Gå til innhold

Katten tisser inne


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en ett år gammel hannkatt (kastrert). Han har en lei uvane med å tisse inne, helst på klær eller tepper/pledd. :tristbla:

Han har tisset på dyna til datteren min også ved et par anledninger og jeg føler at det stinker kattepiss overalt, må lukte på klær og sånn som jeg tar ut fra klesskapet i tilfelle han har vært og tisset på dem. Han har også tisset på klær som ligger i dunken i sofaen og venter på å bli lagt sammen og ja - i det hele tatt.. Han tisser overalt! Virker ikke om det er markering, bare at han rett og slett tror han kan tisse hvor han vil. Vi har kasse stående inne til ham hvor han pleier å gjøre fra seg, og han har også et sted der jeg vet han pleier å gjøre fra seg ute, men likevel går han rundt og tisser sånn. Har ikke fått tatt ham på fersken, utrolig nok, og da blir det jo vanskelig å lære ham at det ikke er lov også, ved å løfte ham bort eller noe. Noen som har råd til meg om hvordan jeg kan få ham til å slutte med dette? Jeg begynner virkelig å bli sliten av å gå rundt å vaske etter ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor står kassen? Bruker han den fremdeles av og til? Har det skjedd noe i huset den siste tiden (har dere flyttet/ommøblert/pusset opp/fått et nytt familiemedlem, e.l.)? Spiser og drikker katten som før? Oppfører den seg ellers som den pleier?

Kinkig situasjon. Min jentepus tisset også inne i en periode helt til jeg innså at hun rett og slett ikke fikk plass i den innebygde doen. Da jeg tok av taket var problemet løst, men det tok meg lang tid å se problemet ...

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

For det første; ta med katten til veterinæren og få sjekket om han kan ha urinveisinfeksjon.

Hvis han er frisk, har jeg to råd som har virket for meg, katten min tisset ikke overalt, bare i sofaen.

1- kjøp Feliway hos veterinæren. Det er et luktstoff som beroliger katten, og gjør at den føler seg trygg og hjemme. Det finnes i sånn beholder med stikkontakt som du plugger i veggen, og den varer i rundt en måned. Ofte er det nok. Det finnes i tillegg en liten sprayflaske du kan bruke til å spray litt rundt omkring.

2- Vask grundig opp tisset, og sett en skål mat der den tisser. Katter tisser ikke på spiseplassen sin.

Klar eddik er et fint middel for å få vekk tisselukt, du kan ta litt i skyllemiddelkammeret på vaskemaskinen hvis det er klær og tepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Han tisser en sjelden gang i kassen, den står på toalettet der den alltid har stått, men han har egentlig vært sånn at han har tisset overalt helt siden han var liten, så det virker bare som det er en lei uvane han har og at han tror det er lov. Jeg har vasket med eddik de stedene han har holdt på som værst, prøver å passe på at det ikke ligger ting og slenger som han kan tisse på, men da finner han seg bare et nytt sted.

Det mattrikset har jeg hørt om før, men tror ikke det hjelper stort siden han faktisk drev og gjorde fra seg bak matskålen sin når han var mindre. :ler: Dessuten finner han seg jo som sagt bare et nytt sted hvis det jeg gjør noe drastisk på tissestedene. Nei uff, dette skal ikke bli lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ... Da ville jeg nok tatt pusen med til dyrlegen for å utelukke uvi eller andre sykdommer først. Deretter ville jeg kanskje forsøkt å flytte kassen - pusen trives muligens ikke med den der hvor den står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han alltid har tissa inne mistenker jeg at dere fikk han som veldig liten, dvs at han var yngre enn 12 uker? Kattunger lærer å gå i kassa av mora, så hvis de blir tatt for tidlig fra mora.

Mitt råd er å få tak i et hundebur hvor du sette mat, vann og liggeplass. Siden katten instinktivt ikke vil gjøre fra seg i liggeplass/matplass, blir katten tvunget til å bruke kassa når den er stengt inne på så begrenset med plass. Det kan høres brutalt ut å stenge katten inne i et bur for en periode, men det er for å vekke instinktet til katten, og alternativet når katten ikke blir renslig på annen måte er ofte verre enn at den må stå i bur noen dager.

Jeg ville også prøvd å forandre litt på kassa: sette den et annet sted, kjøpe annen kattesand, renske ut av den oftere/sjeldnere osv. Ellers er de andre rådene som er gitt her verdt et forsøk.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt råd er å få tak i et hundebur hvor du sette mat, vann og liggeplass. Siden katten instinktivt ikke vil gjøre fra seg i liggeplass/matplass, blir katten tvunget til å bruke kassa når den er stengt inne på så begrenset med plass. Det kan høres brutalt ut å stenge katten inne i et bur for en periode, men det er for å vekke instinktet til katten, og alternativet når katten ikke blir renslig på annen måte er ofte verre enn at den må stå i bur noen dager.

God idé! Veldig god idé! Katter er jo i bunn og grunn renslige dyr, så dette ville jeg også forsøkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at han tisser igjen og igjen kan også ha noe med å gjøre at du kanskje ikke får bort all lukta slik at han tror at her er det fritt fram for toalett siden han fremdeles kan kjenne luktstoffer etter forrige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at han en sjelden gang går på kassa, men kan det være han ikke liker sanden du benytter siden han ofte tisser andre plasser? Kan det være verdt en forsøk å skifte sand for å se om det hjelper?

Når du tar han på fersken i å gjøre i fra seg på feil plass er det viktig å være konsekvent og å sette han på plass i kassa og deretter gi han ros når han gjør i fra seg der. Å kjefte på katten i ettertid om han ikke ferskes har ingen nytte, men de vet du nok. ;)

Jeg ville også tatt en helsesjekk for å sjekket om det kan være uvi eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. VI har en slik katt. Men det hjalp å slippe den ut. Nå bor den så og si ute og vil nesten ikke inn for annet enn mat.. ;) Og da tisser den ute også! DEILIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Huff, jeg hadde en kastrert hannkatt som drev på sånn. Jeg gjorde ALLE tiltak som var tenkelige og mulige. Til slutt gav dyrlegen meg et klapp på skulderen og sa at dette satt i hodet på pusen... Jeg hadde kjempedårlig samvittighet, men sammen med kjæresten, dyrlegen, oppdretter og "pusen", ble vi enige om at det beste var å la ham få fred.

Nå har jeg ny puse, og han tuller litt når det kommer forandringer. Skal kastrere ham snart, og tror også det vil hjelpe når vi en dag flytter i hus med hage og han har litt mer rom til seg selv :)

Lykke til, forstår frustrasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:grine:

Ser ut som jeg bare må leve med dette, tviler på at det hjelper å sette ham i noe bur, (og ikke har jeg særlig lyst til å gjøre det heller) siden han har drevet på med dette "alltid". Han kan fint gå en ukes tid uten noe tull, men så plutselig kjenner jeg den mistenkelige lukten igjen... Og han tisser som sagt på kassen innimellom, jeg har prøvd omtrent alle typer sand som er å oppdrive, og han er mye ute og farter, virker som han gjør fra seg mest utendørs, men at han ikke helt vet hvor tisseplassen inne er. Kan ikke sette doen andre steder heller, må i såfall bli på kjøkken, stue eller et av soverommene, men kan ikke akkurat si at det frister. Ikke ble han tatt for tidlig fra moren heller, vi fikk ham når han var nesten 15 uker gammel. Akk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_vendelin_*

Et tips bare..Når du vasker må du ikke bruke vaskemiddel med salmiakk, fordi noen katter oppfatter denne lukta som om det er en annen katt som har markert der, og vil derfor kanskje markere selv.

En av mine katter var også sånn som du beskriver tidligere. Spesielt hvis doen ikke var blitt tømt på et par dager. Nå tømmer vi ca hver dag og han har ikke hatt noen uhell på en lang stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...