fikk jeg trykketrang på morgenen. Følte meg helt uthvilt da fødselen startet og presset i 6 min før lillesøster var ute. Det var helt j... vondt, jeg brøla mens jeg pressa og jeg måtte klippes og fikk et ørlite sekund panikk av smerten og ville bare vekk, men plutselig sa jordmora at jeg skulle puste ut ungen, og så var hun ute! Helt absurd, og da tenkte jeg bare: "er jeg ferdig alt?". :ler:

Så ble lillesøster (45 cm lang og 2010 g.) lagt på nyfødt intensiv, men hun var så fin og sprek, så trengte bare litt pustehjelp første døgnet. Hadde gulsott og ble behandlet med lys to ganger. Var trøtt og orket ikke spise noe særlig selv før den siste helga før vi reiste hjem, men alt i alt gikk det veldig fint! Reiste hjem med sonde og hjemmesykehus den dagen hun var 35 uker. Fikk litt påfyll noen ganger om dagen den første uka, men så ble den fjernet fordi hun tok nok. Gav litt PreNAN-tilskudd de neste dagene, men så har hun vært fullammet siden. I dag er hun 38 uker og veier 2830! Sliter litt med luft i magen, treg mage og gulper tidvis mye (svelger unna og setter i vrangstrupen), men ellers går det bare bra. Sover og spiser sånn som premature gjør. :tommelsmil:

Storebror er morsom.. Han er tydelig stolt og nysgjerrig, men synes hun er litt skummel også. Nærmer seg henne når vi ikke ser på. Løper og henter bleier hver gang vi skal skifte på henne og har gått bort og lagt bamsen hos henne hvis den ligger et annet sted. :rodmer: Han er litt sjalu og blir fort lei seg hvis jeg ikke har tid til han, men hvis han vil ha meg med på noe sier han oftest bare "legg han ned der du, " og peker på vognbagen eller sofaen. :fnise:

I dag er første dagen uten pappan hjemme, men det er egentlig bare litt deilig. Skal snart begynne på middagen og så må lillesøster ha litt mat igjen snart. Deilig med permisjon! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...