Gå til innhold

bilsele til hund


Gjest førstegangs-hundeeier

Anbefalte innlegg

Gjest førstegangs-hundeeier

Vi skal få oss hund (gordon setter) og har aldri hatt hund før. Hunden kommer til å være 5 måneder når vi får han. Vi kjøpte bur i går. Det sto mellom to størrelser, og vi valgte da den største av de to (kanskje buret blir litt for stort, men bedre med for stort enn for lite...).

Nå viser det seg at buret antakeligvis ikke går inn i bagasjerommet, og hvis vi får det inn så vil det fylle hele baggasjerommet.

Vi har derfor bestemte oss for å bruke bilsele i bilen. Buret vil bli brukt hjemme istedenfor seng, og til evt. flytur i fremtiden.

Så til spørsmålet mitt: Hvilken bilsele anbefaler dere? Hvilket merke, hvilken størrelse osv.

Jeg har funnet Ezy dog hundesele. Er det bra? skal jeg da kjøpe den som er 10-20 kg?

http://www.dyreshopen.no/index.php?main_pa...roducts_id=1081

Eller skal jeg kjøpe Hi-Craft sin bilsele? Skal jeg da kjøpe den minste?

http://www.canis.no/redirect.php?target=/n...hp?id=TT037_var

Eller skal jeg kjøpe denne fra Zoosupply? Størrelse medium?

http://www.zoosupply.no/Bilsele-Bilbelte-t...en-p-16219.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har den fra Canis og den hadde sikkert fungert helt fint hvis det ikke hadde vært for at hunden min er en gammel luring som brukte ca. 5 mil på å finne ut at hvis han beveget seg saaaakte, så hadde han ganske stor aksjonsradius likevel... Resultatet var at han ble hengende og dingle mellom baksetet og gulvet og det var mildt sagt lite heldig...

Jeg vil m.a.o. anbefale dere å heller bruke et mindre transportbur og heller ta oftere pauser.

Hvis dere likevel ønsker å kjøpe sele, så vil jeg anbefale dere å ta hunden med til en dyreforretning for å prøve evt. kjøpe på et sted hvor det er enkelt å bytte. Det er nemlig ikke bare størrelsen som er viktig, men også hvordan den passer hundens kroppsbygning. Etter en stund, når man har lært hunden sin å kjenne, er det lettere å "kjøpe usett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte trixie (?) selen på min lokale dyrebutikk, fungerte helt fint. men hunden kommer til å vokse mye fra 5 mnd, så dere må kanskje kjøpe en sele til etterhvert, for selv om den kan stilles ut og inn så kommer den til å bli for kort bak albuene etterhvert og kan da gnage.

nå har vi kjøpt stasjonsvogn, og kommer til å kjøpe bur etterhvert.

men har ennå selen i tilfelle.

men ha et trekk til baksetet, ellers kommer det ikke til å se ut pga hår og møkk og slitasje pga klør.

anbefaler noe sterkere enn det fra f.eks ellos, det røk i stoffet første gangen bikkja hoppet inn i bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den fra Zoosupply og er meget fornøyd. Har hatt den i snart 3 år nå!

Lett å ta på, lett å feste på sikkerhetsselen.

Og jeg føler at hunden min sitter rolig og ikke kommer seg så langt.

Har hatt et par bråbremsinger og han har holdt seg oppe i setet.

Jeg hadde bur første året, men uansett hvor mye vi enn prøvde så ble han bilsyk, han stresset og hadde det mildt sagt ikke godt. Ifølge en hundepsykolog så taklet ikke min hund kombinasjonen bil-bur. Buret var greit inne.

Fremdeles er ikke hunden min spesielt glad i bilkjøring, det er konstant pesing, men ikke lenger som stress å regne, ingen skjelving og ikke ekstrem-slipp av hår.

Jeg bruker laken, håndkler, ryer - alt ettersom - i setet for å unngå den verste møkka og hårene.

Lykke til med hunden og med valg av bilsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gordonsetter 3.5 år gammel. og jeg ville ikke brukt sele på han. Han er stor og sterk til å være gs (30kg) og utrolig nyssgjerrig. Han hadde nok klart å bite over selen eller dra i den så hardt at den hadde røket.

Jeg ville nok ha investert i en mindre transportbur, hunden føler seg tryggere og du kan også dekke til buret hvis det skulle være behov for det (sterkt sol, andre hunder hvis du jakter etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstegangs-hundeeier

Tusen takk for alle svar!

Jeg tror vi skal vente med å kjøpe sele til vi har hentet hunden. Vi får heller ha hunden på fanget når vi henter han.

Vi får se om det fungerer eller ikke med sele, så får vi heller kjøpe et mindre transportbur etterhvert hvis sele ikke fungerer. Vi får oss sikkert større bil etterhvert, og da blir det jo enklere.

Nå har vi en Volvo V40 stasjonsvogn. Det bagasjerommet er litt lavt, og det er det som er problemet mht. buret. Men i baggasjerommet så mener jeg at vi har feste til sele, så han trenger ikke sitte i baksetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en som ligner på den nederste, og den er veldig bra, hunden sitter godt og har liten radius, men kan sitte og ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bur i bilen, og jeg ville aldri i verden byttet det ut mot en sele. Både pga sikkerheten til hunden, og at han da kan ligge / sitte / snu seg / være komfortabel under kjøreturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi brukte bur i starten med hunden vår, men det kastet opp hver gang vi var ute og kjørte, selv om turen bare varte i 5minutter. Nå sitter hun rolig i baksetet og elsker å kjøre bil. Skal få kjøpt bilsele til henne, så blir det trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost, hvordan kan sikkerheten til bikkja være bedre i bur enn i sele? Det skjønner jeg ikke. Bikkja mi sitter i sele som vi gjør det nærmest, heller det enn at han flyr veggimellom i et bur hvis vi kræsjer. (vel å merke en sele der hunden sitter fast, det er håpløst med selene der hunden kan drive og bevege på seg, da er den jo ikke sikker).

Bikkja mi har det helt fett, legger seg greit til ro med selen, og reiser seg når det passer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bilsete til min flatcoat, men han var ikke store valpen før han skønte hvordan han skulle få kontakt med hu mor. Joda slo med labben på bilsetet, og etterhvert som han vokste, så traff labben armen min og holdt på å kjøre i grøfta.

Etter det puttet jeg flyburet inn i baksetet (går hvis man deler det og lirker det inn!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...