Gå til innhold

Hjertesukkenes bro


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Idag har jeg vært på "åpen hage" og jammen fikk jeg kjøpt meg et lite vindruetre! Ser for meg mine egne druer om en stund....

Ellers fikk jeg tak i masse frø og planter som jeg skal ta godt vare på til de kommer dit de skal i jorden. Men først må jeg spa og kjøpe riktig jord, gjødsle og vanne og....i det hele tatt, masse arbeid, men jeg elsker jo hagearbeid!

Er veldig spent på om det er dyr der, altså dyr som lever i naturen og besøker meg av og til. Kanskje rådyr? De er jo søte, men de spiser jo opp alt man planter, så jeg må vel til å sette opp gjerder. Et lite ekorn, ei ugle og min egen gjøk hadde vært kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at jeg har en del som leser i "lufteluka" mi, det er jo veldig hyggelig!

Hei, hei! :hallo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stressa veldig med å få kjøpekontrakten på plass, og det skyldes først og fremst at jeg ikke kunne være tilstede fysisk på kontraktsmøtet, og vi blei enige om å sende den underskrevne kontrakten pr mail og post. So far so good.

Men hvorfor sier ikke megler at den skal sendes i fire eksemplarer og i original sånn med det samme? Har fått masse ekstraarbeid og det skyldes også at jeg får ikke skriveren min til å fungere med det nye mobile bredbåndet mitt!!!! Inngangen for bredbåndet til pcen er nemlig på samme sted som skriverinngangen. Grrrr....

Og det betyr at jeg har løpt rundt til slekt og på biblioteket for å få flere kopier, som jeg fikk sendt med et nødskrik idag før klokka tre.Puh!

Vel, noe skal det alltid være, ser det ut for, men nå håper jeg virkelig at alt er på plass.

Jeg har heller ikke fått meg til å gjøre noen andre "forordninger" for jeg vil ha det formelle på plass. Foreksempel så tenkte jeg å legge ut malerjobb i huset på "mitt anbud", men venter litt til alt er i boks.

Men kjenner at jeg klør i fingrene etter å sette igang nå!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da blir det enda en ventehelg. Men jeg har mye flott i sikte og jeg faller ofte i staver når jeg blar gjennom interiørblogger og ser hvor fint folk får det til. Men jeg må bare lære meg at "ting tar tid". Er nok litt rastløs nå.

Og lurer veldig på om jeg får det til slik jeg ser det for meg. Antakelig ikke, men det kan jo bli bedre også. Og så dette med isolering da, sukk. Må nok skifte vinduer på sikt, men heldigvis så er det milde vintrer dit jeg skal, og det er nesten hovedgrunnen til at jeg flytter. Det er vedovn der, panelovner og jeg skal få meg ei slik varmepumpe i tillegg. Det må vel holde.

Jeg liker tanken på at jeg kan fyre og få det varmt, selv om strømmen skulle gå.

Har kjøpt inn solcellelamper til å ha i hagen og inngangen. Og så gleder jeg meg syk til å henge opp min flotte lysekrone, som blir prikken over i'en. Over mitt hvite, blanke og eggformede spisebord. Men først må taket males.

Prøver å spare inn der jeg kan, og lever stort sett billig i hverdagen. Vet at det går ekstra mye når man flytter. Akkurat nå sitter jeg og ser en episode av Luksusfellen, og jeg tenker at jeg er heldigvis milevis fra å havne der. Ferdig med studielån og ikke billån hjelper også.

Men altså, alt det formelle må ordnes først, så jeg må nok en gang smøre meg med tålmodighetskrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter jeg med vannglasset mitt og naboen har full fest med dunkedunk så det rister i huset. Til deres forsvar så fikk vi nabovarsel i postkassen, men irriterer meg likevel. Hvorfor kan jeg ikke unne folk å ha en fest? Det er jammen ikke så ofte. Men den erkenorske måten å feste på, tiltaler meg ikke.

Hva skjedde med å sitte i små grupper og nippe til drinken og konversere med folk, haha.....nå høres jeg snobbete ut, men det verste er at jeg mener det.

Tenker på at dette med nabosjau muligens blir historie når jeg kommer til mitt etterlengtede ShangriLa. Jeg ser de andre husene foran meg, langt der nede, og avstanden til det nærmeste blir vel ca 100 m. Der kan jeg spille musikk midt på natta, om jeg vil. Og folk kan feste så mye de vil uten at jeg hører det, regner jeg med.

Jeg har vært inne på tanken å kalle det for ørneredet, men ei venninne av meg, fikk assossiasjoner til andre verdenskrig og en viss herreman, så da blir det nok ikke det. Kanskje bare noe så enkelt som Utsikten?

Neste uke regner jeg med at alt papirarbeid blir unnagjort. Jeg har planlagt å dra over til Vestlandet i slutten av uka og håper ikke noe forsinkes. Tenkte så smått å begynne å male, men først må jeg kaste ut ting og tang. At jeg gleder meg syk, er mildt sagt.

Det aller første jeg skal gjøre er å plante klatrerosen min, som nå står i ei bøtte utenfor her. Det er lys rosa marsipanroser med nydelig duft og mørkegrønne blader.

post-8346-0-07423800-1408215927_thumb.jp

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen pakket full med stæsj og jeg er overmoden for å komme meg over til mildere vintrer. Men jeg regner med flere turer og så det største tilslutt. Likevel kommer jeg i hus før snøen laver ned, regner jeg med. Det går antakelig akkurat på håret, spørs hvordan høsten og starten på vinteren blir. Jeg ber og håper om snøfattig vinter!

Men det er jammen bakvendt å bo et annet sted i landet enn man har bank og meglerkontor med tanke på underskrifter og slikt. Så jeg håper jeg får skrevet under enten ved en filial her eller når jeg er kommet fram. Alt dette forsinker prosessen, sjølsagt.

Ellers kjøpte jeg lys lys gråmaling idag! Gleder meg til å feie over kjøkkenskapene. Elsker slike småjobber som blir fort ferdige og som viser igjen.

Håper mitt mobile bredbånd funker der, så jeg kan meg pauser med internett og kaffe. :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ENDELIG! Er så happy at jeg holder på å gå i taket. Idag var første dag i min nye residens, og jeg har jobbet med å hive ut gardiner og stæsj. Innbo fulgte delvis med. Men de fine gamle korgstolene skal jeg beholde.

Ellers mangler det kjøleskap der, så det må jeg ha før jeg kan begynne å overnatte. Foreløpig så er det maling som står først på lista. Men dette skal bli veldig bra når jeg får malt litt og får mine egne ting der. Kanskje jeg legger ut et bilde eller to om ikke så lenge.

:danse::vin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, for en dag igår! Men jeg fikk malt det jeg hadde tenkt, og litt til. Plantet litt også. På veien kjøpte jeg med meg et sibirsk erteblomsttre som er utrolig dekorativt, og dualig nedsatt i tillegg. Så jeg jobba kontinuerlig i flere timer og svetten silte. Men så herlig å være der! Selv om det meste står på halv åtte, iallefall innendørs.

Ute har jeg endelig fått den lune og fine solkroken jeg har ønsket meg hele livet. Der er omtrent ikke et vindpust og utsikt over havet, kan man ønske seg mer?

Jeg har en pausedag idag. Ting og tang skal ordnes. Og på søndag eller mandag drar jeg over fjellet igjen, må jobbe litt og så er det tilbake i midten av sept.

Kjenner at jeg er utenfor min komfortsone nå, men hvis jeg tar en ting ad gangen og ikke stresser meg opp, så går det bra, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått summet meg litt, og laget en slags plan for videre fremdrift. Det er en del ting som må UT av det huset og en del som må INN. Så enkelt.

Mange har sagt at de kan hjelpe meg, og det er jeg glad for.

Nå drar jeg til Østlandet igjen, og for de som lurte, boligen ligger på Vestlandet, med milde vintrer og tidlig vår. Jeg må jobbe litt, pakke litt og ordne ting og tang.

Lurer fælt på om jeg skal driste meg til å overnatte i den nye boligen neste gg jeg drar dit. Da må jeg ligge litt ukomfortabelt i ei enkeltseng i så fall. Bortskjemt som jeg er, med dobbeltseng. ;) Og så mangler jeg kjøleskap. Overlever vel det også et par dager.

Eller om jeg skal bo hos den veldig nære slektningen slik jeg gjør nå.

Nåja, ellers har jeg meldt meg inn i ørten interiørgrupper på FB og håper å få noen ideer der. Ikke alltid så lett å vite hva man skal kaste og beholde i kampens hete. Men jeg er ikke så glad i furumøbler, kjenner jeg. De kan sjølsagt males, menmen.....

Jeg kommer til å ta kontakt med Fretex neste gang, altså om ca 2 uker, og høre om de kan hente noe. Og så skal jeg male til krampa tar meg omtrent. Men liker å male hvis jeg har god tid og slipper skynde meg. Slik jeg gjorde sist jeg var der. Altså at jeg stresset litt og så på klokka.

Noen ganger så føles det litt overveldende, og jeg har lyst å gjøre alt på en gang. Må visst lære meg å ta en ting ad gangen, ta det rolig og overhode ikke stresse! Det er tusen ting som jeg føler må gjøres. Som feks at det står et :tre: svært grantre,(som hører til og er mitt) og skygger for kveldssola. Men det haster jo ikke.

Iår skal jeg jammen meg ha mitt eget juletre! Tror aldri jeg har hatt det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg hjemme igjen, etter en lang men fin kjøretur igår. Tanker skal sorteres, planer skal legges.

Siste dagen jeg var der, traff jeg jammen et par som jeg kjente fra før, som sa at de ville gjerne hjelpe meg med å hogge ned trær mot at de fikk litt ved selv. Snakk om flaks! Som sendt fra himmelen. Så ting ordner seg!

Ellers må jeg nå hvile meg ut litt før jeg skal på jobb torsdag. Det har skjedd så mye på så kort tid at jeg må summe meg litt.

Og så må jeg huske å kjøpe et par pakker til med de flotte eucalyptusflisene som jeg har lagt på baderommet der. Fy søren så fint det blei! Kan anbefales til alle som føler at de ikke er så kjempehandy. Lett som en plett å legge! Uten hammer og spiker, man bare hekter de på hverandre. Og rommet fikk et slags eksklusivt preg.

I det hele tatt, mange små detaljer som jeg må huske til neste gang jeg drar, men nå har jeg tross alt mer oversikten enn sist jeg reiste over.

Det skal bli kjempegodt å komme mer iorden, kjenner jeg. Nå bor jeg to plasser samtidig. Gulp, jeg kom til å tenke på dette med post også. Heldigvis går mesteparten på nett nå, jeg har E-faktura på alle regninger, men noe greier alltid å lure seg i postkassen. Får vel omadressere og gi beskjed der jeg kan.

Så jeg har litt av en jobb foran meg. :handle::reise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk jeg tak i japansk viftelønn til halv pris på Plantasjen! Et sånt tre har jeg ønske meg i mange år og endelig får jeg det og jeg har fin plass til å plante det også.

Slutten av neste uke drar jeg over fjellet igjen, med stappfull bil. Skal tilbringe flere dager i mitt nye paradis, male vegger og dører og få ting og tang ut. Vi skal også hente noe jeg har på lager, så det blir travle dager, men gleder meg!

Nå jobber jeg en del og har også sagt ja til jobbing i oktober, her går det unna. Får bare håpe helsa holder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg undervist i matte, engelsk og norsk. Sitter igjen med en veldig god følelse, selv om jeg kjenner det både i hue og kroppen. Men jeg liker det. Og pengene kommer veldig godt med framover, det vet jeg.

Ellers driver jeg og småpakker ting og tang innimellom, blant annet håndklær, sengtøy og kjøkkenutstyr til bruk den første tiden. Tar med blomster og noen bilder også. Blant annet en svær akvarell laget av en skikkelig kunstner. Bildet har stått bak sofaen min i lengre tid nå. Endelig kommer det til sin rett.

Blir uansett kjempedeilig med helg! Jeg er nesten blakk og ganske sliten, men lykkelig. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av noen jeg kjenner, som er "between jobs" er utdannet snekker og er på leit etter småjobber mens han venter. Herregud, er det mulig? Han er jo som sendt fra himmelen! Vi har ikke blitt enige om hva han skal gjøre enda, men jeg må fikse et ødelagt vindu iallefall. Det er jo midt i blinken.

Og så dukker det sikkert opp flere ting etterhvert. Jeg har tro på dette prosjektet mitt. Noen ganger føles det som om jeg ikke vet hvilken ende jeg skal begynne i, men jeg har en magefølelse av at ting ordner seg. Det skal overhode ikke totalrenoveres, bare masse småting som skal på plass.

Og så har jeg lyst på kjøkkenøy på det store fine kjøkkenet mitt. Men fant ut at det er mye lettere å få inn en flat pakke fra ikea der, enn kjøpe en ferdig oppsatt på finn.

Så, time will show. En ting om gangen.

Men dette var gode nyheter på en lørdagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neste som leser her, er nr ti tusen!!! Kanskje det vanker en Sydentur i premie, haha. Gi lyd!

(og for de som ikke visste det, så er jeg en spøkefugl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiksa og ordna, planlagt og tenkt.

Det blir full bil over fjellet denne gangen også. Har også fiksa en del småting på bilen, blant annet en litt større utskifting av et rele, eller hva det heter. Men pengene fyker. Igår fikk jeg forresten penger tilgode på forsikringen, skjønner det ikke, men tar gjerne imot. Så man vinner litt her, og taper litt der.

Mandag kveld er planen å rigge seg til, har en slags plan i hodet for hvordan det skal bli, men det vil jo vise seg.

Tar med rødvin og stearinlys, musikkanlegget mitt og så melder jeg meg inn i Sumo for en måneds tid, slik at jeg får sett favorittprogrammene mine på laptopen mandag kveld. Tror det skal bli bra! Litt skrekkblandet fryd kjenner jeg, men hva kan skje? Det verste jeg kan tenke meg, er at noen jeg ikke kjenner, plutselig banker på døren.

Det har jeg nemlig opplevd en gang før,på et litt avsides sted, og det var en sortkledd dame som bare skulle høre om jeg hadde mistet en nøkkel.....så nær hjerteinfarkt har jeg aldri vært, tror jeg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar for avreise imorgen. Håper alt går bra og at jeg ikke får noen heftendes småulykker. Alle sauene er nå nede fra fjellet, leste jeg i avisen, så jeg slipper det denne gangen. Sauer som ligger bedagelig midt i veien og bryr seg ikke om du tuter eller hytter med neven. Men sånn er det å ta snarveier over fjellet.

Min fyrrige ganger er tjåka full av jordisk gods, planter, stereoanlegg, stoler og maling. Dette kan bli gøy.

Ellers håper jeg at alle busemenner er reist dit pepperen gror og blir der. Men jeg har alarm, og ingen ser huset mitt fra veien, det hjelper da litt. Ellers har jeg ikke tenkt å la mørkeredselen ta overhånd, men det vil jo vise seg. Følg med i neste bolkjen! :reise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så er jeg på plass i drømmeslottet mitt, og skal fikse, ordne og styre noen dager. ALT er overkommelig, ingenting som haster, men jeg klør i fingrene etter å kaste meg over både maling, fiksing av bed og uteplass. Flott vær, og jeg sitter ute i solkroken min med kaffe og ser utover sjøen. Må tvinge meg til å ta pauser, ellers holder jeg på i ett kjør.

Det gikk forresten fint i natt, litt småskummelt, men det er bare i mitt hode. Her er så fredelig og godt å være. Og nydelig måneskinn!

Og så har jeg avtalt med Fretex at de skal komme og hente noe stæsj som jeg ikke skal ha. Orker ikke styre med finn og all den ringingen og folk som ikke kommer osv. Så dette var et veldig flott alternativ.

Skal også hente noe av mitt eget stæsj imorgen som har stått lagret, sukk. Men det er noen fine ting der som passer godt inn her. Så jeg blir ikke arbeidsløs på en stund. Ha en flott dag, allesammen!

:veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, sliter med å få ting og tang opp bakken, men du verden for en god trim dette er! Er sikker på at jeg kommer glatt inn i den nye buksa jeg kjøpte på nettet når jeg kommer hjem igjen. Den var bittelitt for trang, hehe.

Ellers har jeg malt til den store gullmedaljen og er kjempefornøyd med resultatet. Det japanske treet mitt er kommet på plass også, og tar seg flott ut.

Men mye står igjen ennå. Prøver å ta en ting ad gangen, men jeg er så utålmodig og vil at alt skal skje på en gang.

Og så prøver jeg å nyte det jeg ser fra terrassen min. Igårkveld var det en aldeles praktfull måne blant annet. Jeg prøver å løfte blikket av og til, slik at jeg ser noe annet enn pappesker og skrot. Men slik er det vel for de fleste som flytter. :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg er flink, jeg. Idag har jeg skrudd fast 6 slike solcellespotlight på rekkverket utendørs. Gleder meg til kvelden så jeg kan se hvordan det blir. Ellers skrudd ned taklamper og vegglamper, og masse annet dill.

Men jeg blei skuffa over Fretex, gitt. De tok med seg bare noen esker med skrot, og ville ikke ha de store tingene. Så nå er jeg stuck med dem. Og de står i veien for malingen. Imorgen prøver jeg et annet bruktutsalg og hører om de kan hente sakene.

Ellers planlegger jeg å ta meg en tur til et plantesenter og se hva de har på tilbud. Har lyst å plante noen bærbusker. Men det blir jo en del jobb med spaing og slikt, så jeg får se. Men leste et sted at høsten er en fin tid å plante på, slik at røttene får satt seg før vinteren.

Kanskje det blir et bilde snart...... :foto:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det annonse på finn med "gis bort"- og jammen fikk jeg respons! - Hadde glemt hele annonsen, men seint igårkveld da jeg skulle legge meg, sjekka jeg for sikkerhets skyld, og der var det svar. Fra en litauisk håndtverker som ville ha alt sammen! Så jeg måtte sende en melding om at det måtte hentes tidlig i morges siden jeg skulle dra idag. Han og en makker kom grytidlig og satte det utenfor huset mitt, og jeg har fått melding om at de har hentet det ikveld. Så utrolig bra! Jeg var litt nervøs for at det kanskje ikke blei hentet og at det blei stående der i regn og blåst til jeg kom dit neste gang.

Det betyr at jeg nå har en tom og nymalt stue! Så utrolig deilig å tenke på. At de også ville ha den gamle furu dobbeltsengen var mer enn jeg kunne håpe på. Ja til gjenbruk! Og siden de jobbet i et firma som dreiv med oppussing, snekring og maling, så sa jeg at jeg kanskje kom til å benytte meg av deres tjenester senere.

Blir ikke enig med meg selv hva som haster mest. Legge nye gulv eller skifte vinduer...? Hm, må tenke litt. Trenger også en litt breiere dør inn til kjøkkenet. Fatter ikke hvordan folk har fått svære møbler inn der før.

Men denne uka har vært utrolig arbeidssom og praktisk. Har fått gjort mye og er godt fornøyd. Nå er det jobbing med min vanlige jobb en stund framover. Er tilbake i min vanlige tralt etter kjøring over fjellet, som gikk greit, men jeg var trøtt på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...