Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Ja, Frøken Fryd er en kjempeflink og omsorgsfull storesøster! For en del uker siden satt vi ved middagsbordet og spiste, og plutselig fikk Lillesøster et "anfall" av moro-refleks mens hun satt i vippestolen (slo ut med armene og fikk store oppsperrede øyne), så da var Frøken Fryd nede på gulvet og borte hos Lillesøster før jeg i det hele tatt hadde rukket å reise meg fra stolen. Hun strøk på Lillesøster og sa navnet hennes flere ganger. Og når Lillesøster ligger på gulvet, sitter i fanget eller hviler i senga vår/vugga så kommer hun rett so det er bort og stryker litt på kinnet, kiler henne, nusser og smiler. Helt herlig! Selvsagt har hun prøvd å dytte Lillesøster og vil prøve å flytte henne fra lekematta når hun mener at den er "MIN!" men hun har ikke slått eller sparket eller noe lignende, og det er jeg veldig glad for. Kanskje skjønner hun at Lillesøster er liten og forsvarsløs :vetikke: Det blir vel mer herjing når de blir litt større, og ikke minst når Lillesøster begynner å bevege seg på egenhånd og ta lekene til Frøken Fryd :fnise:

---

Ikke alle dager kan være like gode, og i dag er en av de håpløse dagene. Jeg er sliten og har tusen ting som burde vært gjort, alt er trist og jeg føler meg udugelig og utilstrekkelig. Og klokka er bare 10:30 :frown: Jeg må nok ha en kaffekopp til og finne meg et blad eller en morsom film/serie for å lette litt på humøret, og kanskje ta meg en blund med Lillesøster neste gang hun skal hvile. Ute er det sol og deilig vær, så det er atter en ting jeg burde ha gjort; vært ute og trillet tur eller bare sittet på en benk og slikket sol. Heldigvis er det meldt finvær de nærmeste dagene også, og det er jo en god medisin :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søte jentene dine! <3 Håper lille blir like snill mot søster! Når de vlir større blir jo lillesøster også mer robust, så da tar hun vel igjen også tenker jeg! ;)

Sånne dager som du har i dag er noe dritt.. Særlig når man skulle og burde alt mulig men ikke føler for å gjøre noe som helst! Kom deg gjennom dagen og tenk at det blir bedre i morgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir han sikkert, Mayami! :jepp:

---

Jeg fikk unnagjort to oppgaver på To do-listen min i går, hvor av den ene hadde jeg kvidd meg til i flere måneder og dermed bare utsatt og utsatt. Men det gikk overraskende enkelt og jeg ble ferdig i løpet av en del timer, istedenfor et par dager (som jeg hadde sett for meg)! Så deilig å få stryke det av listen!

I dag er det tid for 3 måneders kontroll og vaksine. Blir spennende å veie og måle, men eller synes jeg ikke det er like "stas" med besøk på helsestasjonen denne gangen som med Frøken Fryd. Nå har vi liksom gjort det en gang, og vi har hørt "alt" før, og siden Lillesøster er en sovebaby som spiser godt så har jeg ingen spørsmål eller bekymringer per nå ihvertfall.

Mens vi allikevel er i byen skal jeg ta en tur innom biblioteket og låne noen bøker, se etter lilla servietter - igjen :tongue: og kanskje kjøpe noe garn. Har så lyst til å strikke meg en Mariusgenser. Ser for meg at det er mye jobb og vanskelig med mønsterstrikk, men både mamma og svigermor er drevne på strikking, så jeg får vel litt hjelp om jeg trenger det ;) Og så kunne jeg tenke meg å strikke en Osloanorakk til hver av jentene, men i str. 1 og 3 år, så jeg har noen måneder på meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med strikkeprosjekter på gang... har du tid til det føler du?

Er ting roet seg litt hos dere nå som lille er blitt 3 mnd?

skjønner greia med helsestasjon, har det allerede slikt selv (etter engang). Men veldig greit for å gå for å faktisk følge litt med, og ikke bare bli heeeelt avslappet foreldre som bare seiler gjennom tilværelsen. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler i grunnen ikke at jeg har så veldig mye tid, men vet at jeg kan bli flinkere til å prioritere sånne ting. Det gjør godt å få tid til noe man har lyst til, og kveldene er som regel ledige fra kl. 20-20:30, så da er det jo et par timer hvor jeg kan strikke, lese eller gjøre andre morsomme ting :)

Selv om dagene går fort og nærmest i ett til tider, så har vi definitivt en slags ro på situasjonen. Lillesøster har nokså faste rutiner på når hun legger seg og når hun våkner for dagen, og vi har blitt såpass godt kjent at jeg raskt skjønner hva hun vil. Deilig med den tryggheten og erfaringen man har med nr. 2! :tommel:

Nei, de skal jo selvfølgelig ha samme gode oppfølgingen som førstemann og det er aldri noe stress på helsestasjonen synes jeg. Mer stress å komme seg ut av døra og kjøre dit :fnise:

---

I går formiddag fikk vi den triste beskjeden om at bestemoren til Mannen hadde sovnet inn. Hun nærmet seg 90 år og var syk, så sånn sett var det ikke uventet, men allikevel kommer det litt brått på. Heldigvis hadde hun fått oppleve alle sine 5 oldebarn, og sa gjentatte ganger hvor stolt hun var av familien sin. Vi har ikke sagt noe til Frøken Fryd, og jeg tror ikke hun skjønner noe av dette med liv og død ennå... Dette er den tredje oldeforeldren som har gått bort på snart 3 år, men frøknene har heldigvis to igjen (på min side) ennå, og vi får passe på at de får se dem så mye som det er mulig når de bor 7-8 timer unna.

Lillesøster ligger og sover, så jeg skal gå ut med litt søppel før jeg skal kose meg med litt dåpsforberedelser :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist med oldemor.. :( Greit det ikke er uventet, men det blir jo et sjokk uansett hvor forberedt man er! Her er det ingen oldeforeldre igjen, bare unge og spreke besteforeldre!

Bra hverdagen går på skinner, gleder meg til å kjenne på tryggheten med nr 2 selv! ;) Kanskje jeg ikke trenger å google absolutt alle kroppslyder baby lager denne gangen! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leit å høre om oldermor, men å sovne inn som nesten 90 år må nå være en ok måte å dø på. Tross alt!

Slik du beskriver det har jeg det også... skikkelig ro på meg som mamma, og babyen er også rolig og trygg på mammaen. Og blitt relativt godt kjent allerede, slik at jeg kan sørge for trygge rammer for henne. ;) Herlig når det er slikt!

Hvilke dåpsforberedelser skal du gjøre? Jeg skal begynne på dåpsinvitasjonene snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldemor har nok levd et godt liv, og nå er hun sammen med oldefar :hjerte:

Du kommer helt sikkert til å føle deg mye tryggere, Mayami! Deilig når man har den roen :jepp:

Jeg har gjort ferdig bordkortene, Pasjonsblomst, og skal skrive ut noen søte vers som jeg skal pynte og ha på bordet sammen med bilder av Lillesøster. Gjorde det samme med Frøken Fryd og det er så koselig å kunne ha med i minneboksen til senere. Må bare finne den riktige stanseren, som tydeligvis ikke ligger der den skulle ha ligget :klo: Dåpen er knappe tre uker unna, og det meste er vel på plass. Bortsett fra å lage mat og kaker, men det kan jeg liksom ikke begynne med riktig ennå :ler:

Hvis det passer sånn i forhold til sovingen til Lillesøster og henting av Frøken Fryd, så skal jeg ta meg en tur på Coop Xtra Bygg, Skjeidar eller Bohus og få tak i hvite vegghyller så jeg kan sette frem noen bilder av jentene og litt annet pynt. Har nemlig en vegg som er altfor naken. Noe á la dette, tenkte jeg.

Og så må jeg innom butikken og handle litt mat, og hente en bok på biblioteket som ikke ble gjort i går... Sånn går no dagan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøster sover alltid når vi må ut å hente Frøken Fryd i barnehagen (ogandre småærend i samme slengen), så det ble ikke noe bibliotekbesøk eller hylleshopping, men Mannen passet begge jentene på ettermiddagen så jeg fikk meg en tur på biblioteket allikevel - helt alene. Deilig!

I dag skulle jeg egentlig få besøk av to kolleger, men det ble utsatt til i morgen, så da ble det en tur på Plantasjen og på Jysk, så nå blir det hyller på veggen og blomster/planter/annen pynt på den. Tror jeg skal høre om Mannen kan hjelpe å henge det opp. Er litt lettere å se hvor det skal være når han holder dem opp ;)

Nydelige dager for tiden! Masse tåke om morgenen, men så letter det utover formiddagen og blir riktig så varmt og fint! Skulle tatt meg en tur ut i dag, men det ble med den lile shoppingturen. Får heller ta med Frøken Fryd ut etter middag :sol:

Lillesøster er såååå god om dagen! Hun "prater" som bare det, tester stemmen sin og prøver å le litt. Masse store smil og sjarmerende grimaser. Det er ikke noe problem å stå opp om morgenen når man blir møtt av en sånn sjarmis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så herlig med en smilende lillesøster... har bare fått små glimt av det her, og gleeeeder meg til å få oppleve mer av det. smil beats gråtetokter anyday!!

KJekt å fått hyller i hus... har du stadig nye prosjekter på gang, eller er huset "picture perfect?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vil absolutt ikke kalle det picture perfect. Leiligheten vår var helt ny i 2011 når vi kjøpte den, så det er ikke noe oppussing som må gjøres, men det tar sin tid å "bo seg inn" i et hjem synes jeg.. Kunne tenkt meg å malt litt på soverommet vårt og Frøken Fryd sitt (for hele leiligheten er jo hvit, hvit. hvit. Alle vegger, kjøkkeninnredning og baderomsinnredning), men så blir det nok flytting i løpet av det neste året ihvertfall (gjerne allerede i høst om vi finner et hus vi liker til en grei pris), så da er det greit at det er nokså nøytralt for fremtidige kjøpere. Men jeg koser meg med å gjøre leiligheten mer "hjemmekoselig" med bilder og sånt på veggene, fine gardiner, pynteputer, stearinlys, småmøbler og lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fint man kan gjøre med småting, ikke er det så dyrt som å pusse opp heller! Men hvithvithvit blir jo litt kjedelig i lengden... Jeg liker litt lunere farger, så på vårt soverom har vi en mørkeblå tapet og lille sitt rom er gult! På hytta har vi hvitt, men den spicer vi det opp med interiør. Akkurat bestilt tre puter fra Lexington! :) Liker å stashe! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Travle tider, og jo lengre tid det er siden jeg skrev i dagboken sist, jo vanskeligere er det å klure ned noe :vetikke:

Men nå står det ihvertfall noen ord her, så kanskje det blir lettere å skrive i morgen ;)

Hodet mitt kretser stort sett rundt dåp og jeg gleder meg til selskapet (og ryddingen) er ferdig neste søndag. Kaaaanskje det blir litt roligere tilstander da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden strekker ikke til, som sagt! :bond:

Siden sist så har vi hatt ei frøken med høy feber(men ingen andre symptomer) mens vi var på familiesammenkomst lørdag til søndag, og dermed ble det litt soving på dagen både lørdag, søndag og mandag. Noe som resulterte i laaaaang tid på legging og oppvåkning x antall ganger om natta. I går var hun i bedre form og gikk derfor i barnehagen. Myyyyye lettere å legge i går kveld når hun ikke hade sovet på dagen (og vært i full aktivitet hele dagen), heldigvis.

Lillesøster flirer stadig mer og er veldig grei å ha med å gjøre. Så godt som etter boka ;) Og på søndag er det dåp, så nå har jeg laget marengsroser som jeg skal dyppe i lilla(!) sjokolade og på fredag skal jeg lage blåbærostekake :sikle: Vi skulle egentlig ha selskapet hjemme, men så dukket det opp en gylden mulighet med et fint lokale til kr. 0,- så da blir det pynting og matlaging på lørdag. Har sørget for å dele ut litt matlaging (koldtbord)/kakebaking til svigermor, svigerfar, mamma og svigerinne, så det blir ikke altfor mye å gjøre på oss. Gleder meg til å se når det er pyntet og alt er satt fram :)

Når Lillesøster var 1-2 måneder fikk vi brev fra banken med en "Mitt førsteå år" bok og litt info om sparing og konto, og i stad ringte det en bankdame og lurte på om vi hadde tenkt noe på å opprette konto. Men jeg måtte avfeie henne med at vi faktisk er i ferd med å bytte bank :fnise: Hun ble nok litt tatt på senga, for samtalen endte rimelig fort etter det, hehe. Saken er at vi har hatt en lokalbank der hvor Mannen er fra, men pga dårlige betingelser så har vi gått over til en annen bank som gir oss betydelig mer for pengene, rett og slett. Så da flytter vi hele sulamitten! :tommel:

I barnehagen er det lusevarsel, og det er ikke populært å sitte i ro for å gre gjennom hele håret :dry: Har ikke funnet noe foreløpig, og håper vi slipper unna, men oddsen er vel lav... Jeg klør bare ved tanken :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med snarlig dåp! Er det sånne candy melts du bruker? Vi har hatt det til cake pops i barnebursdager, og det er uhyre pop med farget sjokolade! :ler:

Sånn bok fikk vi også fra lokalbanken fra min manns hjemsted. ;) Jentene har konto der, da, siden svigers bruker banken fremdeles og sparer litt til jentene. Så når vi er der borte blir det tur i banken med tømming av sparegris. Overraskende populært! :)

Urk, lus er noe herk. Anbefaler den forebyggende sprayen fra Linicin (eller noe sånt). Selges på apoteket. :) Vi har hatt lus på Turnerose én gang i løpet av 4 år i bhg, så det må ikke komme selv om det er lus i bhg. Men den sprayen er ikke dum. :)

Lykke til på søndag! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har vært lusevarsel her også, både på skolen og barnehagen, men vi har aldri fått det. Så langt... Ikke særlig pop å lete gjennom manken til lille med kam heller, men tar det litt i etapper!

Lilla sjokolade hørtes.....interessant ut! ;) Er imponert over hvor mye jobb som legges ned i kaker - vi bestilte fra baker vi..: :sjenert: Marengsroser høres da fryktelig komplisert ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i dag - håper det blir en fin og minnerik dag for alle (ikke at hivedpersonen kommer til å huske noe da)! Og tenk så godt det skal bli å slappe av i kveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med snarlig dåp! Er det sånne candy melts du bruker? Vi har hatt det til cake pops i barnebursdager, og det er uhyre pop med farget sjokolade!

Sånn bok fikk vi også fra lokalbanken fra min manns hjemsted. Jentene har konto der, da, siden svigers bruker banken fremdeles og sparer litt til jentene. Så når vi er der borte blir det tur i banken med tømming av sparegris. Overraskende populært!

Urk, lus er noe herk. Anbefaler den forebyggende sprayen fra Linicin (eller noe sånt). Selges på apoteket. Vi har hatt lus på Turnerose én gang i løpet av 4 år i bhg, så det må ikke komme selv om det er lus i bhg. Men den sprayen er ikke dum.

Lykke til på søndag!

Candymelt, ja! Med litt delfiafett oppi :tommel: Frøken Fryd synes det var veldig spennende og ville smake på det både før det var smeltet, mens det smeltet i vannbad og etterpå når det var kommer på marengsen :ler:

Jeg holder på med scrappealbum til begge jentene (fra deres første år. Det går bare litt tregt....) for jeg synes det er finere enn den vi fikk fra banken, men begge jentene har sparegriser i den gamle banken og Frøken Fryd lopper alle som kommer innom for småpenger :ler: Heldigvis putter hun pengene både på sin egen og Lillesøster sin ;)

Vurderte den sprayen, men det har ikke vært flere tilfeller, så jeg håper det er over for denne gang. Men neste gang skal jeg kjøpe den! Lus er noe herk!

Det har vært lusevarsel her også, både på skolen og barnehagen, men vi har aldri fått det. Så langt... Ikke særlig pop å lete gjennom manken til lille med kam heller, men tar det litt i etapper!

Lilla sjokolade hørtes.....interessant ut! ;) Er imponert over hvor mye jobb som legges ned i kaker - vi bestilte fra baker vi..: :sjenert: Marengsroser høres da fryktelig komplisert ut!!

Lykke til i dag - håper det blir en fin og minnerik dag for alle (ikke at hivedpersonen kommer til å huske noe da)! Og tenk så godt det skal bli å slappe av i kveld! :)

Ja, det ble gjort i etapper her også, gjerne når Frøken Fryd så på barne-TV eller vasket hendene sine (vann er jo sååå kult om dagen!)

Marengsroser er ikke noe hokus pokus. Jeg har bare lagd marengs 2 ganger tidligere, men det funker fint med kjøkkenmaskin og så bruker jeg sånn sprøytepose med tipp fra Wilton så blir det noe som ligner på roser :jepp: Vi bestilte en kake, så laget jeg en, mamma laget en, svigerinna mi laget en, og så laget ei venninne av meg en. Ble mer enn nok kaker (og mat) - som vanlig :ler:

Takk, dagen var veldig fin! Og såååå godt når den var overstått :ler:

---

På søndag var det som nevnt dåp, og det gikk strålende i kirka. Lillesøster er jo en baby helt etter boka, så det var ikke noe skriking eller makking, og hun sovnet i armene mine etter selve dåpshandlingen. Frøken Fryd derimot har litt mer lopper i blod og hadde ikke tid til å sitte så veldig mye (bortsett fra når hun fikk en smoothie), men hun går aldri langt unna oss, så hun fikk svinse litt fram og tilbake, opp og ned av benken, så lenge hun ikke bråket og det gjorde hun ikke. Lekte litt i lekekroken sammen med ene tanten sin, men hun har blitt veldig mammakjær de siste ukene (vært veldig pappajente siden jeg ble gravid, egentlig) og kom og satte seg vedsiden av meg og koste litt med Lillesøster :hjerte:

Mannen og svigerfamilien + mine søsken m/samboere dro i forveien til lokalet, for jeg og mine foreldre måtte innom oss og hente noe mat som hadde stått til kjøling mens vi var i kirka, og det første jeg så når vi kom inn i lokalet var at det stod masse små brusflasker på bordet! Kanskje en filleting, men jeg synes ikke det er særlig lekkert med svarte, røde, blå, gule, grønne korker og etiketter på et festpyntet bord! Det var meningen at det skulle stå på et eget bord sammen med kaffen og kaffeserviset, men siden jeg var den siste til å ankomme (og ikke ga beskjed til noen om det) så hadde de tatt seg til rette med det... Og det var styr og stell med å få fram maten til koldtbordet, men det ble da greit til slutt.

Det kjipeste med å være verter for slike selskaper er at det er så mye man skal ordne med at man ikke får tid til å sette seg ned og prate med folk. Jeg som ser mine brødre med samboere, og min farmor så sjelden, synes det er ganske trist at jeg ikke fikk tid til det. Og den nybakte tantejenta (1 mnd gammel, og første tanteungen) skulle jeg så gjerne kost mer med. Heldigvis er det ikke så mange ganger i løpet av et liv at vi er verter i såpass høytidelige selskaper (bursdager blir liksom noe annet).

Vi var trøtte alle sammen når dagen endelig var over, og vi klarte å få snuppene til sengs i normal tid, så jeg la meg littfør kl. 22, men allikevel så klarte jeg ikke å sovne på en stund. Ble mye tanker om dagen, fremtiden og familie. Blir alltid litt sentimental på sånne dager, og innser at jeg i planleggingen alltid legger for mye tid og energi på sånne ting som folk antageligvis ikke merker eller tenker noe særlig over.

Og i helga fikk vi også vite at ene broren min og samboeren endelig skal gifte seg! De har vært sammen i 6-7 år, og til neste sommer blir det bryllup! :hjerte: Til sammenligning, så har Mannen og jeg vært sammen i 4 år (kjent hverandre i 11 år da), gift i 1 år, og har 2 barn :fnise:

Med dåpen vel overstått er det absolutt ingen ting som står på planen, så nå håper jeg på noen rolige dager med masse tid til lek, kos, turer ute (for et nydelig høstvær det er denne uken!!), lesing, scrapping og strikking. Og kanskje Mannen får tilbake den gode gamle Haley ;) Føler ikke at jeg har stresset med planleggingen, men som sagt så legger jeg litt for mye tid og energi på ting som ikke blir slik jeg hadde håpet på under planleggingen.

I går hadde de planleggingsdag i barnehagen, så da var frøkna hjemme med oss, og vi hadde en innmari fin dag! Knapt noe trass og mye kos og lek. Vi var ute lenge i finværet, og kunne sikkert vært ute hele dagen hadde det vært opp til Frøken Fryd ;) Mannen og jeg snakket om det i går kveld hvor "voksen" hun har blitt på mange områder. Og så omsorgsfull overfor alle, men spesielt Lillesøster og meg og Mannen. Og så er hun så morsom. Når vi forklarer henne noe hun ikke får til/skjønner, så repliserer hun med "Åh, ja!", akkurat som om hun sier "er det slik det er, ja!" :fnise: Og når hun ikke nådde opp til kjøkkenvasken for å skylle tallerkenen sin, så gikk hun like så godt inn på badet, på krakken sin, og skylte den i vasken der :ler: Løsingsorientert!

Det er en klisjé, men vi har virkelig verdens nydeligste jenter! :hjerte:

Oi, det ble langt! :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...