Gå til innhold

Jeg har fått karakter C på eksamen..


Gjest Studentinnen

Anbefalte innlegg

Personlig synes jeg alt under A er dårlig, men det er fordi jeg jobber HARDT med studiene.

Deg om det. Det er forresten ikke alle studier det er mulig å oppnå A i faget. Mange samfunnsvitenskapelige utdanninger på Masternivå har som regel C som en snittkarakter, og A gis praktisk talt nesten aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Deg om det. Det er forresten ikke alle studier det er mulig å oppnå A i faget. Mange samfunnsvitenskapelige utdanninger på Masternivå har som regel C som en snittkarakter, og A gis praktisk talt nesten aldri.

Jeg påstår ikke at det er enkelt å få A i de fagene jeg studerer heller, og jeg har ikke blank A i snitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest anonymos

Dere som sier at c er det samme som en 4 tar feil!

Det nok mye mer som en 3 er.

Det er noe tull at alle skal drive å misforstå å tro at a=6, b=5, c=4 osv.

For det første er F stryk, det vil si at det ikke krever noe for å få den. Det vil dermed si at hvis en har gjort så mye som et snev av innsats, eller ikke levert BLANKT på en prøve så blir det E.

Men faktisk bare bitte litt bedre enn dette her så blir det D.

C er dermed ikke en bra karaker! Det oppnå en A er ikke så vanskelig som alle tror. Hvis du ligger på en 5er får du DEFINITIVT A!

Jeg har en venn som bare fikk A+ og A. Når hun ble målt etter det norske karaktersystemet fikk hun EN 6er, TO 4er og resten var 5ere. Det sier litt.

Så utifra denne analysen kan jeg helt sikkert si at C ikke er det samme som en 4er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at c er det samme som en 4 tar feil!

Det nok mye mer som en 3 er.

Det er noe tull at alle skal drive å misforstå å tro at a=6, b=5, c=4 osv.

For det første er F stryk, det vil si at det ikke krever noe for å få den. Det vil dermed si at hvis en har gjort så mye som et snev av innsats, eller ikke levert BLANKT på en prøve så blir det E.

Men faktisk bare bitte litt bedre enn dette her så blir det D.

C er dermed ikke en bra karaker! Det oppnå en A er ikke så vanskelig som alle tror. Hvis du ligger på en 5er får du DEFINITIVT A!

Jeg har en venn som bare fikk A+ og A. Når hun ble målt etter det norske karaktersystemet fikk hun EN 6er, TO 4er og resten var 5ere. Det sier litt.

Så utifra denne analysen kan jeg helt sikkert si at C ikke er det samme som en 4er!

Hehe. Der tar du feil. C-snitt er ofte et krav for å f.eks komme inn på master. Det er dermed ikke en dårlig karakter. Den er en bra gjennomsnitlig karakter. Dey kan man kanskje kalle en firer også.

Jeg tror du har misforstått litt oh anbefaler deg å lese sensorveiledning/karakterveiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved utregning av karaktersnittet gjøres bokstavkarakterene om til tallekvivalenter etter denne formelen: A = 5, B = 4, C = 3, D = 2, E = 1.

Jeg syns en C er en karakter som man både elsker og hater - altså både en god og dårlig karakter, alt etter hvor mye arbeid man har lagt i studiene og hvor godt man føler at man gjorde det på eksamen :)

Jeg har C'er jeg er utrolig glad over siden jeg syns faget var vanskelig, og C'er jeg skulle ønske var B'er.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Som flere andre sier, det kommer mest ann på faget. Jeg er ikke av de som jobber hardest med studiene, men jeg er i utgangspunktet ganske smart - og spesielt når jeg tar fag jeg synes er spennende. De 3 siste semesterene har jeg gjort nettopp dette, tatt fag jeg synes er spennende, og da har jeg endt opp med en B og en C hvert semester, det er jeg strålende fornøyd med! A er rimelig "uoppnåelig", iallfall på de studiene jeg tar, siden det ikke er snakk om fasitsvar og det er svært få som klarer å være like reflekterte og få med like mange momenter som en professor forventer i løpet av en 4 timers eksamen ;)

Men ja, jeg vil tro du kan være fornøyd med en C! Spesielt siden det er din første karakter på høyere utdanning, det tar litt tid å venne seg til..

Og til en eller annen lenger opp, det kreves faktisk ganske mye for å få en E. Mitt første år som student leverte jeg en eksamen som jeg trodde hadde gått ganske bra, men på den strøk jeg pga jeg skrev eksamen på feil måte. I enkelte fag er det også slik at man stryker dersom man ikke svarer på alle spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

En venninne av meg hatet veilederen hun fikk, og temaet hun hadde valgt for oppgaven, og det ble slutt med kjæresten midt i det hele, og hun fikk D. Hun fikk da jobb i BCG læll. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, jeg vil tro du kan være fornøyd med en C! Spesielt siden det er din første karakter på høyere utdanning, det tar litt tid å venne seg til..

Foreleseren vår sa første året at det å få C var veldig bra. Han syns ikke noen fra C og oppover skulle være skuffet over seg selv - og at man så som regel en fremgang jo lengre ut i studiene man kom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at man i USA har fem karakterer, mens vi har seks? Noe som skulle gjøre det vanskeligere å få gode karakterer, hvis det er sånn. Tror det stod noe om det i en studentavis en gang, og at dette gjør det vanskelig for studenter som skal studere eller jobbe i USA, fordi de der ikke skjønner at en B herfra er bedre enn en amerikansk B.

Det stemmer. I USA har de A, B, C, D, F. Altså ingen E.

TS; Hvis du leser karakterbeskrivelsen av C, vil du se at det absolutt er en karakter du kan si deg fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at bokstav karakterene var "høyere" enn tall karakterene jeg. Det vet har jeg blitt fortalt av flere som sruderer !?

Det spørs jo hvilket yrke man utdanner seg til, noen ser ikke på karakterene, men bare at du er ferdig utdannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at c er det samme som en 4 tar feil!

Det nok mye mer som en 3 er.

Det er noe tull at alle skal drive å misforstå å tro at a=6, b=5, c=4 osv.

For det første er F stryk, det vil si at det ikke krever noe for å få den. Det vil dermed si at hvis en har gjort så mye som et snev av innsats, eller ikke levert BLANKT på en prøve så blir det E.

Men faktisk bare bitte litt bedre enn dette her så blir det D.

C er dermed ikke en bra karaker! Det oppnå en A er ikke så vanskelig som alle tror. Hvis du ligger på en 5er får du DEFINITIVT A!

Jeg har en venn som bare fikk A+ og A. Når hun ble målt etter det norske karaktersystemet fikk hun EN 6er, TO 4er og resten var 5ere. Det sier litt.

Så utifra denne analysen kan jeg helt sikkert si at C ikke er det samme som en 4er!

Dette er faktisk helt galt. Det skal godt arbeid til for ikke å stryke, "et snev av innsats" som du sier, er absolutt ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som skriver C = 3

A = 6

B = 5

C = 4

D = 3

E = 2

F = 1 (stryk)

Trodde hvertfall det var sånn, men jeg har hørt at de er ennå litt høyere.

A=6,5

B=5,5

Noe høyere enn tall karakterene altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo ikke sammenligne tallkarakterer og bokstavkarakterer direkte? Det er jo snakk om to ulike utdanningsnivåer og er dermed ikke sammenlignbart på den måten. Det er da ingen sensorer på høyere utdanning som tenker at "dette er en 5.5 på videregående, så det tilsvarer vel en B det da?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første er F stryk, det vil si at det ikke krever noe for å få den. Det vil dermed si at hvis en har gjort så mye som et snev av innsats, eller ikke levert BLANKT på en prøve så blir det E.

Dette stemmer nok kun på ungdomsskolen.

C er en ok karakter. Jeg ville ikke vært fornøyd med det når jeg hadde holdt på en stund, og valgt spesialisering og sånt (hvis det er relevant for studieretningen), men på førsteåret var jeg så nervøs at den ene C-en jeg fikk - som også var den første karakteren noensinne, og laveste karakteren det året - mest betydde at jeg kunne slutte å holde pusten; for jeg hadde iallefall ikke strøket. Jeg ante jo ikke noe om hvor høye kvalitetskravene egentlig var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi
Dere som sier at c er det samme som en 4 tar feil!

Det nok mye mer som en 3 er.

Det er noe tull at alle skal drive å misforstå å tro at a=6, b=5, c=4 osv.

For det første er F stryk, det vil si at det ikke krever noe for å få den. Det vil dermed si at hvis en har gjort så mye som et snev av innsats, eller ikke levert BLANKT på en prøve så blir det E.

Men faktisk bare bitte litt bedre enn dette her så blir det D.

C er dermed ikke en bra karaker! Det oppnå en A er ikke så vanskelig som alle tror. Hvis du ligger på en 5er får du DEFINITIVT A!

Jeg har en venn som bare fikk A+ og A. Når hun ble målt etter det norske karaktersystemet fikk hun EN 6er, TO 4er og resten var 5ere. Det sier litt.

Så utifra denne analysen kan jeg helt sikkert si at C ikke er det samme som en 4er!

Dette var jo et godt stykke svada, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zienna

Jeg tenker at C er greit nok når jeg hører at andre får det, men selv går jeg utelukkende etter A'er. Kan nøye meg med B i mattefag, siden det ikke er min sterkeste side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Man kan definitivt ikke sammenlikne karakterer fra videregående med høyere nivå. For det første blir det vektlagt andre ting. Da jeg gikk på vgs måtte man i hvert fall ha utrolig god detaljkunnskap ("pugg") for å få en 6-er, i tillegg krevdes det littegrann selvstendig bruk og refleksjon. På høyere nivå må en fortsatt ha endel detaljkunnskap, men det blir i ganske mye større grad vektlagt selvstendig tankegang/analyserende evner (også i de fleste realfag). For det andre tror jeg at hver bokstavkarakter dekker et litt annet område enn tallkarakterene (bokstavkarakterene på høyere nivå er jo en erstatning for det gamle tallkaraktersystemet med desimaler). Men det varierer kanskje fra felt til felt, så skal ikke uttale meg så skråsikkert der.

Uansett, en C er generelt ikke en dårlig karakter. Selv får jeg stort sett bedre karakterer, men hadde ikke hatt problemer med å f eks ansette en som hadde mest C-er, samtidig ville jeg vurdert det faglige nivået litt mer nøye enn hos en som har A/B i snitt. Men jeg har mange studievenner som får C selv om jeg vet de har gode kunnskaper og f eks mye relevant praktisk forståelse som er viktig på vårt område. Grunnen til at de får middels karakterer kan nok delvis være om de ikke er spesielt gode til å skrive, eller skriver oppgavene på feil måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har noe å si ift hvilket yrke du utdanner deg til.

Hvis du feks har nesten bare C'er, så får du ikke lett en ingeniør jobb. (Her jeg bor, mange som ikke får jobber som ingeniør, men kun et eksempel ;) )

Har du D'er og er sykepleier, så får du jobb alikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er folk så kresne? Du blir ikke en bedre person (yrkesmessig) med gode karakterer bare, det hele avhenger også av hvordan man anvender stoffet man har lært. Og jeg er sikker på at den dagen man søker jobb, så blir man ikke dømt kun på grunnlag av karakter, ikke misforstå, det hadde ikke sett noe pent ut med E'ere, men igjen, C er over middels, og da har man som regel jobbet for den karakteren.

Det som ofte plager meg, er den fordelingen, de har kvoter på A og B, også får resten C osv. Men annen ting jeg har fått inntrykk av og det er at man får "lettere" gode karakterer på høgskolen enn på universitetet.. men det er nå meg.

Jeg syns C er en grei nok karakter, ikke noe å skamme seg over. Men klarer man å krydre det med noen B'er, ja da syns jeg man ender opp med ganske gode karakterer. Man kan ikke forlange å være god i alt. Så jeg er enig med de som mener at det også avhenger av faget:)

Men C er bra, punktum ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...