Gå til innhold

Mat til innekatter


Kosepia

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har to herlige innekatter, som jeg aktiviserer og som er veldig veldig flinke til å aktivisere seg selv, når de gidder :P

De er begge to voksne (eller.. alt er relativt da) og får royal canin indoor to ganger i døgnet. Dvs de har ikke fri tilgang på mat.

Jeg trodde jeg ga de relativt lite, men tror du ikke de begynner å bli feite begge to...

De får KUN tørrfor, siden de ikke vil ha noe annet. Og godt er det.

Den minste på to år spiser og spiser og spiser om hun får mulighet til det. Den eldste på 4 har i allefall litt mer matvett. De har fått markkurer, og blir sjekket opp av veterinærer og begge er friske og fine. Selfølgelig har den minste lagt mer på seg etter at hun ble sterilisert i vår, men det regnet jeg med.

Men allerede da hun ble sterilisert bemerket dyrelegen at hun hadde mye underhudsfett, og jeg som syntes hun var sååååååååååååå tynn da.

Begge er normale huskatter (i LITT vel godt hold nå..) og er friske og blanke og fine i pelsen (de røyter stort sett hele sommerhalvåret, slik de alltid har gjort da.)

SÅ jeg lurer egentlig litt på hvor mye jeg burde gi de i døgnet?

Vet at jeg ikke har sagt noe om hvor mye de får, men jeg vil gjerne ha noen svar før jeg får flame om at jeg gir de feil osvosvosv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står på pakkene hvor mye de skal ha hver dag. Men katter (i motsetning til hunder) spiser litt nå og da, og jeg synes egentlig de bør ha tilgang til mat hele tiden. Vår katt (også en innekatt) har tilgang til tørrfôr (vanlig Eukanuba. Siden hun ikke har et vektproblem gir vi henne ikke spesielt fôr for innekatter) døgnet rundt. Det finnes også fôr for overvektige katter, det kan kanskje hjelpe?

Siden dine katter er innekatter er det også opp til deg å holde dem i aktivitet og leke slik at de ikke blir overvektige. Det kreves mer av en katteeier om kattene er innekatter enn om de er utekatter. Du skriver jo at du gjør dette allerede, så kanskje du skal spørre dyrlegen hva du kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine innekatter får light-for, siden de også har tendens til overvekt. Light-foret har lavere kaloriinnhold enn indoorvarianten. Særlig han ene kunne lett blitt smellfeit hvis jeg ikke hadde gitt kalorifattig mat. Han er rett og slett veldig glad i sofaen og senga, og ikke like lett å aktivisere som den andre katten min.

Har alltid maten stående framme til dem, etterfyller 2 ganger i døgnet så maten skal være frisk og ikke miste lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene mine har mat tilgjengelig hele tiden. I tillegg til kattematen, forsyner de seg også av bikkjematen som også står fremme ;)

I tillegg til tørrforet fra Eukanuba, så får de en gang pr. dag en skål med kattemelk. Det elsker de, og vet sånn noenlunde når klokken er slagen for dette. Går jeg ut over den vanlige tiden, så mjauer de og kretser rundt meg og gir ikke fred før skålen er satt frem og melken er fylt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til tørrforet fra Eukanuba, så får de en gang pr. dag en skål med kattemelk. Det elsker de, og vet sånn noenlunde når klokken er slagen for dette. Går jeg ut over den vanlige tiden, så mjauer de og kretser rundt meg og gir ikke fred før skålen er satt frem og melken er fylt i.

:ler: Sånn er vår pus også. På kvelden får hun en spiseskje våtfôr med Plaque Off (mot tannsten) i, og hun vet akkurat når det er tid for dette og begynner å mase hvis vi glemmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror aldri at jeg kommer til å slutte å forundre meg over disse vidunderlige skapningene.

Jeg har en godt voksen sterilisert hunnkatt og en kattunge på 10 uker. Når kattemelken blir satt frem, så stormer den store pusen til skålen, like etter kommer denne lille, setter seg ned ved siden av, legger forpoten på ryggen til den store............. og den store flytter seg og lar den lille drikke til den er ferdig. Snakker om å smelte et rustent morshjerte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gi kattene mat to ganger i døgnet synes jeg er i minste laget (Selv om de får stor nok dose). Om kattene har lett for å legge på seg av det fôret de får, så velg heller et fôr som er med på å opprettholde en sunn vekt (Lavkalorifôr). Da kan maten stå fremme hele tiden så kan de forsyne seg som de selv vil. Katter kan småspise opptil 10-15 ganger om dagen. Selv får to av kattene våre dosert maten sin da de er på slankeren, men de får maten fordelt på ca 3-5 ganger om dagen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange flotte svar.

Grunnen til at jeg gir de 2 ganger for dagen, og ikke så mye hver gang er at dyrelegene mine sa at dette kunne være en god ide.

Får se om jeg finner en fortype med mindre kalorier neste gang (problemet da er å få kattene til å SPISE dette foret :P ) Ja, de er vel bortskjemte, men de nekter stort sett å spise annet for. Jeg har prøvd å veksle for at de ikke skal gå matlei, men da nekter de å spise det nye foret, selv om jeg blander det inn med det vanlige.

Og ja, de blir fortsatt aktivisert mye. Spesielt med laserpenn :ler::ler:

Hmm.. jeg får vel prøve meg litt frem da..

For å la foret stå ute til de hele dagen er ikke bra, spesielt ikke for den ene som da bare spiser og spiser og spiser og spiser og blir feitere og feitere. Om hun kan så spiser hun til det er tomt (har ALLTID vært sånn, uansett om de får mye eller lite for)

Hmm.. vanskelig skal dette være, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror aldri at jeg kommer til å slutte å forundre meg over disse vidunderlige skapningene.

Jeg har en godt voksen sterilisert hunnkatt og en kattunge på 10 uker. Når kattemelken blir satt frem, så stormer den store pusen til skålen, like etter kommer denne lille, setter seg ned ved siden av, legger forpoten på ryggen til den store............. og den store flytter seg og lar den lille drikke til den er ferdig. Snakker om å smelte et rustent morshjerte

:hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få kattene til å venne seg til nytt fôr så kan det lønne seg å blande dette gradvis inn i det fôret de er vandt til, på denne måten venner kattene til seg smaken på det nye og de unngår å få diare som følge av fôrskifte som gjerne kan skje ved for brå overgang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...